Hawker Sea Fury | ARF Bashing

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door ramses, 27 nov 2022.

  1. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    230
    Locatie:
    EIndhoven
    Altijd interessant om een draadje van Ramses te volgen. Dus vanuit hier ook een abo.
     
    ramses vindt dit leuk.
  2. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    458
    Locatie:
    Nunspeet
    #mietoe
     
    ramses vindt dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    #Slagroomijstoe
     
    E.hof en ramses vinden dit leuk.
  4. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.401
    Locatie:
    NB NL
    .
    Dank mannen, welkom!

    .... en dat hielt wat meer in dan alleen het gat van de cockpit naar achteren verplaatsen...
    De rompneus loopt schuin omhoog naar de voorste lijn van de cockpitkap.
    Daar 'knikt' de romp en loopt deze af naar de staart.
    Omdat de cockpit 5cm naar achteren verplaatst wordt, moet de neus dus 5cm langer schuin op lopen.
    Hierdoor veranderd de geometrie en zit de 'knik' in de flank ook op de verkeerde plek...
    Met laagjes 1mm balsa de romprug opgebouwd en aangepast, de voorzijde van de cockpit zit hier nu goed:

    [​IMG]

    ... en uiteraard moet ook het gat 5cm verder naar achteren:

    [​IMG]

    Door de wijziging zit een rompspant nu midden in de cockpit:

    [​IMG]

    Dus ... *krak*

    [​IMG]

    Nieuwe positie van de cockpit:

    [​IMG]

    Het laatste laagje 1mm balsa:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 12 jun 2023
    jmk1, coen_l, jve en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.401
    Locatie:
    NB NL
    .
    Waar ik me erg aan stoorde was de positie van het stabilo in de romp...
    Aangezien ik nu toch rigoureuzer bezig ben dan ik in eerste instantie van plan was.... zaag erin!

    Het stabilo moet bijna 3cm hoger in de romp komen, gelijk met de bovenzijde van de romp.
    Ook de aangepaste richtings- en hoogteroeren kloppen niet genoeg en ga ik nieuw maken, op deze foto nog de oude:

    [​IMG]

    Stabilo nu op de juiste plek in de romp en de Robart penscharnieren ingeboord.
    Op deze foto liggen ook de nieuwe richtings- en hoogteroeren:

    [​IMG]

    De fairings hadden randen van 5mm dik :eek: Die wil ik uiteraard scherp hebben.
    Er zat onvoldoende vlees om ze scherper te kunnen schuren, dus weggebroken:

    [​IMG]

    Nieuw balsa erop en nu aflopend in een scherpe rand (moet nog bijgesneden en geschuurd worden):

    [​IMG]

    De 'deuken' in de neus waar de uitlaten komen te zitten zijn veel te klein:

    [​IMG]

    Zaag erin, balsa wegbreken en klaarmaken voor nieuwe bekleding:

    [​IMG]

    Dat is beter:

    [​IMG]

    De motorkap is ruim 6cm te lang :eek:
    Nu eerst de kap repareren en dichtmaken, daarna ruim 6cm eraf zagen:

    [​IMG]

    De Sea Fury begint steeds meer in verhouding te komen :yes:

    Groeten, Ramses
    .
     
    jmk1, Peter Houweling, coen_l en 11 anderen vinden dit leuk.
  6. Santman

    Santman verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 jul 2015
    Berichten:
    230
    Locatie:
    EIndhoven
    "Aangezien ik nu toch rigoureuzer bezig ben dan ik in eerste instantie van plan was...."

    Dat kun je wel zeggen ja :rofl:. Maar we zien dat graag hoor. Dus vooral doorgaan.
     
    ramses vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ohja! Flink de zaag er in!
    Dat wordt wel wat! Top!
     
    ramses vindt dit leuk.
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.401
    Locatie:
    NB NL
    Om de gaten in de kap te repareren heb ik eerst wat huishoudfolie om de kap gespannen.
    Daarna over het deel zonder gaten wat lagen glasweefsel icm epoxy gelegd.
    Nog een laag huishoudfolie eromheen gewikkeld en laten uitharden:

    [​IMG]

    Nadat het uitgehard was het nieuwe deel over de gaten gelegd en afgetekend wat ik nodig heb om de gaten te dichten:

    [​IMG]

    De nieuwe stukken uitgesneden en klaar om aan de binnenzijde verlijmd te worden met epoxy:

    [​IMG]

    De kap is weer dicht en 7,5cm (!) korter in lengte, zoveel was de kap te lang:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    juwi, jmk1, Peter Houweling en 6 anderen vinden dit leuk.
  9. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.401
    Locatie:
    NB NL
    .
    Als je de motorkap 7,5cm korter maakt in lengte,... dan past de motor uiteraard niet meer...
    Dus ook de motorbox afgezaagd en 7,5cm korter gemaakt:

    [​IMG]

    De vleugelfairings afgemaakt en klaar voor de afwerking:

    [​IMG]

    Ook de staartvlakken zijn inmiddels klaar voor de afwerking:

    [​IMG]

    De ingekorte motorbox:

    [​IMG]

    De nieuwe hoogteroeren en richtingroer ook klaar voor de afwerking:

    [​IMG]

    Het neusje nog wat modelleren....:

    [​IMG]

    .... en de pantserplaat voor achter de piloot geschetst, die ga ik van 0.8mm vliegtuigtriplex maken:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    juwi, jmk1, Peter Houweling en 6 anderen vinden dit leuk.
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.401
    Locatie:
    NB NL
    .
    De Sea Fury heb ik bekleed met 25g glasweefsel, eerst de staartvlakken:

    [​IMG]

    Daarna de rest van de romp:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zo staat de Sea Fury er nu bij, geheel in het glasweefsel:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu goed laten uitdampen, daarna kan de Sae Fury een keer licht geschuurd worden en de grondlaag erop.

    Groeten, Ramses
    .
     
    juwi, jmk1, coen_l en 8 anderen vinden dit leuk.
  11. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    536
    Locatie:
    Ede
    Lekker bezig! Je gaat weer als een speer. Ziet er strak uit!
     
    ramses vindt dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Hmmmm... dat gaat zeer voorspoedig...
    Ruwa... een alkydhars!
    Is dat beter dan G4... wat nogal hard wordt, hechting volgende verflagen niet optimaal zou zijn?
    En... geeft de Alkyd zo een betere hechting? Methanol vast...
    Gr Bas
     
    ramses vindt dit leuk.
  13. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.401
    Locatie:
    NB NL
    .
    Dank je Kjel en Bas!

    Klopt Bas, ik heb voor deze Sea Fury eens wat anders gebruikt, inderdaad een RUWA alkydhars.

    Ik gebruik eigenlijk altijd PU op waterbasis (WBPU) voor het glassen en afwerken.
    Werkt perfect, onder één voorwaarde,... dat het hout wat ingedekt wordt niet te dun is.
    Als je met waterbasis over (te) dunne indekking gaat dan zal het water namelijk het balsa doen uitzetten en opbollen.

    Ik dek mijn modellen altijd met minimaal 2mm balsa in, ook de kleinere 1/12 modelletjes.
    Na schuren blijft de indekking dik genoeg om problemen met het water uit de WBPU te voorkomen.

    Maar deze Seagull ARF was ingedekt met ik denk 1,5mm en is op sommige plekken nog flink geschuurd.
    Een (te) dunne huid op sommige plekken dus om WBPU over te smeren...

    Kon dus kiezen om of old school gewoon epoxy en glasweefsel te gebruiken of eens alkydhars te proberen.
    Het werd het laatste en bevalt me tot nu toe erg goed!
    Droogtijden zijn wel een stuk langer dan bij de WBPU uiteraard, maar ik heb geen haast.
    Hechting is heel erg goed, ik denk zelfs nog wat beter dan WBPU en de laag wordt ook wat harder.

    Ik wil eigenlijk wel weer met WBPU verder als grondlaag en afwerklagen...
    Dus deze alkydhars heel goed laten uitdampen, dan schuren en een WBPU grondlaag erop.
    Ik zal eerst eens op een proefstukje proberen of de hechting van de WBPU op de alkydhars voldoende is.
    Mocht dat eventueel niet goed hechten, dan zal de grond- en afwerklaag ook op alkydbasis moeten.

    Maar ik heb wel eerder WBPU over een alkyd ondergrond gekwast en dat hechtte toch erg goed.
    Ben benieuwd!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 19 jun 2023
    juwi, jmk1, coen_l en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.865
    Locatie:
    Ede
    Dat neus"je" was natuurlijk te lang om het cg goed te krijgen op een makkelijke manier .
    Nu kun je wel wat smokkelen om de servos voor de staart naar voren te halen naast de tank . Accu in het motorruim . En dergelijke .
    Je maakt hem weer gaaf Ramses .
     
    ramses vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.582
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Duidelijk verhaal. Het kleine P40je wil ik ook in glas gaan zetten.
    Wel in de G4, maar ik laat hem buiten wel uitharden.

    Balsa en watergedragen PU is ook mijn zorg.
    Alkyd lijkt mij ook een interessante oplossing.

    Overigens ook nog een krasse voorraad aan lamineer epoxy.
    Eigenlijk is alles nog open wat dat betreft.

    Ik maak eerst mijn vleugeltje klaar, dan weer verder met de romp.
    Dat indekken en in profiel schuren van de kielvlakken zie ik eigenlijk ook wel zitten.
    Zaak is het wel licht te houden…
     
    Laatst bewerkt: 20 jun 2023
    ramses vindt dit leuk.
  16. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.401
    Locatie:
    NB NL
    Dank je Serge!
    En dat denk ik ook, met die behoorlijk te lange neus was het balanceren voor CG veel makkelijker.
    Ik ga inderdaad alles intern naar voren brengen, maar denk dat ik niet aan wat extra lood in de neus ontkom straks.
    Bijna al het toegevoegde gewicht zit achter het CG en de neus is ruim 7cm korter geworden...
    Maar deze Seagull Sea Fury was erg licht, kan wel wat extra gewicht hebben, ben er niet huiverig voor.

    G4 heb ik nog niet eerder gebruikt, zelf altijd geglasd met epoxy of WBPU.
    Verschillende WBPU geprobeerd, van o.a. transparante Glitsa tot WBPU direct in kleur.
    WBPU vind ik persoonlijk fijner (ver)werken dan epoxy.
    En het (ver)werkt ook fijner dan deze Alkydhars, WBPU droogt sneller en stinkt minder.
    Maar dan moet de ondergrond er wel geschikt voor zijn, vandaar de Alkyd op deze Sea Fury.

    Succes met je P-40, ik volg het verslag!

    Groeten, Ramses
    .
     
  17. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.401
    Locatie:
    NB NL
    .
    Tijdens het repareren van de motorkap kwam ik erachter dat ik wat scherper had kunnen zijn... :stout:
    Ik werk de Sea Fury zoveel als het gaat naar de 4 view toe... maar bij het repareren van de motorkap heb ik alleen op de lengte en diameter gelet.
    Niet op de vorm van de voorzijde van de kap en ook niet of die mega spinner daarvoor past, te gefixeerd op het repareren an sich.
    Tot ik de spinner wilde gaan bestellen en eens keek hoe dat voor de kap past... nou,... totaal niet dus :rolleyes:

    De opening in de Seagull kap is kleiner dan de spinner in diameter moet zijn.
    Om de gewenste spinner moet ook rondom nog een koelopening zijn, dus een heel stuk moet eraf.
    En dat ging niet, dan zou er niets van de kap over blijven... dus zelf een motorkap maken.
    Ongeveer op dezelfde wijze als ik ook de motorkap voor mijn 1/12 Sea Fury`s heb gemaakt.

    Twee ringen afgetekend op 3mm vliegtuigtriplex:

    [​IMG]

    Uitzagen:

    [​IMG]

    De stringers zijn vuren latjes en ik heb het geheel bekleed met 3mm balsa.
    De achterste ring welke deels over de romp schuift en dus bijna geen dikte mag hebben is lithoplaat.
    De lithoplaat is na opruwen met schuurpapier op de kap gelijmd met 30 min. epoxy.
    Op 12mm medium/hard balsa de neusringen aftekenen, heb er acht nodig:

    [​IMG]

    De balsa neusringen uitgezaagd en op de kap gelijmd:

    [​IMG]

    En dan leuk en intensief werk, grof in vorm brengen van de neusringen met eerst een groffe rasp.
    Wellicht dat ik de Marutaka modellen hierom ook zo leuk vind.. het is af en toe meer beeldhouwen dan vliegtuigbouw...

    [​IMG]

    Na het grof raspen schuren met steeds fijner schuurpapier.
    Daarna de kap net als de gehele romp met glasweefsel en alkyd bekleed:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Hier duidelijk het verschil van de voorzijde van de Seagull motorkap en mijn scratch motorkap:

    [​IMG]

    Zo staat ze er nu bij, met de motorkap even los erop door een lineaal ondersteund:

    [​IMG]

    De romp is ruwbouw klaar, nog een keer alles goed schuren en de witte grondlaag erop, dan verder met de vleugel....
    ... en dat vergt wat meer werk dan deze romp, maar wel weer leuk werk :yes:

    Groeten, Ramses
    .
     
    juwi, jmk1, HansH en 8 anderen vinden dit leuk.
  18. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    3.098
    Locatie:
    Sleen
    Mooi werk weer Ramses, goed dat je het probleem nu hebt ontdekt en niet na het lakwerk ;) Hoe ga je de spinner fabriceren?

    Mvg,

    Bart

    Schermopname (445).png
     
    serge pot vindt dit leuk.
  19. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.401
    Locatie:
    NB NL
    .
    Dank je Bart!
    Mooi voorbeeld plaatje van hoe het moet worden inderdaad :thumbsup:

    De spinner ga ik niet zelf maken, maar eentje zoeken welke het beste past / geschikt is.
    De spinner voor deze Hawker Sea Fury moet 120mm in diameter zijn, ik heb tot nu toe deze gevonden:

    [​IMG]

    De diameter is 119 mm, dus qua diameter goed geschikt,.. de spinner is alleen wat stomper / minder lang dan gewenst:
    (in blauw de afmetingen van de Hawker Typhoon spinner)

    [​IMG]

    De spinner voor de Hawker Sea Fury moet namelijk 110 mm lang zijn en deze Hawker Typhoon spinner is 90 mm lang...
    Ik ga nog even verder zoeken.

    Mocht iemand een spinner weten welke ca. 120 mm in diameter en 110 mm in lengte is houd ik me aanbevolen!
    (de spinner moet uiteraard geschikt zijn voor een brandstofmotor)

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2023
    Peter Houweling vindt dit leuk.
  20. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.426
    Locatie:
    Thuis
    Kijk eens bij Krumscheid, die heeft Calimero dopjes (spinners) die ietsje meer in de buurt komen van je maatvoering

    upload_2023-6-27_9-34-12.png



    upload_2023-6-27_9-31-37.png
     
    serge pot, MicropropSport en ramses vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina