Hangar 9 OV-10 Bronco

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Tadango, 22 jun 2023.

  1. gpman

    gpman

    Lid geworden:
    22 nov 2002
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Hoef en Haag
    Ik ben dan wel geen Berto, maar voor de telemetrie is dat gewoon te verkrijgen. En als kingtech het niet heeft dan heeft vspeak het wel

    Geoff
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2023
    Berto en Hans Rijkuiter vinden dit leuk.
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Die telemetry optie is er voor alle motoren waarvoor de juiste adapter is. Hoeft de motor niets speciaals voor te hebben.
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  3. gpman

    gpman

    Lid geworden:
    22 nov 2002
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Hoef en Haag
    Heb het niet goed gelezen, dacht dat het om contra lopende motoren ging, telemetry is idd gewoon verkrijgbaar of via kingtech of anders via vspeak.

    Geoff
     
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  4. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Ik zat nog met 1 ding wat niet goed was en dat was de tankaansluiting aan de bovenkant. Ik heb hiervoor een uitsparing gemaakt in de midden vleugel maar de tankkoppeling blijft niet rechtop staan. Daardoor valt deze niet in de uitsparing en wordt de tank in elkaar gedrukt. Dus minder capaciteit en een grote belasting op de aansluiting. Het gat kan niet groter 1 kant op vanwege een spant in de vleugel.

    [​IMG]

    Ik heb een arm gemaakt welke de koppeling in de juiste positie houdt terwijl deze nog omhoog en omlaag kan bewegen. Dit lijkt me de makkelijkste oplossing. Een andere aansluiting welke veel lager is is veel lastiger omdat je niet in de tank kan komen. Lijkt te werken voor nu:
     
    Berto en coen_l vinden dit leuk.
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    [​IMG]

    De motor is terug van vakantie in Spanje. Snel even ingebouwd en laten draaien en doet het weer prima. Er zat en rubber afdichting ergens niet goed welke tegen de tandwielen aan kwam. Super snelle service (motor lag maar enkele uren bij Xicoy) en dat tijdens hun vakantie periode....
     
    HansH, Jonkje, morgoth924 en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    276
    Kijk dat is goed nieuws dat xicoy een klacht ook heel netjes en snel oplost.
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Vandaag 1 vlucht en de motor kan weer naar Spanje...... Ben benieuwd hoe dit opgelost gaat worden.
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.365
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dat is balen.
    Ik neem aan dezelfde motor of is het nu de andere kant?
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Ja zelfde motor exact hetzelfde probleem.
     
  10. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.365
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dat is heel beroerd.
    Hopelijk krijg je een nieuwe motor.
    Deze zal je denk ik niet meer vertrouwen.
    Het is tenslotte geen potje pindakaas.
     
  11. arjan.grolleman@hotmail.c

    arjan.grolleman@hotmail.c

    Lid geworden:
    20 aug 2014
    Berichten:
    276
    Dat is wel heel slecht.
    En je mag nu toch wel een goede verklaring verwachten van Xicoy.
    Dit versterkt het vertrouwen helaas niet in Xicoy.
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Gaspar zei dat ik zijn motor mocht lenen terwijl er nieuwe onderdelen voor de mijne worden gemaakt (duur een paar weken). Mijn motor is zojuist op de post gegaan dus even kijken hoe snel alles loopt deze keer.

    Nog wat mooie foto's gemaakt van de vlucht op vrijdag door J Bakker:
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 sep 2023
    henky, Jonkje, Thedo en 5 anderen vinden dit leuk.
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Ik ben flink met de probleem motor aan het testen geweest en deze blijft een beetje zwaarder aanvoelen dan de andere motor maar wel goed. Zonet nog even een lange test run gedaan in de tuin om een beeld te krijgen van de koeling. Ongeveer 60 graden op het hete deel van de gearbox (met beperkte koeling omdat hij niet vliegt) lijkt me toch niet zo gek. Het lagerblok voor moet koeler zijn, zeker in vlucht. Trillingen zijn er ook heel beperkt en ik heb de spinners nog zuiverder gekregen dus temperatuur en trilling kan de oorzaak echt niet zijn. Hopelijk morgen een paar mooie vluchten.....

    Tijdens het draaien vanaf achteren gezien (koel opening boven de spinner is mooi te zien):
    [​IMG]

    En direct na het uitzetten dus dan warmt alles verder door omdat de koeling wegvalt. Dit keer gezien door de opening boven de spinner.
    [​IMG]
     
    gpman, Berto, Jonkje en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Hehe, vandaag eindelijk een leuke dag gehad met de Bronco. De eerste vlucht met de probleem motor was nog even zonder spinner voor maximale koeling op de gearbox want die loopt iets warmer en zwaarder dan de andere motor. Na de vlucht waren de temperaturen zo goed als gelijk dus spinner erop en nog 5 vluchten gemaakt :) Het nieuwe lagerblok werkt prima en je voelt alleen nog wat extra weerstand in de second stage maar er zal altijd een verschil zijn. Het is nu alleen geen groot verschil meer. De turbine van de "probleem" motor is wel sneller afgekoeld en hij start nog altijd net iets eerder. De vertraging wordt ook iets warmer maar de temperaturen zijn van beiden heel laag (34 graden in vlucht gemeten met 23 graden buiten). Grootste nadeel is de korte vliegtijd (6:30) maar de telemetrie helpt om het maximale uit de tanks te halen. 750ml gaat er gemiddeld in van de 1000ml dus veel langer moet je echt niet vliegen. Bij wat meer verticale figuren gaat het hard met de brandstof. Komende winter nog eens goed nadenken over de beste oplossing qua tanks edg. 1 grote centrale 4L tank kan ook......

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    renetl50, henky, freekt en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.517
    Locatie:
    Heerenveen
    Zie een mogelijk antwoord op jouw brandstof capaciteit vraagstuk al zitten op de 2e foto.... Kan je niks met die centerline tank?
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb in de romp ook ruimte voor 10L maar wil geen slangen van de gondels naar de romp eigenlijk. Elke gondel heeft nu een eigen brandstofzak van 1L en is een eigen systeem. Dat is wel praktisch verder......
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.996
    Locatie:
    Nootdorp
    Prachtig man! Toch hoor ik een ratelend geluid, of vergis ik mij ?
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.498
    Locatie:
    Groningen
    Dat zijn de rechte tandwielen. Die hoor je nogal.
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.947
    Locatie:
    Zeewolde
    4ltr tank in de romp is prima te realiseren toch?
     

Deel Deze Pagina