Bolle lipo's gevaarlijk?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door bosreus, 5 aug 2019.

  1. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.755
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Kijk, als je lang genoeg zoekt kan je "bewijzen" vinden van wat je maar wilt.
    Zelfs dat varkentjes kunnen vliegen.
    (Olifantjes kunnen het al, getuige een film van Disney).
    Dus ook een filmpje van een ammobox die het houdt.
    En ik zou een filmpje kunnen zoeken van eentje die het niet houdt.

    Maar ik wil geen gelijk hebben of krijgen of iets bewijzen.
    Ik wil slechts waarschuwen.
    Op het hart drukken dat Lipo's gevaarlijke dingen zijn.
    (In mijn 1:1 boot, die weken achtereen onbeheerd in de jachthaven ligt, plaats ik ze zeker weten NIET. No way. Gewoon loodzuur accu's)

    Dus nee, ik heb geen "bewijs".
    Doe ermee wat je wilt.
     
  2. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Tilburg
    Dat lipo,s gevaarlijk zijn... daar hebben we het over in dit topic..

    Ik zoek niet naar een ammobox die heel blijft he...
    Alle testen gedaan door rc hobbyisten daaruit blijkt dat ze heel blijven. Men probeert ze juist door te laten branden en ze blijven heel.

    Alsof er tientallen ammoboxen het begeven en ik 1 filmpje geef waarbij hij heel blijft... staan bergen youtube vids en nergens dat ze het begeven.


    Je probeert nu een beetje een draai aan je eigen bericht te geven en het recht te praten...

    Juist berichten over veiligheid moeten zoveel mogelijk kloppen vind ik, omdat ook beginners in de hobby meelezen.
    Het ging mij erom dat jij beweert dat een ammobox niet genoeg is en doorbrand.
    En dat is dus niet onderbouwt maar dat denk je dus gewoon zelf.
    En dus niet waar.

    Dat je wil waarschuwen best maar aan onwaarheden heeft men niks.
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  3. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.484
    Locatie:
    Noord Brabant
    Nee maar het is ook geen thermisch geisoleerde bat-safe.
    Zo'n ammo box wordt bij een goed lipo fik aan de buitenkant zo'n 700°C volgens het filmpje, terwijl de bat-safe maar tot 100°C komt.
    Wat ze in beide gevallen niet vermelden is hoeveel lipo er in zit en wat de ladingstoestand van de accu was.
    Beide zijn van invloed op de intensiteit van de brand.

    Uitgaande van de temperaturen in het filmpje, kun je de bat-safe probleemloos op een houten tafeltje zetten, terwijl de ammo box met zijn 700°C hout spontaan tot zelfontbranding brengt.
    In het getoonde filmpje, kijk maar eens goed, staan alle kistjes op een metalen tafeltje.
    Dat toont maar weer aan dat hun test met de al eerdere incomplete gegevens, verre van objectief is.

    Hoe goed je laadkoffer de hitte en brand binnen houd met zijn 10mm ontbrandbare plaat weet niemand.

    Ik zou de ammo boxen van binnen thermisch en brandwerend bekleden met zo'n 20mm dik materiaal met eenzelfde thermische weerstand als minerale wol.
    En dat met name voor de laadkoffer ook doen, met dat koffertje loop je het grootste risico en blijft in de buurt tijdens het laden of zet de koffer tijdens het laden buiten.
    De rook die vrij komt bij een lipo ontbranding wil je echt niet in huis hebben.
     
  4. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Tilburg
    De rook wil je niet hebben.
    Maar beter dan een afgebrand huis.

    Het gaat verder niet om mijn filmpje heb zomaar iets geplaatst.
    Ze branden niet door dat is het punt wat je aanhaalde.
    Daar ging de discussie over.
    Heel youtube staat vol met testen.

    Mijn laadkoffer met 10mm dikke plaat.. de plaat is onbrandbaar en getest op extreme temperaturen, A1 brandklasse. Ofwel echt onbrandbaar.
    Getest in een klein koffertje en veilig. Hete rook en daar stopt het.
    Huidige grote koffer is zelfde princiepe.

    Verder moet je zon ding op een ontbrandbare ondergrond plaatsen.
    En ook de ruimte eromheen want komt hete rook etc nog steeds uit geblazen.

    Ik heb zelf zon koffer gemaakt omdat ammoboxen goed zijn maar onhandig met erinleggen tijdens laden omdat de meeste erg diep zijn.
    Heb nu dus eigenlijk een badsafe maar dan groter en veiliger.

    Badsafe is alleen leuk voor kleine lipo,s
    Tekst zegt tot (222Wh) zon 2x 6cell 5000mAh.
    Maar of je op de Max wil zitten met zoiets...

    Badsafe zit vol glasweefsel zelfde als bij branddekens. Maar met genoeg hitte begeeft het.
    Al kan er niet veel meer in zon badsafe dan 2x 6cell 5000mAh. Dus als je je daaraan houdt...

    Lipozakken zijn wel gevaarlijk.
    Bij een spuitvlam brand het door de zak. Zelfs een kleine 3 cell komt er dan al door.
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2023
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.376
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het zal hier al wel behandeld zijn maar brand voorkomen is beter dan genezen.
    Ik heb rond de 15 jaar lipo's gebruikt en nooit een bolle lipo gehad of andere gevaarlijke situaties.
    Thuis laadde ik met max 1c tot 80 %
    Altijd 2 keer kijken of de laders op de juiste instellingen stonden.
    Ik gebruikte geen nimh accu's meer dus de laders stonden altijd op lipo.
    Mocht ik alsnog nimh accu's gebruiken had ik daar een andere lader voor.
     
  6. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.755
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    "Je probeert nu een beetje een draai aan je eigen bericht te geven en het recht te praten..."

    Heb hier een poosje op gekouwd, maar snap hem niet.

    Maar goed, lamaar.
    :koud:
     
  7. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.484
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ik heb zo wie zo niets aangehaald over doorbranden, dat was iemand anders in dit draadje.
    De discussie is overgegaan in een zelfgemaakt laadkoffer met een 10mm plaat brandklasse A1
    Laat ik ervan maken, je plaat is door de fabrikant getest en daar is klasse A1 uit gekomen.
    A1 betekend onbrandbaar en draagt niet bij aan de brand.
    De isolatie in zo'n Bat-Safe (glaswol, kan ook steenwol zijn), dat is ook A1.
    Om volledig te zijn, A1, s0, d0
    Het plaatje materiaal wat je gebruikt hebt voor je laadkoffer heeft ook die classificatie.

    Maar we hebben ook nog iets als brandwerendheid en dan kijk je naar de totale constructie waar het type A1 hitte bestendige materiaal in/op is aangebracht.
    Dat houd dus in dat je 10mm brandwerend plaat te dun is om de hitte in het koffertje te houden.
    zolang de vlammen niet mee naar buiten komen is de rook niet zo heel heet, met adembescherming op mijn smoelwerkje, durf ik mijn handen wel in de rook te houden.

    Ik wil best op het max zitten met zo'n Bat-Safe.
    Daar is het op berekend.

    Wat je hebt gemaakt is psychische veiligheid.

    Het isolatie materiaal is goed, het is alleen veel te dun aangebracht.
    De constructie houd de warmte niet lang genoeg in het koffertje waardoor je adviseert om het op een onbrandbare ondergrond te zetten, ja toch.

    Maak maar eens een warmte transmissie berekening, dan zul je zien dat ik gelijk heb.

    Absoluut, dat een lipo een keer kan gaan fakkelen, tja kan gebeuren.
    Gebeurt ook meestal tijdens het laden door een foutief ingestelde of defecte lader.
    In de andere situatie tijdens gebruikt, gebeurt het door een eerder gestuiterde (beschadigde) accu.
    En de bolle exemplaren hebber er tijdens gebruik ook een handje van om in vuur en vlam de laatste elektronen er nog even vlug uit te persen.
     
  8. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.484
    Locatie:
    Noord Brabant
    Er werd op de inhoud van mijn bericht gereageerd, van daar dat je het draadje een beetje kwijt raakte.:)
     
    Bootjebouwer 2 vindt dit leuk.
  9. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Tilburg
    Als je het niet snapt:
    • 1 jij: Ammobox smelt zo door
    • 2.Ik: dat is niet waar, tientallen testen van mensen die het serieus geprobeerd hebben. en iedereen wil dat ding zien falen... maar lukt niet met lipo's.
    • 3.jij: ik geloof die videos niet want kan er ook een maken dat hij wel doorbrand. en ik wil alleen waarschuwen.
    ______________________

    Dat vind ik een beetje rechtpraten.... er van alles bij halen dat je wel gelijk hebt want al die tientallen filmpjes kunnen volgens jouw nep zijn...
    want een olifantje kan ook vliegen in een filmpje zie disney..... Serieus:confused:....

    Kom op.
    Dit zijn mede hobbyisten, waarvan bekende vliegers. geen winkel die ze wil verkopen.

    Verder kan ik niet 1 film vinden waarbij zon ding doorbrand. 1.5mm staal.
    Punt is dan toch je zuigt het uit je duim?

    Je antwoord had ook kunnen zijn oke ik zat fout.
    Maar oke daar laat ik het bij.

    Als je zon ding niks vind dan maak je er anders dit van ook leuk:
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2023
  10. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.963
    Locatie:
    Tilburg
    @ hobbyist je quotes lijst is zo lang dat ik dat maar even niet ga quoten... ;)


    Ik: Verder moet je zon ding op een ontbrandbare ondergrond plaatsen.
    Hobbyist: Dat houd dus in dat je 10mm brandwerend plaat te dun is om de hitte in het koffertje te houden.

    Lopen nu wat discussies door elkaar maar mijn laadkist wordt niet zo heet bij brand voor zelfontbranding externe materialen.
    Zijn namelijk juist ook warmte isolerend om brand niet door te geven, (zelfontbranding).
    Ik doelde daarbij op ammoboxen. Je houd de brand in de box maar uiteraard wordt het staal warm en komt er nog wat hete rook uit.
    Dus je moet wel een beetje kijken waar je hem neerzet dat bedoelde ik daarmee.

    Uiteraard kun je ook dit soort plaat materiaal in of om zon ammobox maken als de box perse op je b.v. geliefde papieren documenten moet staan.:bier:
     
  11. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.715
    Locatie:
    Antwerpen
    Wat ik mezelf afvraag.. ik heb een grote dichte metalen kist, stel er ontbrand een Lipo en de Lipo's liggen tegen elkaar... Komt er dan zoiezo een volledige kettingreactie dat alle Lipo's gaan ontbranden..

    Want dan heb ik wel een probleem denk ik :confused:
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.376
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik zou zeggen probeer het eens.;)
    Je leest veel verhalen maar je nooit van weet wat er klopt.
    Eigenlijk zou iemand dat eens moeten sponseren zodat het getest kan worden.
     
  13. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.484
    Locatie:
    Noord Brabant
    Wat denk je zelf, in de Eemshaven ligt een voorbeeld van als er één in de fik vliegt, volgt de rest.
     
  14. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.755
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Kort en krachtig: Ja. (Helaas.)


    En voor wat betreft de "bewijsfilmpjesdiscussie": nogmaals, ik wíl helemaal geen gelijk hebben.

    Met de allerbeste bedoelingen wil ik waarschuwen.
    Da's alles.

    En dan mag iedereen ermee doen wat er mee gedaan kan worden.
    Ik weet alleen wel dat ik LiPo's nooit op zal laden zonder dat ik erbij ben.

    En dan houd ik er nu maar over op.
    Genoeg gebakkeleid.
     
    Erik van Nes vindt dit leuk.
  15. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.701
    Locatie:
    Woerden
    Lithium is één van de zes alkalimetalen, Cesium, Francium, Kalium, Lithium, Natrium en Rubidium. Dit zijn metalen die zeer instabiel zijn en nooit in zuivere vorm gevonden worden. Deze metalen zullen spontaan in de fik vliegen als ze aan de zuurstof in de lucht worden blootgesteld. Komen ze in contact met water dan gaat dit nog veel sneller en "ontploft" het zelfs. De temperatuur heeft hier maar heel weinig mee te maken. Je moet alles heel erg koud maken wil je dit proces stoppen.
    Als je Lithium verbrandt komt daar echt geen zuurstof bij vrij, er wordt juist zuurstof gebruikt! Als je de zuurstof bij Lithium weg houdt zal het nooit in de brand vliegen, dat kan niet eens! Zuiver Lithium wordt daarom in een glazen potje gevuld met olie bewaart.
    Als Lithium in aanraking komt met water zal er een heel sterke reactie tussen die Lithium en dat water ontstaan. Het water zal in zijn elementen ontbinden, er ontstaat dus waterstofgas en zuurstofgas. Wat er gebeurt als die zuurstof in aanraking komt met Lithium heb hierboven al beschreven.
    Doordat de Lithium in brand vliegt zal de waterstof ook ontbranden, een steekvlam en vaak zelfs een ontploffing is het gevolg.
    Houdt dus Lithium ver van water verwijderd!

    Nee, dan ontstaat er niet per se brand! Door chemische processen in de LiPo valt een deel van het elektrolyt uiteen. Daarbij kan onder andere waterstofgas en zuurstofgas ontstaan. Als die gassen in de juiste verhouding aanwezig zijn is er maar een hele kleine vonk nodig om dat mengsel tot ontbranding te brengen. Als een LiPo bol staat is er meestal maar een klein beetje gas in ontstaan wat zelden gevaarlijk zal zijn. Als er vlak bij de LiPo een kaarsje brand of een andere open vlam aanwezig is zou dat mengsel met een klein plofje kunnen verbranden. Omdat het zo weinig is zal het gevaar ook klein zijn.

    Veel mensen denken dat een LiPo open barst en dan in de fik vliegt. Het is anders om! Door diverse oorzaken maar hoofdzakelijk door overladen kan er in een cel gas ontstaan. Op zich levert dat nog weinig gevaar op. Het wordt pas gevaarlijk als de Lithium ionen die er in zitten uiteen vallen zodat er zuiver Lithium ontstaat. Dat zuiver Lithium zal heel fel reageren met de zuurstof die in het gas zit. De Lithium vliegt spontaan in de fik! Dan loopt de druk heel snel en heel hoog op, de cel barst open en je zal een steekvlam zien. De cel barst dus open als gevolg van die steekvlam in de cel. De steekvlam ontstaat dus niet door het openbarsten van de cel.
    Als er geen of niet voldoende Lithium vrij komt zal er in de cel dus geen vlam ontstaan. De druk kan wel zo ver oplopen dat de cel openbarst. Als er dan een ontstekingsbron in de buurt is zal het gas in de fik vliegen.
    Normaal gesproken zal dat dus zo goed als nooit gebeuren als jij een oude cel "lek" prikt om hem veilig weg te kunnen gooien.
    Het is al even geleden dat ik omschreven heb hoe je een oude LiPo veilig en onschadelijk kan maken om hem veilig weg te kunnen gooien. Graag bij het chemisch afval, niet bij het restafval zoals ik voorheen heb geschreven. Ook bij de oude batterijen is geen goed idee omdat het nog steeds heel moeilijk is om LiPo cellen te recyclen. De materialen terugwinnen en geschikt te maken voor hergebruik kost nog steeds veel meer energie en veroorzaakt meer verontreiniging dan nieuw materiaal gebruiken. Hier valt dus nog heel veel te doen!

    Dat hangt van vele factoren af maar dat kan inderdaad gebeuren.
    LiPo's in een dichte metalen kist is op zich een goed idee maar zorg er dan wel voor dat die kist NIET luchtdicht is. Maak op minimaal 1 plaats een voldoende groot gat afgedekt met fijn metalen gaas zodat de eventuele gassen kunnen ontsnappen. Doe je dat niet dan zal de druk in die kist flink oplopen en kan de zaak exploderen. Dat is geen grapje of bangmakerij maar de keiharde waarheid. Dat fijne metalen gaas over dat gat of gaten is nodig om de vlammen binnen te houden en alleen de gassen (rook) te laten ontsnappen.

    Dat is geen goed voorbeeld. Hoewel de oorzaak nog niet echt bekend is denkt men dat de brand is ontstaan in 1 van de elektrische auto's, dat lijkt me waarschijnlijk. Dat de brand zich zo makkelijk en vooral snel kon verspreiden kwam door de bouw van dat soort schepen en door de olie die in die auto's zit. Ook de elektrische auto's hebben meestal een tandwielbak waar olie in zit. Die olie werd heet, de tandwielkasten zijn meestal van aluminium wat bij relatief lage temperatuur smelt. De hete brandende olie loopt over het metalen dek overal heen en je hebt de poppen aan het dansen. Die hete, brandende olie droop ook naar de lagere dekken waar auto's stonden die ook benzine of diesel in de tanks hadden. Dan zijn kunststof tanks ineens niet zo'n groot voordeel meer. Ook het vele plastic dat tegenwoordig in en aan de auto's wordt gebruikt heeft een enorme rol gespeeld.
    Het wordt nog een enorme klus om de oorzaak met zekerheid te vinden, en wie is dan de "schuldige"? Dat zal ook niet makkelijk te bepalen zijn.
     
    Bootjebouwer 2 vindt dit leuk.
  16. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.755
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Dat er zuurstof vrijkomt bij de brand had ik van een betrouwbare bron.
    Kennelijk was die bron fout. (Wat ik bij gelegenheid door zal geven.)

    Dank voor de toelichting.!
     
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.701
    Locatie:
    Woerden
    De zuurstof komt vrij als er brand is en jij wilt dat blussen met water. Het water zal ontbinden en zo krijg je waterstof en zuurstof. Eigenlijk wakker je het vuur daar mee aan.
    Dat is ook niet helemaal waar. Als je voldoende water kan aanvoeren of de hele zaak in de plomp gooit zal het allemaal wel meevallen. Onderwater krijg je wat plofjes en wat gerommel maar wanneer alle Lithium op is, en dat is snel, zal dat ook over zijn. Maar als jij aan het laden bent en je accu vliegt in de fik kan je er beter geen water over gooien. Een paar scheppen zand is een beter idee.

    Dit filmpje is een voorbeeld wat er gebeuren kan als zuiver Lithium in aanraking komt met water. Let wel zuiver Lithium!
    In een LiPo zit geen zuiver Lithium maar Lithium ionen in de vorm van een Lithium zout. Dat is meestal Lithiumcarbonaat (Li2CO3).

    FILMPJE
     
    Laatst bewerkt: 14 aug 2023
  18. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.340
    Locatie:
    REO
    Ernst,

    Wat is er veranderd dat de 'afgewerkte', elektrisch lege, en in zout water geweekte lipo niet meer bij het reguliere afval mag? Veranderd inzicht? Hoe, welk dan?

    Erik
     
  19. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.484
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja sorry, dat liep een beetje uit de klauwen.:oops:
    Zal me in dit berichtje een beetje gedragen.

    Dat gebeurt wel vaker in de draadjes hier op het forum vandaar dat ik tekst waar ik op reageer ook quote.
    Dan hoeft er niet gegokt te worden op wiens bericht er wordt gereageerd.:)

    Uiteraard is het de bedoeling dat het vlammetje in de box blijft, maar wat ik nogmaals wil aangeven, 10mm van dat brandwerende materiaal is te dun om de temperatuur van een lipo brand binnen acceptabele grenzen in het kistje te houden.
    Heb je een mogelijkheid om er nog een laagje extra aan toe te voegen en bij voorkeur nog ééntje, zo dat de isolatie 30 mm dik wordt, doe dat.
    Dan maakt het minder veel uit op wat voor ondergrond het wordt gezet.

    Het enige probleem wat dan zou kunnen ontstaan is het het bevestigen van de plaatjes in het kistje, maar dat kan met flexibel blijvende hittebestendige kit die zo'n 300°C kan verdragen.
    het hoeft bij een lipo brand ook maar één keer zijn werk te doen, de isolatie plaatjes op hun plek houden, daarna is de binnenkant gefrituurd en zwart geblakerd.:(
    Uiteraard, maar daar staat het potje bier al op.:beer::D
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.701
    Locatie:
    Woerden
    Veel (de meeste?) gemeentelijke afvalstations willen tegenwoordig liever alle soorten accu's en batterijen apart ingezameld hebben. Dat komt vooral doordat er te vaak niet of niet goed "dood gemaakte" accu's of batterijen in het gewone afval terecht komen. Er zijn daardoor al te vaak vuilniscontainers in de fik gevlogen en daar wordt je niet vrolijk van.
    Vandaar, alle accu's of batterijen inleveren bij het daarvoor aangegeven "loket". Dan moeten zij er voor zorgen dat ze op de juiste manier verwerkt worden. Wij kunnen ze daarmee helpen door onze oude accu's op de omschreven manier "dood" te maken. Dat is voor iedereen een stuk veiliger.
     

Deel Deze Pagina