Chinese stoommachines... Is het wat?

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door brutus, 13 mei 2023.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik kon geen uitschuifbaar hengeltje vinden dus dan maar de kortste en goedkoopste. Geen lood voor mij, maar een balletje wat drijft. Wat vriendelijker voor het schip als je het per ongeluk mocht raken, en aangezien het balletje drijft en weerstand in het water ondervind, hóóp ik dat met een worp die nét mis is, je door de waterweerstand van de bal die lijn uit het water kunt trekken en op die manier toch over het schip kunt manipuleren.

    Maar die bal, die heb ik dus niet. Dus heb ik de gok maar genomen. Een stukje water wat ik eigenlijk afgeschreven had vanwege vaak hevige plantengroei, bleek toch redelijk schoon te zijn en het in en uit het water halen van het schip was ook redelijk mogelijk, vlak bij een bankje wat als werktafeltje kon dienen...
    Hier stond ik: Google Earth (als je uitzoomt wordt het wat duidelijker waar dat is. Ongeveer 900 m in vogelvlucht van huis :D

    Er is een filmpje, maar dat is HEEL erg slecht...


    Overigens merkte ik een HEEL ongebruikelijke manouvreer-eigenschap: De Borkum heeft bij achteruitslaan nauwelijks schroefwerking. Een heel klein beetje bij gestopt schip, maar voorover vaart lopend gaat ze eigenlijk gewoon rechtdoor... Achteruitvarend reageert ze al vanaf nagenoeg stilliggend duidelijk op het roer.
    Maar.... Achteruitvarend en dan hard vooruit slaan, is het schroefeffect ENORM. De eerste een a twee seconden ben je met het roer volkomen machteloos, dan drukt de kont HARD naar bakboord. Heb ik nog nooit eerder gezien.
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2023
    Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.
  2. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ze vaart mooi!
    Ik vind de snelheid niet tegenvallen, mooie boeggolf.
    Welke keteltemperatuur/druk had je tijdens varen?.
     
    Potter vindt dit leuk.
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het valt mijn ook niet tegen. Op het filmpje had ik nog ruwweg tussen 1 en 1,5 bar ongeveer.
     
    Potter vindt dit leuk.
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.906
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ondanks het slechte filmpje zie ik toch een mooi vaarbeeld. Valt me alles mee! Je ziet stoombootjes amechtiger voorbij komen. Heb je snel en mooi voor elkaar. Weer eens iets heel anders dan een benzinemotor, zoals in je pokkebootje. Gr. Klaas.
     
    Potter vindt dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ze ligt nog niet op diepte volgens tekening, maar ze trekt inderdaad een leuk setje rimpels over het water.
    Ik weet niet of de stoomkraan vol open gaat (zou wel eens kunnen dat ik de slag iets groter moet maken) maar afgezien daarvan, ik denk dat ik ongeveer met 1,5 bar rondvaar. Ketel mag volgens de instelling van de veiligheid blijkbaar 3,5 bar hebben.
    Maar ik vaar nu al min of meer in 15 minuten een ketel leeg, en dan doe ik maar héééél kalm aan, eigenlijk.

    Ik ben na twee keteltjes al wel volledig overtuigd dat er een voedingtank en pomp in moeten komen, want 15 minuten zijn afschuwelijk snel voorbij...
    Daar kun je een vijver van 50 meter precies twee keer mee heen en terug varen, of tenminste, zo voelt het......

    Dat absoluut. Wel wat meer "vlakgetreden paden", want dat bootje moest ik alles zelf uitvinden en dit is toch wat meer "kopen en inbouwen", maar toch wel heel erg leuk, en het machientje stapvoets laten draaien BLIJFT visueel een genot...
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2023
    Potter vindt dit leuk.
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.906
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Wees blij dat je verwachtingen niet teleurgesteld zijn. Dat het machientje zo goed uitvalt is mooi meegenomen. Nu kijken wat je nodig hebt aan voorraad voedingwater en hoe je dat in de ketel krijgt. Harm moet af en toe naar de wal om zijn tank op te vullen. Eerst deed hij dat met een grote injectiespuit, later met een knijpfles en uiteindelijk met een 1,5 literfles waar we op de dop twee aansluitingen voor een slangetje hadden gemaakt. Een slangetje om de tank te vullen en het andere slangetje op een beluchtingspijpje dat een eindje in de fles doorliep. Was de tank vol, dan kneep je de beluchting dicht. Beetje het idee van een vulfles voor accuwater. Gr. Klaas.
     
    Potter vindt dit leuk.
  7. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik gebruik een goedkope 2l drukspuit. Even op druk pompen en aansluiten op de ketel, stoomfluit open en het water stroomt de ketel in.
    Na vullen van de ketel op gelijke wijze de voorraad tank.
     
    Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Op dit moment gebruik ik gewoon een Petri-fles van een halve liter, en als ik die een beetje vol doe past er bijna 550 ml in. Daarmee kan ik, als ik met volle ketel van huis ga, dus drie keer hervullen, ofwel vier keteltjes leegvaren (verschil tussen volle en lege ketel is ongeveer 180 ml.
    De gastank houdt dat, mits goed gevuld (minstens 65 gram gas) ook min of meer precies vol zoals het zich nu aan laat zien.
    Ik heb min of meer een "stoomkoffertje" samengesteld, met daarin: Weegschaaltje ter controle van de gastank, flesje machineolie en flesje stoomolie (elk 70 ml, goed voor veel, HEEL veel middagen), een 4duims Bahco-tje, maar die wordt nog vervangen voor een steek-ringsleutelsetje van 4 tot 10 mm, en ik denk dat ik die sleuteltjes aan een "gereedschapsbord" in de "machinekamer" ga hangen. Vind ik wel een leuk detail op een open boot :D

    Voor nu vul ik nog met drukloze ketel, maar uiteraard gaat er een voedingpomp en tank in komen. Ik heb daar qua ballast al rekening mee gehouden (ze hangt nu nog een heel klein haartje naar Stuurboord...).

    Vanavond nog drie keteltjes leeggevaren, en dat brengt het totaal sinds de laatste keer "ketel droog" op als ik me niet verteld heb, 6 keer een ketel verstomen met iedere keer ongeveer150~180 ml hervullen en ruwweg 150 ml resterend water.
    Zojuist de ketel leeggehaald, en de TDS waarde gemeten, die kwam op 50 ppm uit, wat "redelijk klopt" met dat ik ongeveer 1,2 liter van ongeveer 6 PPM ingedikt heb tot 150 ml. Dus duidelijk tijd om de ketel leeg te spuien...

    Ik heb vanavond drie keteltjes leeggestoomd met een camera man er bij, dus de video is dit keer beduidend "kijkbaarder", en in die drie keteltjes heb ik ruwweg 550 ml water weggestoomd, en ongeveer 45 gram gas verstookt, 3 ml cylinderolie en een onbekende hoeveelheid machineolie (maar ik denk minder dan 1 ml).
    Boot was prachtig schoon na het varen, her en der een druppeltje water of olie, maar dat mocht geen naam hebben en was met nog geen 5 minuten weer opgeruimd. onder de dekken is de boot gortdroog.
    De machine heeft, met de eerste badkuiptest meegerekend, net iets meer als één uur bedrijfstijd, waarbij opgemerkt dat die counter loopt, vanaf het moment dat de brander op de automaat gaat. Dat is dus niet helemaal 100% zuivere looptijd, want meestal draait de machine al en soms ligt de boot ook al in het water als die automaat ingeschakeld word (ik vergeet het soms en dan vaar ik weg op de handmatige "opstookvlam").

    Mijn plan is een voedingstank van plm 200~250 ml, en eventueel een condenser om een beetje van de afgewerkte stoom terug te winnen. Die condenser wil ik koelen met het voedingwater (na de pomp, dus de voedingtank zal er niet al te veel van opwarmen).
    Ik hoop alleen dat die voedingpomp het bij gaat houden, want die is maar 550 ml per uur, en als ik dan kijk dat ik bijna 180 ml wegstoom in tien minuten, dan ben ik bang dat ik pompcapaciteit te kort kom. Nu is die 550 ml/u wel bij 7 bar tegendruk, en met wat geluk is de pompcapaciteit met 1,5~2 bar tegendruk beter, maar dat is een gok.

    Eerst maar eens die voedingsbak en pomp installeren, de condenser komt later wel.

    en ja, het scheepje vaart prima, oordeel zelf maar:
    Deze kun je wél kijken/This one is watchable - YouTube
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2023
    MicropropSport, Potter, Thedo en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    142
    Schitterend gedaan..
    Hut ab !
     
    Potter vindt dit leuk.
  10. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.483
    Locatie:
    Noord Brabant
    Mooi gemaakt.
    Hoeveel verbruikt het scheepje in de ochtend of is het dan nog te vroeg voor de stuurman en kapitein om aan de arbeid te gaan?;)

    Ja logisch nu is ook de stuurman aan boord, dat was bij het vorige filmpje niet het geval.:D
     
    Potter en brutus vinden dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    'S ochtends WERKEN???? Ben jij nou helemaal belatafeld?

    Dat helpt wél, he?
     
    MicropropSport en Potter vinden dit leuk.
  12. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.372
    Locatie:
    Gouda
    Ben je niet bang, dat de aandrijving van de voedingspomp een aanzienlijk deel van het vermogen van de machine opslokt?
    Ook het voedingswater zal een lagere temperatuur tov ketelwater temp. bezitten en de druk willen verminderen.
    Al met al een verlaging van snelheid en stoomvorming?
     
    Potter vindt dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De voedingpomp die ik uiteindelijk ga gebruiken is electrisch aangedreven dus dat gaat het probleem niet zijn.
    Je koelt inderdaad de ketel wat af, maar dat is niet onoverkomelijk, de hoeveelheid warmte om water van 20 graden naar 120 graden op te warmen is ongeveer een kwart van de hoeveelheid warmte die nodig is om water van 120 graden vloeibaar naar 120 graden stoom te verdampen.
    De brander zal dus wel een stukje harder moeten werken, maar in principe is dat dezelfde hoeveelheid "extra werk" die je anders kwijt bent aan het vanaf koud opstoken van de ketel.
    Daarnaast, en dat was wel de bedoeling, kan ik dat water vóórverwarmen middels de stoom die uit de machine komt en anders verloren zou gaan. Dat zou het extra werk van de brander weer nagenoeg overbodig moeten maken, en met wat geluk levert het ook nog wat bruikbaar condensaat om de voorraad voedingwater nog wat te rekken.
     
    Potter en AHoogendijk vinden dit leuk.
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.906
    Locatie:
    Oostvoorne
    Een elektrisch pompje heeft het voordeel dat ze de machine niet belast en die daardoor rustiger loopt. Wel even opletten dat de ontvanger accu voldoende power heeft en niet "inkakt" bij meer tegendruk. Zal best wel iets worden. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Potter vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Uiteraard is dat "even opletten", maar dat had ik allang gedaan... :D Reken maar even mee:
    -De Regner voedingpomp wordt aangedreven door een servo-mechaniekje.
    -Pomp-opbrengst is 550 ml/u tegen 7 bar.
    Ga ik die getalletjes invullen in de formule "debiet maal druk=vermogen" dan is dat slechts 0,107 Watt. Wel SI eenheden gebruiken, anders wordt het natuurlijk niks, dus die geef ik je even: 550 ml/u is 0,0000001528 m3/s. 7 bar is 700000 Pa.
    Als ik dan even uitga van een mechanisch pomprendement van 5% (vrij realistisch voor een plunjerpomp) dan praten we nog steeds maar over twee watt, en dat vertaalt zich weer naar ongeveer 400 mA wat wel ongeveer klopt met de maximale belasting van de meeste standaardservos.
    Nu ga ik hooguit tegen ongeveer 3,5 bar aankijken, en dan kan OF de capaciteit oplopen, OF het vermogen afnemen. Dat hangt af van hoe ver die maximum druk afligt van het blokkeerpunt van de pompmotor, dat weet ik dus verder niet.

    Dat zou de boordaccu minstens 4 uur achter elkaar vol moeten houden met wat reserve voor zo nu en dan het roer of de scharen heen en weer bewegen.
     
    Potter vindt dit leuk.
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.906
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Bij mij trok een geblokkeerde standaardservo 0,4 A. Amperage van de stuurservo is verwaarloosbaar. Hoveel stroom er loopt bij het bedienen van de scharen en kranen, geen idee, maar niet alles zal tegelijk worden aangestuurd. Met een 5.000 mA accu moet je die 4 uu wel kunnen halen. Gr. Klaas.
     
    Potter vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D ik heb een 2000 mAh accu en ik ben er vrij zeker van dat ik dáár die 4 uur al wel haal, uitgaande van dat al die getallen "worst case" zijn.
    Ik geloof dat ik een "base load" (alle servo's stilstaand, ontvangervoeding) minder dan 100 mA heb, stuurservo's trekken vrijwel niks als je het over het gemiddelde bekijkt want ze bewegen relatief gezien "sporadisch", en dat betekent dat ik met een minder-dan-400mA-trekkende voedingpomp gewoon onder de 500 mA blijf...

    Tussen het vorige bericht en nu is bij toeval het pompje reeds gearriveerd, dus nu bezig met inbouwen... :D
    IMG-20230623-WA0001[1].jpg
    Grootste probleem was een geschikte tank, maar toen ik me er eenmaal bij neergelegd had dat ik niks in de bergen met rommel hier in huis kon vinden, en er ook niks te koop was, bleef "zelf maken" als enige optie over...

    En toen bedacht ik mij opeens: Als regentonnen van hout zijn, wat loop ik dan te eikelen: ik heb hout, ik heb lijm, ik heb poriënvuller, en bovenal: Ik heb GLITSA!

    Hatsaflatsa, een tankje met passende inbouwmaten is in een uurtje gemaakt, in een uurtje in de poriënvuller gekliederd, en die Glitsa, dat duurt ook niet zo lang.
    Vandaag niet af, maar morgen wel. 12 cm lang, en verjongend van 7 naar 5 cm, zou per cm hoogte 60 ml moeten zijn. Ik kan 6 cm hoogte maken, dus 5 cm veilige hoogte is 300 ml. Minstens 15 minuten extra vaartijd zonder condenser.
     
    Potter vindt dit leuk.
  18. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ga je in de ketelwater voeding leiding nog een voetklep bij de ketel opnemen, of laat jij de ketel druk op de persklep van de voedingspomp staan?
    Andere vraag, heb jij enig idee over het toerental van de machine, stoom consumptie per minuut?
     
    Potter vindt dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nu nog niet, domweg omdat ik geen geschikte klep heb. Helaas is de afsluiter geen afsluiter met losse klep. Er is ook weinig ruimte helaas om die klep rechtsstreeks aan de ketel te plaatsen (zo moet het eigenlijk, terugslagklep direct aan de ketel en de afsluiter er vóór). Maar zodra ik met die condenser//voorwarmer aan de gang ga, komt er ook een terugslagklep zo kort mogelijk aan de voedingsaansluiting.

    Toerental weet ik niet 100% zeker, maar vergelijkingen met een toongenerator suggereren in de buurt van de 750 omwentelingen "wijd open".
    Wat het stoomverbruik dan is weet ik niet, maar zoals ik nu vaar op de filmpjes stook ik in 10 a 12 minuten een ketel leeg, en dat is ongeveer 180 ml water, maar het eerste schot condensaat is al 30 ml dus qua verdamping denk ik aan ongeveer 120 tot 150 gram stoom in die 10~12 minuten.

    Ik heb zelf de indruk dat het stoomverbruik veel hoger is dan het zijn moet, maar ik zou niet weten waar het dan blijft. Ik zie namelijk ook nergens stoom lekken, en ik zie ook geen pluim boven de schoorsteen of water uit de vuurhaard (lekke OVO). Best wel vreemd.

    EDIT: als ik condensatie in leidingen en dergelijke niet meereken, zou het stoomverbruik van een voldrukmachine bij 750 toeren en 1,5 bar ongeveer 6 gram per minuut moeten zijn.
    Na die tien minuten zit er ongeveer 20 a 25 gram condensaat in de olieafscheider, dus in totaal ZOU je dan verwachten dat er zo'n 8,5 gram per minuut door die machine gaat. In werkelijkheid raak ik het dubbele kwijt bij zwaar geknepen toerental, eigenlijk. En aangezien ik geen externe lekkage zie, DENK ik dat dit de ruime passing van de zuigers is.

    Volgens het draadje wat ik linkte in post 7 hebben die zuigers 5/100ste speling in de cylinder, en zien ze er zo uit: a16164851-165-P1020920.JPG (4000×3000) (rcgroups.net) (linker zuiger)

    Nu kan ik proberen nieuwe strakker passende zuigers in te zetten, maar ik kan ook kijken of ik O-ringen voor die maat kan vinden. Ik weet dat Stuart O-ringen gebruikt als zuigerafdichting, ik weet alleen niet welk materiaal ze daarvoor gebruiken.
    Ik kan kiezen uit hard en zacht NBR, EPDM, Silicone en Viton. Geen idee welke hier de beste zou zijn.
     
    Laatst bewerkt: 23 jun 2023
    Potter vindt dit leuk.
  20. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    12 minuten, dat klopt in verhouding aardig met de DY, als ik geen gebruik maak van de voorraad (vergeten de afsluiter te openen).
    De ketel,180 ml water bij 0,3 MP geeft 84,6 ltr stoom, verbruik machine bij 800 omw/min circa 5l/min, geeft 17 minuten.
    De verhouding klopt dus aardig.
     
    Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina