Bouwverslag 2x Junkers JU 87B Stuka! schaal 1/8

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door fransspitfire, 11 nov 2018.

  1. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.040
    Locatie:
    Nederland
    Die ervaring heb ik ook met 3M Pascal, blijft veel langer goed, loopt niet zo makkelijk vol en schuurt echt beter. Voor mij ook geen merkloos bouwmarktschuurpapier meer.

    Gaaf project Ramses en Frans! Die Stuka-vleugel op z'n poten in je hangaar is al een indrukwekkend gezicht, kan niet wachten tot die formatievlucht van 2 prachtige Stukas :)
     
    ramses vindt dit leuk.
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    NB NL
    .
    Dank voor de goede tip Pascal (en bevestiging Rob), ik ga 3M schuurpapier eens proberen :thumbsup:
    En thanks Rob, lijkt me ook erg gaaf 2 Stuka`s in formatie, heb er erg zin in!

    Groeten, Ramses
    .
     
  3. fransspitfire

    fransspitfire

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    134
    Mooi overzichtje Ramses! Nu punt voor punt alles afwerken. Hier heb ik de afgelopen week een paar stapjes vooruit gezet maar heb ik ook een stapje terug moeten doen..

    Ik ben begonnen met de neus eerst mooi zwart te schilderen aan de binnenkant. Daarna heb ik alles met epoxie brandstofbestendig gemaakt. Vervolgens heb ik de tank en de motor definitief gemonteerd dus die kan ik afvinken!

    C07625CD-85B1-45D8-AC71-5AF1CCD6F79C.jpeg 571CCFA0-4230-474B-A9E0-8127F7F49D43.jpeg

    Neusje gelijk verlijmd, nu kan ik hem mooi in model schuren.

    7275CC9B-9F4A-4C41-9499-D4AD20280F99.jpeg

    Tussendoor even een keer gecheckt hoe hij qua gewicht gaat en dat valt helemaal niet tegen! Dit gewicht is het hele model met motor, tank en de 9 servo’s erin.

    9F8FED89-C6AB-4496-B47D-8A51B98C27A7.jpeg

    Maar toen kwam het, de Stuka van Ramses heeft veel gestroomlijndere schoenen… die van mij zijn veel te recht aan de onderkant dus er zat niks anders op dan de schaaf er maar in te zetten..

    AF502706-E487-45D5-B416-282A4E158574.jpeg

    Gelukkig stelt het schaven van balsa niet zo veel voor. Als ik de spanen zo zie liggen krijg ik altijd zin in kebab. :rofl:

    382CC723-82D8-496E-8AE5-8D2A56E0AA55.jpeg 409EABCF-539C-4457-8852-9A099107A6AF.jpeg

    Wel een hele verbetering vind ik zelf, ben blij dat ik eraan begonnen ben.

    1BFF2A90-C1C2-4698-893F-D62C9081B9D5.jpeg

    Hier het neusje even bekleed om morgen verder te kunnen met de litho.

    0689E0EB-5FCC-46F3-8DF5-1FD5FCEACCD7.jpeg

    Morgen meer! :bye:
     
    jmk1, Bart83, juwi en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    NB NL
    :rofl: :D

    Mooi werk man, tot morgen :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
  5. fransspitfire

    fransspitfire

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    134
    Nou de gezamenlijke bouwavond zit er weer op en hij was wederom productief! We zijn begonnen met de kin van de stuka, aan het einde van de avond hadden we allebei een mooi triplex frame. Dit frame gaan we de komende dagen bekleedden met balsa en dan kunnen we de neus afvinken!


    Eerst een stukje plastic over de motorsteun, daarna met triplex de randen van de kap uitgezet. Vervolgens wat ribben gesneden en verlijmd en we hebben een frame!
    05F0D5C0-8FEF-40E0-8108-4871D1D1AB77.jpeg F856F1F1-B21C-444D-B7D2-34A552205040.jpeg DE869FC2-DA73-4A16-8D0B-A6B27EAC6DDD.jpeg FC25CCE9-0DFC-4430-A844-1BBBD62A4B46.jpeg 17B9E041-92C1-4F90-8E7A-7B3D554748AD.jpeg

    Het laatste kwartiertje van de avond hebben we samen de bovenkant van mijn neus voorzien van wat litho. Als je goed kijkt zie je nog een klein verschil in de neus maar ze beginnen steeds meer op elkaar te lijken.

    6B1A32A9-2D43-4B0A-A0EF-4B9BC524BCD9.jpeg 0D05E1EA-F79D-49AC-9A3B-70214C21B91B.jpeg
     
    jmk1, ramses, juwi en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. fransspitfire

    fransspitfire

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    134
    En weer de volgende update. Deze keer over de inrichting van de cockpit. Omdat de cockpit niet zo diep is hebben we besloten om hem niet al te uitgebreid in te richten. Het enige wat eigenlijk zichtbaar is dat is de piloot, de schutter, de rolbeugel en natuurlijk de MG15 die uitsteekt.

    Ramses heeft mooie stl files gevonden van een Duitse piloot en MG15 deze ben ik gaan printen op mijn werk.

    Na een paar proef printjes heb ik de juiste schaal te pakken!

    FD7356AA-0F3F-4280-B089-980CF4AA9530.jpeg

    MG15 ben ik erg tevreden over, hij moet nog wel een beetje schoongemaakt worden maar dat doen we voor het schilderen.
    A809369E-469E-4486-BE56-F30125139820.jpeg

    Piloot is een beetje grover geprint maar dat schuren en plamuren we er wel af.

    9E420D41-2FFB-48DA-819E-C8D510454980.jpeg

    Dit is mijn cockpit, die van Ramses is nog een mm of 8 minder diep. Dat komt doordat zijn kit een andere constructie heeft.

    4FFCC608-40ED-4468-A626-7C27730BBFA5.jpeg

    De piloten zullen nog wel een stukje “verlengd”moeten worden.

    169E42B9-696F-4066-81BC-CCEC0EBAE2CC.jpeg

    Zo komt het er dan ongeveer uit te zien, maar dan met een mooie cockpitkap.

    89C0A01A-A589-4520-AB8C-285A5CD72C67.jpeg

    Zo zag de echte eruit, ik denk dat we dit qua schaal van de piloten goed benaderen.

    5A4C2EA3-DC1A-448B-B8C2-6DCEEC147418.jpeg
     
    tjarko, ramses, juwi en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    NB NL
    .
    Mooie piloten en MG`s Frans! :yes:

    .
    Ik had ook nog wat 'huiswerk', ben begonnen met de stabilo struts.
    Eerst een staaldraad frame gebogen over de 6 zijdenaanzicht.
    Iets langer dan het onderaanzicht want ze staan uiteraard schuin:

    [​IMG]

    Verlijmd tussen romp en stabilo:

    [​IMG]

    Ik had nog voorgevormde hard balsa profiel latjes liggen met precies de juiste dikte en breedte

    [​IMG]

    De dikte van het staaldraad frame van het balsa afgesneden en het balsa pas gemaakt:

    [​IMG]

    Daarna het balsa op het frame gelijmd en bekleedt met aluminium tape:

    [​IMG]

    De stabilo struts kan ik afvinken :yes:

    Groeten, Ramses
    .
     
    jmk1, fransspitfire, Bart83 en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    NB NL
    .
    Verder met m`n 'huiswerk', de kin van de motorkap.
    Eerst de bek ingedekt met 5mm balsa:

    [​IMG]

    Daarna het neusje ingedekt met 2mm balsa:

    [​IMG]

    Met een rasp de kap grof in vorm gebracht:

    [​IMG]

    Liteply aanslagen op de romp en in de kap gemaakt.
    De bevestiging van de kap gaat d.m.v. twee deuveltjes aan de voorzijde en twee 4mm boutjes aan de achterzijde:

    [​IMG]

    Van lithoplaat de 'rok' gemaakt en met epoxy verlijmd:

    [​IMG]

    Daarna achteraf de sparing voor de Saito in de kap maken, zo minimaal mogelijk:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    juwi, jmk1, fransspitfire en 5 anderen vinden dit leuk.
  9. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    NB NL
    .
    Na nogmaals goed schuren de kap bekleedt met 25g weefsel i.c.m. witte PU:

    [​IMG]

    Dat begint erop te lijken, een scratchbuild Stuka motorkap:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De flaps van de rok losgesneden en aan de binnenzijde driehoekjes verlijmd.
    Daar overheen een laag 25g weefsel i.c.m. epoxy, geeft flink stevigheid aan de kwetsbare litho flaps:

    [​IMG]

    De binnenruimten d.m.v Humbrol zwart gemaakt, er komt nog 2K overheen:

    [​IMG]

    Alleen de twee boutjes nog ter bevestiging van de kap, dan is de kap klaar voor de afwerking:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    juwi, jmk1, fransspitfire en 6 anderen vinden dit leuk.
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    NB NL
    .
    Laatste huiswerk, de ribbels van de gipsen plug voor de cockpitkap verwijderen.
    Dat heb ik d.m.v. het mes op de foto gedaan, flink geduld klusje maar wel leuk werk:

    [​IMG]

    Na twee uur ligt er een gladde kap, deze moet ik nog wel verder in vorm maken:

    [​IMG]

    Huiswerk klaar :)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Op naar de volgende gezamenlijke Stuka bouwavond!

    Groeten, Ramses
    .
     
    juwi, jmk1, fransspitfire en 8 anderen vinden dit leuk.
  11. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Even de lat wat hoger leggen ;) ...

     
    juwi, fransspitfire, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    NB NL
    .
    Wauw... prachtig!!!!! :wave :wave

    Groeten, Ramses
    .
     
  13. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    NB NL
    .
    Op onderstaande afbeelding staat bovenaan de MK / Marutaka / Royal oplossing van de aileron/flap bevestiging.
    Ik heb er een afbeelding bij geplaatst van de originele bevestiging van de Junkers Ju-87 Stuka ailerons/flaps.

    Duidelijk is te zien dat bij de MK methode de ailerons/flaps achter de trailing edge hangen en is het scharnierpunt aan de voorlijst van de ailerons/flaps.
    Dat betekent dat de spleet tussen vleugel en ailerons/flaps altijd gelijk blijft ongeacht de uitslag van de ailerons/flaps.

    Bij de originele bevestiging ligt de voorlijst van de aileron/flap net voor de achterlijst van de vleugel.
    Belangrijker is echter het scharnierpunt, deze ligt origineel in de aileron/flap, terugliggend t.o.v. de voorlijst van de ailerons/flaps:

    [​IMG]

    Dat betekent dat de spleet tussen vleugel en ailerons/flaps bij deze originele bevestiging significant verandert bij uitslag.
    Even een tekeningetje gemaakt ter verduidelijking:

    [​IMG]

    Deze methode had ik ook bij mijn kleinere Ju-87B Picchiatello zo gemaakt:

    [​IMG]

    Dat werkte erg goed, boven verwachting zelfs!
    De ailerons zijn namelijk erg smal en klein in verhouding tot de gehele vleugel.
    Er werd toen ook een opmerking in mijn Picchiatello verslag gemaakt of ze niet te klein waren om überhaupt functioneel te zijn.

    De praktijk wees uit dat de Picchiatello echter juist heel goed gevoelig op de ailerons was.
    Ze zullen het bij het origineel ook niet per ongeluk zo gemaakt hebben uiteraard... ;)

    In eerste instantie wilden Frans en ik buisjes gebruiken voor de scharnieren (net als bij m`n Picchiatello).
    Maar Frans heeft een laser ter beschikking en mooie vliegtuigtriplex steunen zijn zo gesneden.
    Dus wat steuntjes getekend welke Frans gaat snijden voor onze Stuka`s:


    [​IMG]


    Morgenavond weer een Stuka bouwavond en gaan we samen verder met de ailerons en flaps.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2023
    juwi, Kjel Postema, jmk1 en 5 anderen vinden dit leuk.
  14. fransspitfire

    fransspitfire

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    134
    Top! mooi getekend Ramses, ik ga er morgen mee aan de gang.

    Ook wil ik wat experimenteren met de voorste 8cm van de stuka, de spinner. Ik heb 2 mooie gele spinners binnengekregen maar ze glimmen iets teveel naar mijn zin.

    FE8126DA-48D8-4AF7-B053-B34444584FCF.jpeg

    Maar hij past wel mooi!

    C85AADBE-1B3B-4E8A-A702-8A7395C2B657.jpeg
     
    Kjel Postema, ramses, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Mat schuren met heel fijn waterproof schuurpapier?
     
    fransspitfire en ramses vinden dit leuk.
  16. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    NB NL
    .
    Ik was gisteren te snel geweest, niet goed nagedacht... :stout:
    Ik had alle steuntjes namelijk hetzelfde gemaakt, maar ze moeten verkleint worden naar de tip toe.
    Gelukkig had Frans ze nog niet gelaserd en ik heb de tekening aangepast:

    [​IMG]

    De nieuwe snijfile voor de Stuka flaps en ailerons:

    [​IMG]

    Vanavond weer een gezamenlijke Stuka bouwavond, verder met de ailerons en flaps :yes:

    Groeten, Ramses
    .
     
    jmk1, Kjel Postema, strutter en 2 anderen vinden dit leuk.
  17. fransspitfire

    fransspitfire

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    134
    Dat inderdaad! Ik ben begonnen met korrel 1000 maar dat had nauwelijks effect, daarna ben ik verder gegaan met korrel 400. Uiteraard eerst alles getest op een oude spinner en daarna waren de nieuwe spinners aan de beurt. Eindresultaat ben ik wel tevreden mee, nu de toplaag eraf is zullen de spinners snel viezer worden dus met wat natuurlijke weathering komt het helemaal goed.

    Het testen ben ik begonnen met scotch bride daarna ben ik overgestapt op schuurpapier.

    3FD4492B-5D5A-4D46-BC56-3BED09F1CC6B.jpeg

    F3C63A46-06D7-4180-AB81-5F4181DD8E0B.jpeg

    voor en na
    A7DA720B-BA82-4770-AD74-DD28BDB9C7D1.jpeg

    Vanavond weer verder!
     
    jmk1, Kjel Postema, strutter en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.312
    Locatie:
    Den Haag
    Ik zou het gewoon met de hand gedaan hebben, met nat waterproof schuurpapier, dan is het egaal mat en heb je die draailijnen niet.
     
  19. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.307
    Locatie:
    NB NL
    .
    Grappig, ik vond het juist beter zo, met de lichte 'draailijnen' in de draairichting van de spinner!
    Kan helaas geen foto`s van een enigzins verweerde Stuka spinner vinden want er zijn geen vliegende Stuka`s (wordt er wel momenteel een gerestaureerd).
    Maar wel twee foto`s van Spitfire spinners waar de glanslak enigzins van verweerd en dus mattig is:

    [​IMG]

    Als je goed kijkt zie je duidelijk de lichte draailijnen in de draairichting van de spinner.

    Mooi werk Frans, tot vanavond!
    Groeten, Ramses
    .
     
    jmk1 en Henri Kaper vinden dit leuk.
  20. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.269
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik houd meestal als vuistregel aan dat een hoofd zonder helm ca. 30 cm groot is, van kruin tot kin. Even de schaal toepassen en je weet waar je ongeveer op uit moet komen. Voor een hoofd met helm uiteraard een paar centimeter erbij.
     

Deel Deze Pagina