Test: Methanolmotor op benzine

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 28 mei 2016.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    485
    Locatie:
    Voorburg
  3. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    485
    Locatie:
    Voorburg
  4. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    485
    Locatie:
    Voorburg
    Mezelf een cadeautje gedaan, de panhead is onderweg…
     
    HansH vindt dit leuk.
  5. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    485
    Locatie:
    Voorburg
    brutificeren van een ASP F30… Image1659606208.331526.jpg
     
    brutus en Mugen MRX-3 vinden dit leuk.
  6. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.343
    Locatie:
    Thuis
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.554
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik heb zo een OS 26 FS...
    Zit amper puf in op 5% nitro. Maar de kist start er nèt op, wel een beetje wind in de snuit.
    En je was zoeken naar de juiste prop. Alleen en uitsluitend die ene, en dan ook nog eens van APC.
    Zeer smalle powerband. Maar reeete leut! Vetter dan een frituurkraam... wat een drek.
    En zeer dorstig...

    De remaiden... pas geslaagd met juiste prop... de overige waren grasbaan spurts...
    Ohja... veel te grote wielen... ook dat was nodig... Haha
    Pilot O.K. 1,5 kilo, span 1100mm

    IMG_0971.jpg DSC_3252.JPG
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gaaf! Loopt zonder aanpassingen aan de carburatie redelijk "kut maar bruikbaar". Met het solenoidje er op is het gewoon een prima lopend torretje.
    Prop ongeveer APC 10 x 5 voor "gewoon" vliegen (Charter o.i.d.) en 9 x 6~7 voor kleiner sportiever spul.
    Vliegtuig iets trainerachtigs tot net boven de 2 kilo, of iets wat sportievers rond de 1,5 kilo. Een motorzwever tot 3 kilo moet ook nog wel lukken.
     
    Laatst bewerkt: 8 aug 2022
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    verfbrander, wim eon en MicropropSport vinden dit leuk.
  10. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    485
    Locatie:
    Voorburg
     
    verfbrander vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Intussen weer even wat ervaringen te melden over de Boxer.
    Die motor heeft nu ongeveer 54 uur op de teller, wat in werkelijkheid bijna 70 uur is vanaf dat ie uit de doos kwam.
    Ik heb in de afgelopen 3 vliegmiddagen zo'n ruim twee uur op de teller gezet, en omdat ik een geïmproviseerde vorm van "brandstof voorraad indicatie" aan het uittesten/calibreren was, erg veel wisselend gas gevlogen en ook vrij veel "langdurig hogere toerentallen" (wat ik normaal alleen tijdens het slepen doe).
    En daar kwam wat geks naar voren, wat ie volgens mij afgelopen voorjaar nog niet echt deed: Boven de 6500 constant leek de temperatuur van de linker cylinder niet meer verder op te lopen, die bleef zo rond de 100 graden hangen, terwijl de rechter cylinder min of meer wél het gas bleef volgen.
    Beetje raar, want de toerentallen en het vermogen waren wel normaal, en voor de rest was starten en lopen, oppakken en betrouwbaarheid ook gewoon helemaal in orde.

    Vanmorgen de linker cylinder maar even open gemaakt. Denk dat dat minstens 45 uur geleden is dat ik dat voor het laatst gedaan heb, dus ik was wel benieuwd.

    Zo kwam hij open:

    20220908_092135[1].jpg

    20220908_092224[1].jpg

    Beetje zwart, maar niet schokkend. ÉÉN keukenpapiertje later, gewoon droog geveegd, zag dat er zo uit:
    20220908_101658[1].jpg

    20220908_101607[1].jpg

    Alleen de uitlaatklep. DIE was wel behoorlijk vervuild aan de achterkant:
    20220908_093127[2].jpg
    Moeilijk te meten, maar naar schatting minstens een halve mm dik, en vrij hard.

    Drie rondjes high power Ultrasoon (met Dasty) en een "lollystok polijstbeurt" later:
    20220908_101347[1].jpg


    Het "polijsten" is gewoon de klepsteel in de Dremel klemmen, en op minimum toerental met een ijscostokje (of een afvalstukje triplex o.i.d) het carbon er af polijsten.
    Het metaal blijft wat verkleurd, maar je poetst het wel tot op het metaal schoon zonder krassen of slijtage of beschadiging van het zittingvlak.

    Voor de rest waren de zittingen in de kop nog steeds meer dan uitstekend, en aan de kleppen was verder ook niks te zien.
    Opvallend genoeg was het uitlaatkanaal verder wel wat beroet, maar absoluut niet "dichtgegroeid" met kool.

    Bij het monteren (alles precies weer op de zelfde plek) was gek genoeg de klepspeling toch op beide kleppen fors kleiner geworden (ongeveer 0,05 mm) dus dat heb ik bijgesteld maar moet ik even in de gaten houden, kan zijn dat dat een kwestie is van stoterstangen die weer op hun plek moeten rammelen.

    Testrun liet zien dat beide cylinders weer gewoon gelijk in temperatuur opliepen en door de hele throttle range heen bij elkaar in de buurt blijven.
    Volgende week de andere kant ook maar even doen.
     
    Q Brand, Bruno van Hoek en MicropropSport vinden dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.554
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi, mooi, mooi! Vooral de polijsttruuk is weer opperleut!
    Zo nu echt even aan de bak!
    Gr Bas
     
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.343
    Locatie:
    Thuis
    vanmiddag een ontsteking gezet op een ASP FS120 en wil hem tot de winter laten draaien op methanol, in de winter ga ik wel een isolator voor de inlaat maken en de tank met leidingen aanpassen.
    nu ben ik benieuwd hoeveel voorontsteking het beste werkt bij Methanol stoken ik had hem grofweg 30 graden voorontsteking gezet maar het ding werd nogal heet, het word een stuk beter als ik naar de 40 graden ga.. zijn er hier meerdere die vonkjes met methanol hebben draaien, en hoeveel voorontsteking hebben jullie ??

    maar joh.... dat starten is een droom zo zeg, ik ben vaak eigenwijs en sla hem met de hand aan en met de gloeiplug wil het ding nog wel eens gemeen bijten
     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2022
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.343
    Locatie:
    Thuis
    Ben dr al uit…
    Van Ruud Rodermond het advies van 34-35 graden aan te houden en het loopt nu voorbeeldig
    Echt mooi om het asp torretje lekker relaxt laag stationair te horen lopen en zonder kuchje na een 5 tal minuten op te pakken… en wat pakt het ineens bruut op zeg.
    Motortje kan weer van de testbok af en op de kist gehangen worden…
    Ohwja, voor degene die silentblocks gebruiken tussen firewall en motorsteun, haal deze er maar zo snel mogelijk vanaf
    Een 20cc 4takt trekt ze gewoon doormidden :eek:
    Bijna weer een kist aan puin, nog voordat ie gras gezien heeft, gelukkig zag ik het op tijd
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2022
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Sorry, ik was vanmiddag niet thuis... Anders had ik ook wel geantwoord... :D :D :D

    Silentblocks kan wel met een viertakt, maar je hebt een nogal ingewikkelde constructie nodig waarbij silentblocs tangentiaal staan, zodat de torsiepulsen ze op druk belasten en niet op afschuifkracht. Dan lukt het wel, maar zo'n constructie, als je die zelf moet maken wordt dat een beetje lomp groot en tamelijk ingewikkeld. In de praktijk niet zinvol.
    En inderdaad, 34 graden is de hoek voor Methanol.
     
    MicropropSport en Mugen MRX-3 vinden dit leuk.
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.762
    Locatie:
    Ede
    Daarom D-locks gebruiken .
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  17. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.343
    Locatie:
    Thuis
    heb m nu weer gewoon vast aan het motorschot, geen gekut meer met rubbers .....:rolleyes:
    motortje loopt nu zo zijdezacht dat het ook helemaal niet nodig is
     
  18. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    grappig dat het toch zo anders reageert als vliegtuigmotor :D
    ik heb mijn helimotor lang op vonk gehad, gaat een dezer tijden ook wel weer een keer op vonk.

    Maar ik heb nooit met voorontsteking hoeven werken..
    nu had ik er een rcexl ontsteking op, dan schijnt het ingebouwd te zijn...
    uit mijn hoofd (maar dit is echt extreem lang geleden) zat mijn originele timing op 26 graden
    dacht hetzelfde als benzine?

    Bij mij hoorde je het verschil ook echt goed..
    geluid was veel lager, alsof je de losse ploffen hoorde ipv een monotoom geluid
    ook qua rook zag je echt verschil. veel minder verbruik, maar wel een berg witte rook
     
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nog even over dit:
    De vervroegingscurve in je ontsteking is bedoeld voor benzine, en loopt van 8 tot 28 graden voor top (beter gezegd: er is een vervroegingscurve die 20 graden beslaat).
    Dat houdt in dat als je op methanol draait, en je stelt de timing af op 34 graden, dan loopt je vervroegingscurve dus van 14 tot 34 graden.
    Die 34 graden is goed, maar die 14 graden is eigenlijk een haartje aan de vroege kant.
    Verder is er een "standaard vervroeging" voor tijdens de start, die niet in graden uit te drukken valt, want dat is een vaste tijdsduur, gebaseerd op de "gemiddelde handstart", en die zou ergens vlak voor top uit moeten komen. Hoe harder je slaat, hoe later die vonk komt.
    En dáár zit een klein beetje een addertje onder het gras: Die start-delay, die is tamelijk goed voor benzine (als de sensor op 28 graden staat komt die vonk eigenlijk altijd wel binnen een acceptablele range van TDC) maar als je Methanol timing toepast, dan komt die vonk dus 6 graden vroeger.
    Dat houdt in, en ik heb dat wel bij de hand gehad, dat als je een beetje lui bent met handstarten, dat ie dan onverwachts toch nog best wel gemeen terugbijt.

    M.a.w: op methanol, en op 34~35 graden getimed, is het wel zaak om je kop er even bij te houden, en je "slag" krachtig te houden. Wat dat betreft is het net een slecht opgevoedde hond: Als je aarzelt, bijt ie. Als je laat zien wie de baas is, issie zo gehoorzaam als wat.

    Het is maar dat je het weet. Gewoon niet bang zijn.

    Goed getimed loopt het inderdaad beduidend anders. Ik heb mij daar vaak over verbaasd, dat een vonkontsteking dingen verandert aan het loopgedrag die je eigenlijk totaal niet zou verwachten. Dat je motor anders start is logisch, maar dat je motor minder trilt, is echt iets wat je moet zien om het te geloven.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee hoor... jij zat gewoon op 34 graden. 26 graden op methanol, dan gaat ie heel slecht en horkerig lopen op hoge toerentallen.
     

Deel Deze Pagina