Electronische mengselregeling

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door brutus, 26 dec 2014.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.997
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :wave:wave:wave
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  2. Rob.M

    Rob.M

    Lid geworden:
    13 mei 2013
    Berichten:
    266
    Locatie:
    Tolbert groningen

    Het eind resultaat met het air bleed gaatje. Zeer tevreden over hoe het stationair is nu.
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.571
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Maar't vliegt met autoriteit!
    En ook niet eens irritant op geluid.
    In het vliegbeeld doet het zelfs niet onder voor meukanol, eigenlijk! Top!
    Gr Bas
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.997
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Die kist vliegt inderdaad retegoed, maar het helpt ook gerust dat Rob best wel een beetje sturen kan....
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.997
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen de Wankel voor het eerst aan het lopen gehad met de electronische mengselregeling, en dat gaf toch een paar opmerkelijke resultaten:



    We zijn er nog lang niet qua afstelling, maar wat we in de gauwigheid opmerkten:

    -De uitlaat is "bijna" droog (er komt nog wel olie uit, maar maar heel weinig en brandschoon), en de temperatuur van de uitlaatgassen is beduidend lager: ik kon tot ruwweg 8000 toeren gewoon de hand kort achter de uitlaat houden (kijken hoeveel vuil er uit komt, wat, zoals op de video te zien, bijna niets is).
    -De gasklepstand bij stationair is nu wat je zou verwachten van een motor, plm 1 mm opening, in plaats van "half open en blubberend rijk".
    -Er komt helemaal geen brandstof meer uit de carburateur gespetterd, en het brandstofverbruik is ENORM afgenomen: Ik gebruik een 125 ml tankje op mijn teststand, en normaal kon ik daar een minuut of 5 a 7 op "spelen", nu doet hij met datzelfde tankje ongeveer 25~30 minuten.
    -Hoewel erg moeilijk met zekerheid te zeggen, toch de indruk dat de motor in zijn geheel koeler loopt, en ook vlotter afkoelt na een (korte) volgas periode.
    -Hoewel erg onstabiel en onbetrouwbaar, heb ik hem ondertussen 2500 toeren zien doen, voorheen was 3500 een uitzondering.
    -Hoewel niet op het filmpje te zien, heb ik nu ongeveer 100 toeren meer gezien, dan eind vorig jaar, toen de motor voor het laatst gedraaid heeft. Piektoerental lag nu op nét een haartje boven de 13000, wat met de 9 x 5 ongeveer 0,47 pk is en theoretisch 100 km/u mogelijk maakt...

    En ook nu weer, merk ik dat de motor als het ware "tijd om te wennen" nodig heeft. De olie in de motor is nu veel schoner, veel minder verdund, veel minder roet, en ook veel minder in volume, dus dat heeft zo zijn effect op de inwendige wrijving, en ik moest het eerste half uurtje toch met enige regelmaat de brandstofcurve enigszins bijstellen. Geen heel grote verschillen

    Nu van het winter maar eens kijken of ik iets in elkaar kan knutselen wat een beetje past bij het afgenomen vermogen.
    De gedachte is een ribbenbouw Delta, een klein beetje à la X1200, met retracts uit een Avanti of zoiets. Met wat geluk kunnen we dat rond de 2 kilo houden (de X1200 woog bijna 2,8 kilo vliegklaar) en dan hebben we toch een beetje een bijzonder apparaatje...
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.997
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En vandaag zag ik tot mijn verbazing 13250 toeren... Best wel een opmerkelijk verschil, en bijna 4% toename qua vermogen t.o.v gisteren...
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  7. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.402
    Locatie:
    Thuis
    bert, als de brandstof flow (verbruik) zo ongelooflijk veel afneemt, hou je dan nog wel genoeg smering over ?
    en dan doel ik niet alleen op de wankel maar in het algemeen, ik vraag mee dan of of bv het bigend van een 4takt wel genoeg olienevel krijgt

    ik draai de ASP 120 met ontsteking op methanol en daar komt nog redelijk wat brandschone olie uit het piepke zetten, maar als er uit het uitlaatpiepke al niets meer komt, hoe zit het dan intern
     
  8. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.815
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Draait de wankel nog op methanol of al op benzine?
    Wat een geluidje maakt zo'n ding hé, vooral stationair:worship:
     
  9. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.853
    Locatie:
    Ede
    Bert smeer 1 op 10 dat is dan nog ruim voldoende .
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.997
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Laat ik het zo zeggen: Die viertakten van mij draaien al een paar jaar zo, en sommige motoren moeten best hard werken voor hun brood... Dat smeert meer dan prima, denk ik,
    De wankel heeft nu ongeveer een uurtje onder deze smeercondities, en ik heb eigenlijk de indruk dat het ding alleen maar beter gaat lopen.

    Ik ben eigenlijk niet zo geïnteresseerd in wat er uit dat uitlaatje komt... Wat er uit de carterontluchting komt is doorslaggevend voor gewone viertakten.
    Nu heeft zo'n Wankel (tenminste, het type wat ik heb) geen carterventilatie, dus het MOET haast wel uit de uitlaat komen. En dat doet het ook wel hoor. Met name als ik gas geef na een tijdje laag toeren, komt er echt wel verzamelde olie uit die uitlaat. Maar ik neem aan dat in geval van die Wankel, er ook best wel veel olie zodanig verdampt/vernevelt dat je er weinig van terugvind. Zolang ik maar geen metaalslijpsel uit die uitlaat zie komen...

    Ik heb hem niet nieuw in handen gekregen, maar bij mij heeft hij geen druppel Methanol gezien, zoals eigenlijk al mijn motoren...
    Alleen met die V-8 heb ik gezondigd, en dat hielp nog geeneens ene flikker ook, want ook op methanol wilde dat ding niet starten... :D

    En dan nu iets heel vreemds:

     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2022
    Rene Neefe en MicropropSport vinden dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.997
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En zo te zien is dat in ieder geval NU nog, niet het geval:

    20220928_212534[1].jpg

    Daar zie ik eigenlijk helemaal NIETS in zitten... Tenminste, niets wat bij mij alarmbellen doet afgaan.
     
    Rene Neefe en MicropropSport vinden dit leuk.
  12. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.853
    Locatie:
    Ede

    Vreemd of resonantie effect .......
     
    brutus vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.997
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... er is niet zoveel te resoneren in een viertakt... Uitlaatslag en aanzuigslag zijn gescheiden, er is dus geen vers mengsel in de uitlaat wat "teruggeduwd" kan worden.

    Mijn vermoeden is dat de lange gaskolom in die slang de massatraagheid in de uitlaat vergroot, waardoor de verbrandingskamer aan het eind van de uitlaatslag als het ware "leeggezogen" wordt: minder resterend (uitlaat)gas aan het eind van de uitlaatslag betekent dat er meer vers mengsel aangezogen kan worden.

    Maar dat is niet meer dan een vermoeden.
     
    Rene Neefe vindt dit leuk.
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.776
    Locatie:
    Woerden
    Meestal is de simpelste uitleg ook de juiste, wat je schrijft lijkt me dus aannemelijk.
     
  15. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.853
    Locatie:
    Ede
    Kan inderdaad kloppen maar ook een uitlaat heeft een puls deze kun je benutten door de juiste lengte van pijp of slang te hebben waardoor de puls de volgende uitlaatslag leeg trekt .
    Idem geldt ook voor de inlaat . Ook leuk om mee te experimenteren .
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.997
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ondertussen begin ik te vermoeden dat deze wankel niet eens volledig ingelopen is, want vandaag zag ik (wel nog steeds mét slang) opeens 13550 toeren, wat NOG eens een keer 100 toeren meer is dan gisteren. Beetje bizar, eigenlijk, want nog maar zo recent als eergisteren draaide het ding maar 12950 toeren, en dat is al met al toch een toename in vermogen van bijna 15%. Dat is best wel significant...

    Ik krijg bijna de indruk dat deze motor nog niet eens ingelopen was... Dát, OF er zat een heleboel castor-bagger in. Maar hoewel ik het ding niet echt open gehad heb, heb ik niet de indruk dat dat laatste het geval was. Dus ik ben geneigd te denken dat het een kwestie van inlopen is.
     
    Rene Neefe, Beton, serge pot en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.997
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een grappig verschijnseltje: bij gereduceerd toerental en geoptimaliseerd brandstof/lucht mengsel verbruikt de wankel nu eigenlijk niet noemenswaard meer brandstof dan een conventioneel viertaktje,
    Echt heel harde verbruikscijfers heb ik nog niet (komt vanzelf :D) maar wat ik nu zie is dat hij bij 6 a 7 duizend toeren ongeveer een uur doet met 120 ml brandstof, en dat zal niet veel afwijken van wat mijn andere 5 cc verbruikt bij dat toerental. Nu is dat met een 9 x 5 propje maar teleurstellend weinig vermogen uiteraard (denk dat je er ternauwernood een Charter mee in de lucht houdt), en de verwachting is toch wel dat continue volgas datzelfde tankje er in ongeveer 10 minuten doorheen is. ALS het mogelijk blijkt te zijn om continue volgas te draaien, want dat staat natuurlijk nog te bezien, of ik de koeling zo ver opgepiept krijg.
    Ook wel leuk om te zien, is dat het 5 cc wankeltje ruwweg twee keer zoveel vermogen produceert als het 5 cc eencylindertje (0,53 pk tegenover 0,28), maar helemaal eerlijk is dat natuurlijk niet, want een wankel heeft een "5 cc arbeidsslag" per omwenteling, en een eencylinder viertaktje moet het maar met de helft doen natuurlijk, en de toerentallen zijn ook niet gelijk. Al met al wint een gewoon eenpittertje het qua gebruiksgemak, verbruik en vermoedelijk ook qua geluidsproductie langs alle kanten van een Wankel, maar de wankel draait nagenoeg trillingsvrij, EN bulkt relatief gezien van het vermogen (en dan is dit nog maar een Mk I, de zwakste uit de hele serie).

    Jullie snappen het al wel: ik vermaak mij weer uitstekend, en ik kan niet wachten tot Rob zijn ontwerp klaar heeft. Dit ding MOET de lucht in!
    Al was het maar vanwege het unieke karakter van een op benzine draaiende wankel met electronische ontsteking EN electronische mengselregeling.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.997
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En het wordt steeds gekker: Na nog weer eens ongeveer 2 uurtjes pruttelen, doet hij opeens 13750 toeren met "getunede slang", en bijna 13400 zonder.
    Die 13750 zou 0,55 pk moeten zijn, en dat is toch best wel indrukwekkend als je bedenkt dat ik vorig jaar December ergens met ongeveer 0,45 pk begonnen ben, en er eigenlijk afgezien van die toevallige ontdekking van dat slang-effect, niks anders met de motor gebeurd is dan al met al mischien een uurtje of 4 a 5 aan looptijd.

    Ik vind dat eigenlijk wel indrukwekkend. Het betekent ook dat ik nu al ruim méér vermogen heb dan tijdens dit gebeuren:

    Dus ik begin er eigenlijk al best wel vertrouwen in te krijgen...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.853
    Locatie:
    Ede
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.571
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Licht gebouwd Stickje zoals de Do It. Of een Ugly Stik, span 1,2 m? Dolle pret.
     

Deel Deze Pagina