Profile scale of gewoon weg profielschaal wordt al een aantal jaren gevlogen tijdens de grote meeting in Nijmegen elk jaar. Het is vooral een simpele klasse. De reglementen moet ik ook even opzoeken dus die plaats ik tzt in dit bericht erbij. De charme van de klasse is dat het een beetje moet lijken op schaalmodel maar een platte romp heeft. Rubber aangedreven en je moet zolang mogelijk vliegen. Er worden vluchtduren gehaald met deze modellen van 3 minuten. Best knap voor 6 gram. Ik zal iets van een bouwverslag maken hieronder en posten hoe de resultaten zijn qua vliegen. Sinds de Britten deze klasse ook hebben overgenomen van ons geeft dat mij de kans een keertje te gaan vliegen ipv organiseren. Half/eind april organiseren de Britten de nationals waar we met een aantal Nederlanders eigenlijk elk jaar wel naar toe gaan.
Ik ben begonnen met de ribbenmal maken van een stuk formica. Die plak ik erop en zaag en schuur de vorm uit. Met behulp van die mal snijd ik dan de ribben uit van 1.5 mm balsa, en dan 1.5 mm hoog. Met de strokensnijder wat 1.5 bij 1.5 latjes en ik kanaan de slag. Eerst de buitenliggers van de vleugel op de bouwplank. De tip is een massief stukje balsa. De voorlijst heb ik hard 1.5mm vierkant balsa genomen. De achterlijst eveneens hard balsa maar dan 1.5 bij 2mm. De eerste rib heb ik geplaatst. De volgende ribben zijn allemaal een stuk korter. De ribben worden korte gemaakt door vanaf de achterlijst gezien de ribben in te korten. Alles op zijn plek. Stabilo constructie ieta aangepast. Ik heb geen trek in hout lamineren voor de tippen dus heb wat massieve blokjes genomen en die later in de juiste vorm geschuurd. Vleugels en stabilo klaar. Visualiseren natuurlijk. Er ontbreekt alleen nog wat. Lekker licht. Hopen dat het gewicht gehaald. De klasse kent namelijk een minimum gewicht. Van de romp vergeten bouw foto's te nemen. Maar goed het is wat houtjes en wat lijm. Niet bijzonder lastig allemaal. Hier blijft t even bij qua bouwen voor nu. Binnenkort tissue printen daarover hopelijk meer dan.
Leuk ga ik volgen zie dit soort modellen ook op facebook voorbij komen en wil dat ook wel eens proberen
Ik zal morgen wat meer info plaatsen. Ook een link naar een website met allerlei tekeningen van diverse modellen. Waarbij ook een aantal bestanden zitten met daarin kleuren renderingen die je kan printen op tissue. Het zijn leuke modellen, ze vergen alleen aandacht op sommige gebieden anders vliegen ze gewoon niet.
De reglementen; Deze klasse staat open voor elk lichtgewicht, door rubber aangedreven model dat voldoet aan de klasse specifieke modelkenmerken hieronder. Schaalnauwkeurigheid is niet belangrijk, maar het model moet herkenbaar zijn als het nagebouwde vliegtuig op ware grootte. Als het gebaseerd is op een minder bekend ontwerp, wordt deelnemers geadviseerd om een foto van het vliegtuig op ware grootte te presenteren. - max span 16 inch (+/- 41cm) - Minimaal gewicht zonder rubber is 6 gram - Alleen rubber aandrijving is toegestaan - Balsahout en Japans-tissue zullen de belangrijkste bouwmaterialen zijn. Het gebruik van hightech materialen zoals boron, koolstofvezel etc. is niet toegestaan. - Het model moet de contouren van het stuuroppervlak, de raamomtrek en registratiemarkeringen hebben volgens het gemodelleerde vliegtuig op ware grootte. - Het model moet het volledige landingsgestel hebben volgens het vliegtuig op ware grootte. Profiel onderstel (1 dimensionaal) is niet toegestaan. Modellen van vliegtuigen met intrekbare wielen kunnen worden gebouwd/gevlogen met de wielen ingetrokken. - Mechanische middelen om de propellerspoed of vleugelinval te veranderen zijn niet toegestaan. Er is geen statische jurering bij deze klasse, het gaat om puur om de vluchttijden. Er mogen maximaal 6 wedstrijdvluchten gemaakt worden, en het totaal van de 2 beste tellen mee voor de eindklassering. Bij gelijke score is er een fly off.
Klinkt allemaal erg simpel. Nou er wordt best veel gemopperd over het niet gebruiken van high tec materiaal. Paar rovings her en der maken veel verschil, maar helaas niet toegestaan. Ik had nog een website beloofd met een aantal ontwerpen. http://www.parmodels.com/flying-aces-club--fac--rules-no-cal-models.html Op deze pagina staan een aantal tekeningen. De Amerikaanse papier maten zijn anders dan hier, maar als je ze op A3 uitprint gaat t goed. Bij elk ontwerp zit ook een pdf met het bestand om de kleuren patronen te printen op tissue. Onder aan de pagina vindt je ook nog een STL file voor een prop lager. Ik ga zelf gewoon een blokje en alu buisje gebruiken, vooral door het gebrek aan een printer.
Als je wat verder kijkt op die site kom je nog meer handige zaken tegen. http://www.parmodels.com/techniques-and-references.html Op deze pagina vindt je bijvoorbeeld hoe je props maakt van hout, hoe je een pitch gauge maakt enzovoort. http://www.parmodels.com/printing-on-tissue-paper.html Printen op tissue wordt ook behandeld. Voor de mensen met een 3d printer nog meer voer voor het beest. http://www.parmodels.com/3d-printed-props.html Voor de rest zou ik zeggen kijk eens rond op de pagina, erg veel info te vinden.
Zoals ik al aangaf. Op de eerder genoemde site kun je ook de art work downloaden om te printen op tissue. Dus gisteren bij mijn bouwmaatje van al ruim 20 jaar langs om weer een avondje te klooien en hopelijk wat kleur op het tissue te krijgen. Dat is best goed gelukt. Het lijkt alsof het op gewoon wit papier is geprint maar dit komt omdat er een wit blad achter het tissue zit. Doe je dit niet vreet je printer gewoon je tissue op. Hier zie het tissue iets beter
Bijna een jaar verder maar er is weer progressie Stabilo bekleed Vleugels en romp bekleden Beetje visualiseren V stelling in de vleugels Schiet op zo. Nu nog de motorstick en prop bouwen. De bladen heb ik al klaar nu nog een lager en prophub en we kunnen vliegen..
Best ok qua gewicht. De prop en motorstick nog te gaan en dan alles samenbouwen. Voor de prop even snel een spoedmal in elkaar zetten. De bladen had ik al eerder op een mal gebogen. Nu kun je daar gewoon een verfblik op de juiste diameter voor gebruiken. Maar ik heb nu een helische spoedverdraaiing mal gebruikt.
Het model is af en gisteren een poging gedaan te vliegen. Helaas was de prop constructie niet sterk genoeg. Dit heeft veel tijd gekost. De potentie is er voor het model om te vliegen maar eerst wat aanpassingen doen en wat zaken verbeteren.
Inmiddels wel alvast t geprinte tissue tevoorschijn voor een nieuwe. Deze heeft iets andere verhoudingen maar vooral een langere neus. Ook hebben we gisteren veel geleerd over de dimensies van bepaalde houtdelen. De voor en achterlijst mogen daardoor wat steviger. Dit model heeft een 30mm langere neus dan de Bearcat dus dat zal ook helpen. Binnenkort beginnen aan de onderdelen.
En weer door. Eerst de massieve rompjes opgeplakt. Ik doe dit met fotolijm. Als je dit niet te lang laat zitten dan kun je t papier goed weghalen en de lijmresten wegpoetsen. Tussenstand romp en stabilo. Romp helemaal klaar. Bij t loshalen knikte de achterlijst van t kielvlak, deze heb ik losgehaald en wordt vervangen door een stuk dat ik eerst ga voorbuigen rond een mal. Nog een reden waarom ik nooit werk met CA en alleen met cellulose lijm.