Meeting pylonracers / hotliners / speeders ?

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door WillydeWoofer, 2 aug 2023.

  1. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.166
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Beste mensen,

    Ik wil op korte termijn met bovenstaande toestellen gaan vliegen.
    Graag zou ik mensen ontmoeten die daar bedreven in zijn en een paar snelle jongens zien vliegen.
    Meeting is een groot woord. Als er ergens een paar vliegers zijn, lijkt me dat al genoeg om eens van gedachten te wisselen.
    Hier (omgeving 's-Hertogenbosch) vliegen dergelijke kisten niet. Een stukje rijden is geen probleem.

    Twee jaar geleden heeft vriend GJVO al een Avionik mee laten komen. Helaas zit het met de gezondheid van Gert-Jan al geruime tijd tegen. Anders hadden we al lang samen met dergelijke toestellen gevlogen.
    Ook zijn er twee andere speeders in de maak, maar afbouwen en vliegen zit er voorlopig niet in.

    Met vriendelijke groet,

    Wil van den Dungen
     
  2. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.386
    Locatie:
    Thuis
    De speeder 2 die je met Ramses hebt gemaakt… vliegt die intussen al ?
     
  3. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.166
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Helaas niet. De motor uit Speeder 1 bleek defect. Een vervangende is niet te krijgen. Heel erg jammer allemaal (zacht uitgedrukt).
     
  4. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.290
    Locatie:
    Putten
    Hoi Wil

    Wat verwacht je om te zien ? , want je wil er zelf mee vliegen , hoever ben je zelf op dit moment ,en welk snel toestel vlieg je .

    mvg Andre
     
  5. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.166
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Dag Andre''
    Ik zou graag zien wat er is. Hoe het vliegt. Hoe snel is snel? En ik hoop iemand te treffen, die mij kan leren om de electronica in de Avionik te bouwen.
    Een paar jaar terug had GJ de zogenoemde Speeder 1 gebouwd. Die vloog prima en was al redelijk snel. Een Massimo (delta) bevalt ook goed, maar het mag allemaal een tandje sneller. O ja, ik vlieg ook nog met een Sundowner, maar die gaat wat langzamer.
     
  6. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.128
    op dit moment is er het WK in drachten van de pylon boys. daar kun je echt zien hoe en wat van die toestellen en als je vragen hebt willen ze die ook best wel beantwoorden. toegang is er voor iedereen en is gratis normaal gesproken.
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  7. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.386
    Locatie:
    Thuis
    Ja dat is een meeting/wedstrijd waar jij je hart kan ophalen :thumbsup:
    Als je wilt kan je nadien hier mee eten (steken we de BBQ aan:p) en overnachten kan ook, kan je de volgende dag weer fris en fruitig terug;)
    Je kan ook gelijk hierheen komen, dan gaan we samen ………. Is dat wel verstandig :D
     
    Laatst bewerkt: 3 aug 2023
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  8. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.290
    Locatie:
    Putten
    Drachten zou je kunnen kijken, of ze vliegen met het slechte weer is een 2e .
    Had de vraag al gesteld tot wanneer het gebeuren duurde maar nog geen antwoord.

    Je kunt een keer naar de Veluwe toekomen maar ik denk dat er dichterbij ook wel clubs zijn die met het snellere spul vliegen .
    Wat betreft het inbouwen in een Avionik, met het bouwverslag van Gertjan zou je toch een eind moeten komen heb er zelf ook veel info uit gehaald , het is veel werk en is niet zomaar even inbouwen ,zoiets doe je niet even in een dagje , je hebt toch al wat bouwervaring , soms gewoon beginnen, dan leer je het snelst, en iedereen heeft toch ook zijn eigen voorkeuren.
    Op onze club vliegen nu 2 Avioniks ik heb er zelf 1 met de originele romp en vlieg die als Hotliner de andere met de "grote" romp vlieg ik als pylonracer met lions 4500mah, waar ik ruim 4 min mee kan vliegen beide met dezelfde vleugel.

    mvg Andre
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  9. BasGerritsen

    BasGerritsen

    Lid geworden:
    7 dec 2020
    Berichten:
    69
    Locatie:
    Amsterdam
    Als je eens in de omgeving van Amsterdam/Alkmaar bent kun je langskomen, al kan ik vooral helpen met het kleine snelle spul. Vind ik zelf erg leuk, maar is misschien niet waar je naar op zoek bent.
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.166
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Heel erg bedankt voor de reacties tot nu toe mannen.

    "Drachten" zou perfect zijn, om te beginnen, zeker met de fraaie uitnodiging van Dhr. Mugen erbij. Maar het is en blijft voorlopig vreselijk weer.

    Zodra het weer opknapt, kan ik eens naar de Veluwe of Amsterdam komen. Een uurtje rijden is natuurlijk geen probleem.
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  11. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.386
    Locatie:
    Thuis
    kan me goed voorstellen dat Wil niet zelfstandig een Avionik wil verneuken door een inbouw foutje te maken... daar issie te duur voor.
    zon Avionik om te vliegen als Hotliner lijkt me gaaf... beetje normaal rondzweven en dan aanduiken en een edf jet voorbij gaan :D
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.166
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Je slaat de spijker op zijn kop Richard.
    Eerder bouwde ik andere kisten, via videobellen met GJ. Zelfs dat lukt hem nu niet. Als ik 103 ben, hoef ik er niet meer aan te beginnen. Nu zou het nog kunnen.

    Een gebouwde Avionik bekijken zou al helpen. Foto's maken, wat uitleg erbij. Als ik maar weet wat ik moet doen. Of iemand die mij steeds een stuk op weg helpt. Geduld, precisie en tijd heb ik genoeg.
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.386
    Locatie:
    Thuis
    als je gaat zoeken kom je vast wel wat bouwfilmpjes of verslagen tegen op internet of op youwbuis..
    ikzelf ben een vrij trage bouwer... eerst alles tig keren overdenken en meten voordat ik ergens een mes of zaag in zet..
    afgelopen weekend hadden mijn maatje Dave en ik weer een bouwweekend bij mij thuis en dan merk ik elke keer weer dat ik best wel een miereneuker ben, mn maatje die snijd of zaagt gelijk alles los terwijl ik nog aan het denken en meten ben
    past het niet dan plakt hij het gewoon weer dicht en probeert hij het anders :rofl:
    mijn motto = "3 keer meten dan pas hakken" en "haast en spoed is zelden goed "

    De Deltawing zoals ik pas geleden 2 stuks van heb gebouwd en waar ik per delta ongeveer 3 dagen mee bezig en was +1 dag folien, kunnen sommigen gerust in 1 dag in elkaar prakken... 9 van de 10 keer zit er wat verkeerd in elkaar, of het ziet er niet uit, of het gaat fout en het bouwkitje eindigt in de vuilbak of in de kast om terug te pakken zodra je er tijd voor hebt (nooit dus)
    hier op t forum zie je dat ook zo af en toe voorbij komen.. hele mooie projecten die allemaal doodbloeden omdat het te snel en fout gaat... dat = zonde.... wil niet zeggen dat ik geen fouten maak maar over het algemeen word het model netjes en constructief goed..
    laatst nog een project van iemand over genomen.... nou, als je alles zo bekijkt is enkel de romp bruikbaar, vleugels moeten compleet overnieuw want het is krom en helemaal verkeerd gebouwd qua spanten volgorde
    beter kan je 3 x overdenken en het dan goed doen, en veel modellen van goeie bouwers bekijken, dan zie je zo nu en dan hele mooie constructies of aansturingen :thumbsup:
     
  14. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Als je echt alles wilt zien en weten wat er in Pylonvliegen is dan moet je naar Drachten.
    https://www.wchf3de2023.nl/index.php

    Dan nog even wat dingetjes.
    Ik heb destijds een meeting georganiseerd, was bij Theo op het veld.
    Dat waren puur speedkisten.
    En hier zie ik alweer dingen fout gaan.
    Sommige hebben het over hotliners en F5B, dat zijn absoluut geen speedkisten.
    Die gebruiken de motor om omhoog te komen en zweven dan verder.
    Dat ze met 300+ recht omhoog gaan doet er niet toe, ze kunnen de motor vaak niet veel langer dan een paar seconden laten draaien.
    Pylonracers, zoals de Avionik D17 (klasse F3E tegenwoordig) moeten 1 minuut een 3 hoeks parcour vliegen en mogen maar 1000 Watt verbruiken.
    Dus die motor staat maximaal 1 minuut aan.
    Met een aangepaste aandrijving kan je de motor wat langer laten draaien.
    Echte speedkisten, klasse F3S gaan horizontaal door een snelheidsmeting.
    Ze hebben een paar minuten de motor aan en vliegen tussen 2 lichtsluizen over een bepaalde afstand en dan word de gemiddelde snelheid berekend, links en rechtsom.
    Het ding wat ik voor Wil gebouwd had viel onder de laatste, dus F3S.
    De Avionik is te klein voor die klasse, die verdwijnt op die afstanden.
    Maar om recreatief hard te vliegen is het de beste en goedkoopste oplossing.

    Een meeting hotliners kan je elke maand wel bekijken als de F5B jongens ergens trainen of wedstrijd vliegen.
    Pylonracen zie je minder in Nederland, daarvoor moet je echt personen gaan benaderen.
    F3S zie je nooit in Nederland, is ook een domme klasse, hard van links naar rechts vliegen kan iedereen.
    Daar is het meer van.. wie heeft het meeste geld, die kan winnen.

    Ik zie mezelf de komende maanden niet heel veel doen, ik heb al moeite om de dag door te komen.
    En Wil zijn Avionik moet gebouwd worden.
    Nou is dat niet heel moeilijk, aan echte bouwtijd ben je denk ik maximaal 2 uur kwijt.
    Je moet alleen steeds wachten tot de epoxy hard is.
    En je moet met carbon en gfk modellen gewerkt hebben.
    Alles is heel klein en compact maar alles past prima.

    Met mijn bouwbeschrijving kan je een D17 in elkaar zetten, een paar duitsers hebben dat ook al gedaan, die stuurden me bedank berichtjes.

    Het is effe eng, toen ik ergens in de 90er jaren mijn eerste vol gfk model bouwde (Surprise F5B) was het ook 123 in godsnaam.
    En je leert van je fouten, de meeste mensen tenminste.

    GJ
     
  15. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.290
    Locatie:
    Putten
    Gewoon mee beginnen , laten liggen en niet mee vliegen is meer dan zonde , stap voor stap de pagina's van Gertjan volgen , een inbouwfoutje kun je voorkomen door het niet gelijk vast te zetten met epoxy maar een klein druppeltje hittelijm bijvoorbeeld , dat altijd makkelijk is los te halen en te verwijderen, je hebt de versie zonder flaps dus
    dat scheelt weer een hoop bedrading , mocht je het een goed gevoel geven kom dan een keer langs kun je bekijken hoe ik hem gebouwd heb
    Toch net weer anders als Gertjan met andere servo's motor enz , maar de grote lijnen blijven hetzelfde uiteraard
    Heb je wel de complete setup liggen of moet je alles nog aanschaffen , dus servo's enz.
     
    WillydeWoofer vindt dit leuk.
  16. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik reageer maar even...
    Wil heeft alleen de Avionik.
    Ik heb roerhoorntjes voor hem, die zal ik bij hem achterlaten.
    Servos kan je hele verhalen over schrijven, kwestie van smaak.
    Ik heb de x08 maar zou nu een andere nemen, een 6mm.
    Zoveel kracht heb je niet nodig.
    Als motor heeft hij de surpass met kontronik kpg27 gear.
    Maar om te beginnen zou ik er een simpele HET 2W in zetten met een klein propje, op 3S.
    Lekker licht maar hij haalt dan nog makkelijk de 200, misschien wel 250.
    Als regelaar heeft ie een BLheli.
    Maar bijna niemand kent dit en kan dit programmeren, dus dat doe ik dan wel.
    Met een simpele motor kan ie ook zij oude blheli regelaar gebruiken, die doet makkelijk 60A.

    Ik moet 15 augustus naar Nederland, dan kan ik mijn D17 wel bij hem neerleggen maar het lastigst is uitmeten en frezen van bepaalde dingen.
    Dat is geen kunde maar gewoon durf.
    En voor je het weet ben je door een roertje gefreesd.
    Het bouwen is een aaneenschakeling van trucjes.
    En iedereen gebruikt zijn eigen trucjes.
    Ik heb mijne openbaar gemaakt maar er zijn mensen die veel beter bouwen.
    Alleen vliegen ze dan ook dit soort modellen?
    Tips en trucs zijn leuk maar je moet wel weten of de persoon die je advies geeft wel kennis van zaken heeft.
    Ik heb Wil wat namen gegeven die hem kunnen helpen (waaronder jou, Andre).

    Ik zie mezelf niet heel snel herstellen.
    Eerlijk gezegd zie ik mezelf niet eens meer vliegen.
    Maar ok, thats life.

    GJ
     
  17. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.166
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik vind het zonde van het geld, om zelf maar wat te kan zitten proberen.
     
  18. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.166
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Voor "Drachten" is wel zeer slecht weer.

    Ik ga de bouwbeschrijving eens opzoeken.
     
  19. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.166
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik kom graag een keer bij je langs Andre'. GJ en ik zorgen ervoor, dat ik binnenkort alle onderdelen in huis heb. Daar moeten we nog even over overleggen begrijp ik.
    Misschien kunnen we samen een begin maken en kan ik thuis weer een stuk verder bouwen. Fijn dat je wilt helpen, waarvoor veel dank.
    Ik maak dan notities en foto's. Zo heb ik ook met Ramses onze Speeder 2 gebouwd.
     
  20. Adop

    Adop

    Lid geworden:
    22 jun 2007
    Berichten:
    1.290
    Locatie:
    Putten
    Hoi Wil

    Even voor de duidelijkheid Ik wil je alles laten zien en uitleg geven en mijn bevindingen aan je doorgeven maar het bouwen zou je toch zelf moeten doen , ik heb er helaas gewoon de tijd niet voor om vliegtuigen te bouwen voor anderen , maar ik zal je een pm sturen dan overleggen we het een en ander wel even, want als je 10 modelbouwers heb heb je ook 10 meningen over dingen hoe of wat.

    mvg Andre
     

Deel Deze Pagina