Oefenprogramma voor de gevorderde vlieger?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door jan brilman, 9 jun 2023.

  1. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.411
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik bedoel veel te weinig wind.
    Om voor een geoefende piloot te oefenen is windkracht 3 liefst dwars op de baan wel minimaal nodig om je vaardigheden uit te breiden.
     
  2. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.984
    Locatie:
    groningen
    Vandaag (gisteren) was in Roden een dikke 4 Bft.

    Vandaag (donderdag) gaat het beter (3 Bft).

    Oefenen op het 'key point'. o_O

    R/C Pilot's handbook:

    upload_2023-6-15_0-21-2.png

    Gelukkig is ons veld in Roden plm. 10 keer (opp.) zo groot. :)

    ;)


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 15 jun 2023
    Bruno van Hoek en MicropropSport vinden dit leuk.
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.949
    Locatie:
    Zeewolde
    Gisteravond ook samen met iemand bijna 10 min samen in het circuit alleen maar crosswind landingen gemaakt op een betonbaan.

    Gewoon omdat het kan ;-)
     
  4. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.984
    Locatie:
    groningen
    Vandaag weer circuits gevlogen.

    Als je op base leg (veel te) hoog zit, wordt het al lastiger om een beetje rustig voor het 'key point' te komen.

    As je te laag zit en je vergist je (geeft links ipv. rechts om in te draaien), dan ligt 'ie al gauw in de grond.

    Lastig.

    Om 16.00 stond ik klaar voor de volgende vlucht en toen begon het toch te waaien! :eek:

    De zak stond horizontaal tegen de mast aan.

    Een meer gevorderde vlieger schudde zachtjes zijn hoofd.

    Morgen weer verder.

    (Is er sprake van progressie? Wel in die zin, dat ik met veel meer vertrouwen start, ook als er een straffe 3 Bft. 90° cross op de baan staat. Van alle pogingen moet het percentage touch downs wel omhoog . . .)


    jan.
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.411
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Windkracht 3 is ook te weinig om echt te oefenen.
    Althans voor de geoefende vlieger om circuits te oefenen.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.811
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jan...

    Niet dat ik zeg dat je op je lauweren moet rusten, maar in de afgelopen anderhalf jaar heb jij HEEL veel progressie gemaakt. Wat ik zeggen wil, is: probeer een beetje balans te vinden tussen "jezelf pushen" en het hebben van plezier als je aan het vliegen bent.
    Oefenen is één ding, maar een ander, nog véél belangrijker ding is dat je je hersens op de juiste manier gebruikt tijdens het vliegen. Die twee dingen (oefenen/je hersens gebruiken) zijn behoorlijk inwisselbaar op elkaar: Hoe meer je je hersens gebruikt, hoe minder strikte oefening nodig is. Van beide heb je een basis-dosis nodig en gebrek aan het een kun je compenseren met een groter aandeel van het ander.
    Wat VEEL belangrijker is dan AL het andere, is dat je een "vluchtplan" hebt: Kijk voor de start even hoe de wind staat, en maak in je hoofd even een plannetje voor hoe je binnen gaat komen. Neem bij veranderlijke wind daarin ook even de alternatieven mee. Meer is dat niet, en DAT moet juist een automatisme worden waar je op terug kunt vallen. Vlieg ten allen tijde "bewust", d.w.z. dat jij bepaalt waar de kist heen gaat in plaats van andersom, en werkelijk, dat tesamen met dat van te voren klaargelegde plan van hoe je de kist weer veilig binnen brengt, is zo'n beetje alles wat er nodig is.


    Persoonlijk vind ik dit soort dingen een beetje onzin. 3Bft op het ene veld is heel wat anders dan 3 Bft op een ander veld, en er is geen enkele regel die zegt dat iedereen met 5 Bft MOET vliegen. Het is, cru gezegd maar "speelgoed" en we gaan ook niet bij sneeuw en ijzel motorrijden om beter te leren rijden, toch? Of ben ik nou gek en doet iedereen hier dat?
    Als je er lol in hebt om onder dergelijke omstandigheden te gaan vliegen moet je dat vooral doen, want lol is lol. Maar als iemand zich daar niet happy bij voelt is daar geen schande of anderszins negatiefs in. Mijns inziens is het correct inschatten van je eigen kunnen een veel belangrijkere vaardigheid dan het "kunnen" op zich.
    Ik wéét, dat dat geheel mijn mening is, en ik snap dat er ook andere meningen zijn.
     
    Jonkje, serge pot, Vale Ouwe en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    1 tipje nog, wat mij heel erg geholpen heeft, ga op veel andere velden vliegen en probeer daar ook mooi midden op het veld te landen.
    Ik heb tijdens het wedstrijdvliegen heel veel geleerd en heel veel zelfvertrouwen gekregen.
    Je komt op velden waar je soms twijfelt of jecer wel wil vliegen maar je moet wel..
    Boom midden op het veld, tegen de zin in vliegen, over bomen binnenkomen en dat soort dingen.
    Zelfvertrouwen is zo belangrijk!
    Ik kan nu echt elke kist op elk veld neerzetten, ook bij harde en turbulente wind.
    Bij jou, maar bij veel, is er een gebrek aan zelfvertrouwen en ga je twijfelen en denken.
    Dat moet je dus niet doen, het moet een automatisme worden.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  8. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.984
    Locatie:
    groningen
    Helemaal eens, maar voor het zover is . . .

    Ik heb geen gebrek aan zelfvertrouwen, maar merk dat ik soms tijdens het vliegen even moet denken: circuit met de klok mee: dus de basis-stuurbeweging is rechts, corrigeren is links.


    jan.
     
  9. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.957
    Locatie:
    Velserbroek
    Puur opbouwend bedoeld: Als je daar nog veel over moet nadenken, helpt het ook om veel 'wisselbochten' te vliegen.

    de '8' uit het brevet is daarvoor een mooie..... en dan *-tig achter elkaar door.
    of de procedure turn ook van de 1 in de ander laten overgaan met een stukje recht er tussen.

    of de ultiemen brain-f*ck, procedure turn, vlakke acht, procedure turn, vlakke acht...

    en wat al gezegd werd: geniet ook van het opbouwen/verbeteren van je kunsten!
     
    serge pot en Bertus vinden dit leuk.
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.411
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Helmaal mee eens.
    Dat je nog na moet denken op je eigen veld als je een circuit wil gaan vliegen roept om veel oefening.
    En inderdaad de wind op het ene veld is anders dan op het andere.
    Ik blijf er alleen wel op hameren dat je in alle weersomstandigheden moet oefenen.
    En nee van 10 landingen op een middag verbeter je jezelf niet dat is meer onderhouden van wat je al kan.
    Laat ook eens een ervaren piloot eens naast je staan en onverwacht je gas dicht trekken.
    Dat jij je kist dan land zonder gas bij te geven.
    Zo leer jij snel oplossingen te bedenken.
    Dit laatste pas doen als je kan landen als of je auto rijd.
    Dus in de basis zonder na te denken.
    Ga ook vliegen als er 10 modellen in de lucht zijn.
    Dan moet je naast je eigen vliegtuig ook andere modellen in de gaten houden.
    Zeker tijdens de landing, dan moet je in je hoofd tijd over hebben om het veld in de gaten te houden.
    En al staat er een kist op het veld, dat jij ook gewoon veilig kan landen.
    Dit zijn de voor mijn begrip, de basis beginselen die je moet kunnen, voor je überhaupt een brevet zou krijgen en of alleen zou mogen vliegen.
     
    Laatst bewerkt: 16 jun 2023
  11. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Sowiezo moet je een andere goede piloot naast je hebben om commentaar te geven.
    Zelf vind men alles goed of soms fantastisch.
    Zet er iemand naast die echt goed kan vliegen en dan krijg je commentaar en aanwijzingen.
    Ik had in het begin bij wedstrijden zeer ervaren piloten als helper.
    Daar leer je heel veel van.
    En ook aan mensen dingen durven vragen.
    Ik heb zelf meteen tips aan wereldkampioenen en bouwers gevraagd.
    Kleine verbeteringen geven een enorm eindresultaat.

    GJ
     
  12. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.984
    Locatie:
    groningen
    Vandaag met een stevige 4 Bft. toch een aantal starts gemaakt.

    Ging op zich goed, totdat ik na een minuut of 7 gevlogen te hebben weer wilde doorstarten, en de kist maar amper loskwam.

    Vlak voor het eeind van het veld intuïtief toch up gegeven, en 'op eieren' een rondje gevlogen en direct geland.

    Op de grond bleek: als ik volgas gaf, zakte het toerental na een paar seconden helemaal in.

    Een wonder dat 'ie niet getipstalled is!

    De accu (D-power 4s 5.000 mAh) gemeten: alle cellen netjes hetzelfde voltage.

    Half uur later gestart met een andere accu (wel zelfde type), en na plm. 7 minuten weer exact hetzelfde fenomeen: doorstarten en amper wegkomen.

    Wat kan hiervan de oorzaak zijn geweest?

    Accu's?

    Regelaar?

    Die voelde niet erg warm aan.

    Denk dan zelf direct om nieuwe accus en nieuwe regelaar te kopen; vertrouw de boel niet meer . . .


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2023
  13. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Je zal toch meer informatie moeten geven dan dit:
    Motor?
    Regelaar?
    Prop?
     
    Lex Risseeuw vindt dit leuk.
  14. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Lijkt mij op een accu die leeg raakt en de regelaar die ingesteld staat op gas terugnemen als ie onder een bepaalde spanning komt.
    Dat een accu na 7 minuten onder een bepaald voltage komt is zeer waarschijnlijk.
    Maar... zoals (bijna) alle recreatieve vliegers word en niks gemeten en is men maar aan het gissen.
    Investeer eens 110 Euro in een SM Unilog.
    Die kan echt alles meten, stroom, toerental, spanning, hoogte, temperaturen.
    Je kan dan ook een alarm zetten dat als je accu onder een bepaalde spanning komt hij een melding op de zender geeft.
    Alleen op die manier kan je je aandrijving goed aanpassen en uitlezen.
    Dat alle cellen dezelfde spanning hebben is vrij logisch.
    En meten na een vlucht heeft geen zin, de accu zakt tijdens belasting, dus tijdens de vlucht in maar hoeveel.. dat weet je niet..
    Stel hij zakt naar 3 Volt per cel, wat vrij normaal is, en je regelaar staat ingesteld op terugregelen bij 3,2 V per cel, dan krijg je wat jij beschrijft.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.984
    Locatie:
    groningen
    upload_2023-6-17_10-27-36.png


    upload_2023-6-17_10-28-12.png

    Het grote mysterie is wat mij betreft waarom het bij beide accu's direct na elkaar gebeurt.

    De ene was wel al een beetje bol, maar er was/is geen cel kapot, laadde gewoon, geen enkel probleem mee.

    (Overigens gaat een collega lid die wel 'destroyen'.)

    De tweede accu was/is volgens mij nog helemaal goed.

    Rara.

    Beide pakketten stammen uit 2019.

    https://www.modelbouwforum.nl/threads/calmato-40-laagdekker.264236/


    jan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  16. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.984
    Locatie:
    groningen
    Meestal zat er na een vlucht van plm. 12 minuten nog ruim 2.000 mAh in, dus zo leeg kan die niet geweest zijn . . .

    SM Unilog: wie weet.

    Meestal snap ik niet zoveel van die dingen . . .


    jan.
     
  17. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.495
    Locatie:
    Noord Brabant
    Als je een zender hebt met telemetrie aan boord.

    Dan is het voor jou misschien handiger om een unisens-e aan te schaffen met unidisplay (om het dingetje in te stellen)
    https://www.sm-modellbau.de/UniSens-E-und-Zubehoer

    Met een unilog wat @GJVO voorstelt, kan veel meer maar is ook veel meer complexer.
    https://www.sm-modellbau.de/UniLog-2-und-Zubehoer

    Wil je zo iets overwegen, vraag eens op de club of iemand zo iets gebruikt.
    En of start op het forum een apart draadje hierover.
     
  18. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.984
    Locatie:
    groningen
    Een jeti.

    Daar schijnt heel veel mee te kunnen. :)

    Telemetrie: moet ik ook ooit nog eens in duiken . . .

    Andere vraag: wat zijn dan anno 2023 wel goeie accu's en regelaars?

    (Hoorde gisteren op de club nogal wat gemopper op D-Power.)


    jan.
     
  19. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.957
    Locatie:
    Velserbroek
    best goeie packs als ze uit 2019 zijn, packs verouderen ook als je ze niet gebruikt. Vooral de inwendige weerstand gaat oplopen en dat zorgt er dan vaak voor dat je low-voltage-cutoff afgaat onder belasting.

    Inderdaad, meten is weten....
     
  20. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.495
    Locatie:
    Noord Brabant
    Weer lekker offtopic, goede accu's zijn goedkoper in aanschaf dan de veel te dure (slechte) merk accu's.
    Ik bestel tegenwoordig of eigenlijk al een tijdje de accu's bij https://chinahobbyline.com
    Wat ze hebben aan voorraad is een nogal fluctuerend, laat vooral het spul vanuit EU magazijn komen.
    En als je daar ooit gaat bestellen controleer extra goed of het uit het EU magazijn komt.
    Dan heb je het binnen enkele dagen met GLS binnen.

    Qua regelaars kan ik moeilijk een antwoord op geven.
    Als de huidige regelaar nog zijn werk doet, en het dingetje is niet ouder dan 10 jaar en heeft minder dan 5000 bedrijfsuren achter de rug, zou ik hem helemaal niet vervangen.
     
    Laatst bewerkt: 17 jun 2023

Deel Deze Pagina