Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.345
    Locatie:
    Thuis
    `

    ja... die boxer van jouw liep al zo lekker zijdezacht dat er zelfs een niet nader te noemen persoon met koffie strak naast ging staan omdat hij niet door had dat het ding al liep :D
    en die van Christiaan loopt zo mooi dat ik ook een boxertje ga converteren
    eerst de 46 fx nog even goed afstellen (slijpen) en zodra ik die goed heb dan gaat onderstaand voorwerp op de operatietafel :)
    maar dat zal na het hele scheidingsgezeik zijn

    upload_2022-4-12_17-30-33.png
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • clear.png
      clear.png
      Bestandsgrootte:
      137 bytes
      Weergaven:
      73
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :rofl::rofl::rofl:
     
  3. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Ik zit er aan te denken een OS FS120 of een Saito FA 120S om te bouwen naar benzine.
    - Ik lees hier dat de standaard nitro carburateur gebruikt wordt. Wel of niet met 'slijpen'?
    Wat houdt dat slijpen in en wat is het resultaat?
    - Wat gebruiken jullie als meenemer voor de sensormagneet op de krukas?
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Alleen slijpen als je geen solenoid klepje wilt gebruiken.
    Als je voor de solenoid kiest, is slijpen overbodig.
    Wat houd het in: De schuine groef die er voor zorgt dat de gasschuif bij gasgeven naar buiten komt, en bij gas terug nemen weer naar binnen gaat, is qua hoek berekend op Methanol, en dat werkt slecht met benzine.
    Die groef kun je een beetje rondslijpen, zoals op deze foto's:
    IMG_2814.JPG
    IMG_2815.JPG
    Deze aanpassing zorgt er voor dat het middengebied beter wordt, MAAR dit moet je heel voorzichtig en beetje bij beetje doen.
    Als je dat doet, kun je in principe niet meer terug naar methanol (en dat is helemaal geen probleem, want dat WIL je helemaal niet als je eenmaal het gemak van benzine ervaren hebt). Maar het is dus wel een beetje een hot-or-miss kwestie.

    Sensormagneet: Veel mensen draaien een ring op de draaibank, die om de propmeenemer past, en plaatsen daar de magneet in. Persoonlijk boor ik gewoon een 3 mm gaatje in die propmeenemer en lijm het magneetje daar in vast met UHU Plus, of Araldite o.i.d. (in ieder geval een 24-uurs epoxy).
    Je kunt daar (o.a. bij Morris Mini Motors) ook setjes voor kopen, maar ik raad AF om een volle benzine conversie te kopen bij hun, want die werken lang niet altijd even goed.
     
    R Rodermond vindt dit leuk.
  5. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen want deze heeft een nog weer nieuwer - dan die van mij - ontwerp van de inlaten met kortere buizen en vooral ook asymmetrisch. Wellicht dat hiermee de linker cilinder (van achter gezien) wat minder warm wordt of in ieder geval het verschil met de rechter minder groot is. Bij mij is dat 40 graden (150 vs 110).
     
    R Rodermond vindt dit leuk.
  6. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.345
    Locatie:
    Thuis
    In dat geval ga ik nog even niet slijpen in de carburateurtjes en ga ik gelijk met de klepjes aan de gang, dus naast de 46fx ook voor de saito……
    Bert, ik wil er nog 1 (als je nog hebt natuurlijk) :D
     
  7. GVT

    GVT

    Lid geworden:
    1 aug 2012
    Berichten:
    273
    Locatie:
    NL - Elburg - Gelderland
    Waarom niet direct een benzine carburateur plaatsen?
    Voor een 20cc bijvoorbeeld de WT962, 12.5mm doorlaat. Relatief goedkoop.
    Ik heb gelezen dat die vaker voor een methanol naar benzine conversie worden gebruikt.
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2022
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ten eerste moet je dan serieus gaan verbouwen (je moet, meestal op een draaibank of freesbank, iets maken om die carburateur op je motor te kunnen monteren, en je moet ergens een drukpuls vandaan zien te halen voor de pomp), en dan ben je even bezig, of je betaalt veel geld. Terwijl het ombouwen middels klepje zich beperkt tot een ander O-ringetje om de hoofdnaald, en een gaatje boren in de propmeenemer, en bij viertakten een dikke houten "pakking" tussen motor en carburateur (als warmte isolatie). Dat is letterlijk binnen een uurtje allemaal zelf te maken, zonder speciaal gereedschap.
    Ten tweede, dan zit je nog steeds met zo'n verre van optimale carburateur: Er is geen enkele benzine carburateur die kan tippen aan wat dat klepje doet... Ik durf mijn ombouwsels gerust tegenover de Saito FG serie te zetten.

    En vooral: Die benzine carburateurs werken slechter naarmate de motor kleiner wordt. Boven de 20 cc gaat het nog wel maar daaronder is en blijft het behelpen.
    Het klepje kent geen ondergrens qua motorgrootte, tenminste, ik ben hem nog niet tegen gekomen, en ik vlieg een 5 cc viertakt...

    Een grote motor ombouwen naar benzine, dat kan, maar je kunt ook zat grote motoren kopen. Dat doe je alleen als je toevallig al een grote methanolmotor hebt en het achterlijke verbruik en de dure, lastig te krijgen brandstof zat bent.

    Maar in de kleinere klassen.... Stel, je hebt een Calmato of Charter, of iets van die orde van grootte... Daar is wel wat voor te koop (Saito FG serie bijvoorbeeld) maar die zijn best wel duur. Als je dan toch al wat hebt liggen wat je niet meer wilt gebruiken vanwege die methanol, tsja...
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2022
    MicropropSport, R Rodermond en serge pot vinden dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geen probleem, ik heb op het moment solenoids en huisjes genoeg, maar ik zit even te wachten op Hans voor de laatste ontwikkelingen.
     
  10. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.345
    Locatie:
    Thuis
    Ow….. nou geen haast, ik heb geduld hoor :thumbsup:
    Dat gekut met de scheiding gooit toch veel roet in het eten…. (Kan me niet snel genoeg gaan nu.. De heks heeft gisteren verdomme zelfs de grote Sukhoi voorzien van een gat in de romp……kutwijf :mad:)
     
  11. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.373
    Locatie:
    Gouda
    Aangifte doen...
     
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup... gewoon aangifte doen. Zeker als het "per ongeluk" tussen hele grote aanhalingstekens was...
     
  13. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Zit er nu ook een gat in haar romp?
    Dat is een lelijke streek! Aangifte maakt vaak de boel erger. Uitzwaaien die griet en repareren!
    Sterkte
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er is aangifte en aangifte, he? Je kunt aangifte doen zonder dat er direct wat mee gebeurt. Dan heb je in elk geval een registratie, voor als er later tóch actie zou volgen.
     
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.774
    Locatie:
    Ede
    Klopt helemaal ,die walbro carburateurs werken pas goed vanaf 26cc .
    Tevens zul je de menbraamnaald druk moeten afstellen op 0,9 bar . De kleine motoren leveren niet genoeg carterpuls druk om de carburateur anders goed te kunnen laten werken .
    Zelfs de ngh carburateurs op die motoren zijn eigenlijk een gecombineerde mislukte samenstelling . De 9 cc versie .
    Zelfs de mvvs 26 is om te janken .
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.345
    Locatie:
    Thuis
    Kan wel aangifte doen maar dan krijgt je een over en weer spelletje, dan gaat ze zelf dr eigen spul verknallen en mij de schuld geven, ik zag later ook nog dat beide banden van de Ducati leeg staan en heb dr gewaarschuwd dat het de laatste tijd wel eens gebeurd dat fietsen spontaan doormidden vallen en lijkt net alsof het is doorgezaagd….. heel vreemd

    Gewoon lekker alleen wonen en zo af en toe een escortje is een stuk goedkoper en beter voor je humeur en gezondheid dan zon secreet in huis halen :D
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oh mijn god, gaat het díé kant op???? Sterkte kerel, en hopen dat je snel je spullen veilig in je nieuwe stekkie hebt staan.
     
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.774
    Locatie:
    Ede
    Niks zeggen . Niks doen . Maar enkel rustig afwachten . Als je een vechtscheiding hebt enkel van gedane schade Fotos nemen .
    Jezelf verlagen tot dezelfde streken maakt je niks beter ,hoe graag je ook wraak wilt .
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.781
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou ja... Nu maar weer verder met motortjes... Is leuker.
     
  20. Christiaan Vis

    Christiaan Vis

    Lid geworden:
    5 sep 2004
    Berichten:
    1.119
    Hier nog een filmpje van de saito 300t.



    Ik moet zeggen dat de smering met Klotz (1 op 10) behoorlijk minder zwart residu op het model achter laat dan Castrol racing. Het is meer doorzichtig en voelt wat vetter. Verder blijft zoals in het andere draadje gezegd, onderin (< 2000 toeren) lastig echt stabiel te krijgen. Verdeling tussen cilinders is niet optimaal. Er werd gesproken van een boutje in het ‘spruitstuk’. Heeft iemand een foto of voorbeeld hoe die geplaatst moet worden; of andere ideeen? Ik zat ook te denken aan een drempel of schotje om drukverschillen wat te verminderen.
     
    R Rodermond vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina