De successen van Willy de Woofer en Pieter de Tweeter.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 10 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik snap niet dat men zo kritisch is over diodes.
    Dat gaat niet stuk, kan ook eigenlijk niet stuk.
    Maar men gaat wel tegen alle adviezen in (van de fabrikant en technische dienst) en laat LV servo's werken op een te hoge spanning.
    Onverantwoord naar mijn mening.
    Of men koopt een hele goedkope bec en vertrouwt daarop.
    Mijn modellen moet ik ten alle tijden kunnen besturen, dus daarom gebruikt ik vrijwel altijd een losse ontvangeraccu en als ik retracts gebruik loopt de retract op een aparte accu of is ie afgezekerd.
    Een onbestuurbaar model is een wapen, zelfs een schuimpie kan enorme schade aanrichten.
    Veiligheid staat voorop.

    GJ
     
    Bruno van Hoek, MicropropSport en Stoompomp vinden dit leuk.
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.290
    Locatie:
    Rotterdam
    ik vermoed dat je wel ff moet toevoegen dat jouw toepassing werkt voor wat jij doet..

    ik ga geen helicopter aan een paar diodes hangen.
    Die servo's trekken gemeten richting de 2 ampere per stuk.
    piek, tuurlijk.
    maar ik heb daar liever een passende ubec zitten.
    of zoals ik het nu doe, HV , en de accu recht op de ontvanger (3x)

    zo heb ik mijn 2 grote kisten ook ingericht.

    werkt ook.
    en geen gepiel met bec's of diodes..
    ik heb ook geen onderbouwing nodig of dit werkt of niet :D
     
    AHoogendijk, serge pot en Justus vinden dit leuk.
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.787
    Locatie:
    Ede
    Exact logica en technisch inzicht . Meer is niet nodig .
     
  4. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Maar bij velen ontbreekt dat.
    Ook als je LV servos op een hogere spanning dan 6 Volt gaat zetten.
    Dan ontbreekt je technisch inzicht omdat de fabrikant zegt dat het niet kan.
    De logica waarom iemand dat dan doet ontbreekt dan ook.

    De diodes zet ik in elk normaal vleugelmodel maar als ik ruimte genoeg heb dan gaat er een goede bec in of liever, een 4s nimh pakket.

    GJ
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.091
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zijn we er uit mannen?

    Ik heb trouwens een nieuwe kist.
    Foto's volgen later op de avond.
     
    Mugen MRX-3 en Huibert vinden dit leuk.
  6. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Iets van 2 meter lang, 60cm breed met goudkleurige handvatten?
    Aan de binnenkant gevoerd met zijde?

    Maxima-hoogglans-eiken-3-800x533.jpg
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  7. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.787
    Locatie:
    Ede
    Doodsimpel een 5 cel NiMH was toen normaal en leverde volgeladen ook 7 volt en ging ook prima .

    Maar je kunt smijten met wat fabrikanten beweren zonder iets aantoonbaar te noemen en met de radio technieken in het verleden blijven hangen .
    Alle servos heden ten dage kunnen 6 volt met gemak aan .
    Kom eens van dat voetstuk af en gedraag je eens wat vriendelijker .
    Ik mag je graag ,maar soms ben je echt zo eigenwijs stijfkoppig .
     
    coen_l, Mugen MRX-3 en Arnold 85 vinden dit leuk.
  8. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.091
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zie ik hier iets moois ontstaan? :p :D
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  9. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zeg alleen wat fabrikanten ook nu nog zeggen, max 6 Volt.
    In het verleden heb ik defecte servo's van klanten naar Jan van Mouwerik gestuurd en die kreeg ik terug met een rekening.
    Reden.. doorgebrand.
    En dat waren soms ook de servos die men nu nog gebruikt van Robbe en Graupner.
    De 507 van Graupner, 148 en 3001 van Robbe.
    Ik heb toen Jan gebeld en gevraagd waarom het geen garantie was en toen zei hij, waarschijnlijk een 5 cellerpakket gebruikt.
    Navraag bij de klant wat hij als ontvangeraccu gebruikte en dan was het, 5 cellen pakje.
    De LV servos zijn nu technisch niet anders dan tien dus dat geldt nog steeds.
    Een volle Nimh cel kan nooit hoger worden dan 1,29 Volt, dat is technisch niet mogelijk, een Nicad kan tot 1,39 Volt gepushed worden maar zakt dan meteen weer terug tot max 1,27 Volt.
    Dat weet ik omdat ik daarvoor geleerd heb bij Saft.
    Een 5 cellen pak kan dus nooit 7 Volt leveren.
    Dus of een hele goedkope waardeloze meter of onzinpraat.
    De nieuwere digitale servos kunnen misschien iets meer aan maar zolang er in de specs max 6 Volt staat zorg ik ervoor dat ie niet meer dan die 6 Volt krijgt.
    Sommige MKS servos gaan al stuk bij spanningen hoger dan 5,8 Volt, dat heb ik ook bevestigd gekregen uit de MKS fabriek.
    Dus ik vind het onverantwoord als men dan zonder iets wat de spanning terugbrengt naar <6 Volt toch gaat vliegen.
    Als ik zo'n model zou moeten keuren en ik zou het zien zou ik hem afkeuren.
    Dat het goed gaat wil niet zeggen dat het veilig is.
    Sommige autobanden mogen maar tot 200km/u.
    Je zal daar best een tijdje 240 mee kunnen rijden maar op een gegeven moment klapt ie.
    Dat heeft dan direct impact op jou.
    Zou je dan dat risico nemen?
    Denk het niet.
    Waarom dan wel met een modelvliegtuigje...

    Maar... Ik wacht nog steeds op foto's van Wil zijn nieuwe kist..

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2023
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.091
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    20230508_185510.jpg Mijn nieuwe kist;
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.493
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ziet er chique uit.
    Volgende aanschaf een steekwagentje of bolderkar, je woont zo dicht bij het veld, dat kan makkelijk te voet.
    Kun je de windmeter ook meteen thuis laten, immers als het thuis hard waait, waait het op het veld ook een stevige woei, ja toch?
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  12. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Toe maar.. een windmeter als standaardgereedschap.
    Waarom in vredesnaam?
    Er zijn jaren, decennia, dat ik het nooit nodig gehad heb.
    Mijn insteek was altijd, alleen het hoognodige meenemen.
    Enige gereedschap dat ik meenam was een schroevedraaier en een tangetje.
    Bij brandstof een gloeiplugsleutel met reserveplug, gloeiaccu, handpompje, startvinger en brandstof.
    Bij electro, accu's, laadkabel en lader.
    En de schroevedraaier en tangetje.
    Meer dingen zijn niet nodig.

    Bij wedstrijden in Europa had ik ook een Dremel en soldeerbout mee en reservestekkers.

    GJ
    GJ
     
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Thuis
    Lekker he …. Steeds maar weer anderen bekritiseren :D
    Die fles zonnebrand is trouwens iets wat ik ook maar eens in mn zender koffer moet doen :thumbsup:
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  14. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.978
    Locatie:
    groningen
    Wacht even, even opschrijven! :)

    Dus, volgende keer meenemen:
    - accu's
    - laadkabel
    - lader
    - schroevedraaier
    - tangetje.

    :thumbsup:

    Die Dremel, bedoel je de figuurzaagmachine, de schuurmachine of zo'n tool waar je een flexibele as op kunt zetten?


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 9 mei 2023
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  15. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.801
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Ik ben ook nog steeds fan van 4 NiMh pakketten, probleem is dat ze steeds slechter te vinden zijn (goede dan)
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.009
    Locatie:
    Nootdorp
    Grappig, Jan sponsorde mij destijds toen ik heli wedstrijden vloog. Hij verzekerde mij dat ik gewoon op 5 cellen kon vliegen en dat de meeste problemen waren bij de rc auto,s.
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  17. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De servos die ik terugkreeg waren uit modelvliegtuigen.
    De 5S pakketten maakten we zelf bij Muco en wij kregen de rekening van Jan.
    Dat geld gebuikte hij waarschijnlijk om jou te sponsoren.
    Prima maar ik schrijf wat hij verteld heeft.

    Ik geef mijn mening, daar kan men mee doen wat men wil.
    Ik ben heel lang afhankelijk geweest van openbaar vervoer, dus met de bus naar het veld of soms met de fiets.
    Ik heb pas op mijn 27e mijn rijbewijs gehaald, auto is niet nidig in de stad en een speedboot vond ik belangrijker san een auto.
    Dus ik kon niet veel meenemen en dan ga je minimalistich inpakken.
    Vandaar de rugzak met zo min mogelijk troep.

    GJ
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.091
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Het is een opberg systeem, dat uit te breiden is. Je klikt er eenvoudigweg nog een koffertje aan vast.
    Er is ook een deel waar een magnetron in past en een visserstoeltje.
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.290
    Locatie:
    Rotterdam
    grappige is..
    Mijn vliegtuig instructeur was daar ook heel erg van.
    dus heb er een tijd mee gevlogen. de omgang met nimh heeft me nooit echt kunnen pakken, op de een of andere manier

    ik kom vanaf heli, was zodoende gewend aan lipo's
    in de zender zat een nimh, waar ik ook wel eens ruzie mee had

    de nimh in mijn vliegtuig toen gaf dezelfde uitdaging..
    volgeladen van de lader, in het apparaat, en na korte tijd leeg.
    2 of 3 keer leeg-vol, en het ding pakte opeens weer een volle lading (en ging daarna ook weer een goede tijd goed)
    en de volgende keer zat ik dan toch constant te spieken of het accupakket nu wel of niet onderuit ging
    heb ook al te vroeg afslaan uitdagingen gehad op de lader, dan moet je in de lader gaan klooien met automatische afslag waardes

    dan vind ik lipo beter te voorspellen, laden is gewoon laden en vol is ook vol
    dus ik gooi nu overal lipo in, met een dikke bec erachter (of hv)
    Lipo heeft ook zo zijn uitdagingen, maar ze geven het wel beter aan wanneer ze op/versleten zijn
    en op de ontvanger zal een lipo ook niet zomaar onderuit gaan

    maar, zo heeft iedereen zijn voorkeuren..
    en soms maakt onbekend ook onbemind
     
  20. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb hekel aan 1 type NiMH namelijk Eneloops.
    Dat zijn cellen die ik nooit goed kreeg en heb toen alles van eneloop vervangen door wat grotere sub C cellen.
    En die voldoen prima.
    Nicads vind ik nog fijner maar die worden steeds zeldzamer.
    In mijn grote modellen gebruikte ik meestal 2 LiFePo4 pakketten met een Powerbox.
    Die dingen zijn echt superbetrouwbaar.

    GJ
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina