Oefenprogramma voor de gevorderde vlieger?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door jan brilman, 9 jun 2023.

  1. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.963
    Locatie:
    groningen
    Ik vind zelf (. . .) dat ik ondertussen wel enigszins kan vliegen (recent met m'n Calmato).

    Om circuits netjes is soms nog wel een uitdaging, maar vooruit.

    Bestaat er ergens een Nederlandstalig document waarin staat hoe je stap voor stap een betere piloot wordt?

    Die meer dingen beheerst?

    Met tekst en uitleg?

    Hier iets in het Engels:

    https://www.flitetest.com/articles/8-ways-to-improve-your-rc-flying-skills

    https://www.theparkpilot.org/sport-and-aerobatics-spring-2016

    Uiteraard, er zijn instructeurs, maar die zijn er ook niet altijd, en goed voorbereiden/zelf oefenen kan nooit kwaad.

    Ik hoor het graag.


    jan.
     
    MicropropSport en Yme vinden dit leuk.
  2. Yme

    Yme

    Lid geworden:
    13 jul 2021
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Friesland
    Kunstvlucht/F3A
    Er zijn verschillende niveaus en het C programma, is daarin het "makkelijkste" dat programma is gemaakt om met elk vliegtuig te kunnen vliegen.
    Het is misschien voor velen erg saai om telkens het zelfde rondje te vliegen maar je leert er heeeel veel van
    Wat leer je ervan:
    Betere precisie.
    Je leert alles recht voor je te vliegen.
    Je leert op een andere manier naar je vliegtuig kijken.

    Als dit je leuk lijkt kun je op http://f3a.nl/
    Het C programma downloaden.


    Met vriendelijke groet,

    Yme
     
    jve vindt dit leuk.
  3. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.074
    Locatie:
    Moordrecht
  4. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.948
    Locatie:
    Velserbroek
    vanuit mijn perspectief zijnde de F3A/kunstvlucht hoek ligt de uitdaging en de oplossing bij jezelf en veel minder bij het model waar je mee vliegt.

    Vraag jezelf eens af: waarom zijn je cirquits (nog) rommelig en hoe kan je dat voor jezelf oplossen?

    Nieuwe vaardigheden aanleren is jezelf uitdagen om weer opnieuw door de leer-stappen te gaan, (lukt-niet, lukt-een-beetje, begint-er-op-te-lijken, ik-kan-het)
    als je die uitdaging niet vanuit jezelf aan wilt gaan, komt die verbetering er niet.

    Met dat in het achterhoofd :
    - kies per keer dat je gaat vliegen 1 figuur/oefening of uitdaging. dat kan b.v. zijn 'twee loopings op dezelfde plek, even groot' of 'slow-rol' of '4punts-rol' etc.
    - pak je stick-plane en ga nadenken wat er gestuurd moet worden (een looping 'vliegen' is heel iets anders dan vol-up een rondje draaien)
    - vlieg het figuur op die dag een keer of 20 of meer.... de eerste 3-5 keer is het 'lukt-niet', 5-15 is 'lukt een beetje' , 15-20 begint er op te lijken
    - de volgende keer dat je gaat vliegen pak je even kort de vorige figuren mee en focus je je op de nieuwe

    Met een dergelijke structuur kan je in een korte tijd veel nieuwe dingen aanleren...

    en als je dit met een vast vliegmaatje of meer kan doen is het nog flink leuk ook.
     
    MicropropSport, Antonio69 en Yme vinden dit leuk.
  5. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.948
    Locatie:
    Velserbroek
    Een artikel wat in het KNVvL blad heeft gestaan kan je misschien nog iets meer basis geven : https://foamtoair.com/articles/16-20 Kunstvlucht vliegen.pdf


    En wat Yme schrijft, het F3A-C programma biedt voldoende nieuwe figuren. Zelfs als je NOOIT wedstrijden gaat vliegen, is het een hele stap omhoog als je deze figuren achter elkaar door kan vliegen
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2023
    Antonio69 en Yme vinden dit leuk.
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.376
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik zou eerst het landen zo goed onder de knie proberen te krijgen, van uit alle richtingen ook met dwarswind dat, dat zonder enige moeite lukt.
    Daarna ga je dat zelfde leren maar dan op een zakdoek landen.
    Dan pas zou ik verder kijken.
    Als je die basis dingen goed kan, gaat de rest ook makkelijker.
    Ik verbaas me er vaak over hoe slecht deze basis zaken beheerst worden.
     
    Jonkje en MicropropSport vinden dit leuk.
  7. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.963
    Locatie:
    groningen
    Zinvolle input (denk ik).

    Kan ik wel wat mee.

    Bedankt!

    En ik kom er binnenkort op terug.

    (Nu zo eerst weer vliegen, en landen met veel dwarswind . . . :))


    jan.
     
    Yme vindt dit leuk.
  8. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.948
    Locatie:
    Velserbroek
    Als je het niet te ver vindt rijden naar Ter Apel, dan zou je eens gast kunnen gaan vliegen bij de club daar. Er zit in ieder geval 1 hele ervaren vlieger daar.
     
  9. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.963
    Locatie:
    groningen
    Hier in Roden ook wel, hoor!

    Meerdere . . .


    jan.
     
    wvr vindt dit leuk.
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.376
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik probeerde toen ik een jaar of 13 was en het was rustig op het veld minimaal 50 landingen te halen.
    Dan leer je het, het snelste.
     
    wvr vindt dit leuk.
  11. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.343
    Locatie:
    Thuis
    Bedoel je Remke Germs ?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.343
    Locatie:
    Thuis
    Gewoon vaak vliegen en op een dag of middagje… dus niet 2 vluchtjes en dan koffie gaan zuipen en ouwehoeren :D
    Heb ik ook nog wel eens last van, en dan ineens krijg ik het in mn bol en dan maak ik gelijk 4-5 vluchten achter elkaar :)

    en precies wat Bertus zegt….. heel veel landingen met doorstarts, en doe dat met die calmato ook als het waait…. Vooral als de wind “kut” staat dan is het goed om gewoon te gaan vliegen…. Met een 50 euro calmatoknaller kan je hooguit crashen :D
     
    Bertus vindt dit leuk.
  13. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.963
    Locatie:
    groningen
    'Übung macht den Meister!, zoals de buren zeggen.

    Gisteren en eergisteren met forse crosswind, kleine 4 Bft, pak 'm beet 5 starts gemaakt.

    Nog niet vaak met zo'n wind gevlogen dus ja, dat is heel zinvol. :)

    Alleen maar circuits gevlogen, zowel linksom als rechtsom.

    Ook meer handigheid in het corrigeren als je even een foutje maakt.

    Vanmiddag bij de eerste start foutje gemaakt in de landing; de plastic houder van het neuswiel doormidden. :mad:
    Maar, de reparatie is al bijna klaar. :banana:


    jan.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Af en toe een looping maken of een rol.
    Beter is een halve looping of rol en dan een stukje in rugvlucht doorvliegen.
    Dan leer je ook het model in een vreemde positie te sturen, up is dan down.
    Op een gegeven moment merk je dat je niet meer na hoeft te denken maar dingen automatisch gaan.

    GJ
     
    Bertus en MicropropSport vinden dit leuk.
  15. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    590
    Locatie:
    Amersfoort
    Motor eruit en gaan zweven :).
    Dan leer je wel netjes vliegen ( wil je niet continu naar het elastiek moeten lopen) en in een keer goed landen (anders lig je in de sloot).
    En het mooie is, het is nog veel leuker ook (als je het mij vraagt ;-)
     
    Peter Den en Justus vinden dit leuk.
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.556
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Voor dat Calmato voorpootje heb ik ooit een epoxy carbon vlokken gietstukje gemaakt. Bleek meer levens dan een kat te hebben.
    Onsloopbaar. Bij grande finale mid air, was het stereo pootje onder de veren krom. Het houdertje aan het versterkte spantje nog heel.
    Dus er is altijd hoop Veel stuk, maar dat niet. Ik kan er altijd weer een Calmato achter bouwen. Als een onbeschadigd ventieldopje voor een geplette auto…
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  17. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.963
    Locatie:
    groningen
    Ja, ben ik ook aan het doen.

    Ik merk dat de automatismen langzamerhand weer een beetje terugkomen.

    Up is dan down: dat had ik zelf ook al bedacht (Auf den Rücken muss man drücken!).


    Ik wil juist veel met de Calmato oefenen, om beter cq. met minder risico te kunnen zweven. :)

    (En nu met 4Bft. is zweven ook wat lastiger.)

    De Calmato vergeeft soms een foutje (gas en up, simpel gezegd); als ik bij een zwever tijdens het circuit een stuurfout maak, ligt 'ie aan splinters op de grond (overdreven gesteld).


    Ik ben wel blij dat dat plastic gebroken is, anders had de poot misschien het spant kapot getrokken. :eek:

    Dus ik maak het wel weer stevig, maar niet te . . . :)

    Wordt vervolgd.


    jan.
     
    MaartenCornelissen en MicropropSport vinden dit leuk.
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    In het lesprogramma deed ik standaard een rol en stukje rugvlucht.
    Dat namen we dan niet mee in het brevet maar de leerling werd er zekerder van.
    Als je echt kunstvlucht wil doen raadt ik aan om iemand naast jecte laten staan die de figuren roept maar ook kritisch kijkt en commentaar levert.
    Dus eerlijk durft te zeggen, die looping was een ei of zo.
    Zweven is wat anders.
    En ook daar zitten gradaties in.
    Een simpele zwever kan iedereen vliegen, dat gaat zo langzaam en vliegt zo makkelijk.
    Een wat zwaardere (schaal) zwever vliegt vaak wat lastiger plus dat er ook een aanzienlijk bedrag of bouwtijd in de lucht hangt, wat extra kriebels geeft.
    Wat wel waar is is dat je bij een zwever echt moet gaan plannen, hoogte, afstand, daalhoek.
    Je hebt maar 1 kans om hem te landen.
    Maar dat kan je ook met de Calmato oefenen.
    Zweven kan een Calmato ook.
    Ik kan me nog herinneren dat Bertus de JS1 van Berrie omhoog gesleept had en toen zelf ook ging zweven met zijn Piper, motor uit en proberen boven te blijven.
    Dat ging best goed.
    Je merkt dan ook hoe langzaam een model echt is en wat de daalhoek is.

    Het is schitterend weer dus... Uren maken!
    Ik rij straks terug uit Duitsland naar Wil om hem te helpen met een model in te vliegen.
    Groningen is me nu net even te ver maar er zullen genoeg mensen zijn die je daar willen helpen.

    GJ
     
    HansH en MicropropSport vinden dit leuk.
  19. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.963
    Locatie:
    groningen
    Totaal geen ambitie in die richting.

    Ik wil goed genoeg leren vliegen om redelijk normale schaalmodellen en zwevers veilig omhoog en weer aan de grond te krijgen.

    Verder: genieten van het model, van het vliegbeeld, da's het belangrijkste.


    jan.
     
    Bertus en serge pot vinden dit leuk.
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.556
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dan is het vooral veel vliegen…
    En doorstarts maken, zo lang mogelijk uitmelken bij de landen.
    4 Bft is leuk vliegen. Alleen wel een laagdekker… anders waait het weer omver.

    Vandaag vind ik het te heet. Dan maar niet.
     

Deel Deze Pagina