Bouw kieptrailer voor de daf xg 1:4

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door gerard v Beuningen, 3 aug 2023.

  1. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    954
    Locatie:
    Den Haag
    Gerard, ik ken deze problemen. Is natuurkunde, ik heb tijdens de lessen mechanica ook niet goed opgelet.
    Je zou de konstruktie anders kunnen opbouwen, je trekt nu de buizen naar de motor, en dan is het grootste probleem om van liggende stand de eerste cm te overbruggen.
    Als ik naar haakaRm constructies kijk werkt de cilinder anders om als wat jij nu hebt gemaakt. 20220519_123242.jpg 20220519_121356.jpg misschien iemand op het forum die het wel beter kan formuleren en advies kan geven.
    Even mijn 'leken' logica. Als ik met mijn vinger dicht bij het draaipunt wil tillen moet ik meer kracht leveren als aan het eind van de bak. Dat is het hefboom effekt. Daarom zit de cilnder ook meestal aan de kop van de bak en niet vlak bij het draaipunt.
    Dua als jij je aangrijpinspunten onder het kiepframe zo ver mogelijk naar voren brengt zal de spindel minder kracht nodig hebben om te liften.
    Probleem is dan nog dat je een horizontale beweging van de spindel omzet in een verticale van de bak. En die bereking kan ik even niet zo uit mijn mouw schudden.
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2023
  2. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.795
    Locatie:
    Drenthe
    Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden: kijk gewoon eens hoede 'gebruikelijke' kiepbak constructies er uit zien. Dat is meestal dus een 2 delige oplossing, juist om de grootste kracht opbouw die je bij het begin van het optillen van de bak nodig hebt te verkrijgen. Dat gaat dan met een hefboom constructie. Er staan vele voorbeelden, en filmpjes op het 'net'.
    En dat kan een inventief iemand als jij zeker realiseren!
    Cor

    Edit:
    En dan een vaste stang ipv de cilinder, en de moer van de spindel aan het ondereind van de stang. Kijk vanaf 1:40 minuten voor de details.
    zomaar de eerste de beste gepakt
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2023
  3. gerard v Beuningen

    gerard v Beuningen

    Lid geworden:
    3 apr 2022
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Escharen
    Bij een haakarm zit meestal een hulp cilinder recht onder de arm die de eerste 20 tot 40 cm mee helpt
    Ik heb de draadspindel onder een hoek van een paar graden liggen dus die ligt al wat schuin heb met de 12 v ruitenwissermotor in de langzame stand gezet en dan kan ik er een grote accu boven opzetten en gaat hij wel omhoog.
    Ga nu proberen met een 24 v motor of het dan beter gaat .
    Maar bedankt allemaal voor het mee denken
     
  4. gerard v Beuningen

    gerard v Beuningen

    Lid geworden:
    3 apr 2022
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Escharen
    En de startmotor gaat niet die draaid maar 1 kant op
     
  5. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    954
    Locatie:
    Den Haag
    Cor, bij deze oplossing hebben ze door het scharnier principe een kortere slag an de spindel nodig. Of hiermee de benodigde kracht halveert weet ik niet wel dat het hef effekt verdubbelt.
    Aangrijppunt zit nog steeds dicht bij draaipunt, en hij lost zaagsel met waarschijnlijk een hele licht bak.
    Optie zou een hydrauliek cilinder kunnen zijn met een klein pompje, dan heb je pas kracht.
     
  6. DAF Model.nl

    DAF Model.nl

    Lid geworden:
    12 sep 2023
    Berichten:
    9
    Locatie:
    Emmen
    He Gerard, mooi dat ik hier je vorderingen kan volgen! Succes...

    Groet,
    Alexander
     
  7. gerard v Beuningen

    gerard v Beuningen

    Lid geworden:
    3 apr 2022
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Escharen
    Dankje veel kijk plezier
     
  8. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.717
    Locatie:
    Krabbendijke
    Als het goed is moet dan de kracht verdubbeld worden, arm kleiner- kracht groter om hetzelfde effect te krijgen, namelijk een bepaalde masse een bepaalde afstand verplaatsen.
    Waarschijnlijk heeft het andere voordelen, minder materiaal, of andere krachtsverhouding etc.

    Groeten,
    Arie
     
  9. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    954
    Locatie:
    Den Haag
    Arie, dus hij zou de schaar naar achteren kunnen plaatsen, draaipunt aan cassis en aan bak. Spindel drukt in het midden van de schaar, en de bak gaar omhoog.
    Gevolg, kortere spindel nodig, en door korte hefbomen verdubbelt de kracht tov de huidige constructie. Ik zeg een win-win oplossing.
     
  10. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.717
    Locatie:
    Krabbendijke
    precies andersom, kortere arm, meer kracht nodig
     
  11. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    954
    Locatie:
    Den Haag
    Ja uiteraard, hefboom effekt is kleiner.
    Als ik de video bekijk van de rode kieptrailer is de constructie daar weer anders. Wel een schaar, maar spindel drukt tegen een draaipunt op de onderste schaar. Maar de hefboom is langer.
    Dua als afstand draaipunt chassis naar aangrijppunt afstand X is, en het draaipunt van de tweede schaar is 4X , zou de kracht van de spindel op dat punt 4 keer groter zijn?
     
  12. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.795
    Locatie:
    Drenthe
    Kiepmechanisme.
    Voorop gesteld, dat ik dit nooit heb gemaakt, maar wel een aantal malen in bedrijf gezien, en daarom maar even de passer en liniaal tevoorschijn gehaald om dit uit te zetten;
    Ik denk dat het weinig betoog behoeft als we aannemen dat het moeilijkste punt is de start van de kiepbeweging, dan zijn de meeste mechanismen onder een bak in een ongunstige positie, èn de bak is vol met het zwaartepunt het verst van het draaipunt van de bak af.
    De schets heeft wat verklaringen nodig om het te snappen, en daarom het volgende:
    DrB is het draaipunt van de bak op het chassis.
    Ao is het aangrijp punt van de drukstang, die scharniert in de driehoek op punt Do
    Bo is het aangrijppunt van ofwel een cilinder, of een drukstang die wordt opgeduwd door een spindel, weergegeven met de onderste lijn op de schets.
    DrC is het draaipunt van de driehoek in het chassis
    Do is het aangrijppunt van de korte drukstang tussen driehoek en de bak
    De bovenliggende lijn is de bovenkant van het chassis en ook de onderkant van de bak.
    Dan de schets:

    Kiepmechanisme.jpg

    In de linker bovenhoek staat aangegeven wat het verschil is tussen een directe aandrijving van de spindelmoer via een drukstang op de bak: die is 31P kg. Dit is grafisch aangegeven.
    De zelfde druk van die spindel via een willekeurig genomen driehoek van 30/60/90 (wel lekker makkelijk tekenen tenslotte) geeft echte een verticale kracht op de bak van 41,6 P kg, dus meer dan 1.35 maal zo hoge hefkracht van de bak op precies hetzelfde aanpikpunt.
    Dit is helemaal niet geoptimaliseerd, maar wel afhankelijk van de afstand van de spindel naar de onderkant van de bak, de afmetingen van de driehoek, de afstand van het draaipunt van de bak t.o.v. het drukpunt onder de bak en nog veel meer.
    Als we die driehoek omdraaien, dan komt er een nog veel gunstiger drukkracht te voorschijn; mogelijk is een middenweg om een driehoek van 45/45/90 graden te gebruiken, die geeft wel een dubbele drukkracht in de onderste stand.
    Het ging me hier alleen om aan te geven dat een rechtstreekse aandrijving met een spindel niet de gunstigste kracht verdeling geeft, alleen de eenvoudigste oplossing, als er vermogen zat is in de spindel.
    Cor
     
    Laatst bewerkt: 14 sep 2023
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  13. gerard v Beuningen

    gerard v Beuningen

    Lid geworden:
    3 apr 2022
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Escharen
    Dankje Cor we gaan kijken hoe we het kunnen maken zodat het wel lukt
     
  14. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    954
    Locatie:
    Den Haag
    Had ik nou maar beter opgelet vroeger...
    Cor en Gerard, dit is een leerzame discussie. In Gerard zijn opstelling loopt de spindel horizontaal (nou ja bijna er zit een kleine hoek in) en beweegt de spindelmoer met draadstangen over de spindel om zo de bak te liften. Ik gebruik meestal een spindel, met de moer als cilinder die in de lijn van spindel uitschuift. Motor ophanging draaibaar, spindelmoer in buis solderen en je hebt de lineaire kracht gelijk over de hele beweging van het spindel. Of maakt dit niet zoveel verschil? Hefspindel 1.jpg Hefspindel 3.jpg
     
  15. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.795
    Locatie:
    Drenthe
    Dat klopt Fred, met de spindel opstelling zoals jij hem gebruikt is de Mogelijke drukkracht van de cilinder over het hele bereik hetzelfde, maar natuurlijk is de benodigde kracht afhankelijk van de hoeken waaronder die cilinder draait.
    Daar ben ik verder niet op ingegaan, omdat Gerard al had gekozen voor een stationaire spindel, dus vast draaiend in het chassis. Daarbij is mogelijk een glijdende ondersteuning van de moer ook nodig, afhankelijk weer van de afstand tussen de lagers en de dikte van de spindel, want er wordt een zijdelingse kracht uitgeoefend via de moer op de spindel; een glij stip onder de moer is daarom misschien nodig.
     
  16. gerard v Beuningen

    gerard v Beuningen

    Lid geworden:
    3 apr 2022
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Escharen
    Alles omgegooid eerst geprobeert met de spinde te duwen ,dat ging al beter maar niet naar mijn zin.
    Vanmorgen een electriche spindel cilinder van een bed bodem er in gemaakt en nu gaat het perfect
    IMG_2390.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 15 sep 2023
    ozy en Catwoman vinden dit leuk.
  17. gerard v Beuningen

    gerard v Beuningen

    Lid geworden:
    3 apr 2022
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Escharen
    Zelfs met dit blok ijzer er op gaat hij gewoon omhoog

    IMG_2392.jpeg
     
    ozy, Catwoman en AHoogendijk vinden dit leuk.
  18. FredK

    FredK

    Lid geworden:
    29 nov 2018
    Berichten:
    954
    Locatie:
    Den Haag
    Gerard, hele mooie oplossing ! Goed gevonden om je elektrisch verstelbare bedbodem daar voor te slopen. Of heb je hem ergens anders "gevonden" en kan je partner nu haar rugleuning niet meer verstellen?
    Constructie ziet er ook mooi uit, ljkt op een hydraulische cilinder.
     
    Roelof_l vindt dit leuk.
  19. gerard v Beuningen

    gerard v Beuningen

    Lid geworden:
    3 apr 2022
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Escharen
    :banana::banana:Slapen voortaan op de grond de hobby gaat voor
     
    ozy, ruudxd, Marc w en 3 anderen vinden dit leuk.
  20. gerard v Beuningen

    gerard v Beuningen

    Lid geworden:
    3 apr 2022
    Berichten:
    318
    Locatie:
    Escharen
    Dit is de hoogste stand

    IMG_2393.jpeg
     
    ozy, kees r, ArjanN en 6 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina