Sorry, maar wat is het ? Ben niet nieuwsgierig, maar wil alles weten ! Het was eigenlijk om te laten zien hoe de constructie is en de soldering. Maar het is de inlaatpen en de bijhorende overgooimoer voor een te maken zuurstof reduceer. Ik maak hiermee van een argon reduceer een zuurstof reduceer. Foto © w.p. 10-2022 De messing stift onder op de foto is de gemaakte zuurstof aansluitpen geworden. De messing moer is samengesteld uit twee delen en met zilver samen gesoldeerd. Het reduceer op deze foto ga ik ook nog aanpassen. Dit is een medisch ademzuurstof reduceer die liters per minuut afgeeft zoals de linkse manometer laat zien. De begrenzing tot maximaal 15 Liter per minuut maak ik ongedaan en maak dan de druk mogelijk tot 4,5 bar zuurstof. Dus dit op de foto worden straks twee zuurstof reduceren voor hardsoldeer zuurstof. Foto © w.p. 10-2022 Op deze manier maak ik iets dat niets kost passend. Je mag nieuwsgierig zijn Je mag van mij alles weten. Nou ja, bijna alles. Veel modelbouwplezier, Willum
Lintzaag Ik heb nog meerdere iets belegen maar nieuwe lintzagen liggen. Ik zet ze niet op marktplaats. Ik ga ze voor verschillende mensen op hun werkende lengte maken. Doorflexen, aanschuinen en in een hardsoldeermal zilversolderen. Foto's 2x © w.p. 10-2022 20mm x 570 cm merk Fanor type M 42. En, 20mm x 180 cm merk Bahco type M42. Echte mooie linten voor bijvoorbeeld RVS en staal. Zonde om er niets mee te doen. Van dat lange lint (5 meter 70) kan ik zelfs twee nieuwe linten maken. T.z.t. maar eens oppakken. Veel modelbouwplezier, Willum
Je gaat de beide uiteinden van een lint zodanig afschuinen dat ze overlappend gesoldeerd kunnen worden vermoed ik. Wordt dat bij een leverancier ook zo gedaan, of worden ze daar stomp aan elkaar gelast en daarna de las vlak geslepen?
Gebroken lintzaag Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door 11 jan 2009. Pagina 2 van 2 Hier beschrijf ik en laat ik zien hoe het kan. Hardsolderen ligt in het bereik van een modelbouwer. Foto © w.p. 10-2022 Ik heb ook linten middels stuiklas stomp aan elkaar gelast. De nabewerking is altijd gladslijpen. Kan bij het maken van een nieuw lint. Kan bij het repareren van een gebroken lint. Veel modelbouwplezier, Willum
Originele zaaglint van mijn goedkope machine was gelast en op die plaats nauwelijks tanden. Bij zagen zag je de beugel steeds zichtbaar op en neer wippen als het laspunt voorbij kwam. Blad was duidelijk slecht gemaakt, zeker niet op de manier zoals jij laat zien. Breuk was onvermijdelijk en ik heb nu een zaaglint, bimetaal met 14 en 18 tanden per inch. Daarvan is de las wel goed en het zaagt prima.
Ik kan lintzagen zelf lassen met deze apparaat, de einden van de zaag worden tegen elkaar gezet en dan gesmolten en in mekaar gedrukt, daarna wordt de las uitgegloeid en vlak geslepen.
Even de foto gedraaid, lees makkelijker. Twee vragen: - met de Staudruckschalter stel je de indrukking in van de lasplaatsen, stomplassen. Nu staat deze op "Stark", verplaatsing 3mm. Verplaatst de machine tijdens het lassen de linker houder? - aan de rechter zijde aan de bovenkant zit een kleminrichting, waar dient deze voor?
Een "Ideal" stuiklasapparaat voor platte metalen. Hier bedoeld voor lintzagen/bandzagen. Met schaar en slijpsteen. Wel een oud beestje, maar, mooi ding.
Heftige schaartjes zijn dat. Kort gebekt, scherp en sterk. Een hard zaaglint kan dat mes wel hebben. Willum
Prachtig zo'n oude machine die doet wat hij moet doen. Vroeger deden ze ook al aan veilheid zie ik, de kap die je over de slijpsteen kan draaien. Groet, Ruud.
Prachtig zo'n oude machine die doet wat hij moet doen. Vroeger deden ze ook al aan veiligheid zie ik, de kap die je over de slijpsteen kan draaien. Bij deze oude machine is alles mechanisch, stangen stelsels, veren, handels etc. Om het vermogen op te schroeven heb je een standenschakelaar die het voltage per stap niet meer dan een half volt verhoogd. De slijpsteen veiligheid is vaker gezien, een wegdraaiende kap. Goed gezien Ruud. Ik heb aan dit soort machines altijd graag geprutst. Veiligheidsmeting NEN 3140, Optische controle totale binnenwerk, mechanisch en elektrisch. Lasbekken opschonen of vervangen. Voltage meting op de lasbekken, lasstanden controleren. Veerlengten afstellen volgens afsteltabel, test lassen, trekproef laten maken. Goed of niet goed. Een kleine versie kreeg ik aangeboden. Ik heb de machine laten staan en dank gezegd. Veel modelbouwplezier, Willum
Lintzagen hardsolderen Omdat mijn hulpmiddel, de soldeermal onvindbaar is heb ik een nieuwe gemaakt. Stuk 50 mm T-ijzer, stuk rechthoekige strip 20 mm en een paar boutjes. Voor het oog hittebestendige zilverkleurige spuitverf. Foto's 3x © w.p. © 10-2022 © Hier is de zaag voor de foto niet aangeschuind, moet wel als je gaat solderen. De soldeerregio van het lint hangt vrij in de lucht. Als het soldeer gaat vloeien zal het niet aan de mal hechten. Soldeer je zuinig, hoef je weinig te slijpen en schuren aan de soldeernaad. Als schuren volstaat, doe dat inplaats van slijpen. Slijpen maakt het lint dunner en daarmee zwakker. Als hardsoldeer metaal gebruik je 45 tot 55% hardsoldeerzilver en weinig flux. Overal daar waar flux zit en warmte komt, daar komt ook zilver. Veel modelbouwplezier, Willum
Aluminium hardsolderen Bij deze twee kraanspindels heb ik de centerboring middels aluminium hardsoldeer volgesoldeerd. Wat je hier ziet op de kop van de spindel zijn de twee soorten aluminium. Foto © w.p. 10-2022 De kern van het opgevulde aluminium rondstaf gaat de schroefdraad worden. De buitenrand is dadelijk helemaal weg. Veel is mogelijk Veel modelbouwplezier, Willum
Hardsolderen met messing Vandaag staal aan RVS gesoldeerd met messingdraad. De vierkante messing hardsoldeerdraad heeft inw. flux. Dat wat die flux na verwarming achterlaat lijkt op borax residue. Het verwijderen van deze resten kost enige moeite. De verbinding is super. Foto © w.p. 10-2022 Het bovenliggende hoekijzer is RVS, het asje onder is staal. Veel modelbouwplezier, Willum
Asbak Hier een foto van een klep om de assen onder de ketel uit werpen. Foto © w.p. 10-2022 Onderaanzicht. Klep/klap is open. Kijkt op deze foto tegen de gietijzeren roosterstaven aan waar het vuur op ligt. Veel modelbouwplezier, Willum
Vierkant koker Vierkante buis zilverhardsolderen vroeg iemand, 10 mm buisje netjes gezaagd en schoongemaakt. Opbouwen en solderen. In de binnenhoek lag een stukje zilver ook zo in de koker. Alles trok fijn door naar buiten. De twee staanders zijn rechtstandig gesoldeerd, ook hier weer zilver onder in de buisstomp. Foto's 3x © w.p. © 10-2022 © De vraag ging eigenlijk over messing zilverhardsolderen, bij gebrek aan messing heb ik staal gebruikt voor dit voorbeeld. Het werk, de afloop en het resultaat is bij alle metalen gelijk. Veel modelbouwplezier, Willum
Messing hardsolderen Het hardsolderen met messing gebeurd nog steeds in de metaal industrie. Dit stukje winkelinventaris was zowel gelast als met messing hardgesoldeerd. Foto w.p. © 10-2022 En aan de gepoedercoate buitenkant zie je dat echt niet. Wat je wel ziet, en zeker omdat dit fijn materiaal is, dat de afwerking van de verbindingen ook fijn is. Veel modelbouwplezier, Willum
Vierkantkoker Toch maar even de soldeerwerkvolgorde: Hardsolderen Passend werkstuk maken. De raakvlakken moeten erg nauw zijn, max. 0,2 mm. Vers metaalblank maken. Goed ontvetten liefst met een remmenreiniger uit de spuitbus. Liefst met een fluxpasta alle soldeerplekken zuinig maar goed insmeren. Alles monteren zoals het moet worden. Alle onderdelen vastzetten. Zilverdraad stukjes afknippen en in de soldering leggen. Langzaam rondom verwarmen. Niet de draadstukjes verwarmen. Nu meer op de naden verwarmen. Langzaam smelt het soldeer en trekt door en in de naden. Waar de draadstukjes gelegen hebben nu ook even de vlam erop. Alles nog een keer na verwarmen en klaar. Langzaam af laten koelen. Na het afkoelen schoonmaken van de solderingen. Het liefste maak ik schoon via glasparelstralen. Heb je dit niet, of kun je hiervoor niet ergens terecht dan wordt het schuren. Pas op met de dampen van flux en smeltende metalen. Deze dampen zijn niet gezond. Veel modelbouwplezier, Willum