Bouw van een sleepkist 2.2 meter Big Easy

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door Arnold 85, 4 apr 2022.

  1. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.581
    Locatie:
    MVC Cumulus Kampen / RMV Phoenix Hoogeveen
    Je kunt die ailerons ook best door laten lopen tot de tip hoor. Vliegt er niet minder om. Eindklos er tegenaan van hout als je dat echt niet wilt en klaar.
     
  2. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Jawel, maar dan klopt de titel van dit topic niet. Dat zou té erg zijn

    2.2 meter is 2.2 meter.....de verhoudingen moeten weleens beetje kloppen
     
  3. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.206
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Ja, toch maar even corrigeren! De romp is verhoudingsgewijs al erg lang en als je de vleugel nog smaller maakt dan ziet het er vreemd uit.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  4. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
    Volgens de tekening niet, of in het echt, bij 'echte' vliegtuigen niet?

    Juist wel!

    Waarom doe je niet helft ailerons helft flaps?


    jan.
     
  5. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Volgens tekening niet.

    Ik probeer zoveel mogelijk de tekening aan te houden. De ailerons zijn al iets minder lang en een tikje breder.
    Flaps zijn bijzaak. Ik denk dat ze nu ook wel groot genoeg zijn om de vaart eruit te halen.
     
  6. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
    Je bedoelt: de ailerons?

    Of wil je er flaperons van maken?


    jan.
     
  7. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Ik bedoel de flaps.
     
  8. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
  9. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Klopt. Maar ik maak ze er wel in.
    Daarom schuift het aileron iets op.
    De flaps houden ook iets afstand van de romp, er moet ook nog een huckepack op kunnen.

    Ik denk dat het slotted flaps worden.
    Komt mooi uit met bouwen.
     
  10. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
  11. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    In de zin van dat het simpel te realiseren is.
    Ik heb hetzelfde uiterlijk als de aileron, alles kan gewoon recht toe recht aan.
    Scharnier eraan en de boel zit....

    Een normale flap heeft een ander draaipunt, die moet weer rondgeschuurd enzovoorts.

    Slotted flaps schijnen ook goed te werken om wat langzamer binnen te komen als gewone flaps. Maar daar heb ik (nog) geen ervaring mee.
     
  12. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
    [​IMG]

    De suggestie is hier toch wel dat het scharnierpunt schuin naar achteren/beneden schuift, als de flap uitgeschoven wordt . . .

    Lastig te realiseren (maar vast goed te doen).

    Succes!


    jan.
     
  13. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.581
    Locatie:
    MVC Cumulus Kampen / RMV Phoenix Hoogeveen
    Als je een stevig scharnier neemt met het scharnierpunt een eindje onder de vleugel ontstaat dat slot vanzelf.

    Maak je niet te druk over de flaps, die zijn al snel te effectief. De boomster land ik wel met vol flaps, maar dat gaat eigenlijk al niet meer zonder sleepgas, zo hard remt het.
     
  14. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Dat heb ik gezien ja! D
    Landing ziet er leuk uit dan. Neerzetten op een postzegel
     
  15. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.401
    Locatie:
    NB NL
    Nee, het scharnierpunt blijft uiteraard op exact dezelfde plek...
    De flap draait om het scharnierpunt heen.
    Het scharnierpunt ligt hierbij niet in de vleugel of flap, maar er onder:

    [​IMG]

    Precies, appeltje eitje! :thumbsup:
    Voorbeeld met standaard Robart pen scharnieren op m`n Storch:

    [​IMG]

    Of gewoon zelf maken, hier voor m`n zwarte de Havilland Chipmunk met kwiklinks en vliegtuigtriplex:

    [​IMG]

    Resultaat (foto`s uit deze posting):
    Up is mooi strak volledig vleugelprofiel:

    [​IMG]

    Bij half flaps komen ze een stuk naar achteren maar is het vleugelprofiel nog steeds bijna gesloten:

    [​IMG]

    Bij full flaps komen ze echt los van de vleugel en ontstaat ineens de brede 'slot':
    (de pijl is waar ik het RDW nummer heb geplaatst, uit dat andere draadje)

    [​IMG]

    Ontstaan er heel eenvoudig mooie slotted flaps!

    Beetje het beeld waar Arnold op doelt denk ik :D SLOWWW

    [​IMG]

    Lekker bezig Arnold :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2022
    jve en Arnold 85 vinden dit leuk.
  16. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
    Zoals Hein.z ook al zei.

    Zover was ik daarvoor dus nog niet in mijn denken . . . :hammer:


    jan.
     
  17. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.401
    Locatie:
    NB NL
    .
    Heel misschien heb je een Fowler flap in gedachte gehad, en dat in je gedachte geprojecteerd op deze slotted flap, dan is je gedachte wel de juiste.
    Bij een Fowler flap veplaatst het scharnierpunt zich naar achteren en dat vraagt inderdaad een vaak redelijk gecompliceerde constructie.
    De Fowler flaps komen namelijk ook eerst een stuk naar achteren, maar dat gaat wel een heel stuk verder dan bij deze slotted flap.
    Maar alle flapsoorten is een andere discussie, daarvoor kan je in boeken duiken of googlen, we dwalen af...

    Verder met deze gave purpose built sleper van Arnold :thumbsup:
    Leuk project, wordt een gaaf werkpaard!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  18. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Bedankt voor je mooie plaatjes en motiverende woorden Ramses!
    Ik het epoxyplaat liggen. Waarschijnlijk word het noeste zoldervlijt!

    Duurt nog wel even, ik wil eerst indekken.
    Daarvoor lijm ik de kleppen met wat wigjes en hotglue weer tijdelijk vast aan de vleugel.De boel moet niet verschuiven in de schalen.
    De scharnieren er voor het indekken inlijmen vind ik te gewaagd!
     
    ramses vindt dit leuk.
  19. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zijn elastiflaps geen optie?
    Dun kevlar of goedkoper, peelply onder de beplanking lijmen en dan na uitharden het balsa wegkrabben waar de scharnierlijn moet komen.
    Is een mooie, stevige en turbulentievrije oplossing.
    Hier staat het een en ander.

    https://aerodesign.de/design/flaps_design.htm


    GJ
     
    Laatst bewerkt: 20 apr 2022
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  20. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.065
    Locatie:
    groningen
    Arnold 85 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina