Goedendag, ik zit er aan te denken om een 40-voet classic container trailer uit de jaren 80 te gaan maken. Het gaat hierbij om een 2-asser dubbel-lucht widespread uitvoering met bladveren en zonder spatborden. In de jaren 80 was dit een soort 13 in een dozijn trailer die in het havengebied van Rotterdam min of meer de standaard was in de 20- en 40-voet uitvoeringen. Op het internet is hier mijn inziens relatief weinig over te vinden, althans ik heb er nog niet veel over kunnen vinden. Concreet, ik ben dus op zoek naar fotomateriaal en/of bouwtekeningen indien beschikbaar. Alvast hartelijk dank! Raymond
nee helaas, dit lijkt mij meer iets Amerikaans. Hetgeen ik zoek is van europese orgine. Maar toch bedankt!
https://www.crm.nl/nl/advertenties/...ainer-chassis-40ft-30ft-20ft-steel-suspension Als dit bedoel je?
Die Fruehauf die door @Mark300 geplaatst werd, lijkt me toch heel erg Europees, en heeft ook de wide spread, met een 10 T per as toelating; zelfs de as schommels staan aan het eind nog mooi gedetailleerd, die voor de 2000 mm+ spread zorgden. En Trilex? dat lijkt mij niet, die ondingen zijn echt van origine Amerikaans, en komen/kwamen in Europa niet veel voor; dat wil niet zeggen dat die assen niet door Europese fabrikanten zijn gebruikt. Ook de as ophanging lijkt wat op de Amerikaanse Reyco suspension, maar die hebben, dacht ik geen wide spread versie. En idd, die mooie foto van @Leon1965 is wel heeeel erg Amerikaans Cor
Toen ik eind jaren tachtig mijn vader hielp in de garage met het opbouwen van vrachtauto’s had je al talloze mogelijkheden met accessoires. Bumpers, lampen, spatborden en soorten velgen in alle soorten en maten. Dat geldt natuurlijk voor trailers ook. Een trailer zonder spatborden lijkt me onwaarschijnlijk, die moeten al behoorlijk lang verplicht op trailers zitten, dat ze er origineel wel opgezeten hebben kan natuurlijk, niet alle vlooteigenaren zijn en waren even netjes met reparaties en onderhoud. En trilex is niet erg gebruikelijk, een enkele midden oosten trucker had die dingen omdat ze lichter zijn, dan kun je er zes tot acht reserve kwijt onder de trailer, maar dat zijn zeldzame gevallen. De meeste trilex velgen zaten op oud Amerikaans materiaal, maar dat was in de jaren tachtig al zeldzaam. Voor de beeldvorming, hier rijden we al meer als dertig jaar met supersingles op de trailers, een vriend van mij is bezig om wat trailers in de USA te verkopen, daar zijn de trailers nog met dubbellucht uitgevoerd. Ze moeten nog wennen aan zijn voorstel om met supersingles te gaan rijden. We lopen hier nogal voor, of omgekeerd, ze lopen daar nogal achter.
zonder spatborden zal wel uit kostenbesparingen voortkomen. Alles zo goedkoop mogelijk en binnen de lijntjes van de wet. Die trilex velgen heb ik een aantal keer waargenomen op vooral de 20 voet dubbellucht uitvoeringen bij de ECT in de jaren 80.
voor op de openbare weg, er zat hoogstens een stuk metaal of een rubberen flap achter de laatste as voor het spatwater.
Ja, dat is voor de wet een spatbord, maar dat was al in de jaren 70 verplicht op wegvoertuigen, zeker weten. Je hoor, ze lopen daar gewoon nog erg achter, en dat is met veel dingen het geval. Maar let maar op, een "standaard truck trailer "combi wordt praktisch altijd een "eighteenwheeler" genoemd; trekker met vooras en dubbellucht bogie, en een trailer met dubbellucht tandem. Google daar maar eens op. En dan zijn er verschillende staten met verschillende afmetingen en aslasten, ik denk geen 2 staten gelijk, maar een "eighteenwheeler" is meestal maar 80000 lbs, dus ca 36 ton metrisch. Daar gaan we hier makkelijk overheen met zoveel assen, afhankelijk van de combinatie. Cor