Chinese stoommachines... Is het wat?

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door brutus, 13 mei 2023.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Precies... bij 15 graden dus tegen de 2,5 bar...
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En dan weer een beetje modelbouw:

    Vandaag wat schiemanswerk gedaan... Komen de lessen van heel vroeger van Gerrit van Leunen (achter zijn rug om "Wammes" genoemd, maar dat moest ie niet horen want dan kwam je er achter waaróm hij zo genoemd werd...) toch nog van pas :D

    20230626_161737[1].jpg

    20230626_161750[1].jpg

    EDIT: vóór dat iemand denkt dat ik die fendertjes zelf gebreid heb: nee hoor, ik heb alleen maar de ogen aan de lijnen gemaakt en getakeld....
     
    Laatst bewerkt: 26 jun 2023
    ozy, Potter, JeroenDorr en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.906
    Locatie:
    Oostvoorne
    Schiemannen is een vak apart Bert. In 1986 een leguaan geknoopt voor mijn Bugsier 3. Ging toen bijna vanzelf, maar nu zou ik het boek erbij moeten pakken. Is wel iets wat de nodige tijd vergt. Ook wordt het splitsen van die maat touwwerk moeilijker. De handen willen wel, maar de ogen hebben steeds meer licht nodig. Succes verder met de afwerking. Gr. Klaas.
     
    Potter vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Weet ik, en ik kan er ook geen hout van... Een simpel oogsplitsje, en een aftakeling van een uiteinde lukt me in het echie nog wel maar een tros splitsen is toch echt te veel gevraagd, laat staan zo'n leugaan maken.
    Op deze kleine schaal? No way, het is geen geslagen touw, het is gesponnen garen en dat laat zich niet splitsen in afzonderlijke tampen. Gelukkig zaten deze dingen in de beslag-kit :D

    Maar... geef toe, het ziet er bijna net echt uit... :D :D :D

    Overigens komen die willen niet zoals op de foto te hangen hoor, dat slaat nergens op, geen enkele zichzelf respecterende zeeman vaart met de fenders buitenboord.
    Die komen gewoon in het gangboord te liggen...
     
    Potter vindt dit leuk.
  5. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.517
    Locatie:
    Heerenveen
    Maak je er een charter boot van... En dan het liefst met de fenders IN het water
     
    MicropropSport, Potter en brutus vinden dit leuk.
  6. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.293
    Locatie:
    Giessenburg
    Vroeger kreeg je op de binnenvaart ook behoorlijk op je kop als je een wrijfhout buitenboord had laten hangen maar daar zijn de normen nogal vervaagd.
    Tegenwoordig zie je bijna niet anders.

    Goret, Jan.
     
    Potter vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :rofl::rofl::rofl::rofl:
    Helaas wel... Nou ja, noem mij maar ouderwets, maar fenders haal je binnen als je vaart...
     
    Jonkje, Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.906
    Locatie:
    Oostvoorne
    Inderdaad Bert, varende horen ze binnenboord. Leuk voor de aankleding die dingen, maar erg praktisch waren ze niet. Bleef vuil in hangen en al helemaal als ze nat werden. Slecht voor de lak. Heb ze eigenlijk alleen maar bij de Marine zien gebruiken. Zagen we een plezierjacht met fenders buitenboord varen, dan riepen we al gauw HUURBOOT! Maar weten die mensen veel? We lagen een keer in Sneek en kwam er een Duitser met een huurboot langszij. Die eikel hield de fender tussen zijn romp en één van mijn scepters. Dus krak zei de scepterpot. Voer hij nog weg ook! Gelukkig was de brug tijdens de middag gestremd en kon hij niet verder. Lag later voor ons, maar nam niet de moeite om te kijken of er schade was. De verhuurder gebeld en die raadde aan om het ter plekke te regelen. GEkeen wat een soortgelijke pot kostte en dat bedrag gekregen. Kon de oude wel van worden gerepareerd. Gr. Klaas.
     
    ozy, Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.
  9. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Ik laat de fenders bij beide schepen ook gewoon hangen, bij de kleine omdat je anders je nek breek in het gangboord, en bij de grote omdat die touwdingen way te zwaar zijn...
     
    Potter vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    FOEI!

    :rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

    (kon het even niet laten...)
     
    Potter vindt dit leuk.
  11. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Hèhèhè, jij hoef je nek niet te breken, of je rug om die zut binnenboord te halen, dus je hebt gelukkig niks anders in te brengen dan lege briefies...
     
    Potter, brutus en Jan Walpot vinden dit leuk.
  12. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hmmmm....

    20230627_095655[1].jpg
    Het zit er op, maar... om eerlijk te zijn vind ik het nogal "potsierlijk" staan, die lamp.
    De schaal klopt wel ongeveer, maar o.a. ontbreekt de brandstoftank onderaan, en kweenie... het is me een beetje té glimmend en kitscherig.
    Gelukkig heb ik hem demontabel gelaten vanwege de kwetsbaarheid, dus ik HOEF er niet mee te varen.

    Ben er nog niet over uit.
     
    Potter vindt dit leuk.
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.906
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Van die lamp is het glas (of zo je wilt lens) naar verhouding te groot. En inderdaad zou het onderstuk hoger moeten zijn om het tankje te bevatten, dacht ik. Je zou er eentje zelf kunnen maken, maar het valt niet mee om een voorbeeld te vinden. Althans op het internet. Maar opeens ging het (anker)licht aan en kijk eens wat ik nog bij de onbegrepen stukken vond. Het glaasje rond de pit of kous ontbreekt. Totale hoogte 24 cm en diameter 12 cm. Gr. Klaas.

    20230627_114228.jpg
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2023
    brutus en Potter vinden dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Naar de maten die jij noemt zou de lamp op mijn bootje te groot zijn, maar vroeger had Pa een aantal van dat soort lampen in zijn verzameling ouwe meuk staan, en die waren beduidend groter. Heb geen maten, maar "fors groter dan een mensenhoofd", dus als ik schatten moet, 20~25 cm diameter en 30~35 cm hoog, met een tank er onder van een liter of twee.

    Maar mijn grootste probleem is dat ik het om een of andere reden heel erg "onrealistisch" vind staan, een dergelijke lamp op een dergelijke manier opgehangen. IK denk dat ik als compromis de staander plaats, en de lamp een "opslagplekje" geef aan boord. Net zoals ik van plan ben een klein "gereedschapsbord" te maken en daar de kleinste sleutels van het setje ophang.
     
    Potter vindt dit leuk.
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.906
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Mijn gedachte ging eerst ook uit naar een ankerlicht dat ik vroeger bij de voordeur had staan. Dat was inderdaad een 60 cm hoog ankerlicht met een groot oliereservoir eronder. Je zag ze vroeger wel hangen op duwbakken, die ergens (boven de Moerdijk) met opslag lagen. Het probleem van de bouwkitontwerpers is dat ze geen voeling met de werkelijkheid hebben en dan spullen meelevert, die niet in het geheel passen. Ons probleem is dat we er in het echie mee werk(t)en en dat het model er natuurgetrouw uit moet zien. Als ankerlicht hangt de lamp op het model wel op de goede plek, maar als gecombineerd top- en heklicht heb je er op die plek alleen maar hinder van. Je zou aan de staander een miniatuur ankerboeitje kunnen hangen. Een soort dubbele kegel met de platte einden tegen elkaar. Die waren ongeveer 30 cm in diameter en een halve meter hoog. Je verzint vast wel iets. Gr. Klaas.
     
    Potter vindt dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het kan heel goed zijn dat onder de destijds geldende regelgeving, dit scheepje uitsluitend één rondomschijnend wit licht hoefde te voeren.
    Tegenwoordig is dat geloof ik tot 7 meter lengte (zo uit mijn hoofd hoor, ik heb al heel lang niks meer met die regelgeving te maken dus die kennis is flink weggezakt).

    De eerste regels rondom navigatieverlichting zijn pas rond 1850 ingevoerd, en die regels zijn nog héél erg lang niet een vaste standaard geweest, met veel lokale afwijkingen. Daar valt heel weinig over terug te vinden. Het BVA zoals ik dat geleerd heb, stamt per slot van rekening ook uit midden jaren '70, en in grondvorm uit 1960.
    Daarvoor waren de dingen zo hier en daar flink anders.
     
    Potter vindt dit leuk.
  17. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.422
    Locatie:
    Boskoop
    Volgens het leerboek "Klein vaarbewijs I en II" (recente uitgave) is dat inderdaad maximaal 7 meter lang (en maximaal haalbare snelheid 13 km/h).
     
    Potter vindt dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is binnenvaart, en hoewel dat zeer vergaand de zeevaart volgt qua verlichting en dergelijke, durf ik echt niet meer met zekerheid te zeggen wat nu precies de regels zijn voor de "zoute wateren".
    Daarnaast, nogmaals, kan het heel goed zijn dat op het Duitse Wad, omstreeks 1900 heel andere regels golden.
     
    Potter vindt dit leuk.
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.906
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb in 1979 in die materie examen gedaan. En die kennis is behoorlijk weggezakt. Ga het niet meer opgraven ook. Wat ik me nog wel herinner is dat er op de Eems en Westerschelde een lichtelijk aangepaste versie van het Zee Aanvarings Reglement gold. Door de jaren heen is er best wat aangepast. Gr. Klaas.
     
    Potter vindt dit leuk.
  20. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    944
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Dat doet het nog...
     
    Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina