De successen van Willy de Woofer en Pieter de Tweeter.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 10 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.693
    Locatie:
    Onbekend
    @jan brilman bedankt voor het aanbod. :)
    Voorlopig hou ik het even bij de Marutaka versie.
    Mocht ik van gedachten veranderen dan zal ik het laten weten !

    Grt,

    Arnoud.
     
    ramses vindt dit leuk.
  2. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ede
    Ik doe altijd eerst mechanisch .
    Maar betreffende de life accus . Ik gebruik ze al een 8 jaar zonder problemen ,ook op de oude generatie servo's .
    Hoe minder prullaria tussen stroombron en ontvanger hoe minder kans op defecten .
     
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ede
    Dat bedoel ik . Echter 600 mah is voor mij wat te laag . Ik speel graag op safe en ga uit van minimaal het dubbele op een toestel met 5 analoge standaard servos . Dan heb je genoeg voor 1 dag lekker vliegen zonder bij laden . Is gewicht een issue dan gewoon bijladen op een vliegdag . Dat halfuurtje koffie is ook genoeg om de life accu op te laden .
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  4. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.091
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik volg, als technisch onbenul, het advies van GJ, omdat dit een beproefde methode is.
    Het zou zomaar kunnen, dat er meer wegen naar Rome leiden. Ik kan dat helaas niet beoordelen.
    Ik heb vertrouwen in wedstrijdvliegers zoals Gert-Jan en Gerben. De laatste is zelfs technisch ing of ir.
     
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    Nee joh! Er is maar 1 weg en dat is die van wie het hardste roept dat hij gelijk heeft!

    Ik kies geen partij, ik heb popcorn klaar en geniet nog steeds lekker mee in dit draadje.

    (En ik vind het oprecht jammer dat je geen vliegperikelen meer post Willy. Blijf gewoon de adviezen volgen die je gevoel als juist interprereren en laat alle commentaar op forums lekker langs je heen waaien:thumbsup::thumbsup:....ik ben best nieuwsgierig naar hoe je mooie speeder vliegt)
     
    Mugen MRX-3, coen_l en serge pot vinden dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik weet niet hoor?
    Bij de F5B waren er een paar die met diodes werkten, of met de Castle UBEC. Zelf ook toegepast.

    Heeft nimmer een probleem opgeleverd. Gewicht was het ook niet, het zal in een optimale range.

    Kist vol met de digitale Graupner DES mini’s. Natuurlijk geen issues.
    Dat had ik wel ooit op 4 NiMh’s

    Elk stuk elektronica geeft verliezen.
    Een gestabiliseerde voeding of een diodebrug.
    Of een diodebrug warm wordt? Hangt af van de stroom die de servo”s trekken. Amperes.

    Op een 20A UBEC van HK zit bijvoorbeeld ook een koel orgaan. Goed ding, maar zoveel vermogen trek ik niet met die kleinere kisten onder de 2 meter span.
    Ik heb die stroomvretende Multiplex Digi’s. Potvetdorie, houden het al stug 17 jaar vol. MG servo’s… maar zaakje werkt gewoon, en blijft werken.

    De diodebrug op de foto’s zie ik blote bekabeling. Laatste wat je wilt is draadbreuk. Dus in en uit moeten beschermd worden. Stijf houtje er onder en mini ti-rips, of effe borgen met hotglue.

    Gewicht is vaak geen issue. Binnen grenzen van het redelijke.

    Wat een servo of onvanger aan kan, heeft de fabrikant gespecificeerd.

    Futaba 3150 kan bijvoorbeeld slechts 4,5V hebben. Dus gezekert met een begrenzing. Kon je toen kopen bij Robbe Futaba.
    De MPX had ik op 5,5V staan, max is 6V. De Jeti kan zonder problemen op 2S lipo.

    Verliezen diode zijn te berekenen, en bij een UBEC is het opgenomen vermogen gespecificeerd in de instructie. Ook daar heb je verliezen. Echte mijn 2S lipo’s leven in lui lekkerland. Slijten meer op het storage programma van de lader. Middag gevlogen. Nog geen 5% verstookt. Volgens het metertje. Dat zal iets spanningsval zijn…

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2023
  7. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.978
    Locatie:
    groningen
    Je zult maar gevoelig zijn voor types als bv. een Jomanda, en dan een ziek kind hebben . . .

    (Gewoon veel door haar persoonljk ingestraald water te drinken geven! :thumbsup:)

    Er moet toch een betere manier zijn om adviezen op waarde te kunnen schatten.

    En maar weer verder!


    jan.
     
    Mugen MRX-3 en MicropropSport vinden dit leuk.
  8. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    Tja Jan, als je je gevoel niet kan of wil volgen en je praktijkervaring niet vertrouwd blijven m.i. wetenschappelijke onderbouwing over.

    De uitleg van iedereen is duidelijk en je bent vrij om zelf te kiezen toch?

    Ik heb gevlogen en vlieg nog steeds met verschillende voedingsconfiguraties die in dit draadje genoemd, geroemd en afgekraakt zijn en geloof het of niet: ze werken allemaal en ik heb nog nooit door technisch falen een kist verloren.

    Maar dit is al meer dan ik in dit draafje wilde doen.....ik laat het aan de kenners over verder.
     
    coen_l, WillydeWoofer en serge pot vinden dit leuk.
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Marutaka heeft/had goede naam op goed vliegende kisjes.
    Dave Plat was ook een grote naam in ontwerpland.
    Maar bijvoorbeeld de P40, TopFlite ‘red/yellow box, vloog niet echt goed had ik gelezen op fora destijds.
    De Gold Edition TF, P40, hoe mooi ook, was geen lievertje.
    Maar de kunst was deze licht te bouwen. Maar in alle schaaluitingen, en daarmee de tendens lood zwaar en en onvliegbaar te worden. Een draak. Mooie bouwdozen. De inhoud al gewichtig. Dat lag niet aan het instructieboekwerk.

    Een P51 acht ik een enigzins vergevingsgezindere kist dan een P40
    Schaal, semi-schaal. Vol symmetrisch 1:1, laminar flow… en zal zich in schaal ook goed bewijzen. De reden waarom deze als schaalkist behoorlijk populair is geweest al die jaren.

    Andere goede kitter is/was Ziroly.
    Ontwierp flyable semi scale. Dat was ook zijn doelstelling. 100% schaal is een mooi streven.
    Helaas laat de lucht zich niet schalen. Vliegplezier is heel wat waard. Vooral als daar een ononderbroken regelmaat in kan zitten.

    Of je zo een Ziroly model nu 1:1 volgens plan bouwt, of op 75% zet. Zal dat hoogstwaarschijnlijk goed vliegen. Zeker een P51.

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2023
    Arnoud Snel en ramses vinden dit leuk.
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.358
    Locatie:
    NB NL
    Lijkt me een goede keuze! :thumbsup:
    Fraaie ontwerpen van Masahiro Kato, beter bekend door zijn succesvolle ontwerpen in de F3A wereld.
    Mooie (semi)schaalmodellen die vooral ook heel erg goed vliegen.

    [​IMG]

    Ik heb zelf een (verkleinde, schaal 1/10.5) Marutaka Stuka gebouwd, vliegt heerlijk!

    [​IMG]

    Ik ben toevallig momenteel weer een Marutaka Stuka aan het bouwen, nu in (de originele) schaal 1/8.
    Bouw/vliegvriend Frans bouwt er ook eentje, we willen ermee gaan formatievliegen:

    [​IMG]

    Wat de keuze ook wordt, ik ga je bouwverslag zeker volgen!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2023
  11. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Effe roddelen..
    Nadeel van Wil is dat ie de basis niet goed geleerd heeft.
    Als je zoals bij mij destijds, gezegd word wat er niet goed is, waar je op moet letten bij bouwen en ook het mechanische deel van besturing goed uitgelegd word heb je al een voorsprong.
    Als je dan ook nog eens bij een conservatieve club gaat vliegen waar het niet geaccepteerd werd als je je kist zomaar ergens op het veld prakte bij de landing dan zit je als basis goed.
    Wil heeft nu moeite om zijn model op het veld te krijgen.
    Hij land een veld te vroeg of achteraan op het veld.
    Kwestie van oefenen zeg ik al.
    Ik als leraar leerde mijn leerlingen op een bepaalde plek de wielen aan de grond te zetten.
    Zo heb ik dat ook geleerd dus dat geef ik ook zo door.
    En dat was handig met wedstrijden, daar moet je op de centimeter en ook op de seconde landen, lukte me vrijwel altijd.
    Maar iedereen kan zijn wielen op een bepaalde plek op het veld krijgen, kwestie van je model kennen en oefenen.
    Helaas zit ik gevangen in het revalidatiecentrum en ben ik nu even gehandicapt...
    Geef me 2 dagen intensief vliegen met Wil en hij zet hem ook op de vierkante meter neer.
    Ik heb genoeg leerlingen geholpen om dat te kunnen garanderen.

    Dan de bouw van de P51 Mustang.
    Er zijn een paar versies zag ik.
    Kwestie van smaak.
    Ik heb de tekening van Ziroli thuis liggen maar ik vind het model net niet aantrekkelijk genoeg.
    Persoonlijk vind ik een Spitfire een mooier model, die heb ik ook al eens gehad en gevlogen.
    Het restant staat nog ergens in Rotterdam in een kelder maar een nieuwe bouwen is sneller dan het uitgebrande restant opknappen.
    Als ik een Mustang zou bouwen zou het een Reno versie worden zoals Jan Brilman destijds gebouwd heeft, de Strega.
    Maar dan met minimaal 2 meter span en een 2 cylinder 4takt in lijn of zo.

    Maar ik moet eerst een nieuwe auto kopen, denk dat het een Dacia Sandero stepway word op lpg.
    Oh ja.. en eigenlijk moet dan eerst mijn rechterarm het weer doen om te kunnen schakelen.
    En ik ga zo naar Limburg met mijn zus, even naar een huisje kijken in Neer, dan heb ik ook weer iets dichterbij Amsterdam voor noodgevallen.

    Op de terugweg misschien even langs de vliegclub in Velddriel, als het niet regent.

    Fijne dag allemaal!

    GJ
     
    MicropropSport en serge pot vinden dit leuk.
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.358
    Locatie:
    NB NL
    An sich een mooie kist, een Strega, maar die zie je al zo veel joh.
    Bijna alle rc (ARF) Reno P-51`s zijn Strega`s (of VooDoo`s)....
    Persoonlijk hou ik meer van schema`s die je niet al 10x op het veld ziet liggen.
    Er zijn een hele hoop gave schema`s en versies geweest van de Reno Mustangs.
    Zelf vind ik de Miss Foxy Lady een gaaf ding, in ieder geval weer eens wat anders:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2023
    MicropropSport vindt dit leuk.
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.091
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Eerst nog even herstellen van 5 zware valpartijen en operaties.
     
  14. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De Strega nam ik ook als voorbeeld.
    Maar het kleurenschema zal niet 13 in een dozijn worden maar iets wat minder bekend is.
    Een tijd geleden zag je heel veel Dagoreds, nu weer Stregas en tussendoor nog even de Galloping Ghost.
    Maar in ieder geval een Reno model.
    Alleen heb ik nog zoveel staan wat af moet en afgelopen 2 jaar waeen jaren met hindernissen.
    Hopelijk is dat nu achter se rug.

    GJ
     
    ramses vindt dit leuk.
  15. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.376
    Locatie:
    Thuis
    een pas geladen Lifepo4 levert het eerste moment ruim 7 volt en dat kan voor sommige servo's funest zijn.... maar ook hier zit vrijwel alles op 2s Lifepo4, 1 toestel heeft op de ailerons van die kleine futaba's die niet meer mogen dan 4,8 en die gaan dan ook plaats maken voor andere...

    ontvanger voeding is wel een dingetje waar velen nonchalant mee zijn.. zo ken ik iemand die een Top-RC Spitfire (2,06 meter) vol met 24 kg servo's ging voeden via een enkele servo stekker.... ik heb geprobeerd hem uit te leggen dat dit niet verstandig is en tevens waarom.... (stel dat je retracts activeert voor een landing en tevens rol, hoog en richting input tegelijk dan trek je teveel ampere's en kakt je spanning te ver in)
    meneer dacht dat het wel kon en de kist hield het 2 vluchten uit, daarna dezelfde setup doodleuk in een Focke wulf bouwen.... deze ging de eerste vlucht al neer....
    heb er pas een middag aan besteed om hem duidelijk uit te leggen hoe en waar rekening mee te houden... zelf zet ik even een amperemeter tussen de servo's en kan dan precies zien hoeveel een servo trekt en pas daar de connectors en capaciteit van mn accu op aan...

    ik ben ook een recreatieve vlieger maar houd er wel van om technisch het spul goed voor elkaar te hebben zonder overbodige peperdure zooi.....
    ben ik een prutser... misschien wel, ik heb lol in mn hobby en daar gaat het mij om en wat een ander daar van vind mag die helemaal zelf beoordelen
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2023
    serge pot, WillydeWoofer en MicropropSport vinden dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    ramses vindt dit leuk.
  17. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.978
    Locatie:
    groningen
    Lijkt mij een heel goede benadering. :thumbsup:

    Hoe verhoudt zich dat dan tot
    upload_2023-5-8_12-29-25.png
    :hammer:


    jan.
     
  18. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.630
    Locatie:
    Rijnsburg
    Maak het niet zo ingewikkeld Jan;), Willy's gevoel zegt hem naar GJ te luisteren dus dat moet hij lekker doen:thumbsup:
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  19. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.784
    Locatie:
    Ede
    Exact.

    Ik heb graupner 577 en futaba 3003 uit het jaar kruik met plezier op 2 cellen life staan .
     
  20. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.376
    Locatie:
    Thuis
    en voor Wil zijn toepassing is dat ook helemaal niet verkeerd...

    t'is net als fietsen .... over de weg neem je een racefiets en door het bos een mountainbike ...... en ja, natuurlijk kan je met een mountainbike over de weg en met de racefiets door t bos .... is niet ideaal maar t kan wel
    De methode van de diodes net zo.. heb ik nog nooit gebruikt en voor mijn toestellen zal ik dat ook niet gauw doen (misschien wel in de pylon racer)
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina