De successen van Willy de Woofer en Pieter de Tweeter.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 10 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.393
    Locatie:
    Thuis
    Ik vind Blauw en rood ook het beste zichtbaar, eigenlijk weet je wel hoe het ding vliegt dus verschil van onder en boven vind ik niet zo belangrijk maar het is een beetje persoonlijke voorkeur….. veel contrastverschil is naar mijn mening hetbeste zichtbaar
    Het calmato ding vond ik bijzonder goed zichtbaar, rollend loodrecht omhoog was zelfs idioot hoog nog goed het verschil van onder en boven te zien…… onder had ik gewoon een witte vleugel met rode en blauwe strepen

    644D3E0D-2B38-4D32-94FF-C78B01C0E390.jpeg
     
    serge pot vindt dit leuk.
  2. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.393
    Locatie:
    Thuis
    Owja…… je kan ook een paar keer heen en weer vliegen in verschillende standen om de zichtbaarheid te checken :D

    17F2C2CD-B350-4D33-88EE-847AB97BF0A1.jpeg 6397C642-F913-4FFE-A3DB-03E1DC7D78AB.jpeg 37ECC853-159E-4B0D-A2D2-6743FDFB1A06.jpeg
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.965
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Drie foto’s van alleen blauwe lucht? :D
     
    ramses en WillydeWoofer vinden dit leuk.
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.141
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Groen is wetenschappelijk bewezen de beste kleur te zijn.
    De praktijkstudies van de bekende oogooloog WdeW hebben hetzelfde resultaat opgeleverd.

    [​IMG]
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.141
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.141
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Waarom niet met grote letters ONDER en BOVEN er op schrijven? :bier:
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.141
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Een reactie in de GJ-stijl:
    Ja hallo stelletje klunzen, we hebben het hier niet over oude-van-dagen kisten, maar over speeders die de 750km/uur aantikken.
    Begrepen!? Ja, kop houwen dan.
     
    Helikapoter vindt dit leuk.
  8. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    592
    Locatie:
    Amersfoort
    Naast zichtbaarheid is herkenbaarheid minstens net zo belangrijk. Denk dat iedereen (behalve de grote meester zelf natuurlijk ;-) het wel eens heeft gehad dat ie naar een ander vliegtuig bleek te kijken. Meestal gaat dat snel weer goed, maar we kennen allemaal de mooie verhalen van 4 piloten op de grond en slechts 3 vliegtuigen in de lucht.
    Een duidelijk eigen kleurenschema helpt te voorkomen dat die verhalen straks over jou gaan. Dus ik zou dit fraaie kleurenpalet zo laten.
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2023
    serge pot en ramses vinden dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.556
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Rood wordt in een handomdraai zwart.
    Geel wordt dat niet, helgroen ook niet...
     
    serge pot en ramses vinden dit leuk.
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.369
    Locatie:
    NB NL
    .
    Jullie kijken alleen naar de best zichtbare kleuren, daar zijn studies naar inderdaad.
    En dan lijken de primaire en felle kleuren uiteraard het beste.
    Maar wat jullie vergeten is de context met de luchten achter de kist waartegen de kist zichtbaar moet zijn!

    Ik leen even deze post uit m`n Mosquito verslag:


    "The Royal Air Force did a comprehensive investigation into the best colour for visual acquisition of aircraft in the air in the UK.

    Black
    was the best colour in most circumstances, otherwise bright yellow – strobes were most noticable in poor visibility.
    Their training aircraft are now painted black with yellow stripes/flashes and have high intensity strobe lights."


    [​IMG]



    Als ik het verder bekijk vanuit mijn interesse gebied, schaalvliegtuigen, kom ik hier weer op uit:

    Wanneer is het in de full schaal vliegerij nou echt het meest belangrijk dat jouw kist heel duidelijk gezien wordt?
    Ik kwam in mijn gedachte uit bij Target Tugs, kisten die een doel achter zich slepen waar met scherp op geschoten wordt.
    Door jachtvliegers of luchtafweer (op de grond) in opleiding,... die alleen het Target (sleep doel) moeten raken,... niet per ongeluk de sleper :eek:

    Bijna al deze schema`s zijn ook weer zwart/geel en door verschillende landen zo toegepast:

    [​IMG]

    Dus de studies die niet gaan over louter zichtbare (of felle) kleuren voor het oog, maar juist gaan over de zichtbaarheid van een vliegtuig tegen verschillende achtergronden (verschillende luchten) is zwart/geel.

    Maar in het geval van Wil zijn Speeder is het gewoon persoonlijke smaak en voorkeur.
    Daar kan iedereen wat van vinden, als Wil het maar mooi vind en goed kan zien.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2023
    coen_l, MaartenCornelissen en serge pot vinden dit leuk.
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.141
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het is inderdaad de bedoeling om met "eigen" kleuren te gaan vliegen. Eerder heb ik geel en oranje boven (leve de koningin) geprobeerd, waarbij geel zeker niet verkeerd was. Oranje viel erg tegen. Telkens daarbij zwart onder. Op een klein experimentje na, houd ik het bij fel groen boven en zwart onder.
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.141
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ja, dat is mijn ervaring.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.556
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Aardig verhaaltje in dit boekje...
    Dat staartje had een geschiedenis.
    Men begon met wit en zwart geblokt... op afstand liep het zaakje al snel dicht in rode gloed
    Veel verf had men niet ter beschikking... immers oorlog...

    In een bui van joligheid heeft men het in zwart en geel opgezet...
    Gebeurde iets opmerkelijks... het werd op grote afstand zwart-wit geblokt...
    Bij de fotopixels af!

    51WmgZlOXRL._SY448_BO1,204,203,200_.jpg ee0e579f26fc7fb44a5dbee0f052f9f5.jpg

    Gr Bas
     
    ramses vindt dit leuk.
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.141
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dat is waar ook, een vliegtuig vliegt in de lucht :p:D. Daar ben ik in het begin wel eens mee bezig geweest, maar omdat de lucht meerdere tinten kan hebben, kwam ik daar niet echt goed mee uit. Wat ik ergens schrijf, is dat ik geel/zwart ook goed zag in de lucht. Maar als het, zoals op de foto's zo druk door elkaar loopt, lijkt me het verwarrend om te zien wat onder en boven is.
     
    MicropropSport en ramses vinden dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.556
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Voor een tijdje terug vloog ik in de grond. Tot 2x's 'toemaar'!
    Lijm is geduldig... figuurzaag ook...
     
  16. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.507
    Locatie:
    Noord Brabant
    Yep, de fijnste kleur combinatie in een combat strijd is rood op blauw.
    Het oogje heeft minder blauwe dan rode en groene receptoren waardoor het mechanisme om ergens op de focussen geheel ontregeld raakt.:)
    focus.png
     
  17. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.393
    Locatie:
    Thuis
    ja ook dat is een ding .............. op of in de grond moet het wel zichtbaar zijn... en ook dat is getest :D

    ook op gras was ie goed zichtbaar / vindbaar

    3220F34C-9BEF-4863-A138-088799F39450.png
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.819
    Locatie:
    Ede
    Waarom waren de trainingstoestellen zoals de Harvard en fokker s11 toendertijd geel ?
    Ga daar maar eens een keutel op breien .
     
  19. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.393
    Locatie:
    Thuis
    Nou… ik heb toevallig een geel toestel en die zie je op de grond heel goed, maar in de lucht vond ik de blauw wit rode calmato beter zichtbaar, denk dat als er naast het geel ook fluor blauw of groen zit zal het contrast en zichtbaarheid wel beter zijn, als de toestellen egaal in de kleur staan dan is geel zowieso wel beter zichtbaar dan wit… dat zeker


    711FCEA6-3ED6-4FF5-889A-D497F9196A2B.jpeg
     
    serge pot vindt dit leuk.
  20. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Op de ACK heb ik het 1x meegemaakt dat 2 oudjes hetzelfde model stonden te besturen.
    Een doffe klap later was er nog maar 1 model in de lucht en 2 mensen die dat aan het besturen waren.
    Als dat je gebeurd sta je niet actief te vliegen maar vlieg je achter het toestel aan.
    Het model gaat rechts.. dus stuur ik maar rechtsaf..
    Dit is mij, en anderen die ik ken nog nooit gebeurd.
    Toen we dit op onze club merkten, dat de ouderen achter hun model aanvlogen hebben we als instructeurs meteen het heft in handen genomen en de oudjes wat bijgeschoold zodat ze weer actief gingen vliegen.
    Gevolg.. in clubwedstrijdjes eindigden ze hoger en ze crashten veel minder.
    Ook naast het lessen van nieuwe mensen is het helpen van mensen die al heel lang vliegen erg belangrijk, bij de ACK deden we dat, bij andere clubs heb ik dat eigenlijk nog nooit gezien.
    Ik heb destijds zelfs 75 plussers met mijn F5B kist laten vliegen.. dat is wel een verschil, een simpele houten zwever die net aan 50 km/u gaat en dan ineens een ding in je handen krijgen dat 300 gaat.
    Maar de meesten vonden het wel leerzaam.

    Kawagroen is volgens onderzoek bij een duitse universiteit de best zichtbare kleur voor een modelvliegtuig.
    Ik ga geen echte vliegtuigen met modellen vergelijken.
    7 voudig wereldkampioen F5B had altijd groene modellen en niet zonder reden.
    Mijn nieuwste Avionik heb ik ook kawasakigroen laten maken.. met zwarte onderkant natuurlijk.
    Zelfs als ik hem op het gras leg is hij nog perfect zichtbaar.
    Het ding lijkt licht te geven.
    Zet daarbij dan nog een goede zonnebril op en dan springt ie helemaal uit de lucht.
    Dat was ook al zo met mijn oranje modellen, een zonnebril maakt ook een enorm verschil.
    Met mijn huidige zonnebril zie ik ook wolkjes die ik met een gewone Polaroid niet zie, dus pak je makkelijker thermiek.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina