Bouwverslag Hawker Sea Fury 1/5.6 Jerry Bates

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door juwi, 16 mrt 2020.

  1. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Mooi tekenwerk Jurgen. De retracts van Electron lijken mij een goede keus voor dit project.
    Ga je ook een wing folding mechanisme maken?

    Mvg,

    Bart
     
    juwi vindt dit leuk.
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.726
    Locatie:
    Ede
    Dat gaast hhet toestel te zwaar maken met dat formaat ben ik bang van.
     
  3. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Thanks Bart! Ja, niet goedkoop maar leek mij ook de betere keuze.

    Nee, heel waarschijnlijk niet. De tekening van Jerry Bates voorziet daar ook niet in, alhoewel het natuurlijk altijd bedacht en passend gemaakt kan worden. Gewicht is allicht ook nog een dingetje inderdaad ...

    Clear skies, Jurgen
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  4. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    De opbouw van de vleugel is begonnen. Allereerst heb ik op papier de belangrijkste lijnen gezet om de ribben 6 t/m 12 op uit te lijnen, vind ik veel overzichtelijker dan de originele tekening. Al snel ben je een eind op weg, bijna vergeten een foto te maken. Hieronder het begin van de linkervleugel. Alleen de bovenste sparren zitten hier al vastgelijmd.

    177 building left wing using basic template.JPG

    In korte tijd zitten alle sparren op de juiste plek gelijmd. Even inzoomen in plaatje hieronder.

    178 zoom in on left wing ribs.JPG

    Zoals je ziet heb ik de vleugelribben met 10mm verhoogd, dan gaat het lijmen van de onderste liggers wat makkelijker. Daarnaast kan ik in het verlengde stuk naalden prikken op plekken die mij uitkomen om de ribben op hun plek te houden. En dan is hier al de basis klaar.

    179 basic build of left wing part finished.JPG

    De achterlijst waar de linkerrolroer moet komen is ook al geplaatst. Al met al lijnt het allemaal prima uit. Enkel de voorste 12mmx12mm balsa sparren dienden taps naar de vleugeltip toe te worden gemaakt.

    Had gister eigenlijk meteen ook de "sheer webbing" kunnen lijmen, dat heb ik dan vanavond maar gedaan, zie foto onder. Er is voorzien in een Bowden-type stuurkabel, maar weet eigenlijk nog niet of ik zo'n aansturing ook ga inbouwen. Vooralsnog neem ik het nu in de bouw wel mee. Overigens de Bowden-type stuurkabel dient dan voor de voorste spar te lopen en bij het zwarte pijltje steekt deze dan door de "sheer webbing" heen en voert dan richting "trailing edge".

    180 shear webbing finished on left wing.JPG

    Afmeting (rib 6 - rib 12) van dit stukje vleugel is ongeveer 55cm. Ik vind het al een mooi (en leuk!) stukje werk ...

    Clear skies, Jurgen
     
    De Mol, ramses, Bart83 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Dat ga je toch niet zo doen, toch?!? Zo'n krappe bocht in een bowden = veel speling. Dan liever een 90° hevel ertussen, maar het liefst een servo in de vleugel met een rechte stang naar het rolroer.
     
  6. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Helemaal mee eens Henri, dat is ook precies mijn bezwaar. Nu het je het zo zegt, ga ik zeker de aansturing van rolroer met een servo doen die recht-toe-recht-aan het stuurvlak bedient.

    Volgens tekening worden de flaps via een "bell crank" opstelling bediend. Maar dat ga ik ook veranderen en uitvoeren zoals met de rolroeren: directe aansturing met servo. Dat worden dan 3 servo's in elke vleugelhelft: twee voor flaps en 1 voor aileron (rolroer).

    Clear skies, Jurgen
     
    Bart83, Henri Kaper en tjarko vinden dit leuk.
  7. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    De rechtervleugelhelft is nu ook opgebouwd, inclusief "shear webbing" op voorste spar, zie foto's onder. Ook nu weer een papieren template gemaakt met erop uitgetekend enkel de lijnen die van belang zijn.

    181 building the right wing.JPG

    Het geraamte van rechtervleugeldeel staat, zie onder.

    182 basic framework right wing ready.JPG

    Op een volgende avond de "shear webbing" aangebracht en daarvoor de vleugel met behulp van gewichten vlak op de bouwplaat gehouden, zie onder.

    183 weighting down the right wing while shear webbing.JPG

    En op volgende foto moet het laatste stukje "shear webbing" dan nog worden gelijmd, maar dan is het raamwerk af.

    184 last parts to add shear webbing to main spar right wing.JPG

    Rechts van de zwarte lijnen zijn de sparren richting de vleugeltip taps aflopend. Overigens, het gewicht van deze constructie is zo rond de 100 gram.

    Nu komt het middenstuk van de vleugel waar uiteindelijk een heleboel electronica in moet komen ...

    Clear skies, Jurgen
     
    femmo, ramses en Bart83 vinden dit leuk.
  8. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Het begin van het vleugelmiddenstuk. Eerst even droog in elkaar zetten en nog een paar laatste kleine correcties maken. Eerst dienen de "dihedral braces" te worden geplaatst en dan kunnen de vleugelribben er op worden gestoken. Ik had het eigenlijk andersom verwacht.

    185 dry-fit wing ribs to dihedral braces.JPG

    Na het verlijmen van de vleugelribben worden de 12mm en 10mm vierkante balsa sparren aan resp. voor en achterzijde gelijmd. Te zien in onderstaand plaatje is de "flap servo tray" maar daar ga ik de flap servo's niet plaatsen. De flap servo tray dient overigens geplaatst te worden vooraleer de vleugelribben vastgelijmd zitten anders krijg je dat onderdeel niet meer op zijn plek.

    186 top spar TE glued and clamped in place.JPG

    Verder met de vleugelribjes aan voorzijde die geplaatst zijn overeenkomstig de luchtinlaten links en rechts en de inlaat voor oliekoeling aan linkervoorzijde van de vleugel naast de linkerluchtinlaat (in plaatje onder is dit rechtsonder).

    187 dry-fit front wing ribs R1A.JPG

    Eerder een keer het hele vleugelgeraamte droog in elkaar gezet en dat ziet er dan zo uit. Dat wordt een deurlengte vleugel uit één stuk, met vleugeltips zo'n 206cm. Gewicht van getoonde constructie is nu al ongeveer 750gram.

    188 dry-fit full wing main parts.JPG

    Clear skies and happy landings,
    Jurgen
     
    Hans Rijkuiter, Vale Ouwe, femmo en 5 anderen vinden dit leuk.
  9. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Dat is toch een flinke lap! mooi bouwwerk weer...

    Bart
     
    juwi vindt dit leuk.
  10. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Bedankt Bart! Ja, ik moet nog steeds flink wennen aan de schaal ...

    Clear skies and happy landings,
    Jurgen
     
    Hans Rijkuiter en Bart83 vinden dit leuk.
  11. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.330
    Locatie:
    NB NL
    .
    Mooi werk weer aan de Sea Fury Jurgen :thumbsup:
    Mooie warbirds in aanbouw op Ornithos :yes:

    Groeten, Ramses
    .
     
    juwi en Bart83 vinden dit leuk.
  12. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Bedankt Ramses! Ik vind het heel leuk dat je zelf (gelukkig) ook weer flink op dreef bent! Ik ga ook nog aan de slag met glasweefsel en epoxy, kan ik dat mooi van jou afkijken ... :p

    Jazeker! Op zijn minst 5 nieuwe big scale warbirds komen eraan!


    Dan nu een kleine update. Bezig met het inbouwen van retracts in de middensectie van de vleugel. Eerst de linkerzijde volledig passend maken, dan is de rechterzijde (hopelijk) een kopie. In onderstaande foto de onderdelen: electrische retract, offset oleo strut en 5" (127mm) wiel. De wielen klappen naar buiten uit en zijn aan de binnenzijde van de struts geplaatst. Dat gaat allemaal net passen. De balsa balkjes waren proefstukjes (natuurlijk) ...

    189 retract parts left side to be build in wing.JPG

    Op foto onder zijn de uitsparingen in de ribben weggesneden om het geheel te kunnen passen. Nu nog een geschikte wielas vinden die past en die gemonteerd kan worden op de strut. De standaard meegeleverde as past helaas niet aan het wiel dat hieronder wordt getoond. De origineel meegeleverde as is 1/4" (dat gaat 6mm worden) en heeft imperial schroefdraad.

    190 retract and strut in place except for wheel.JPG

    De constructie zal ook nog verder versterkt (moeten) worden. De houtschroeven die er nu inzitten om de retract op zijn plaats te houden zijn tijdelijk. In de finale versie worden inbusbouten met inslagmoeren gemonteerd. Binnenkort zal ik eens een filmpje van werkende retracts posten.

    Clear skies,
    Jurgen
     
    Laatst bewerkt: 19 apr 2021
    Hans Rijkuiter, tjarko, ramses en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Hier is (eindelijk) het filmpje dat in ieder geval één werkende retract laat zien, zie link hieronder.



    Het begint eindelijk na een aantal "tussendoor" projectjes weer te kriebelen, het wordt tijd om weer te gaan bouwen aan de Sea Fury!

    Clear skies and happy landings,
    Jurgen
     
  14. renetl50

    renetl50

    Lid geworden:
    1 jun 2014
    Berichten:
    312
    Locatie:
    Borne (OV)
    Gaat mooi schaal naar binnen, beter dan zo'n intrekbaar landingsgestel op lucht, die met een knal in en uit klapt.

    Gr Rene
     
  15. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.097
    Locatie:
    Sleen
    Mooi! Het bouwseizoen is weer begonnen :)

    Bart
     
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.726
    Locatie:
    Ede
    Ook dat is te regelen als je pneumatiek snapt .
     
    Jonkje en AGK vinden dit leuk.
  17. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.320
    Locatie:
    Thuis
    hoe staat het met de Hawker ??
     
  18. juwi

    juwi

    Lid geworden:
    11 mei 2014
    Berichten:
    206
    Locatie:
    Nuenen
    Het staat helaas een beetje stil. "Stiekem" zijn er andere, kleinere (afmeting), "sneller-af" (dat valt soms ook nog tegen o_O) projecten tussendoor geslopen ...

    Eerst nog de Folland Gnat (2022-2023) afmaken, dan nog een Mustang P51 (2021-2022), mijn Fokker DVII (2018-2019) voorbereiden voor eerste vlucht ... En dat zijn alleen nog maar de Ornithos clubbouwprojecten!

    De Sea Fury komt er wel, niet forceren anders gaat de lol van het bouwen er allicht af.

    Clear skies and many happy landings,
    Jurgen
     
    Antonio69, Hans Rijkuiter en Mugen MRX-3 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina