Zo cool en waarom niet bij ons

Discussie in 'Vintage & Classic' gestart door Ton van Munsteren, 20 jun 2023.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.593
    Locatie:
    Dordrecht
    Volg een beetje de Sam119 Slowak Republik meetings althans de foto verslagen.

    En zit altijd leuk en mooi vintage spul bij.

    Maar waarom krijgen wij hier zoiets niet echt voor elkaar, want er zijn bij ons toch in verhouding nog maar weinig echte vliegende vintage modellen.

    Zijn we als groep meer een retro groepje dan een echt vintage modellen groep.

    https://photos.google.com/share/AF1...?key=YnJqRDYxMFhkTVF6OURrbHN1LUY0TFotUngzd3dB
     
    Harmles en Harry van Melick vinden dit leuk.
  2. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Brüggen NRW Duitsland
    Eind deze maand de EK in Nitra dus zullen er weer heel wat foto's op het net komen. https://pko.webase.sk/mse/index.html

    Jammer genoeg ben ik in die tijd in Nederland.

    Kijk vooral even op de site naar de deelnemers met hun toestellen.
     
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.593
    Locatie:
    Dordrecht
    Gaat mij helemaal niet om wedstrijden want dat vind ik niet interessant, maar om dergelijk modellen bij elkaar te krijgen op een meeting en samen te vliegen.
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    4.016
    Locatie:
    Zwolle region
    Wat sowieso een rol speelt. In Slowakije is meer en uitgestrekter platteland dan in Nederland, dus meer plek waar onbekommerd gevlogen kan worden met dit soort toestellen. Culturele verschllen: Slowakije kent een zeer rijke luchtvaartgeschiedenis die terug gaat tot de tijd dat het onderdeel was van Tsjecho-Slowakije. In de periode 1918 - 1993 waren er toonaangevende bedrijven als Aero, Avia, en Letov die produceerden voor zowel civiele als militaire luchtvaart (o.a. trainers, gevechtsvliegtuigen, bommenwerpers en passagiersvliegtuigen). Etc. (Hoop dat daarmee je vraag beantwoord is, @Ton van Munsteren )
     
  5. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.593
    Locatie:
    Dordrecht
    Zou dat echt zo zijn, want je hebt toch niet een heel groot veld nodig een veld waar je een lijn uit kan leggen , of een sleper is of iets met huckepack kan toch ook prima.
    Verder heeft de echte luchtvaart toch niets te maken met de modelvliegtuigen en wel de vintage modellen, want die zijn alles behalve schaal en lijken op geen enkel bestaand vliegtuig.
    En juist Nederland heeft een rijke geschiedenis van modelvliegtuigen en piloten die het goed deden op wedstrijden.
     
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.593
    Locatie:
    Dordrecht
    Hier een mooi voorbeeld

    [​IMG]
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.250
    Locatie:
    Gouda
    @Ton van Munsteren
    In de communistische tijd, in het oostblok, was vliegtuigmodelbouw op middelbare scholen onderdeel van het lesprogramma. Dit om technische kennis en inzicht te kweken, samen met een liefde voor de luchtvaart.
     
  8. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.593
    Locatie:
    Dordrecht
    Oja helaas gaan we dat hier niet meer inhalen, maar we kunnen wel onze best doen en met nog meer leuke vintage en lees dan zwevers naar de meetings te komen
     

Deel Deze Pagina