Kalt Space Baron electrified

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 29 mei 2022.

  1. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.810
    Locatie:
    hengelo
    Hoi,

    Speciaal voor mijn maat Harkalt zijn we samen bezig om zijn Kalts om te bouwen naar electrische aandrijving.
    We zijn al even op weg, de langste slag was het bedenken van de manier waarop de aandrijving geplaatst moest/kon worden. Door de geometrie van het mechaniek met de schuin geplaatste brandstofmotor destijds was het eigenlijk niet mogelijk om de electro motor op de plek van de brandstof motor te plaatsen. Vervolgens zijn we de weg van een bovengeplaatste motor gegaan met als inspiratie een topic op de Kalt facebook pagina.

    [​IMG]

    Hier het overzicht tot op dit moment. De motormount is hier nog een houten plaatje. We hadden nog geen idee van hoe die worden zou. De kunststof beugeltjes die het servohuis met het chassis verbonden zijn vervangen voor 2 aluminium hoekprofieltjes. Daardoor is er wat hoogte gecreëerd zodat de motormount er precies op terecht komt en gemonteerd kan worden.

    [​IMG]

    Zoals vaker wordt gedaan hebben we de koppeling wederom gebruikt. Ook handig omdat niet elke ESC een fatsoenlijke spool-up heeft. We wilden de motor zo laag mogelijk inbouwen zodat de motor nog enigszins een estetisch verantwoord uiterlijk geeft met de cockpitkap. Tot zover zijn we geslaagd.

    [​IMG]

    De aandrijfas heeft een 3e lager erbij gekregen die op de oude brandstofmotormount is bevestigd. daarvoor moest er een tekening en een Ctrl^frees opdracht gegeven worden. Hier onder het resultaat:

    [​IMG]

    In tweevoud gemaakt want er zijn 2 Space barons. Hier de proefpassing op de brandstof motormount:

    [​IMG]

    De koppeling zat op de koelfan die een aangegoten stuk aluminium had van 25mm diameter. We hebben daarom nu 2 alu schijven nodig om de koppeling op de 10mm as te monteren. de koppeling zelf moet in het centrum ook opgewerkt worden naar 10mm diameter.
    De alu schijven , hier al als half fabrikaat:

    [​IMG]

    Hier de koppeling erop gepast om de boutgaten af te tekenen voor de bevestiging van de koppeling op de alu schijf:

    [​IMG]

    gaatjes boren voor m3:

    [​IMG]

    Proefpassing:

    [​IMG]

    Onderdeeltjes bij elkaar:

    [​IMG]

    dan een klemring uit alu vervaardigd. echt handig zo'n portaalfrees:

    [​IMG]

    En hier het onderdelen overzicht van wat er op de as gaat. Van links naar rechts: lagerplaat voor het derde lager, Klemring die de koppelingsklok op zijn plek houd, montageschijf voor de koppeling, koppeling en koppelingsklok. Erbovon hoe het geheel op de 10mm as zit. Die zit vervolgens weer op de 6mm as van de motor.

    [​IMG]

    De verjonging op de motoras komt in het derde lager .

    [​IMG]

    Volgende keer de motormount tekenen en frezen.

    Steven en Harrie.
     
    Laatst bewerkt: 1 jun 2022
    helihenk vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.808
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is, ondanks mijn "aversie" voor electro-ombouw, toch wel technisch een leuk uitdagend project...
     
    harkalt vindt dit leuk.
  3. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    308
    Voor wat betreft de koppeling en de spool-up van de esc; dat moet je bij het testen even in de gaten houden, want het kan ook een beetje tegen elkaar in werken. Als je een esc hebt die de motor wel rustig op laat toeren dan heeft de esc al een deel van zijn spool-up traject gebruikt voordat de koppeling in pikt, waarna de rotor toch nog vrij snel op toeren gebracht wordt.
     
    harkalt en Helikapoter vinden dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.808
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat gebeurt hoe dan ook rustiger dan wanneer de ESC géén vertraagde spool-up heeft....
     
    harkalt vindt dit leuk.
  5. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.810
    Locatie:
    hengelo
    We gaan het meemaken en eventueel zetten we de koppeling vast of gaat de ESC in een modus die snel opspoolt.
    Voor nu even de openingstopic aangevuld omdat ik nog een paar foto's vond van de koppelingsonderdelen fabricage. En vandaag de tweede as op maat gedraaid en voorzien van de nodige boring en m4 draad.

    [​IMG]

    Volgende keer de motorplaat. Tekening is gisteren aangepast. Ik durf hem nu wel definitief te maken.

    [​IMG]

    Groet.
     
    Demaic en harkalt vinden dit leuk.
  6. harkalt

    harkalt

    Lid geworden:
    17 apr 2009
    Berichten:
    23
    [hoi het probleee
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.808
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D Harry, je hoeft je voor mij ECHT NIET te verantwoorden hoor, en je moet mijn opmerkingen ook gerust met een korreltje zout nemen. "Aversie" stond en staat niet voor niets tussen aanhalingstekens :D

    De teloorgang van brandstof-aangedreven kisten is jammer, maar helaas niet tegen te gaan, en ik snap het best wel als mensen met hun tijd meegaan.
     
  8. harkalt

    harkalt

    Lid geworden:
    17 apr 2009
    Berichten:
    23
     
  9. harkalt

    harkalt

    Lid geworden:
    17 apr 2009
    Berichten:
    23
    Voel me niet aan gesproken maar leef mee
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.297
    Locatie:
    Rotterdam
    Het is zowieso al prettig om te zien dat er mensen lekker aan het bouwen zijn :D
    in zoverre vind ik de ombouw leuk om te zien, en geeft weer toekomst aan de oude toestellen

    brandstof is leuk, maar moet passen met wat je leuk vind..
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  11. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.810
    Locatie:
    hengelo
    Gisteren weer aan het fröbelen gegaan. De beide motorplaatjes zijn een feit geworden:

    [​IMG]

    1 op de foto en 1 passen in de heli:

    [​IMG]

    Het past en het werkt.
    nu een accubak....
     
    harkalt en AHoogendijk vinden dit leuk.
  12. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.810
    Locatie:
    hengelo
    Gauw door...! Gisteravond een stukje schuim gefreesd voor de presentatie...

    [​IMG]

    De accuplaatsing word nog een beetje een gok, maar je moet ergens beginnen, dus... Plaatje alu, zagen en vijlen. Ja even het edele handwerk... Buigbankje erbij en hup:

    [​IMG]

    Nog even een paar gaatjes erin en dan kan ie in de heli.

    [​IMG]

    Hier moeten dus boutjes met verzonken kop gebruikt gaan worden om de accu niet te beschadigen tijdens het vliegen en landen... Misschien nog een strookje schuim erbij, zien we wel wannneer de heli weer compleet is en we kunnen balanceren...

    Met de Zippy compact accu's zit het net iets te krap met de pitch stang, echter is de rotorinstelhoek in deze stand zo negatief dat we dat nooit zullen bereiken.

    [​IMG]

    Met een oude Zippy van mezelf past het wonderbaarlijk wel precies.... En die is nog bol ook..

    [​IMG]

    Nog een paar kleine dingetjes te doen:
    gaatjes boren in de alu hoekprofieltjes voor set #2
    boutjes en moertjes verzamelen om het pakketje compleet te maken.

    Groet, S
     
    harkalt vindt dit leuk.
  13. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.698
    Locatie:
    Krabbendijke
    Dat is wel sjiek zeg.

    Kan je zo een handeltje mee beginnen ;)

    Alleen zijn er niet zoveel Kalts meer waarschijnlijk.

    Groeten,

    Arie
     
    heimhelicopters vindt dit leuk.
  14. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.297
    Locatie:
    Rotterdam
    ff gek gezegd..
    je maakt je eigen bakje / slee voor de accu's, er is niets op tegen om dit bakje wat dieper te maken...
    in het kader, meestal wat je op voorhand verzint, en bedenkt dat het niet gebeurt, wordt later toch een probleem :D
     
    harkalt vindt dit leuk.
  15. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.810
    Locatie:
    hengelo
    Toegegeven hier, e.e.a. was op het moment van tekenen nogal onduidelijk. Het bakje had i.d.d., wel iets dieper gemogen. OOk heb ik nog geen idee hoe het uitkomt met het zwaartepunt, dus bij een beetje pech moet dit deel nog geheel op de schop.

    @ Arie, Dat is bij mij altijd zo dat er geen handeltjes uit voortkomen. Ik hou dat zelf denk ik (inactief) tegen , want het maken van zo'n kitje kost wel een beetje tijd en ik zit al meer dan genoeg in de hobbieruimte.
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2022
    JPV, harkalt en AHoogendijk vinden dit leuk.
  16. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    308
    Gerrit Hanning van Hobby Express was destijds gecharmeerd van de Space Baron als een soort opvolger van de Shuttle, en heeft er toen nogal wat van verkocht. Rond Enschede zouden er dus nogal wat moeten rondzwerven, of op z’n minst op de zolders moeten staan, als ze niet gecrashed zijn :) .
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  17. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.810
    Locatie:
    hengelo
    Klopt. Bij mijn weten importeerde hij ze en heeft ie het hele land rondgereden om ze aan de man te brengen.
    Wellicht gaat hij deze volgend jaar zien vliegen als onze club weer een eigen veld heeft.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.808
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het was, om heel eerlijk te zijn, ook een uitermate charmant helietje.
     
  19. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.537
    Locatie:
    Heerenveen
    M'n eerste heli les was in '95 met de Space Baron van Willem Willemsen op de TRMC (was toen 15 jaar).

    Heb uit nostalgie een paar jaar geleden een Space Baron via MP in Hengelo op de kop getikt en daar vlieg ik nog steeds mee. Vooral zomeravonden met weinig wind, geweldig!

    Uiteraard met de oude mechanische gyro. Wel met de alu (Z1?) rotorkop en de carbon torqe tube upgrade uit 93. Vliegt als een scheermes.

    Gelukkig ook in het bezit van een toch wel uitermate ruime (nieuwe) voorraad van lagers, assen, gears etc etc etc om de machine nog decennia vliegwaardig te houden. Leuk om deze conversie te volgen.

    Moet bij de mijne de afgebroken slang tule van de carburateur vervangen en dan kan ie weer...alleen even tijd voor maken.. IMG_20180721_140325.jpg
     
    harkalt vindt dit leuk.
  20. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.764
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Klopt Gerrit Hannink verkocht ze als broodjes via zijn zaak Rotechno,achter zijn huis waar de kinderdag verblijf zit in Enschede, Des tijds werkte ik op de modelbouw afdeling Conrad R dam en hij was mijn leverancier, sterker nog ik heb bij hem mijn eerste lessen gehad en afgevlogen voor het heli brevet.
    Kalt was echt een leuk ding om mee te vliegen,ik had er zelf ook 2

    Kalt Baron Space "S" met stare carbon staart aandrijving en het planetaire tandwiel werkte perfect (Waar komt tegenwoordig SAB helicopters mee in hun nieuwe lijn,idd planetaire tandwiel systeem) en alu kop,

    Leuk om dit project te lezen van de nostalgische Kalt.

    Ik volg
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2022
    Jonkje vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina