Chinese stoommachines... Is het wat?

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door brutus, 13 mei 2023.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha, ja, dat gaat tussen de bedrijven door gewoon verder zijn gangetje, en sterker nog: ik zat, voordat ik de machine had, een beetje "vast" met de bouw, want ik kon niks "passen en meten"...Overigens, zo veel stoom ik nog niet, hooguit twee keer per dag. Denk er nu 5 of 6 keteltjes door te hebben, dus het machientje heeft nu 2 draaiuren, en ik denk dat ie nu wel ingelopen is.

    Ondertussen zit de schroefas er in, ligt in ieder geval het machinedek er in (geef toe dat beide minder strak en netjes zijn dan ik graag gewild had, maar als het goed is zie je daar straks verder niks meer van), en ben ik al bezig om de lay-out van de installatie een beetje uit te vogelen. Begin een klein beetje een idee te krijgen van hoe ik e.e.a. ongeveer wil hebben, zit alleen nog een beetje te puzzelen hoe ik voeding en vuil tank ga aanleggen.
    Ik denk, onder het machinedek een vuiltank,
    Onder het ladingdek moet ik vrij gemakkelijk een voedingtank van ongeveer 250 ml kwijt kunnen

    Ballast ga ik in de gangboorden en de kielbalk leggen, teneinde het traagheidsmoment zo groot mogelijk te krijgen en MG wat te verkleinen, want de romp is véél te wreed en schommelt nogal heftig. Da's niks gedaan voor een machine met liggende ketel.

    A propos, over ketel gesproken: de boel wat nader bekeken, en het is eigenlijk best een leuk keteltje, met twee waterpijpen in de vuurgang. Zelfs op matig vuur warmt hij al vrij vlot goed door, en de warmteoverdracht is tamelijk goed, te oordelen aan de rookgastemperatuur aan de schoorsteen. Die is met gemiddeld vuur zodanig dat je je hand er vrij goed vlak boven kan houden. Rendement... altijd goed! Hoewel, rendement... Heb even wat dingetjes opgezocht, en eigenlijk is het belachelijk: Zoals ik tot nog toe gestookt heb, is het brandervermogen ruwweg 500 Watt, en daar haal je dan effectief 10~15 Watt asvermogen uit... :D :D :D
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2023
    Potter vindt dit leuk.
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.940
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Las dat je een Raboesch schroefas hebt. Is dat er zoeentje met een G-ring en een kogellager aan de motorkant en een watergesmeerd kunststof lager voor de schroef? Heb er dan erg in dat bij het proefdraaien de G-ring niet warm loopt en verbrandt. Die heeft water nodig voor koelen en smeren. Had op mijn zeilboot een soortgelijke afdichting. Volvo adviseerde om voordat de boot in het water ging een beetje vet aan de lipseal te doen en in het water de boel te ontluchten door in de manchet te knijpen totdat er water kwam. Heeft in de 17 jaar dat ik ermee voer nooit een drup gelekt. Maakte in die periode 3.000 draaiuren. Gr. Klaas.

    Schroefas.JPG
     
    Laatst bewerkt: 8 jun 2023
    Potter vindt dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik weet niet of er een kogellager in zit. Wel dat er een afdichting aan de machinekamerzijde zit. Het is een "inkortbare", met zo'n los seal wat je er naderhand met loctite op moet lijmen. Kunststof bus aan de waterzijde.
    Ik heb geen waarschuwing gezien in de papiertjes die er bij zaten.
    Overigens, het is de as die je inkort, niet de tunnel. Op zich kwam me dat achteraf goed uit, want er is nu tussen machine en as-uiteinde goed 10 cm ruimte, en dat geeft ruimte om twee kruiskoppelingen en een tussen-as te plaatsen, wat toestaat dat een lichte slingering van de krukas verder geen narigheid oplevert.
    De kruiskoppelingen zijn stalen cardankoppelingen van Robbe, ik vind ze mooi soepel en geruisloos draaien. Ik heb er eentje op moeten boren tot 5 mm aan een kant, wat in de draaibank vrij probleemloos ging.

    Maar maak je geen zorgen, ik draai nog lang niet proef in de boot, dus die as, zal nog wel even duren voordat die daadwerkelijk draait.
     
    Potter vindt dit leuk.
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.940
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nee hoor Bert, maak me geen zorgen. Maar het zou jammer zijn als je zo'n ding over het hoofd zag en later lekkage krijgt. Destijds smeerde ik er met de achterkant van een theelepeltje een beetje waterbestendige vaseline tussen. In jouw geval moet je iets anders verzinnen. In mijn Smit Finland liggen ook RVS kruiskoppelingen 4 mm op de motoren, 4 mm tussenasjes en dan een 4-5 mm koppeling naar de schroefassen. Loopt geruisloos. De askokers hebben bronzen bussen en zijn gevuld met uierzalf. Kom je in dit verlof nog aan een proevaart toe? Succes verder! Gr. Klaas.
     
    Potter vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D Ik hóóp het wel...

    Als ik me kwaad maak kan hij eind deze week varen, maar dan issie niet mooi en word hij nog véél sneller lelijk, want dan is het blank hout en olie, en is alle (zeldzame) moeite die ik er in gestoken heb om het ding nog enigszins mooi te maken, voor nop geweest...

    Maar met een week of twee, mischien drie, moet ik hem toch wel zo ver kunnen hebben dat hij veilig en oliebestendig kan varen. Want sowieso, een deel van de installatie (zoals voeding pomp en voedingtank) komen er pas later in.

    Stand van zaken momenteel:
    20230609_004943[1].jpg
    Machine staat er los in ("voor het zicht"), net als de gangboorden het ladingdek en het trapje.
    Het laatste wapenfeit van vanavond was het afmaken van het luikje boven de roerkoning.
    20230609_004957[1].jpg

    20230609_004927[1].jpg
     
    Potter, Jan Walpot, k-k en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De gastank komt aan Sb naast de machine te staan (beter gezegd, liggen)..
    20230609_110108[1].jpg

    Het machinedek is met drie boutjes in de boot vastgezet, en daarmee kan de installatie er min of meer in zijn geheel uit als er aan gewerkt moet worden.
    De tank komt los in die cradle te liggen, zodat ik hem eenvoudig kan verwijderen voor het vullen.
    20230609_110115[1].jpg
    Ik merk namelijk dat het wel héél erg stil om me heen moet zijn om te kunnen horen wanneer de tank vol zit. daarnaast, het tankje is zwart, als de boot in de zon staat en de voorraadbus niet, dan stroomt het gas niet vanwege hogere druk in het tankje dan in de fles, en kun je wachten tot je een ons weegt.
    Wegen werkt veel beter, want ik weet wat voor gewicht het lege tankje heeft.
    Toevallig kwam ik gisteren een uitermate klein (ongeveer zo groot als een pakje sigaretten) electronisch weegschaaltje tegen, voor nog geen tientje thuisbezorgd via Bol.com, dus vandaar deze keuze.

    Het servobediende gaskraantje kan daar mooi voor staan, en dan kunnen de gasleidingen in ieder geval aan het machinedek gebeugeld worden.
    Alleen jammer dat Regner dat kraantje niet van montage-oogjes o.i.d. voorzien heeft.

    Vanmiddag staat het oliebakje voor de likkersmering op het programma. Daarvoor moet ik even naar een maat met een zetbank.
    Billing Boats heeft een mooie geschikte maat katoengaren, en ik heb een meter 3 mm messingbuis die zich prima laat ontlaten in de vlam en daarna zo buigzaam wordt als rubber slang, Dat gaat nog wel een ingewikkeld klusje worden...
     
    Laatst bewerkt: 9 jun 2023
    Potter, k-k en R Groen vinden dit leuk.
  7. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De sloep met de machine ziet er prachtig en indrukwekkend uit!
    Je hebt gelijk om eerst het hout te conserveren voordat je gaat varen.
    Stoom olie trekt in het hout en maakt lelijke plekken.

    De gastank. Natte lap er omheen en is snel afgekoeld.
    In mijn DY neem ik de tank niet los, want elke keer de koppeling losdraaien is ook niet goed voor de afdichting.
    Elke keer afsoppen is ook niet alles.
    Wat ik doe, is het gewicht van de gaspatroon, voor en na de vulling, wegen.
    Misschien door weglekken mis ik een of twee gram.
    Succes met de voortgang.
     
    Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik hou het hier op. Ik heb lang geleden op de hele harde manier geleerd dat het niet is wat er uit de leverende tank gaat, maar wat er IN de ontvangende tank komt...
    En toen stond de haven van Antwerpen vol met zware olie...
    En die natte lap heb ik ook niet altijd bij me... :p
     
    Potter vindt dit leuk.
  9. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Heb jij dan ook bedenkingen als je aan de pomp de tank van de auto vult?
    Vaar jij in droog water?
     
    Jackson en Potter vinden dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee... maar ik heb er wel een hekel aan als ik ga varen en mijn bunkers blijken niet zo vol te zitten als iemand anders gezegd heeft (die iemand anders is in dit geval die gasfles) en dat is me ook wel eens in het echie overkomen...
    En ik heb wel mijn bedenkingen bij wat de benzinepomp zegt (ik moet maar aannemen dat dat klopt), maar dat die tank vol zit kan ik zien aan de automaat-afslag (of dat hij overloopt natuurlijk...:D ) EN aan mijn benzinemeter, die ook zegt dat die tank vol zit. En DIE meet aan MIJN tank... ;)

    Stel, ik vul mijn gastankje, en het duurt nog een uurtje voor ik weer ga varen. Mijn hoofdgasafsluiter blijkt te lekken (of iemand heeft er aan zitten prutsen). Ketel opgestookt, naar het midden van het vaarwater en poef, gastank leeg.

    Nope... ik meet wat er in de tank zit. Simpel... Weegt ie meer als 244 gram, dan kan ik een ketel leeggestookt krijgen.
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2023
    Potter vindt dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De bouw vordert gestaag (al is in alle eerlijkheid, de helft nog niet verlijmd)...
    20230610_195513[1].jpg

    Het machinedek zit al in de Glitsa, eerstvolgende stap is het uitlijnen en plaatsen van de machine, maar daarvoor moet die lak eerst nog een dag of drie uitharden.
    In tussentijd kan ik dan gewoon doorbouwen.
    20230610_195523[1].jpg
    Schiet mooi op zo.
     
    Laatst bewerkt: 10 jun 2023
    Thedo, Potter, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.954
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Mooi project weer! Alle theoretische uitleg tussendoor is ook leerzaam. Dank daarvoor. :worship:
    De keuken is zo te zien voorlopig onbruikbaar. Maar op brood en pizza komt een mens gelukkig ook een heel eind. :)
     
    Potter en easy vinden dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ach, als je je manier van koken, én je menu voldoende aanpast, kom je een heel eind... :p

    Veel mensen begrijpen niet hoe ik zo kan leven, maar ik heb een beetje schijt aan alle conventies, voor mij is dit "paradijs"...
     
    morgoth924 en HeliKoper vinden dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Intussen...
    20230610_232443[1].jpg
    kan ik morgen een poging doen om de branderregeling te testen.
    De gasleidingkjes zijn gewoon met tin gesoldeerd: de 2 mm leiding past strak in de 3 mm leiding, vlammetje, druppie tin, en klaar. Getest op dichtheid en dat er, niet onbelangrijk, ook nog gas doorheen wil...
     
    Potter vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nah... duurt lang... vandaag, in de woonkamer. Véél leuker!

    Nou dan... goed bericht en minder goed bericht.
    De drukregeling werkt. Een haartje traag, maar hij werkt absoluut en eigenlijk van meet af aan op de drukken die ik dacht ingesteld te hebben: Volle vlam van 0 tot 1 bar, en proportioneel terugregelend tot "waakvlam" bij twee bar. Vanwege het oplossend vermogen van de hele toestand, in vrij grove stappen maar dat is minder belangrijk. Wat belangrijk is, is dat bij gestopte machine de druk niet boven de 2 bar uit kwam, en bij in werking zetten van de machine daalde de druk en liep de vlam op.
    "Handmatige brandercontrole" en "brander uit" middels de driestandenschakelaar (10 x woordwaarde) werken ook.

    Het minder goede bericht: ik heb geen beschrijving van het Regner regelklepje, er zit een handwieltje op en een servobediend regelkraantje.
    Het handwieltje blijkt af te stellen of je de brander kan doven of niet, en ALS je de brander kunt doven, beperkt dat ook de maximale vlamgrootte. En nog best wel ver, helaas.
    M.a.w: als ik er waarde aan hecht de vlam via de zender te kunnen doven, lever ik maximaal vermogen in. Ik weet niet hoeveel ik inlever in termen van werkelijk vermogen, maar op het oog en het gehoor is de maximaal haalbare vlamgrootte met "doofbare" instelling toch fors minder dan optimaal.
    Dat is jammer, maar ik denk dat een doofbare vlam toch wel een beetje een veiligheidsvoorwaarde is. Het is met onbelaste machine lastig te beoordelen of de resterende vlamgrootte voldoende is, want een onbelaste machine verbruikt méér stoom dan een onbelast draaiende, maar dat is dus een kwestie van afwachten.

    Maarrrr... superhappy dat de branderregeling werkt zoals bedacht.
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2023
    Potter vindt dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.783
    Locatie:
    Oldeberkoop

    Wat valt daar verder nog van te zeggen?
     
    Jan Walpot, Potter en ko v d heuvel vinden dit leuk.
  17. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Ergo, de slag van het kraantje is beperkt....
    Misschien een apart kraantje om de brander uit te kunnen zetten in de vorm van een kogelkraantje?
    Als in, vol open, je andere zut regelt, kwartslag verder dicht en de regeling heeft geen gas meer?
     
    Potter vindt dit leuk.
  18. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.940
    Locatie:
    Oostvoorne
    Proficiat Bert! Gr. Klaas.
     
    Potter en brutus vinden dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.783
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat zou een optie zijn, maar betekent wel een extra servo en een extra kraantje. Het kraantje van de gastank is daar om meerdere redenen niet echt geschikt voor.
    Maar het is wat vreemd, het is net alsof het handwieltje de "boog" van de regelklep verplaatst. Dus dat minimum en maximum doorlaat met gelijke bedragen opschuiven.
    Ik kan het niet goed plaatsen, en het is wat jammer dat Regner verder helemaal NUL papierwerk of andere informatie meegeeft, zowel niet bij levering, als ook niet in de beschrijving in de webwinkel.
     
    Potter vindt dit leuk.
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.940
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Hier een link naar de beschrijving van de kraan. Zat die er niet bij? Kan me voorstellen dat als je op hand de gastoevoer knijpt dat invloed heeft op de uitslag van de servo. Wij hadden op de raffinaderij ook afstandbestuurde kleppen die soms te weinig doorlieten. Meestal stond dan de handjack niet in de neutraalpositie. Regelt de klep alleen op stoomdruk, of is die ook vanaf je zender te bedienen? Is daar iets te bereiken met de trimfunctie? Maar dan moet de handjack in neutraal. En de automatische drukregeling ziet de trimpositie waarschijnlijk weer niet. Denkwerk voor een echte machinist begrijp ik. Succes ermee! Gr. Klaas

    https://www.schienendampf.com/…eitungrc-gashahnreger.pdf
    Screenshot_20230611-161929_Samsung Notes.jpg
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2023
    HeliKoper en Potter vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina