de 50 euro turbine

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door kevin..., 26 apr 2022.

  1. kevin...

    kevin...

    Lid geworden:
    26 apr 2022
    Berichten:
    10
    Locatie:
    heerlen
    50 euro euro voor een turbine? kan dat wel? nieuwsgierig? ik ook!

    hallo allemaal,

    mijn naam is Kevin en ik ben 26 jaar oud, hobby modelbouw natuurlijk.

    een aantal dagen geleden kwam ik op internet een turbine tegen, hij leek al behoorlijk wat vlieg ervaring gehad te hebben. maargoed toch maar eens 50,- erop geboden. tot mijn grote verbazing is de verkoper hiermee akkoord gegaan.:yes:

    ergens dacht ik dat het een grap was maar toch uit nieuwsgierigheid het geld overgemaakt en geduldig gewacht.

    toen een aantal dagen de bezorger aan de deur stond was ik als een kind zo blij en meteen open gemaakt.

    ja hoor een turbine:yes:

    ik moet heel eerlijk bekennen dat ik totaal geen ervaring heb met turbines maar als ik naar de kleuren van de turbine kijk vermoed ik dat het gaat om een Kingtech turbine. welke percies weet ik niet maar daar hoop ik met hulp van jullie achter te kunnen komen.

    ik heb eens met de as gedraaid en hoor geen gekke geluiden, wel loopt het niet zo soepel als ik in filmpjes zie dus deze zullen vervangen moeten worden denk ik.

    voor de rest mist hij alle elektronica. 20220426_212439.jpg
    20220426_212514.jpg

    er zitten 3 brandstofleidingen aan, 2 voor kero 1 voor gas?

    20220426_212236 - kopie.jpg

    de groene kabel (2 aders) lijkt mij de thermometer en rood en blauw voor ontsteking. 20220426_212305.jpg

    20220426_212343.jpg
    er lijkt wel al aan de turbine geknutseld te zijn geweest.
    20220426_212404.jpg

    nu zou ik graag wat tips and tricks willen krijgen over hoe ik nu het beste te werk kan gaan.

    zijn het compressor en turbine wiel apart gebalanceerd en maakt het niet uit hoe ik hem uit elkaar draai of moet ik nog ergens rekening mee houden.

    alvast bedankt.

    kevin
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Gefeliciteerd met dit avontuur :)

    Dit lijkt me een oude Booster 90 oid? Ziet er van buiten niet zo gek uit.

    Wat je ook doet, markeer EXACT hoe het in elkaar zat. De wielen en as zijn samen gebalanceerd als geheel dus de positie is erg belangrijk tenzij je alles opnieuw wil doen ;)

    Wat je nodig hebt (en nog flink duur gaat zijn): Starter met houder, pomp, klepper, ecu.... hier kan je 2e hands ook naar zoeken maar een combinatie die werkt komt wel iets nauwkeurig.
     
    kevin... vindt dit leuk.
  3. nijsinkgj

    nijsinkgj

    Lid geworden:
    13 feb 2005
    Berichten:
    1.043
    Locatie:
    rijssen
    Hoi Kevin

    Leuk projectje

    pas inderdaad op met uit elkaar halen,
    Het vergt wel wat ervaring, zo jammer zijn als je hem in de soep laat draaien

    Ook met eventueel testdraaien
    Zonder regeling kun je de boel snel naar eeuwige turbinevelden helpen

    ik wil hem eventueel wel voor je nakijken
    Laat maar weten

    groet Gertjan
     
    Laatst bewerkt: 1 mei 2022
    kevin... vindt dit leuk.
  4. kevin...

    kevin...

    Lid geworden:
    26 apr 2022
    Berichten:
    10
    Locatie:
    heerlen
    bedankt voor jullie bericht.

    ik heb wat verder gezocht over de turbine en ben niet voor de originele ecu gegaan, ik heb gekozen voor een fadec ecu.
    hij is ondertussen ook al wat verder uit elkaar gehaald, verbrandingskamer lijkt me nog vrij goed uit te zien.
    20220507_205203.jpg

    20220507_205016.jpg

    20220507_205028.jpg
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Fadec is een goede keus. Lekker open.
     
  6. kevin...

    kevin...

    Lid geworden:
    26 apr 2022
    Berichten:
    10
    Locatie:
    heerlen
    zo mijn compressor wiel is er af, tot mijn verbazing lopen mijn lagers nu beter dan voorheen?
    de enige reden dat ik me nu kan bedenken is dat het komt door corrosie, iemand anders nog ideeën?
    20220509_221410.jpg
    hoe dit het beste schoon te maken?
    dan lagers wel of niet vervangen is dit te testen?

    morgen even kijken of ik lokaal mijn spinner kan laten bewerken zodat mijn magneet erin past.
    20220509_221126.jpg
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    andere optie: de wielen hebben een tik zijdelingse druk op het lager gezet.
    zonder wiel is die druk weg. en loopt je lager beter.

    ook met nieuwe lagers kun je dit wel eens voelen.
    kan zijn dat dit met een shim op te lossen is.

    Nu ben ik geen turbineman..
    maar als je eenmaal zover bent met een onbekende motor zou ik de lagers zowieso vervangen...
     
  8. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Lagers kosten een hoop geld. Schoonwassen en met een klein drupje dunne olie weer in elkaar zetten en met lucht optoeren en luisteren. Je hoort snel of ze zuiver klinken of beschadigd zijn.
     
    kevin... vindt dit leuk.
  9. kevin...

    kevin...

    Lid geworden:
    26 apr 2022
    Berichten:
    10
    Locatie:
    heerlen
    spinner vandaag afgegeven en deze bewerken ze voor me zodat mijn magneetring erin past.

    lager schoonwassen met?

    ik heb wel even een kijkje genomen bij het lager aan de voorkant en zie geen verkleuring of iets, zit zelfs nog brandstof/olie in.
    is wel niet heel vloeibaar naar mijn mening.
    20220510_210841.jpg 20220510_210851.jpg
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2022
  10. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Wassen met wasbenzine. Daarna smeren met brandstof met olie.
     
  11. Johan C.

    Johan C.

    Lid geworden:
    18 dec 2011
    Berichten:
    99
    Locatie:
    Antwerpen
    Hallo Kevin,


    Wanneer je geen of weinig ervaring hebt met turbines is het voor jou moeilijk om te beoordelen of de lagers nog bruikbaar, goed of slecht zijn.
    Lagertjes uitwassen kan ook perfect met brandstof, petroleum of diesel…
    De Xicoy FADEC die je hebt aangekocht is sowieso één van de betere die op de markt zijn, echter gaat het toch wel wat tijd kosten voor hij correct is ingeregeld.
    Je kan best beginnen met de standaard instellingen voor een turbine met ongeveer dezelfde kenmerken als de jouwe, denk aan een MW 54, max toerental ergens rond de 160000. Nadien kan je een aantal parameters één voor één beginnen wijzigen zodanig de opstartfase zo optimaal mogelijk verloopt voor jou motor.
    Hier op het forum kan je heel wat info vinden over ‘standaard waarden’ die je kan gebruiken in jou FADEC.
    Persoonlijk zou ik de lagertjes die je nu hebt zeker proberen te herbruiken .
    Bij het instellen van een nieuwe FADEC kan het al eens gebeuren dat de lagers het zwaar hebben door laattijdige smering, onderbroken startfase, hoge EGT tijdens opstart of het nakoelen dat niet direct correct start.
    Geloof me, een setje nieuwe lagers kunnen snel voor de vuilbak zijn.
    Altijd handig om tijdens de eerste testen een compressor met perslucht bij de hand te hebben.
    Als het later blijkt dat hij mooi opstart en goed werkt kan je nog altijd nieuwe lagers monteren moest dit nog zijn.

    Je hebt een mooi projectje voor de boeg, succes!
     
    kevin... vindt dit leuk.
  12. MadRay66

    MadRay66

    Lid geworden:
    10 feb 2011
    Berichten:
    332
    Locatie:
    Dordrecht
    Hoi Kevin,

    Leuk project ! Let wel ff op: op de foto in je post van 7 mei zie ik dat een blad van je compressorwiel een fikse vervorming heeft alsof er iets in de compressor gezogen is. Ik denk dat het verstandig is dit wieltje te vervangen.

    Succes !

    Raymond
     
  13. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.894
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    dat zag ik ook al, zo niet optoeren of hij splattert uit elkaar voor je neus.

    ik zou als je hem heel wil houden ook alles goed balanceren bij montage.
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Zou het optisch bedrog kunnen zijn? De leading edge lijkt ook krommer dan de rest dus deze lijkt inderdaad een tik gehad te hebben.
     
  15. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Kevin, leuk project en een hele leuke start om mee te beginnen. Mocht het mis gaan.....50 euro is ook niet het einde van de wereld :). En die rand apperatuur wat je nu aanschaft kan je altijd weer her gebruiken.

    Lees vooral heel er goed in, raadpleeg forums zoals hier goed. Er wordt veel onzin verteld maar ook heel veel goeds, probeer een beetje het positieve er uit te filteren. Ook wij zijn allemaal begonnen met vallen en opstaan, trial and error.

    Stel gerust zoveel mogelijk vragen hier en we proberen je te helpen.

    Die compressor ziet er nog prima uit, die "spatten" niet zomaar uit elkaar hoor. Mocht je daadwerkelijk een lichte verbuiging zien tov de andere bladen, niets aan doen. Een éénmalige verbuiging kan prima nog jaren mee, terugbuigen maakt het juist zwakker. In het aller ergste geval zou er een hoekje van een blaadje af kunnen breken, gebeurde zelfs bij nieuwe wieltjes. Dan loopt hij wat slechter en merk je bij stopzetten wat trillingen, tegen die tijd ben je al weer wat verder met je ervaring. (Vooral de eerste Jetcat P120's en 160's hadden daar wel eens last van, vaak pas opgemerkt na de vlucht bij visuele inspectie...)

    Die lagers zien er op de foto's best oke uit maar ik kan ze niet horen natuurlijk. De keramische lagers kunnen veel meer hebben dan de meeste zich hier vooir kunnen stellen. Nieuwe lagers klinken heel erg stil. Na een paar keer draaien en paar keer in en uit elkaar halen ga je een zekere ruis horen in de lagers. Dat lijkt de tijd voor vervanging. Mijn ervaring is dat ze dan nog jaren mee kunnen. Sterker nog, soms als de turbine eenmaal goed loopt en er veel mee gevlogen wordt lijkt een lager zelfs wel weer beter te worden. Klinkt gek maar net alsof ze dan beter gaan zitten of zo. In mijn vele GR180 experimenten ga ik ook niet iedere keer nieuwe lagers installeren. Heb een keer zelfs hele oudere lagers er in gezet voor een snelle test om effe iets uit te proberen. Heb ze uiteindelijk laten zitten en da's alweer 4 jaar geleden! :cool: Maargoed, jij hebt nog weinig exposure en ervaring om te zien/horen wat versleten is of niet. Als je ze schoon hebt gemaakt met wasbenzine (of ook gewoon met gemengde brandsof) met behulp van een luchtcompressor goed uitspuiten en daarna drupje mengsmeer brandstof er op en dan paar keer goed rond draaien/spinnen met de hand. Als je een lichte ruis hoort is geen probleem. Zolang je maar geen geratel hoort of weerstand tijdens spinnen of andere vreemd tikkend geluid.

    Ik vermoed trouwens dat er misschien in de spinner of ergens al een magneetje verstopt zit. Het lijkt namelijk wel of ik een houder op je inlaat zie waar ooit een magnetische hal-sensor in gezeten heefd. Dat kan je simpel checken door de nieuwe sensor met een ty-wrap of plakband tegen de inlaat te monteren, aansluiten en dan met compressor lucht even opspinnen. Dan zou je wel (of niet) iets op de data terminal moeten zien.

    Veel succes!

    Groetjes,
    Gerald
     
    kevin... en Vale Ouwe vinden dit leuk.
  16. TRS

    TRS

    Lid geworden:
    24 jul 2019
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Oosterwolde
    Hallo kevin ik lees nu je draadje maar dit is mijn oude turbine, de kist is toen in de brand gevlogen incl mn hobbyhok erbij heb toen de motor weggegeven wat er van over was dan en de man waar je hem van hebt gekocht had er een sneeuwblazer van gemaakt op een stok zodat hij niet meer hoefde te schuiven hahahaha.. naja succes ermee hoop voor je dat je hem weer mooi lopend krijgt

    Mvrgr
     
    kevin... vindt dit leuk.
  17. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    Hey Kevin,

    Ik heb net zo'n turbine (Graupner G-Booster 80 of 90+), met een probleem in de electronica. Ben wel benieuwd naar je ervaringen met de Xocoy Fadec. origineel hebben die een Evojet ECU.
    Desnoods kan ik je wel de settings bezorgen die standaard in die ECU zitten, helpt je al een stuk verder.

    De originele RPM-sensor op deze turbines is een beetje een raar ding. Ik vermoed dat dit een capacitieve sensor is, want er zit inderdaad géén magneet onder de moer. Sensor zit trouwens ook véél lager ingebouwd, en meet volgens mij elk blad....... moet echt wel héél dicht bij de bladen zitten eer 'ie werkt...

    Hou er ook rekening mee dat de gloeibougie in deze turbines in tegenstelling tot de meeste turbines op de markt werkt op 12V.

    Op die van mij zit dan ook weer niet de reductie naar de smeerleiding (dat alu stuk in één van de leidingen)........als ik't me goed herinner heb ik zelfs maar 2 leidingen, en gebeurt de aftakking naar de smering achter de compressor... die van mij heeft trouwens ook de "latere" nozzle (met de centrale conus).

    Alvast véél succes ermee!
    W.
     
    kevin... vindt dit leuk.
  18. WimBlommaert

    WimBlommaert

    Lid geworden:
    3 mrt 2010
    Berichten:
    557
    Locatie:
    Wichelen, België
    ter info: Gaspar heeft me bevestigd dat de Xicoy Fadec niet werkt met een 12V gloeibougie........
     
  19. kevin...

    kevin...

    Lid geworden:
    26 apr 2022
    Berichten:
    10
    Locatie:
    heerlen
    hallo allemaal,

    als eerste bedankt voor jullie berichtjes!

    vandaag toch maar weer eens verder gegaan aan de turbine.

    ik heb de spinner laten bewerken bij een lokaal bedrijf, helaas .1mm uit het hart:frustie:
    hoop dat dit met balanceren op te lossen is.

    ook heb ik even naar de compressor gekeken en idd is 1 blad lichtjes verbogen, denk toch dat ik het gewoon ga proberen ermee....

    ik heb inmiddels ook 2 kleppen besteld(china) voor mijn gas en kero, deze zullen ergens einde deze maand wel binnen komen.
    als start motor heb ik een speed 280 6v uit kunnen halen.

    ik zoek nu alleen nog een brandstofpomp en dat messing dingetje wat op de startmotor komt, kan iemand mij hier de officiële naam van geven en evt waar ik deze kan kopen?

    de leidingen en de lagers zijn schoon, lagers weer gesmeerd met petroleum/aeroshell 500. lagers laat ik ook nog maar even voor wat het is.

    in de verbrandingskamer zit iets van een zwart aangekoekt goedje? zou ik dit weg moeten halen of brand dit van zelf wel weer schoon?

    en als de gloeibougie 12v is is toch geen probleem? 6v relais ertussen en probleem opgelost zou ik zeggen?

    20220707_201850.jpg 20220707_201905.jpg 20220707_201923.jpg 20220707_202036.jpg


    mvg, Kevin
     
  20. ik ben een vliegtuig.nl

    ik ben een vliegtuig.nl

    Lid geworden:
    25 nov 2009
    Berichten:
    566
    In mijn instelling tbv de spanning voor de Gloeibougie op 11,1 volt , dus zou even voorzichtig zijn met er 12 volt op te zetten.
    gewoon ter info.
     
    kevin... vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina