Wederopbouw van de JS1 1:3.

Discussie in 'Zweef Schaalmodellen' gestart door Berrie, 14 jun 2020.

  1. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.517
    Locatie:
    Schoonhoven


    Het was een mooie zomer voor buitenactiviteiten. Een zomer die inderdaad zowat in Mei begon en bijna een eeuw leek te duren..

    Er is gewandeld in de Liechtensteinse en Zwitserse Alpen, geskeelerd, gezeild (Laser/Randmeer), in de tuin gewerkt, modelgevlogen op nieuwe mooie plekken en op bekende velden.. Fijn dat het allemaal weer mogelijk was.

    De afsluiting van de zomer vond voor mij plaats op de Compocon. Hier ligt zeker 16 jaar van m'n knutselleven op het gras:

    [​IMG]

    Inmiddels slaat de regen weer tegen de ramen. De zomer is plotsklaps voorbij, het knutselseizoen is aangebroken.
     
    Lyckele, M.l.v.Doesburg, Theo P en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    270
    Locatie:
    Nieuwegein
    Prachtig!
     
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.375
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Volgens mij heb ik op de dlg na met alle modellen mogen vliegen.
    Althans met de js1 in de oude vorm.

    Toch geven ze deze week nog best goed weer op hoor.
    Het is even doorbijten;)
    Maar succes weer met het bouwen.
    We gaan het weer volgen..
     
    Hein.z en Berrie vinden dit leuk.
  4. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Wow, stukje geschiedenis ligt daar. En wat glimt de js1 mooi!

    Ik hoop m gauw een keer te mogen bewonderen in het echt!
     
  5. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.517
    Locatie:
    Schoonhoven
    Het gaat nu hard! Alle servos zijn ingebouwd en het is dat m'n soldeertin op ging anders waren alle soldeerverbindingen ook klaar geweest.

    De middenpanelen zijn wel elektrisch klaar dus die kunnen geprogrammeerd worden.

    [​IMG]

    Flaps doen het inmiddels. Die aansturingen kunnen worden geborgd.
     
    jve, Nogravity, M.l.v.Doesburg en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Wat een beest van een vleugel!
     
    Berrie vindt dit leuk.
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.375
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het ziet er weer indrukwekkend uit.
    Laat de zomer maar komen.;)
     
    Berrie vindt dit leuk.
  8. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.517
    Locatie:
    Schoonhoven
    Er zijn nauwelijks meer smoesjes te verzinnen die de maiden in de weg staan.

    De piloot is er in ieder geval al wel klaar voor.

    [​IMG]

    Nog één keertje het zwaartepunt controleren, programmering doorlopen, bekabeling nogmaals nakijken.

    En dan mag hij los.
     
    Helikapoter, jve, Peter Aanen en 6 anderen vinden dit leuk.
  9. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.038
    Locatie:
    IJsselstein
    Wouw, is weer een waar kunststuk geworden:worship:
     
    Berrie vindt dit leuk.
  10. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    gefeliciteerd!!!! knap gedaan. Wat een klus!
     
    Berrie vindt dit leuk.
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik weet nog een smoes om de maiden uit te stellen, de registratie en type bestickering.

    Maar ik weet zeker dat ie goed vliegt, iets wat er zo goed uitziet moet wel perfect vliegen.

    GJ
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Wat doe je met het ZW-punt? Hetzelfde als met de oude vleugel, of kies je iets dat je met XFLR5 hebt berekend voor de nieuwe profielen?
     
  13. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Hee, da's wat nieuws voor me. Is de locatie van het zwaartepunt ook profielafhankelijk? Ik had naief gedacht dat dat
    alleen afhing van (vleugel)geometrie en instelhoekverschil. Klinkt logisch dat het drukpunt verschuift afhankelijk van het
    profiel, maar is dat ook significant?
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ben meer van de praktijk maar er zitten minimale verschillen in CG en profielen.
    Normaal gesproken, in 99% van de gevallen, kan je gewoon uitgaan van 1/3 van de koorde.
    Ik ken slechts een paar profielen waar dat totaal anders is, daar ligt het op 25% van de koorde maar dat zijn hele snelle profielen die nooit gebruikt worden op zwevers en zelden toegepast worden op productiemodellen.

    GJ
     
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Ik beweer ook niet dat het significante verschillen zijn, maar er zijn verschillen.
    Ikzelf, en ik weet Berrie ook, heb hele goede ervaringen met een door XFLR5 berekend ZW-punt.
    Ik was (ben) benieuwd wat Berrie gaat doen .... meer niet.
     
  16. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.517
    Locatie:
    Schoonhoven
    Ik neem het oude zwaartepunt ongeveer over en heb middels XFRL5 het passende instelhoekverschil bepaald en vervolgens ingebouwd. (voor het nieuwe profiel moest het instelhoekverschil iets van 0.4° groter worden.)
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2022
    DirkSchipper vindt dit leuk.
  17. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.206
    Locatie:
    Gouda
    Wanneer je het zwaartepunt bepaald op basis van een gewenst vlieggedrag, dwz stabiliteits marge, dan is de invloed van de profielkeuze nul tot minimaal. Dit zoals hierboven al wordt aangehaald.
    Wanneer je in een bepaalde vliegtoestand de weerstand wilt optimaliseren kan de momentetencoëfficiënt van het profiel wel enige invloed hebben, waarbij je dan het dynamische vlieggedrag minder aandacht geeft.
     
  18. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Prachtig Berrie, ik ben benieuwd naar de maiden. Vliegt vast (weer) goed.
    Waar had je die piloot vandaan? Ziet er mooi uit!
     
    Berrie vindt dit leuk.
  19. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.517
    Locatie:
    Schoonhoven
    Bertus en jve vinden dit leuk.
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.354
    Locatie:
    Utrecht
    Leuk, een beetje van allebei.
    Instelhoekverschil iets aanpassen (0,4°) is een beetje lood om oud ijzer vergeleken met ZW-punt aanpassen.
    Voor hetzelfde geld had je het ZW-punt iets naar voren gelegd ...
    De definitieve combinatie ZW-punt/Instelhoekverschil volgt wel uit het vliegen.
     
    Berrie vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina