De successen van Willy de Woofer en Pieter de Tweeter.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 10 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou.. ik heb ook nog wel wat minpuntjes over je.
    Niet over het bouwen maar over vliegen en de omgang met de modellen.
    Maar dat komt weer omdat je nooit de basis geleerd hebt van die geweldige instructeur.
    Je ziet dat er iets loszit bij een model.
    Dat het niet zo is zoals het hoort.
    En toch ga je er mee vliegen, zonder het te repareren.
    Dat is gewoon heel dom.
    Je moet echt aanleren om je model voor en na het vliegen te controleren.
    Nu zijn het goedkope modellen maar als het Avioniks gaan worden dan vlieg je minimaal 450 euro aan gort.
    Plus dat ook jouw en anderen hun veiligheid in gevaar komt.


    GJ
     
  2. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.244
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het zijn niet allemaal successen.

    Bij Massimo 1 de ailerons met tape vastgezet, maar niet goed genoeg. Bij twijfel voortaan niet vliegen. Na het weghalen van de folie
    bleek een vleugel gescheurd en een alu buis een stuk verschoven.

    Bij de Wing vergeten, dat het motortje niet al te vast meer zat.
    Ik merk bij mezelf, dat ik wat nonchalant word bij kistjes die binnenkort toch de kliko in gaan. Maar dat is een onveilige gedachte.

    Ik ga het voortaan doen zoals bij mijn slot-race karretjes. Alles nauwkeurig nalopen.
    Puf, wat moet een pensionado toch nog veel leren.

    Nog even over het stokpaardje van Gert-Jan, die uit gaat van een alles omvattende opleiding;
    Bij alle instructeurs heb ik slechts leren vliegen. Waarschijnlijk ging de opdracht ook niet veel verder. Persoonlijk ben ik hen dankbaar
    voor de vele tijd die ze in mij gestoken hebben!
    Prive heb ik met een paar clubleden nog wat gebouwd, maar dat zat nergens in de opleiding.
    Op voorstellen om de opleiding te structureren en daarbij te willen coördineren (laat ik daar nou toevallig diploma's voor hebben)
    is door bestuursleden nooit gereageerd. Waarschijnlijk mag ik dit niet zeggen, want dan ben je niet aardig. Op een gegeven moment
    ben ik dan ook gestopt, met aan een dood paard trekken. Nu ik met pensioen ben, bemoei ik me al helemaal nergens meer mee. Ik vlieg
    namelijk voor MIJN plezier en ik kom er toch wel. Dit moest ik even kwijt, verder wil ik alleen nog maar naar de toekomst kijken. En nou
    maar hopen dat GJ dat ook doet en dat we hier niet voor de 10e keer dezelfde discussies krijgen, want daar heb ik absoluut geen zin meer in.
    Waarom begin ik er hier dan toch over? Ik merk dat er geluld wordt achter mijn rug om. Zeg het dan gewoon tegen mij, als je het ergens niet mee eens bent.
     
    toostbeek vindt dit leuk.
  3. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Niet allesomvattend maar je werd opgeleid voor het KNVvL Veiligheidsbrevet.
    En bij veiligheid hoort ook de staat van het model.
    Daarom hoort elk model ook even nagelopen te worden door iemand, een keuring.
    Dat is nooit gedaan en bij die club was er ook totaal geen structuur in instructie en begeleiding en keuringen al helemaal niet.
    De kennis was daar ook niet aanwezig, het was een beetje de blinde leidt de lamme.

    Maar OK... je zit nu bij een clubje dat volgens mij wel het meeste op orde heeft alleen moet je zelf wel dingen in de gaten gaan houden.
    Dus controle voor en na het vliegen.
    Het meeste gaat kapot tijdens transport, dus als je je model uit de auto haalt, alles even goed bekijken.
    Bij mij is nog nooit iets uit de lucht gevallen omdat er iets los zat.
    Als er iets met het model was, of ik twijfelde, dan vloog ik er niet mee.
    Dat scheelt schade en ergernis.
    En toekomst... ik moet eerst weer eens leren lopen maar dat kan nog wel een paar weken duren.
    Zitten en staan kan ik 10 minuten, dan word ik misselijk van de rugpijn.
    Dus bouwen lukt ook even niet.
    GJ
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.244
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    En we bouwen weer verder;
    20220807_172438.jpg 20220807_152751.jpg Lijsten afschuinen en alles uitlijnen.
    Best leerzaam.
     
    ramses, Arnold 85 en Antonio69 vinden dit leuk.
  5. Antonio69

    Antonio69

    Lid geworden:
    14 jan 2020
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Beemster
    Vooral dat uitlijnen lijkt mij nogal een ‘dingetje’
    Ik ben daar totaal niet handig in

    Zelf ga ik deze winter beginnen met een trainer te bouwen. Wel twee jaar later als gepland!
    Maar ik heb nu een andere baan waardoor ik regelmaat heb, en ook de gezondheid is weer ok
    Ik bewonder je doorzettingsvermogen

    Gr Teun
     
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.244
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Bedankt voor je leuke bericht Teun.
    Mijn oog valt meteen op het woord gezondheid. Ik hoop dat je dat zo vast kunt houden.
    Heb je iemand die je wat kan helpen met bouwen?
     
    Antonio69 vindt dit leuk.
  7. Antonio69

    Antonio69

    Lid geworden:
    14 jan 2020
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Beemster
    Op de club waar ik lid wil worden vliegen meerdere trainers rond van dit type, dus ik neem aan dat ik links en rechts wel aan kan kloppen, het toestel ziet er overigens niet heel ingewikkeld uit .

    https://www.foamtoair.com/

    de Air trainer, heb ik mijn zinnen op gezet
     
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.244
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat lijkt me een mooi royaal vliegtuig. Kun je al vliegen overigens?
     
    Antonio69 vindt dit leuk.
  9. Antonio69

    Antonio69

    Lid geworden:
    14 jan 2020
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Beemster
    Nou ! Ik ben een keer in duikvlucht uit de kroeg gegooid :bier:

    even serieus; nooit gedaan, maar ik vind het altijd schitterend om te zien. En ik heb altijd zoiets van , als hun het kunnen moet ik het ook kunnen leren .
    Wel al een paar keer op het veld wezen kijken bij ACK . Praatje gemaakt enz , aardige lui allemaal

    planning tot nu toe. Deze winter trainer bouwen, voorjaar beginnen met lessen

    ( ik hoor GJ al denken; godsamme man, zo’n ding plak je in een middagje in elkaar )
     
    ramses en WillydeWoofer vinden dit leuk.
  10. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.336
    Locatie:
    Hell
    Het meeste gaat idd stuk tijdens het transport (bv tijdens het inladen even stoten met één van de roeren).

    Toch staan ook mij nog wel een paar ongelukjes bij die voorkomen hadden kunnen worden;

    Een 3D arf-kistje waar de bevestiging van het stabilo niet helemaal fris meer was (een hoop geklieder met epoxy om het bij elkaar te houden. Uiteindelijk ging dat mis.

    Een Edf Fouga Magister met te weinig snelheid tijdens het lanceren. Belande tegen de afrastering met redelijk veel schade. Na reparatie opnieuw gevlogen. Tijdens de vlucht brak de vleugel. Oorzaak schade in de vleugel(schalen) wat ik niet herkend heb.

    Een vier kleppen "Hawk" die tijdens de eerste vlucht op 100 - 150m "zomaar" de grond in dook.
    Staart was goed te repareren, dus kort daarna de volgende poging.
    Wederom vergelijkbaar resultaat. Oorzaak ontvanger was niet goed (had ik ook vooraf kunnen vaststellen).

    Een vlotte Funjet lanceren met de bungee en dan vergeten de motor te "activeren".
    Als de sodemieter de schakelaar als nog overhalen resulteerde enkel, dat ik alles uit de Ermelose heide terug heb kunnen vinden, behalve de (precies net nieuwe) accu.

    Ik denk dat ik nog wel even door kan gaan met het opnoemen van stommiteiten.

    Voor mij is de lol voornamelijk het bouwen/knutselen (en een beetje experimenteren).
    Als het vliegt; wil ik het heel houden. Combatten is natuurlijk wel leuk, maar het past mij niet.

    Elk model: (min of meer) kostbaar of goedkoop, schrijf ik voor mijzelf af bij de eerste (en eigenlijk elke) vlucht.
    Daarna wordt het enkel leuker.
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2022
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  11. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik had ooit eens mijn f5b kist ingeladen en wilde naar het veld.
    De stoel stond niet lekker dus ik schuif hem naar achteren en ik hoor krak.
    Dat was de volcarbon vleugel a 700 euro.
    Vliegen zat er niet meer in.
    Ja, dat gebeurt gewoon een keer, hopelijk maar 1 keer.
    De reden waarom ik Wil gezegd heb om bij de 2e Massimo de aansturing bovenlangs te doen is omdat je dan minder risico hebt dat de roerhoorntjes eruit getrokken worden bij de landing.
    Ze zijn vrij lang en raken het gras.
    Dat was ook de oorzaak van de crash van de vorige Massimo, een loszittende roerhoorn.
    Nou eigenlijk was de laksheid van Wil het probleem, als iets niet 100% is moet je gewoon niet gaan vliegen.

    Ik heb weer wat updates gehad en de kist is folieklaar.
    Ik heb gezegd dat ie hem even in elkaar moet zetten, dus de vleugel en romp samenvoegen en dan kijken of alles past.
    De oude vleugel was niet ok, de voorlijst was gewoon 4kant, de achterlijst zat verkeerd, zelfs na herstel klopte het niet.
    De nieuwe Massimo moet echt stukken beter vliegen denk ik.
    Nu wachten op foto's van zijn vorderingen.

    GJ
     
  12. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.336
    Locatie:
    Hell
    GJ wel.
    Jij ook, maar of dat dan gelijk kan vliegen?
    De betere planning is: je aansluiten bij de ACK. Je laten helpen met het bouwen van de trainer. En daarna natuurlijk lessen.
     
    Antonio69 vindt dit leuk.
  13. Antonio69

    Antonio69

    Lid geworden:
    14 jan 2020
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Beemster
    Dat is ook ongeveer de planning . ik ben niet zo stronteigenwijs dat ik denk dat ik het mezelf wel even leer
     
    ramses, Vale Ouwe en WillydeWoofer vinden dit leuk.
  14. Antonio69

    Antonio69

    Lid geworden:
    14 jan 2020
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Beemster
    Komt nog een dingetje bij . Lid worden is leuk. Lekker lessen enz , maar kan ik ook iets betekenen voor de club? zijn wel dingen die ik belangrijk vind .! Al is het maar grasmaaien oid
    Niet enkel de lusten van gratis les enz, maar ook iets toevoegen
     
    ramses, Vale Ouwe en WillydeWoofer vinden dit leuk.
  15. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een ARF trainer ram je inderdaad in een avond in elkaar.
    Zelf bouwen duurt langer.
    En volgens mij hebben ze bij de ack een clubkistje, misschien dat je daar dan mee mag beginnen.
    Wvr is daar ook lid, die freest ook kitjes, ook trainers.
    Zijn website: https://www.foamtoair.com/
    En kan je iets betekenen voor de club?
    Vroeger maaide Siem altijd het gras en zorgde voor de koek en sopie.
    Het huidige veld ligt stukken beter dan het oude veld in Stompetoren, heeft denk ik ook minder onderhoud nodig.
    Maar ik heb ook niet heel veel voor de club gedaan, behalve instructie en wat dingen organiseren, oh ja.. en 1500 Ah aan accus geleverd...
    Dus als jij gewoon je contributie betaald kan je daarna kijken wat je voor de club kan betekenen.
    Daar zou ik geen nacht van wakker liggen.

    GJ
     
    Antonio69 vindt dit leuk.
  16. Antonio69

    Antonio69

    Lid geworden:
    14 jan 2020
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Beemster
    Ja met Winfred had ik al contact gehad achter de schermen hier. Hij heeft mij dat kistje overigens niet opgedrongen, maar de charme van eigenbouw spreekt mij wel aan

    Ik maak mezelf er verder ook niet druk om. Ik vind het gewoon prettig om iets toe te voegen. En na dertig jaar internationaal chauffeur, voelt veertig uur per week aan als heel veel vrije tijd

    ( ik probeer mezelf uit de kroeg te houden)
     
  17. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De Airtrainer bouw je ook vrij snel.
    Met wat hulp en heeeeel rustig aan, 2 weken tot ie folieklaar is.
    En dan zijn er altijd wel leden die je willen helpen met folien want dat is gewoon handigheidjes en trucjes.
    Dus reken een maandje vanaf aankoop tot vliegklaar.
    GJ
     
    Antonio69 vindt dit leuk.
  18. Antonio69

    Antonio69

    Lid geworden:
    14 jan 2020
    Berichten:
    73
    Locatie:
    Beemster
    Daarom lekker een winter de tijd nemen.. ik heb een vrij turbulente tijd achter de rug , en heb op het ogenblik ook geen auto. Die vijftien kilometer fiets ik met twee vingers in mijn neus , maar met een vliegtuig en toebehoren wordt het wat anders .. daarom stel ik het nogal ruim allemaal
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.244
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Komt ie ;
     
    Antonio69 vindt dit leuk.
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.244
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina