Oefenprogramma voor de gevorderde vlieger?

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door jan brilman, 9 jun 2023.

  1. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    12.002
    Locatie:
    Nootdorp
    Klopt, er lopen nu alleen maar sukkels rond op de modelvliegvelden.
     
  2. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.963
    Locatie:
    groningen
    Heren, we gaan toch niet weer beginnen, hè? :mad:


    jan.
     
    Vale Ouwe vindt dit leuk.
  3. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.768
    Locatie:
    Ede
    Nee hoor iemand heeft een visie wat ie probeert te verspreiden . That's it .

    De hobby is om schik te hebben en daarvoor zul je open moeten staan voor meerdere inzichten en niet één enkele .
    Wat ik ook heb mogen leren en me nu steeds beter afgaat sind ik het juk van een bepaalde persoon afgegooid heb . En nee dat is niet gjvo . Die bedoeld het nog steeds goed .
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2023
    Berto, wim eon en blaauwen vinden dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.774
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Mijn ervaring is dat LiPo's redelijk vaak van de ene vlucht op de andere opeens de geest geven en halverwege de ontlaadcurve al in spanning in elkaar kakken. Onbelast zie je dan niks aan de celspanning, maar meet die celspanningen maar eens met draaiende motor, gegarandeerd dat je dán wel wat ziet.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.557
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Telemetrie is handig. Bij Jeti zat dat vanaf het begin al goed, en leverden ze goede sensoren om alles te meten.
    Ik meet er 1 kist volledig mee, zelfs snelheid via gps (grondsnelheid).

    Maar ook een modelschip gemeten, om aanvankelijk te controleren of de modelberekening op het geschatte vermogen klopte.
    Toerentallen en snelheden alles wat ik nodig had om inzage te krijgen.
    Het kon allemaal al in 2009. Het trapje ertoe heette 'F5B'....
    Met een Jeti hack module en extra sensor ondersteuning SM-Modellbau met een Unilog.
    En real time uit te lezen op een aangeflanste Jeti Mini-Box.
    Verdomd handig.

    Voor de vlieger is het nu vooral celspanning.
    Een datalogger zit er niet in. Helaas ook niet in de Evo-9 zender die ik sinds 2003, met upgrades en soms wat DIY reparatie vrolijk mee door stuur. Zat het maar in zo een Jeti-Minibox.

    Zender... Ding ligt lekker in de hand en is licht. Maar de trims zijn een ergonomische ramp. Hetzelfde als de Jeti kasten opgesteld. Bagger!
    Een autotrim via de knuppel lijkt me handig. Heeft deze Evo-eenvoud niet.
    Dus ik heb de ‘social-trim’ uitgevonden!
    Clubcollega mag effe komen drukken, als het model de handen vol is…
    Werkt feilloos...

    Trims zitten zo vreemd, dat je je blik van de kist moet afwenden.
    Men kan ergonomie op universitair niveau bijleren.
    Niemand in de zenderontwikkeling heeft de weg naar die schoolbank weten te vinden…
     
    Laatst bewerkt: 20 jun 2023
    blaauwen vindt dit leuk.
  6. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    3.038
    Locatie:
    IJsselstein
    Grappig hoor vaker over die trims terwijl ik daar weing problemen mee heb, sterker ding lgt mij uitstekend in de hand en die verfoeide trims zijn voor mij prima blindelings te vinden
     
    serge pot, Berto en blaauwen vinden dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.557
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Die weg is geen probleem... maar de duim moet geheel van de knuppel. Dammn! :D
    Soms is dat niet zo een probleem, maar bij een hyper kistje...
    Dan land ik hem wel op de aankleun... dan 'prikken&porken'... hup en weer door...
    Maar om nu te stellen dat ik daar echt van door de grond zak... daarvoor is het weer te futiel natuurlijk... :)
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.774
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is, sinds de introductie van die digitale trims bijna noodzakelijk als een kist zwaar uit trim is, want het trimmen duurt gewoon te lang en de kist ligt al op zijn rug voordat je zelfs maar in de buurt bent van waar de trim moet zijn.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De ouderwetse trims waren heerlijk.
    Gewoon een slinger de goede kant op.
    Steeds weer blijkt, modernisering is niet altijd verbetering.
    Dan even terug op Jan zijn "probleem".
    ergens eind augustus kan ik wel een dagje of 2 naar Groningen komen.
    Dan kunnen we wel oefenen en leer ik je hoe je een model afstelt.
    Een Jeti zender kan ik wel ergens lenen en dan kan je "aan de kabel" vliegen.

    GJ
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    De trimstapjes vind ik best klein. Sta best een poos te hengelen......

    Kan me voorstellen dat een nieuw in te vliegen kist wat trim nodig hebt, dan is grofweg trimmen wel handig!
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  11. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.340
    Locatie:
    REO
    De trimstapjes vind ik best klein. Sta best een poos te hengelen......


    Leer dan de mogelijkheden van je zender kennen. De hoeveelheid uitslag van je trim kun je instellen. Bij invliegen mogelijk wat groter en daarna op kleinere uitslagen voor latere finetuning. Zelf ben ik bij invliegen blij met 'social' trimmen als het nodig is.

    Verder leveren de huidige trims op de 'computer' zenders erg veel gemak als je van model wisselt. Ik wil niet terug naar vroeger. Ga wel een keer naar een museum.

    Erik
     
  12. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als jij goed hebt leren vliegen dan weet je dat je de trim alleen maar gebruikt bij de eerste vluchten.
    De trim zet je weer terug op nul nadat je je model mechanisch goed hebt gezet.
    Dus bij de "ouderwetse" zenders stonden de trims bij alle modellen op nul.
    En dat is bij mij nog steeds zo, invliegen, trimmen, landen, mechanisch goed zetten, trim op nul en weer vliegen.
    Net zolang tot je niet meer hoeft te trimmen.

    GJ
     
    MicropropSport en Bertus vinden dit leuk.
  13. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.768
    Locatie:
    Ede
    Ook hier geld bij jeti waar standaard 2 procent per tab is dat je hier rustig naar 6 procent kunt gaan.

    Maar in het algemeen geldt dat als je grof moet trimmen . Je geen hoekmetingen gedaan hebt van je vleugels. Zwaartepunt check is dan ook maar zo zo geweest .
     
    MicropropSport en Bertus vinden dit leuk.
  14. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Je kunt de stapjes groter zetten inderdaad. Nog nooit gedaan, maar het viel mij op dat de stapjes van Futaba groter waren als die van Frsky.
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.774
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik wel: Zoals Futaba het geregeld had bij de FC18 en FC28 was perfect: Een mechanische trimschuif die snel trimmen toe liet, en een trim memory die er voor zorgde dat die trimstand geconverteerd werd naar "alles in het midden", een goed voelbare klik bij de middenstand zodat je die functie desnoods blind tijdens het vliegen KON doen (als je dat wilde en van te voren de bewuste programmafunctie open had gezet), en wisselen van model was nooit een probleem: je trims stonden toch altijd in het midden als je het goed deed.
     
  16. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.963
    Locatie:
    groningen
    Voor de goede orde: ik heb geen probleem.

    Ik had een vraag.

    Ik heb een fijn model, goede club, genoeg instructeurs.

    En met de tips die ik ondertussen gekregen heb, kan ik prima vooruit.

    Dus: bedankt, maar doe geen moeite.

    Vwb. de trims, en duim van de knuppel: iemand suggereerde om de trims van de linker knuppel rechts te zetten, en andersom.


    jan.
     
    Laatst bewerkt: 20 jun 2023
  17. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.963
    Locatie:
    groningen
    Bericht geëdit!


    jan.
     
  18. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Probleem stond ook tussen aanhalingstekens.

    Trims omwisselen maakt het alleen maar verwarrender, ook als een buitenstaander voor je wil trimmen.
    Als er genoeg instructeurs zijn dan zou ik 1 van die mannen vragen om je wat bij te scholen, daar is niks mis mee en ook niks om je voor te schamen.
    Via een forum is het altijs afwachten wat je voor tips krijgt en veel mensen ken je niet, je weet dus ook niet of en hoe die kunnen vliegen.
    Ik zie soms wel eens reacties van mensen die ik ken en op het forum is het alsof ze geweldig kunnen vliegen maar als je ze dan in het echt ziet vliegen ga je het liefst op een veilige plek zitten, ver weg van het model.

    GJ
     
  19. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    824
    Locatie:
    Drechterland
    Ik vlieg al ruim 40 jaar en ik heb met Graupner , Robbe Futaba zenders gevlogen en ik heb nu een kleine 2 jaar een Jeti zender , De trims waren in het begin wel lastig , maar met een extra "pookje" er op die je kan vinden op > :
    https://cults3d.com/en/3d-model/game/jeti-trim-hat is dat eenmaal gewend net zo makkelijk als schuifpotmeters ( zie foto)
    En wat je accu betreft kan ik je de Muli 6 S M van Jeti aanraden , kan je realtime je accu conditie per cel en compleet zien en ook loggen in je Jeti zender
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Muli 6 S M kost ruim 70 Euro en kan niks anders dan spanningen zien.
    De SM Unilog kost compleet met sensoren 120 Euro en daar kan je ook stroom, toerental en temperaturen mee meten, dus je prop ook beter op je model afstellen.
    Of anders de Unisense, 65 Euro..

    GJ
     

Deel Deze Pagina