dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door heimhelicopters, 5 sep 2007.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.537
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Absoluut netjes, Steven!
     
    heimhelicopters vindt dit leuk.
  2. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.518
    Locatie:
    Heerenveen
    Pfoe... Heel mooi!!
     
  3. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.803
    Locatie:
    hengelo
    Dank voor de lovende woorden. Echter de lijm wilde er niet meer af zonder gebruik te maken van een oplosmiddel. Vreemd genoeg was de witte en paarse verf redelijk bestand ertegen, maar de oranje totaal niet. en dat terwijl alle verf van Motip is.

    [​IMG]

    Vooralsnog, ben ik even met wat verschillende merken isolatietape op een oude kap aan het proefplakken gegaan.

    [​IMG]

    3 soorten islatietape:

    [​IMG]

    De nieuwe romp heeft dus nu herstelwerk nodig, vooral aan de oranje kleur. Maar helaas heeft het wit ook hier en daar wat ongerechtigheid.

    [​IMG]

    Zwart heeft ook een slechte plek. Maar dat is deels gekomen omdat ik de kap alweer met korrel 600 nat opgeschuurd heb. van het oranje zie je dat het aan de randen weggeveeegd is. Dat gaf ook weer het probleem dat je het op het wit weer uitsmeerde. Dat zie je op de foto dan weer niet. Ik kon het ook niet op de gevoelige plaat krijgen.

    [​IMG]

    Kapotte witte lak, wellicht kapot getrokken met het verwijderen van de folie.

    Wat nu wel? Nou bij navraag door mijn vrouw op het Cricut forum komt als antwoord "sjablonen folie" naar voren. Had ik niet kunnen bedenken.
    Maar daarmee vind je wel wat ik denk ik nodig heb. Het is een zogenaamde "low tack" folie die geen lijmresten nalaat en makkelijk weer loskomt. Ik kom bijvoorbeeld Oramask 810 tegen. Dat gaan we maar eens bestellen en dan zien we na mijn vakantie wel weer.

    S.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.537
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja, DUH! Die oranje is ook AUTOVERF...
    Je had helicopterverf moeten halen...


    Zonder dollen, die andere drie bussen zijn hoogstwaarschijnlijk geen Acrylverf, en die Oranje wel. Tenminste, normaliter is het nogal belangrijk om te weten of een verf acrylbasis is of niet, en daarom wordt dat duidelijk aangegeven.
    Op die andere drie bussen zie ik dat niet staan, dus ik vermoedt dat dáár het verschil in "bestendigheid" vandaankomt.
     
  5. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.881
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    als je zo mooi je eigen rompen maakt ga dan niet liggen beunhazen met spuitbussen masr koop een mooi airbrush setje en doe die rompen eer aan (en 400 gram minder lak per romp....)
     
  6. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    806
    Locatie:
    Drechterland
    Motip maakt tegenwoordig meerdere soorten spuitlak , je kan niet meer "blind" een Motip bus kopen , het staat er wel heel slecht op vermeld
    Enorm balen als je verf spontaan begint te schiften en bladderen tijdens het spuiten .
    Over het algemeen is de kwaliteit van de Motip verf uitstekend .
     
  7. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.803
    Locatie:
    hengelo
    Gerard, welke verf zou je adviseren voor een airbrusch set? Ik heb een compressor en van die ouwe "badger" spuitjes . dus wellicht ook advies voor een spuit voor deze oppervlakken.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.537
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is een beetje onzin...
    Mijn grote BO105, daar is in TOTAAL ongeveer 400 gram lak op gegaan (1 dunne laag primer, een volle coat wit, een rood en een blauw vlak, elk ongeveer 30% van het totale oppervlak, en een volle coat matte blanke lak, ik heb de bussen voor en na gewogen), en aangezien ongeveer 20 a 30% van de lak verdampt tijdens het uitharden, zit er op die heli van ruim 11,5 kilo, ongeveer 300 gram lak.
    Om 400 gram lak op een romp als die van Steven weg te smeren, dan zit het er echt blubberend dik op. Met 100 a 150 gram moet dat, óók met spuitbussen, toch echt hard ophouden.
     
    Demaic vindt dit leuk.
  9. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.803
    Locatie:
    hengelo
    Ik denk ook inderdaad dat het wel meevalt. Toch ben ik wel benieuwd naar airbrush verfsoorten. Ik vind namelijk wel dat spuitbusverf niet denderend goed dekt zo op het eerste gezicht.
    Maar de sjabloonfolie is meer mijn probleem. van alles wat ik tot nu toe gebruikt heb komt alleen de eerder genoemde iosolatieband netjes los. In de tussentijd heb ik ook Oramask 810 sjabloonfolie gekocht en geprobeerd, maar het is net zo erg. Zodra het er een uur of langer op zit laat het lijmresten achter. Waardeloos , nou zit ik met een rol folie waar ik niks mee kan. Advies van de fabrikant, probeer Oramask 810S. Ik heb ze maar om een sample gevraagd. Ik ga niet nog een keer een rol folie halen met het risico dat ik er niks aan heb.
    Na al deze perikelen is me even de lust ontnomen en ben ik afgelopen weekend maar weer gaan vliegen. 27 augustus mogen we weer voor de jury verschijnen namelijk. Daarnaast heb ik mijn Freya met de omgebouwde YS motor nog eens erbij gepakt en de motor nog maar eens gestart. Tot noch toe had ik nog steeds weinig succes. Later bedacht ik me dat de hoofdsproeier misschien toch nog te ver dicht zat om het midden gebied rijk genoeg te houden. Dat is wellicht ook zo geweest want dit keer krijg ik de motor beter aan het lopen met een hoger stationair en maak ik een korte hover. Dat herhaal ik een paar keer en na een paar keren wil de motor prima op een laag staionair lopen en komt de rotor tot stilstand. Ook na een minuut stationair pakt de motor weer vlot op en hover ik em weer even en na landen weer een mooi stationaire loop. Tevreden nu. Dat was ik al geheel niet voorheen, want met een test vlucht eerder dit jaar is me het kristal tijdens het hoveren uit de ontvanger gevallen. Is me echt nog nooit gebeurd. Daarna was ook de eerste romp die ik zelf gemaakt had ter ziele gegaan en omdat ik wat spulletjes heb mogen krijgen van iemand is de Freya nu weer een pod and boom. Op naar meer succes. Ik wil namelijk toch nog wat experimenteren met het olie percentage. De stationaar naald staat nu namelijk geheel aan de arme kant omdat er maar 12% olie in zit en ik wil minstens naar 15% , vraag is of de volgasnaald dan genoeg wil doorlaten voor het volgas.

    [​IMG]

    groet!
     
    Laatst bewerkt: 17 aug 2023
    Demaic en helihenk vinden dit leuk.
  10. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.803
    Locatie:
    hengelo
    Alweer bijna een maandje geleden... De brandstof heli is het nog niet zo. Ik heb er onlangs de originele carburateur weer opgezet, ga die nu maar eens een keertje proberen met een hoger olie gehalte en met een normale druktank. Eens kijken of dat werkt. het loopt in ieger geval wel. Ik kon alleen mijn tests niet afmaken omdat de startmotor en de zeskant niet meer wilden samenwerken.
    De startmotor heeft best moeite om de 15cc'er aan te slingeren terwijl de motor niet meer heel erg dicht is. Als je hem langzaam draait loopt de compressiedruk wel weg namelijk.

    27 augustus, wedstrijd te Heerde. De weersverwachtingen waren de hele week fantastisch, maar op de dag zelf moesten we meerdere malen schuilen voor een regenbui. Daardoor helaas maar 2 rondes kunnen voltooien samen. Die 2 rondes waren dan weer wel op niveau. Ik ben tevreden met de resultaten. Op deze manier sluit ik beter aan bij de collega piloten.

    De eerste ronde:

    [​IMG]

    en de tweede ronde nog iets meer:

    [​IMG]

    Met die ronde ben ik weer een keertje over de 180 punten (met 3 juryleden) gegaan.
    De dagscores:

    [​IMG]

    De wedstrijd in Almere volgende week ga ik niet redden. Die dag heb ik andere dingen die belangrijker zijn.

    Vervolgens is er een rol Oramask 810S binnen gekomen. Een teststuk wat ik aangevraagd had is geleverd en gaf met resultaat naar tevredenheid. Mochten er met deze 810S lijmresten achteblijven dan zijn die met een plakbandje weg te krijgen.

    De snijmachine loopt ondertussen daarmee is de tijd aangebroken om de romp eens af te maken.

    Groet.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.537
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is de normaalste zaak voor een motor met zuigerveer, en de YS is bij mijn weten géén ABC of AAC?
    Heb je die carb al eens door een ultrasoonbadje gehaald?
     
  12. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.803
    Locatie:
    hengelo
    Ha, jij ziet gewoon de vragen die ik niet stel..... het is er inderdaad één met een zuigerveer .

    De carb is niet in een ultrasoon geweest. Ik heb em wel gedemonteerd gehad om de carburateur goed te gaan begrijpen. Het ding is brandschoon en alle kanalen laten prima door. De naalden sluiten ook prima. Geen vuiltje aan de lucht zou ik zeggen....
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.537
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan heb je een probleem met je brandstofdrukregelaar. Ik weet daar het fijne niet van, maar heb ergens gelezen dat die niet alleen vrij gevoelig is voor vuil (GÉÉN wonderolie in een YS!!!) maar ook een afstelmogelijkheid heeft, die behoorlijk belangrijk is voor het functioneren en de afstelbaarheid van de carburateur. Daar zit een Siliconen membraanklepje in waarvan het aanbevelenswaardig is om met enige regelmaat te vervangen. Ze schijnen ook heel erg graag een hoop Nitro te lusten, maar zowel dát, als dat van dat membraampje vervangen, is meer van horen zeggen dan echte kennis... :))D Duh! Ik weet ook weer niet ALLES... :p)

    Als je op de amerikaanse fora gaat zoeken kom je gegarandeerd het een en ander tegen daarover.
     
  14. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.803
    Locatie:
    hengelo
    Allemaal al gedaan. Ik ga de handel zonder de pomp proberen. Gewoon ouderwets met druk uit de uitlaat op de tank. Ik had em al eens gestart op die manier. Maar het liep nog veel te rijk op stationair. Ben er toen niet meer mee verder gegaan omdat me de 6kant uit de starter loskwam. Komt wel weer als ik weer vol goede moed zit ....

    Het verhaal begint eigenlijk met dat ik nog een halve drum synthetische olie heb. Ongeveer 100 liter polyglycol. Die is net zo dik en vergelijkbaar met de carbulin olie. Mijn OS 61 RX en SX lopen en prima op met de originele 60B carb die ook voor hoge nitro brandstoffen gemaakt is. Daarom verwacht en hoop ik dat ik dat met deze YS ook aan de praat krijg, maar dan zonder de pomp en drukregelaar,want die hebben me enkel ellende gegeven.
    Het is ook zo'n projectje van: net zolang tot het me lukt of totdat de motor in de soep is gedraaid.

    Btw, mocht je wat olie willen proberen, ik heb er genoeg van liggen.
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2023
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.537
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is dus het punt: Als ik de verhalen mag geloven, moet je alles wat je ooit over afstellen van gloeiplugmotoren geweten hebt, volledig vergeten en heel strikt de gebruiksaanwijzing van YS volgen.
    Zonder hun carburateur en drukregelaar halen YS motoren ook hun vermogen niet, want in feite hebben ze brandstofinjectie, en de carburateur heeft geen enkele zuigfunctie bij alles boven verhoogd stationair.
    Ze zullen gerust lopen met een OS carburateur, maar hoeveel er dan nog overblijft van dat fabeltastische vermogen is maar de vraag.

    Qua olie, dank voor het aanbod, maar ik stook al járen geen methanol meer, en polyglycol en benzine gaan niet altijd goed samen.
     
  16. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.803
    Locatie:
    hengelo
    De bouwperiode breekt weer aan. We hebben enkele bouwprojecten deze winter.
    Ten eerste ga ik de Staysee 3 romp weer verven. Dat was om het achterblijven van lijmresten van de maskeerfolie zwaar misgegaan. Nu een nieuwe poging met oramask 810S. Ik heb de folie getest en in een grotere hoeveelheid aangeschaft want de test vond ik goed uitpakken.
    Ten tweede wil ik de romp gaan stretchen voor wie dan ook. Ik heb wat interessevragen gehad en ik wil best wat produceren. Veel zullen het er niet worden, want het kost erg veel tijd en daar verzuip ik nou niet bepaald in.
    Ten derde ons clubveld. Na vele strubbelingen lijkt het er nu daadwerkelijk op dat we echt groen licht hebben. De klagende omwonenden hebben ons op elke mogelijke manier willen remmen of stoppen, maar ze schoten nogal met losse flodders en het gevolg is dat we nu na een jaar of 2 vertraging kunnen beginnen met het inrichten van ons veld. Ik hoop dat het gras er in het voorjaar mooi bij ligt. Voor nu is het nog een woeste vlakte.

    Maar eerst de romp verven. De folie heb ik in sheets geknipt die op mijn freesmachine passen. Daar heeft de CNC alle contouren op uitgesneden en het is plakken , afplakken en spuiten.

    [​IMG]

    Hierboven de twee sheets die nodig zijn om 1 romp te maken naar "mijn" kleurenschema. Hier heb ik de 2 delen van de cockpit omlijning gebruikt.

    [​IMG]

    Afgeplakt en gespoten... Daarna zo snel mogelijk de afplakzooi er weer af, dan blijft er geen kleefzooi achter.
    Voor nu alleen dekkend verven. Als alles er op op zit schuur ik alles nog 1x nat op en dan komt er blanke lak op voor het glans effect.

    [​IMG]

    Resultaat. De randen zijn strak. Geen zakkers of andere zooi. Mooi.

    [​IMG]

    De andere kant.

    Yours Truly.
     
    Demaic, brutus, Jonkje en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  17. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.803
    Locatie:
    hengelo
    Even doorpakken deze week. Vandaag oranje. De Gamma heeft oranje van dupli color carat. De oranje kleur is iets donkerder maar wel echt oranje.

    2 uren afplakken:

    [​IMG]

    en 10 minuten spuiten:

    [​IMG]

    Een kwartiertje wachten en je 2 uur plakwerk in 5 minuten verwijderen:

    [​IMG]

    En het resultaat. Donderdag de paarse delen......

    S.
     
    Demaic, helihenk en renetl50 vinden dit leuk.
  18. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.803
    Locatie:
    hengelo
    Door uitval van een afspraak kon ik de paarse kleur een dag eerder spuiten. Het riedeltje in herhaling met andere foto's:

    [​IMG]

    Weer 2 uren afplakwerk.

    [​IMG]

    5 minuten spuitwerk.

    [​IMG]

    Niet zo mooi als oranje, maar ik vind het goed genoeg. De volgende romp gaat vast beter.

    [​IMG]

    Iets dichterbij, op de foto is het mooier als in het echt.

    [​IMG]

    Rest nog een zwarte en zilver streep op de zijkanten. Ik overleg nog met mezelf of ik die net als met de vorige rompen uit plakfolie ga maken.

    Groet!
     
    Demaic, renetl50, twin en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.960
    Locatie:
    Nootdorp
    Ik vind het een prachtig resultaat Steven !
     
  20. heimhelicopters

    heimhelicopters verslagschrijvers

    Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Berichten:
    1.803
    Locatie:
    hengelo
    En licht opgeschuurd en blanke lak erop.

    [​IMG]

    Lak mooi glanzend spuiten is ook nog wel lastig...

    [​IMG]

    Regelaars omwisselen. Losse BEC en een helijive ipv een jive 80+ want die heeft wel een bail out voor de autorotatie.

    S
     
    Laatst bewerkt: 29 okt 2023
    Demaic vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina