Hallo, Hoe heet het spiraalvormige element in een vlam-/rookgaspijp om de warmte overdracht te verbeteren? bvd.
Beste Brutus, Dank voor je snelle antwoord maar dat bedoel ik niet. Heb het na lang zoeken gevonden, denk ik. Waarschijnlijk is het een retarder. Deze zorgt voor 1 a 2% rendement verbetering in real world installaties. Wordt dit in modelbouw ketel gebruikt? En dan vooral in verticale ketels waar voor mijn gevoel de rookgassen doorheen vliegen.
Dan moet je in het vervolg een foto plaatsen van wat je bedoelt, want anders is het voor ons natuurlijk maar gokken wat je bedoelt, al helemaal als je in een modelstoom forum vraagt naar "real world" zonder dat er bij te zeggen.... Ik ken de term wel maar ben in de real-world stoominstallaties waar ik mee gewerkt heb, nog nooit een retarder tegengekomen om reden dat die dingen maar beperkt bruikbaar zijn afhankelijk van de gebruikte brandstof. Gasgestookt doen ze hun werk, maar kolen, diesel of (zware)oliegestookt is het sop de kool niet waard in verband met het schoonmaakwerk wat je er van hebt. En aangezien ik nooit met gasgestookte ketels gevaren heb... In modelbouwtoepassingen lijkt me het bewust aanbrengen van weerstand in het rookgaskanaal eigenlijk alleen maar gevaarlijk, en zulke kleine beetjes rendement... Geloof niet dat dat voor de meeste mensen een overweging is.
Een soort van stromingsweerstand voor de rookgassen. Het zorgt er voor dat de rookgassen wat langer in de vuurgang blijven en wat meer warmte afstaan. Temperatuur aan de schoorsteen verlaagt daardoor iets en het rendement verbetert wat. Maar door de verhoogde weerstand kan de maximale vlam ook minder groot zijn. Het mooiste zou een demperklep zijn die (mechanisch of via een meet en regel lus) verbonden is met de branderregeling. Dan hou je maximaal vermogen beschikbaar terwijl je rendement bij deellast verbetert.
Maar dan heb ik de volgende vraag. Waarom zou je een buisspiraal gebruiken waar stoom doorheen gaat en het niet bekent is welke restrictie/ weerstand deze geeft in het rookgaskanaal? Ik zou eerder verwachten een "orifice" of smoorplaat in de afvoer. Deze kun je berekenen op de doorvoer, respectievelijk, weerstand.
Nou... omdat die restrictie van zo'n oververhitter WEL bekend is. Daar is de ketel mee ontworpen. Kun je (als je ontwerper bent en alle gegevens hebt) net zo goed uitrekenen als wat zo'n retarder doet. En daarnaast, als je een oververhitter plaatst als ontwerper, ben je er kennelijk van overtuigd dat je zo'n ding nodig hebt. dus dan komt ie er hoe dan ook, toch? Begrijp de reden voor je vraag niet zo goed, eigenlijk... Zo'n retarder is overigens in principe geen restrictie, het is meer een soort van "chicane" voor de rookgassen.