Chinese stoommachines... Is het wat?

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door brutus, 13 mei 2023.

  1. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.782
    Locatie:
    Salland
    Potter vindt dit leuk.
  2. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Stoomolie had je ook bij Regner kunnen bestellen en anders bij www.sauerbiermodelbouw.nl in Zierikzee
    Telefoon: 0031 (0) 111- 414146
    Email: Sauerbier@hetnet.nl
    Wordt normaal per liter verkocht, maar op verzoek hen ik de laatste keer een 1/2 liter geleverd gekregen.
    Even telefoneren met mevrouw Sauerbier.
     
    Potter vindt dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D Ja ja... ik weet het, ik had het mee kunnen bestellen :oops::oops::oops:

    De reden dat ik dat nog niet gedaan had, was omdat ik me nog aan het oriënteren was op welke olie ik wilde gaan gebruiken, en Harm (Baggeraar) raadde me aan om even bij een 1:1 stoomboot te gaan kijken wat ze daar gebruiken. Heeeeeel lang geleden wel eens een stoommachientje gehad, en toen gebruikte ik Wilesco olie, daar was ik niet zo van onder de indruk, en Harm had nog iets over "emulgerend" en "niet emulgerend" in verband met eventueel hergebruik van het condensaat.

    Vandaar...
    Maar nu moet ik eigenlijk bijna wel.

    Ik vraag mij overigens af, hoe kritisch het smeren van het drijfwerk is (ja, ik snap dat er gesmeerd MOET worden, maar ik bedoel hoe kritisch de oliesoort is, want volgens mij is smeren met gewoon een willekeurige motorolie niet echt een probleem).

    Henk Bunte blijkt met vakantie te zijn, dus maar even bij het adresje van Stoompomp kijken.

    EDIT: Morgenochtend even een litertje smeerolie ophalen bij "Stoomboot Maarten"... Win-Win: goedkoper dan Regner, Leuk motorritje en een rondleiding door de machinekamer van een heus stoomscheepje! Ruimschoots de moeite waard dus!
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2023
    Potter vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En... de track&Trace is weer teruggevallen naar "delivery unknown"???? Verdomme!
     
    Potter vindt dit leuk.
  5. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In mijn optiek heeft het bij een modelsleepboot die pakweg 1,5 liter water per uur verdampt geen zin om het condensaat te hergebruiken.
    Dit daar meer dan de helft door de schoorsteen wordt uitgeblazen blijft er een kleine 3/4 liter condensaat over.
    Vandaar heb ik de beslissing genomen om het ontstane condensaat met een membraampomp naar de vuilwatertank te pompen.
    In het uitkomende vuile water is de aanwezigheid van de stoomolie goed te zien.
    Daarom maak ik mij geen zorgen over wel- of nie emulgeerbaarheid.
    Aanvulling: de afgewerkte stoom gaat naar de ketelwater voorverwarmmer en vervolgens naar een tussenopslagvat.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Potter vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet nog niet hoe ik dat op ga lossen, maar het gaat mij niet om "bezuinigen op gedestilleerd water" want gedestilleerd water is voor mij in principe niet duurder dan kraanwater en de tijd die ik er in steek om het te maken, vrij letterlijk. Gisteren op die manier alweer €7,50 "verdiend", nog vier van die kannetjes en ik heb de investering er al weer uit :p

    De reden dat ik er probeer rekening mee te houden, is vanwege de bedrijfsduur van de installatie "per rit". Ik heb nog geen idee wat voor brandertijd er te bereiken valt, maar het is natuurlijk altijd te verkiezen om even terug te komen voor wat bunkers en dan gelijk weer door te kunnen varen, boven de boel weer helemaal vanaf koud bedrijf op te moeten stoken.

    Ik snap tat er altijd stoomverlies is van de onvermijdelijke lekkages, maar de afgewerkte stoom volledig condenseren is op een boot die in het water light natuurlijk geen enkel probleem. Daar heb je niet veel meer voor nodig dan een beunkoeler waar je de stoom door voert, maar er zijn andere manieren die mischien wel NOG makkelijker zijn om te maken.
    Ik kan me zo voorstellen dat de stoom terugvoeren naar de voedingwatertank middels een ondergedompelde spiraal ook werkt (stoom condenseert in de spiraal en warmt de voedingtank voor) maar dan moet de olie dus wel goed af willen scheiden in de olieafscheider. Want wat er ook gebeurt, er moet geen olie in die ketel kunnen komen.

    Dat is allemaal een kwestie van prutsen vóórdat de installatie in het bootje geplaatst wordt. Het machientje moet toch eerst ingelopen worden, en prutsen is nu eenmaal leuk. En het moet natuurlijk ook nog wel eerst in het bootje passen, dus wellicht schrap ik een heleboel ideeën als blijkt dat het niet kan. Maar ik kan mezelf niet veranderen: ik denk nu eenmaal altijd over dat soort dingen na. Nadoen wat een ander doet, dat is de kunst niet. Zelf uitzoeken wat wel en niet kan is veel leuker.
     
    Potter en verfbrander vinden dit leuk.
  7. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dat gaat niet werken. Boven de 60°C is de dampdruk zo hoog, dat de plunjervoedingspomp niet meer aanzuigt.

    Dampdruk verkleind.jpg

    Door het getrokken vacuüm tijdens de zuigslag van de voedingspomp gaat het warme water in damp over.
     
    Potter vindt dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat lijkt mij HEEEEL stug: de normale temperatuur voor een hotwell in het grootbeddrijf is 80 a 85 graden, en daar gebruiken we centrifugaalpompen, die zijn nog véél gevoeliger voor bellen in de zuigleiding. Bij 85 graden is de dampdruk nog steeds maar slechts 0,55 bar absoluut, en kun je water toch al gauw 3 meter omhoogtrekken met een verdringerpomp (of je nou koelwater van 85 graden verpompt of voedingwater, pompen is pompen, en dat van die 3 meter suction head bij water van 85 graden, daar ben ik aan de hand van "harde praktijk" zeker van dat dat wil)
    De dampdruk bij 60 graden is ongeveer 0,2 bar absoluut, ofwel 0,8 bar onderdruk.
    Als zo'n voedingspompje tijdens de zuigslag dergelijke onderdrukken haalt, zou ik persoonlijk eerder eens kijken naar wat er met je zuigleiding aan de hand is.
    Sorry, maar daar geloof ik helemaal niks van, dat 60 graden een probleem gaat zijn.
     
    Potter en verfbrander vinden dit leuk.
  9. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dit probleem heb ik ontdekt bij een stoomsleepboot van een ander.
    Bij dit schip warmde de voorraad tank zover op, dat deze meer dan handwarm werd.
    Misschien was de drukval, openen van de zuigklep, kogel ook van invloed.
     
    Potter vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat er ergens een drukval optreedt, is evident, want natuurkunde liegt niet.

    Gewoon om even de dingen op een rijtje te zetten: Stoommachientjes zoals wat ik besteld heb, gaan een voeding nodig hebben van om en nabij de 10 ml per minuut, ofwel 1 ml iedere 6 seconden (orde van grootte getallen, niet "exact") en nu heeft mijn voedingspompje een effectief volume van 0,14 ml.
    Het pompje moet dus 7 omwentelingen maken om 1 ml te verpompen. Met een scheef oog gekeken is dat dus ruwweg één omwenteling per seconde.
    Dat brengt het momentane debiet in de zuigleiding naar ongeveer 0,3 ml/sec tijdens de zuigslag.
    Voor de beeldvorming: dat momentane debiet is ongeveer 1200 ml per uur, ofwel min of meer een fors druppelende kraan.
    Lijkt het jou erg waarschijnlijk dat in een zuigleiding die correct gedimensioneerd en probleemvrij is, een dergelijk laag debiet een zuigdruk van 0,2 bar absoluut, of 0,8 bar onderdruk veroorzaakt? Mij niet. Daar zit gewoon wat verstopt.
    Mijn voedingpompje is bedoeld voor leidingwerk met 2 mm binnendiameter. Dergelijk leidingwerk heeft 3,14 mm2 doorstroom-oppervlak, en kan moeteloos 100 ml/minuut aan zonder al te grote drukverschillen. Dat is effectief, voor een enkelwerkend plunjerpompje een opbrengst van 50 ml/min (hij moet het in principe in de helft van de tijd doen, he?). Ik heb de zuigklepjes opgemeten, die hebben 3,9 mm2 effectief doorstroom-oppervlak, en zijn in principe dus niet restrictief.

    Mijn pompje heeft gewoon losse klepjes, en ik heb gemerkt dat als de boel drukloos is, dat ze dan wat "hakerig" kunnen zijn, Zou het kunnen dat die persoon veertjes op de klepjes gezet heeft om ze beter te laten sluiten? Dat kan héél gemakkelijk fout gaan: Mijn pompje heeft klepjes met slechts 0,11 cm2 drukgevoelig oppervlak.
    Je hebt maar een veerdruk van 80 gram (0,8N) nodig om zulke klepjes pas te laten openen bij 0,8 bar drukverschil.
    Een balpenveertje heeft bij volle (lengte 24 mm) een veerconstante van ongeveer 2,5N/cm. Zo'n veertje kun je qua lengte niet kwijt, dus die kort je in. Als je zo'n veertje inkort neemt de veerconstante afschuwelijk toe. Stel dat ik 3,5 mm ruimte heb, en ik kort het veertje in tot 4 mm om "een ini mini veerdruk te krijgen, dan heb ik een veerconstante van 15 N/cm. Is het veertje een halve mm opgespannen, dan wordt het klepje dus dicht gehouden met een kracht van 0,75 N of 75 gram, en krijg je precies het probleem wat jij beschrijft, dat bij de minste of geringste opwarming van het water dat zuigklepje niet meer opent vanwege de dampdruk van het water...
    Ik sla er maar een slag naar, maar mijn eerste gedachte bij die hakerige klepjes was "mischien moet ik daar veertjes op zetten", dan sluiten die klepjes beter...

    Hoe dan ook, als de klepjes normaal werken, en de zuigleiding geen restricties heeft, moet voedingwater van 80 graden geen enkel probleem zijn.
    Maar als het WÉL een probleem zou zijn, is een beuncondenser relatief vlot gemaakt.
    Maar eerst maar eens kijken of dat condensaat bruikbaar is. Daar kom ik op de proefstand al wel achter, denk ik.
     
    Potter vindt dit leuk.
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.943
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Je hebt het over een beunkoeler, maar zou een kimkoeler (leidinkje onder het vlak van de boot een optie zijn? Geen idee hoe groot het koelend oppervlak moet zijn. Daarmee heb je een betere langs stroming dan met een beunkoeler. En dan gaat het niet ten koste van de ruimte in het schip. Over het model van een olieafscheider heb ik geen idee, maar dat heb je waarschijnlijk wel opgedaan in de praktijk. Zit zomaar een beetje mee te filosoferen. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2023
    Potter vindt dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, die bedoel ik eigenlijk... Dom van mij, normaal ben ik erg van de "juiste benamingen", maar inderdaad, een kimkoeler.
    Olieafscheiders zijn inderdaad erg simpel, ik kom nét terug van een bezoekje aan de "Maarten" in Leeuwarden, en daar hebben ze gewoon een cascadebak met heel veel viledon er in. Viledon kan ik via mijn werk tamelijk makkelijk aankomen. Ik weet dus ook dat de olie die ik nu heb, niet emulgeert en gewoon met viledon uitgefilterd kan worden.
    Bij navraag: zij gebruikten gewoon leidingwater, maar wel met een chemisch onthardingsmiddel en regelmatig spuien. Daarnaast een zuurstofbinder.
    Die twee ga ik niet nodig hebben, mijn demi-water is gasvrij en kalkvrij (beide getest) en wat er nog aan residue achterblijft kan vrij simpel "uitgewassen" worden. Sowieso is zuurstof niet een echt probleem in een messing of koperen ketel.

    20230603_110900[1].jpg

    Voilá, een liter cylinderolie, voor minder dan de Regner prijs, en de tijd en moeite om het op te halen was het méér dan waard vanwege het bezoekje aan de "Maarten".
    Leuke lui, en een prachtig scheepje. Voor herhaling vatbaar.
     
    Potter en verfbrander vinden dit leuk.
  13. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank, Henk... (ik doe het niet om te plagen, ik weet ECHT niet waarom die dingen gedraaid op het scherm komen. Ik heb hem toch echt met de camera rechtop genomen...
     
    norwin en Potter vinden dit leuk.
  15. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Met wat maak jij de foto's, telefoon of fototoestel?
    De telefoon wilt de foto's vaak op zijn zijkant afdrukken.
     
    Potter vindt dit leuk.
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.005
    Locatie:
    Nootdorp
    Het kan erger, bij mij staan ze meestal op zijn kop.
     
    Potter vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Telefoon... maar als ik de plaatjes op het scherm trek, zijn e wel rechtop, en zodra ik hem upload naar het forum, dan is hij opeens weer omgeflikkerd...
     
    Potter vindt dit leuk.
  18. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik maak mijn aanvullingen op de Pc. Foto's van telefoon copieëren naar bureaublad en met het foto programma draaien en de gedraaide foto opslaan met een ander nummer. Deze nu gebruiken in je verslag.
     
    Potter vindt dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nah... dan groeit mijn harde schijf dicht...
     
    Potter vindt dit leuk.
  20. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik schrijf dit niet naar de harde schijf, maar naar een 64 Gb USB stick.
     
    Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina