10 cc Paw diesel .

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door pieter M, 18 jul 2022.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    @ArthurP Dat is goed nieuws. Top! Een telg die de draad weer oppakt!
    Dapper!
    Wellicht dondert de prijs van de oude ook weer ineen! Werd absurd inmiddels.
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2022
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Huppa... gooitem in de groep.
    Vleugel is inmiddels dodelijk verstoft... na een hangarval... kwam de werkelijkheid boven.

    Totaal verpoeierde vleugel. geen Dr Oetker met een beetje water bij en klaarrrrr...
    Teckel is ook niet meer van deze wereld... maar riant 16 geworden....

    Fly-Kwik-Kwik-Fly... en het typische Graupner kapje...

    DSCN4030.JPG


    Maf kapje... maar had wel meskantfunctie...

    a6684587-104-02_Phil_Kraft_Kwik-Fly_1967_WC.jpg


    Ook nog een mooi sfeerplaatje...

    a6285685-57-jersey_contest.jpeg


    En deze deftige elektrieken komt van RC-Groupies...
    Zou zowaar een herverpakte ARF kunnen wezen.
    Zie vleugeltips... daas ARF-bagger? Njaah... dondert niet...


    a12039415-90-IMG_6375.JPG


    Hier een hele blije met pootjes in de hoogte... joepie... en een Kraftpakket op 2.4 Ghz
    Ook dees is van RC-Groups...
    Een laagdekker weegt men ondersteboven, tank leeg, en neus mag iets voorover.
    Bij mij gaat er een waterpasje op het stabilo...

    a6701015-254-IMG_0102.jpg


    Gr Bas
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jouw optische zwaartepunt ligt blijkbaar wat anders... :p :p :p
     
    pieter M vindt dit leuk.
  4. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.316
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Kennelijk...:p:p:p

    Dit is 'm toch echt voor mij:
    [​IMG]
     
    pieter M vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Klopt! Die bril heb ik ook! Wayfarer... :thumbsup:
    Overigens... de Graupner kit is door de meester zelf door ontwikeld, in opdracht...
    inclusief het huzarenkapje...



    a6283405-153-TF KF 1.jpg


    Sla ik de oude bladen er op na... kon je in de USA tapered wingsets er voor kopen.
    Daarnaast slanke GFK rompen. Polyester. Epoxy denk ik nog niet. Dat is met het Gemini, Apollo Programma
    zo een beetje voor een ieder beschikbaar gekomen?


    a6283391-48-DSC01518.JPG


    Niet zeuren natuurlijk. Want alles in de USA gaat richting 'modified' als je niet oplet!
    En die markt aldaar was ontstellend groot...

    Gr Bas
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 20 jul 2022
  6. pieter M

    pieter M

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Wat geweldig al die know hoe van Joe!!
    Leuk te weten.
     
  7. pieter M

    pieter M

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Okay plan gemaakt!
    Ga toch maar aan de tank zijde binnenkant 2 mm extra triplex epoxyen.
    Plan 1: kunstof steun besteld. Deze wordt de test bok, als die de 10cc Paw aan kan ,monteer ik hem in KwFl.
    Plan 2:Zo niet dat wordt het de Dubro eerst op de test bok!!
    Plan 3:wordt een bok in rubbers. Misschien ook wel plan 1.5 ik ben wel gescharnierd van de Silent blocks.Ben ff druk met genezen van hersen infarct en een verhuizing.eea komt er wel weer het gaat heel goed kan alles “Nog”.

    Dit model gepraat geniet ik van en zeker de humor van enkelen van jullie. Ik wil zelf altijd graag met gepast enthousiasme en humor tegemoet treden.
    Hartelijk dank,de meer gepraat de beter!!cheers!!
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2022
    wim eon, Bruno van Hoek en MicropropSport vinden dit leuk.
  8. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.316
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    :thumbsup::thumbsup::thumbsup:
     
  9. pieter M

    pieter M

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Iemand dit boekje van doctor diesel terverkoop oid?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.316
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Wat wilt u weten?
    Stel uw vragen hieronder.
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.787
    Locatie:
    Woerden
    Het boekje lijkt nog te koop te zijn bij Dr. Diesel zelf. HIER vindt je zijn site.
     
  12. pieter M

    pieter M

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    alles wat de deskundigen kwijt willen!!.
    Vragen verzinnen is niet makkelijk hoor!!
    Mocht er iets onduidelijks opkomen, dan
    hoort u mij! Hartelijk dank ☺️
     
  13. pieter M

    pieter M

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Is idd te koop, komt wel een keer.
     
  14. pieter M

    pieter M

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Waarom heb ik cetane/octane booster nodig in diesel brandstof?
    Vlam vertrager of juist versneller?
     
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.316
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    In dit geval versneller en daardoor kun je, als de motor warm gedraaid is, met minder compressie toe.
    Dat is met name mooi, door dat je kunt starten op de loopcompressie.
    Anders zou je, na het op temperatuur komen, de compressie moeten verminderen.
    Ook heb je zo minder belasting op de contactpunten in de motor.
    Het ultieme voorbeeld van wat er met diesels mogelijk is, is natuurlijk F2C (teamrace), hier op WK niveau.
    Om de motor op temperatuur te houden tijdens de pitstops, wordt deze uitgezet met een kort tikje down, dat een afsluiter triggert.

    Kijk vanaf 4:02, dan zie je eerst het warmdraaien, je hoort de motor op temperatuur komen, daarna de start waarbij er geen compressie meer hoeft te worden nageregeld:

    "Doctor Diesel" (Eric Clutton) is begin dit jaar overleden dus ik weet niet of verkoop nog doorgaat.
    Op de home page staat "run cooler"... Nou, diesel worden wel warmer dan glows, maar of dat erg is...
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2022
  16. pieter M

    pieter M

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Dus dee er zgn octane booster ter voorkoming van detonatie aka zelf ontbranding slaat nergens op bij diesel, maw daar gaat het juist om? ( Op een gunstig tijdstip)meeste goedkope zgn boosters zijn vlam vertrager? Het tegen overgestelde van wat men vaak wil berijken “meer vermogen?”.

    We gaan de stratosfeer niet in dus 200 motoroctane hoeft het ook niet te zijn??
     
    Laatst bewerkt: 25 jul 2022
  17. pieter M

    pieter M

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Onderstaande hebben we dus niks aan?
    De “cetane “ gaat het om.

    Dit is leuk voor detonatie door hoge cilinder drukken ( 4 takt)maw Ontbranding “na” het BDP via een vonk!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 25 jul 2022
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heu... Beide parameters zijn "indexen" en dus gewoon vrij betekenisloze getalletjes TOTDAT je weet wat het betekent.
    De octaanindex is een getal wat aangeeft hoe veel weerstand een brandstof biedt tegen zelfontbranding. Dit is een parameter die alleen van toepassing is voor benzine, en heeft vrij weinig te maken met de brandbaarheid of ontsteekbaarheid.
    Het geld voor mengselcomprimerende motoren met vonkontsteking. Normaal gesproken.

    De Cetaanindex is een getal wat aangeeft hoe goed een brandstof ontbranden wil (wat niet helemaal hetzelfde is als "ontsteken" al lijkt het er veel op) en is van toepassing voor dieselbrandstoffen. en luchtcomprimerende motoren met getimede brandstofinspuiting. Normaal gesproken.

    Modeldiesels zijn geen van beide. Ze zijn mengselcomprimerend, en hebben geen vonkontsteking, zelfs geen gloei-ontsteking. Ze hebben wel een verstelbare compressie, en aangezien een octaanbooster de weerstand tegen compressie-ontsteking verhoogt, zou dat dus een nutteloze eigenschap zijn, want dat probleem regel je juist met die compressieschroef, daar IS die schroef voor: je stelt er vrij letterlijk het ontstekingstijdstip mee af...

    Je wilt bij een diesel GEEN octaanbooster, dat doet sowiso niet heel veel, maar als het wat doet, hindert het het "eerste beginnetje" van het verbrandingsproces. Dit beginnetje word in gang gezet door de in de brandstof aanwezige ether.
    Je wilt graag wel een cetaanbooster, want dat bevordert het "vlam vatten" van de petroleum in de brandstof.

    Je moet het een beetje zien als een lucifer onder een stukje hout. De ether is de lucifer en het stukje hout is de petroleum. Als je lucifer niet heet en lang genoeg brand, krijg je het stukje hout niet in de fik. De cetaanbooster is alsof je wat aanmaakvloeistof over het hout gooit: het helpt het hout met ontbranden, maar het vuur begint niet eerder of later dan dat de lucifer (de ether) het begin aangegeven heeft..

    Het dik gedrukte kan ik geen touw aan vastknopen, dat is nogal onjuist en ik heb geen idee wat je er mee bedoelt. Detonatie vindt NIET na BDP plaats, en ook niet via een vonk, en is gewoon een verkeerde vorm van verbranding (bij detonatie is de verbranding niet per se te vroeg, maar eerder "te snel" waardoor er schokgolven optreden die de zuiger en drijfstang min of meer aan puin proberen te stampen). Het valt wel vaak samen met te vroege ontsteking maar dat hoeft niet per se.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. pieter M

    pieter M

    Lid geworden:
    7 sep 2014
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Nijensleek Drenthe
    Dank voor de uitvoerige uitleg,een mooi verhaal, begrepen!!
    Het gaat mij om het vonk tijdstip dat bij een bepaalde racemotor (boxer) 10/11000 rpm van/af bv 9000 de vonk van 34grdn voor, verlaat werd naar bv 28grdn voor BDP.
    Dat heb heb ik onjuist op geschreven cq onthouden. Eea was 30jaar terug.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.057
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Vreemd verhaal... de meeste viertakten houden absoluut niet van timing vroeger dan 28 graden.
    Het kan wel, hoor, een viertakt vroeger ontsteken zonder dat het mechanisch fout gaat, maar dan moet je het vroege tijdstip compenseren door hem behoorlijk rijk af te stellen in dat toerengebied.
    Wellicht dat ze dat doen bij viertaktracers, dat weet ik dan weer niet...


    Bij tweetakten word wel veel gerommeld met de timing, maar dat heeft te maken met het "kunstmatig verlengen of verkorten van de uitlaat" (ontstekingstijdstip beinvloed de uitlaatgassentemeratuur, die temeratuur beinvloed weer de geluidssnelheid in de uitlaat, en daarmee kun je een breder toerengebied gebruiken), maar dat is bij viertakten van veel minder invloed.
     

Deel Deze Pagina