Opel..Hatry..Sander RAK 1.

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Énke Blériot, 7 jun 2022.

  1. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.798
    Locatie:
    Ede
    Heerlijk werk weer Henk .
     
  2. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.010
    Locatie:
    Zwolle
    Dank je Serge!!

    Gaan we nu eindelijk zien waarom die domme plaat in het kielvlak zit?

    20221026_154505.jpg




    Ja..daarvoor...daar zit een stuk beplating..moet voor de sterkte...en later voor de bekleding..

    20221026_154513.jpg


    En wanneer we het over later hebben..dan mag vroeghrr ook...dwz..een jaar geleden..toen maakte ik de bouwverslagen nog met een fototoestel..uh pas op jij..nee niet met een rolletje..wel digidinges..

    Maar klere..kabeltje..in de pc encetera...

    Nu sla ik nix meer op..direct van de crime scene in het topic...

    En zo kan ik dus veel sneller...meer..bouwen..dus we gaan ff elders naar de powerkisten..zie jullie daar..

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/fai-powermodellen-meshack-van-1967-en-gefi-22-van-1977.283455/
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2022
  3. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.010
    Locatie:
    Zwolle
    Max..
    Ik ga zoeken wat de Hols motor aan trekkracht doet...
    Die dikke Dualski met een 22 inch prop..
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2022
  4. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.010
    Locatie:
    Zwolle
    De JetCat P80 moet 9 kg stuwdruk geven...is dat genoeg..of kan die de RAK op de sloffies met 1 m/sec naar boven krijgen...is geen jet..hoeft niet verticaal.


    Kijk..wanneer die 9 kg meer dan toereikend is dan is dat wat een trustpipe kan doen minder interessant geworden...
     
  5. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.440
    Locatie:
    Boskoop
    eraan af kan doen in mijn visie
     
  6. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.010
    Locatie:
    Zwolle
    tja...een lange..dus toch net door de raketplaat zou best eens minder kunnen doen dan zonder..ondanks de venturi werking en het extra bij een "normale" lengte pijp..

    Geleerden... zijn er harde gegevens wat een pipe van bepaalde lengtes brengt??

    Het enige voordeel wat ik zie is dat eventuele vlammen worden afgefakkeld...
     
  7. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.010
    Locatie:
    Zwolle
    Let wel...een korte trustpipe betekend wel een expansie box die geisoleerd moet worden...en moet aansluiten op de pipe..zodat er intern geen vlammen kunnen ontsnappen...

    Wild denken..een standaard lengte trustpipe..gevolgd door een sterk divergerende alu "pijp" die op de buitenmantel van de trustpipe aansluit..

    Rene...jij had het over een testopstelling...stel dat we daar een alu pijp achter hangen??
     
  8. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.010
    Locatie:
    Zwolle
  9. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.010
    Locatie:
    Zwolle
    En een pijp van 200 euro mag er best op..op een kist van 5000 euro...ast daarmee niet in de fik vliegt...
     
  10. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.010
    Locatie:
    Zwolle
    Ook duidelijk nieuws...in de momentenstelling had ik 1,8 kg aangehouden voor het staartstuk.


    Ik zit nu...onbekleed....daar komt die....op 900 gram....hiep hiep...
     
    Rene Neefe, serge pot en E.hof vinden dit leuk.
  11. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.010
    Locatie:
    Zwolle
    Ik denk dat ik de trustpipe pas bestel zodra de hele kist gereed is...en ik een zwp/gewicht bepaling kan doen.

    Wel de rail voor de turbine en de pijp dusdanig maken dat ik vrij ben in de positie...van helemaal voorin tot net voor het zwp.

    Een kilo meer of minder lood in de neus..en bv de turbine verder naar achter is prima...zolang ik maar duidelijk onder de 25 kg blijf.
     
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.358
    Locatie:
    NB NL
    .
    Erg indrukwekkend project, zeer gaaf! :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
    Énke Blériot vindt dit leuk.
  13. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Voorburg

    Henk, mbt tot die pijp bij testopstelling, daar dacht/denk ik ook al aan. Let wel de Grumania thrustpipe bestaat dus uit een binnen en buitenpijp, binnen dun rvs, buiten alu al dan wel of niet over de “gehele” lengte van de rvs pijp. V.w.b. vergelijk Hols stuwkracht, ik heb een digitale “veerunster” waarbij we tot 25kg trek/stuwkracht kunnen testen. V.w.b. de vlammetjes “onderdrukking”/afvangen dat word wel duidelijk bij het testen. Een thrustpipe vangt deze volledig af via de pijp en treden zeker niet buiten de binnenste pijp met venturie. Bij het opstarten worden ze al heel snel door de luchtstroom uit de compressor naar achteren gestuwd…
     
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.010
    Locatie:
    Zwolle
    Het beeld begint te groeien...nog fff en dan ga ik roepen dak er verstand van heb...:eek::D:D:p:p:p
     
    Rene Neefe vindt dit leuk.
  15. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    488
    Locatie:
    Voorburg
    Echt wel, je mist hoogstens wat praktijk ervaring mbt turbine aangedreven modellen, let wel M2, daar ik rond 2013 gestopt was met eea. De ontwikkelingen en modellen toen, kon ik alleen maar van dromen.Komt helemaal goed, ik heb helaas geen ervaring met thrustpipe en hou van praktijk gericht testen ala verfbrander. /Jacques. Komt goed met “testbed” en testruns. Meten = weten
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Als er al vlammen zijn tijdens het opstarten gaan die gewoon via de pijp naar achteren en komen die niet in de kist.

    Echter bij een 'wet start' en dit niet in de gaten hebbende, kan er brandstof welke uit de turbine uitlaat loopt, lekken in de inlaat van de pijp en zo weer lekken in het model.
    Als je dan start en je hebt vlammen en de motor start niet door dan zou de gelekte brandstof in het model kunnen ontbranden met alle gevolgen van dien.

    Maar een 'binnenbrandje' zoals hierboven komt amper voor.
     
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.010
    Locatie:
    Zwolle
    Ik hoor het al wel weer..emmer water...:eek:

    Of..denk dak maar een paar Acton brandblussers tot de standaarduitrusting ga promoten.

    Maar...model iets achterover bij het opstarten kan helpen??


    Ik heb wel eens gehoord dat je bij de landing altijd 5 seconden vooruit moet denken ivm het oppakken van de turbine..hek geen last van..kom altijd zwevend naar beneden..
     
  18. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.010
    Locatie:
    Zwolle
    Show procedure:
    - model op de startrail plaatsen
    - checks
    - startelastieken op spanning brengen
    - model opstarten op de startrail
    - vol gas
    - smoke er op
    - go
    - 1 minuut laag
    - 2 minuten klimmen
    - smoke off
    - turbine off
    - 3 minuten zweven

    Totaal 8 á 9 minuten vanaf het moment van elastieken op spanning gaan brengen (= veld in beslag nemen).

    En de startrail staat naast de baan onder een hoek van het publiek af.
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2022
  19. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    387
    Locatie:
    Groningen
    Gebruik alleen CO2 blussers!

    Altijd bij het starten van de turbine het model met de uitlaat van de wind af plaatsen!

    Grundlagen über Turbinen:



    Temperatur im Schubrohr einer Turbine:



    Strömungsgeschwindigkeit zwischen Schub- und Überrohr:

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 okt 2022
    Rene Neefe vindt dit leuk.
  20. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.010
    Locatie:
    Zwolle
    Mooi ...dank je!!!
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2022

Deel Deze Pagina