Iemand een advies? Vermoedelijk is er een klein magneetje van de cockpitkap sluiting losgeraakt en tussen de elektromotor en de romp terechtgekomen zonder dat ik dat in de gaten had. Bij starten van de elektromotor maakte de motor wel veel herrie maar kwam niet in beweging. Thuis alles gecontroleerd. Motor draait alleen als ik de propeller er niet op heb. Het lijkt wel of het alleen zonder belasting kan draaien. Ik heb de regelaar gereset en alles opnieuw getest. Alles lijkt te werken. Ook met 2 lipo accu's getest om zeker te weten dat de lipo in orde was. Hetzelfde resultaat. Motor draait alleen zonder propeller. Ik denk dat de regelaar kaduuk is.
Zelf denk ik meer in de richting van de motor, geen magneet van het rotorhuis losgekomen? En heb je geen andere regelaar om even te testen.
Hoi Huibert, Nieuwe motor geinstalleerd en loopt als een torretje (is dat een juiste term?) Verder de gelegenheid benut om de plaats van de accu wat beter in te richten zodat hij wat verder naar voren kan en nog een koellucht opening gemaakt. Nu nog in de praktijk testen
Ondanks te weinig tijd voor vliegen nu toch een aantal keren de Kuntur aan de tand kunnen voelen. Het werd een beetje haat-liefde tussen mij en de Kuntur. Het lukte maar niet om een balans te vinden tussen het zwaartepunt en het instelhoek verschil. Het bochten gedrag was ook niet goed en ik kon maar niet vinden wat het was.Tig keer het instelhoek verschil gemeten, is volgens tekening. Het frusteerde mij want ik heb toch de nodige ervaring destijds met het afstellen van F3B zwevers. Was een hobby op zich, pielen met het zwaartepunt en je zender instellingen, super leuk om te doen. Dan maar een "schwerpunkt waage van Q-teil" gekocht om objectieve info te krijgen. Is ook een tool die in de hobby kamer hoort. Ondertussen had ik wel een nieuw heveltje op mijn hoogteroer servo (JX) gezet. Bij het loshalen van het stabilo moest de oude servo hevel los en bij het weer aandraaien van de borgmoer klemde de hevel vast op het bovenhuis van de servo en was de nulstelling een drama. Dat was opgelost met de nieuwe hevel. Bizar dat dit kan gebeuren met de bijgeleverde hevels. JX is geen topmerk, maar ook niet de allergoedkoopste servo. Gisteravond was het clubavond en prima weer om te vliegen. Met het instelhoek verschil volgens tekening en wat extra lood op de neus de eerste start gemaakt. Een totaal ander vlieggedrag, ik herkende de kist niet meer terug, zo mak als een lammetje. Bij de 2e start het lood eraf en nog steeds na aanduiken weer de neus omhoog. Voorheen bleef de kist maar door duiken. Het bochten gedrag was nu ook veel beter. Na elke start bleef de kist heerlijk hangen in de lichte avond thermiek en kon ik ook proberen om andere gebieden op te zoeken zonder al teveel hoogte verlies. Wat een verademing. Het probleem moet wel de hoogteroer hevel zijn geweest. Nadat ik de Q-teil in elkaar geflanst had bleek het zwaartepunt op 78 mm te liggen, 2 mm voor de geadviseerde 80 mm. Dus nog meer ruimte voor verbetering, kan ongeveer 30-40 gram eraf halen. Dat kan alleen met een iets kleinere accu. Op een gewicht van 1422 is dat geen megadeal, maar liever zo dan lood op de staart te moeten plakken. Tevens de GM prop 9x6 kunnen uitproberen (dank mannen, voor de eerdere adviezen). Wat een kunst stukje is zo'n prop, super strak aanliggend aan de romp en erg licht. Kan wellicht nog naar een 10x6 maar dan moet ik eerst nog wat sparen..... Dan nog een vraag aan de F5J wedstrijdvliegers. Als ik wil meedoen met een wedstrijd dan is een hoogtemeter nodig. wat adviseren jullie om dan aan te schaffen? Ik heb nog een S-bus aansluiting op mijn ontvanger zitten, kan deze daarop aangesloten worden? Ik begrijp dat het tegenwoordig mogelijk is om de motor te herstarten indien het nodig is je kist te redden. Hoe wordt de motor looptijd dan gecontroleerd?
Je kan van de organisatie een Altis Nano lenen, die komt tussen je regelaar en je ontvanger en doet alles wat hij moet doen voor de wedstrijd. Zelf een Altis aanschaffen is ook leuk hoor! Je kan dan je vluchten geweldig terugkijken
Een Altis V4+ is wat beter af te lezen, een Altis Nano neemt wat minder ruimte in beslag. Zoals Justus al memoreerde kun je voor een wedstrijd een Nano lenen voor die dag. Bij een herstart toont de Altis geen starthoogte meer maar --/-- en heb je een nul score voor die vlucht, nadien kun je de hoogte alleen nog uitlezen op een PC oid. Zie voor alle Info AerobTec Altis Line devices for R/C Airplanes 16 september is er een F5J wedstrijd in Dalfsen, we helpen je graag met de Altis en/of andere vragen.
De avonden worden steeds korter maar vanavond toch maar even gevlogen. Zeer weinig wind, heerlijk om een beetje te drijven op de avondlucht. 8 minuten vliegtijd na 30 sec. motorlooptijd zonder thermiek. Vond ik niet verkeerd. Altis nano is besteld
Hopelijk een inspiratie om meer hout in Dalfsen te zien. Misschien is het een leuk idee om bij meer houtvliegers een prijsje beschikbaar te stellen voor deelnemers met een hout/schuim kist.
Vandaag in Soest een paar vluchtjes met de Altis Nano. Totaal geen wind en thermiek, dus rustig glijden. Wat ik vreemd vond dat soms de hoogte bleef staan van vorige de vlucht als ik de spanning er vanaf had gehaald. Ik verwacht dat de logger zich dan weer op o gaat zetten met het koppelen van de accu. Ik doe nog iets niet goed. Maar toch gelukt om een leuk plaatje te maken.
Voor de altis is dat normaal dat je de hoogte van de vorige vlucht ziet bij het in pluggen van een accu.
Graag nog advies van de experts. De kracht van de Torcster is aan de matige kant. Zeker bij wat meer wind. Ik zit te denken om deze te vervangen voor een Dualsky XM2838EG 1100 kv, met een 11x8 prop op 3S. Dat moet mijn regelaar (max 45A) toch kunnen trekken? Ik haal de gegevens uit de Dualsky website. Enige zorg heb ik of deze combi niet te sterk is voor de motor bevestiging. Het alu kruis heb ik zo goed als mogelijk gelijmd en versterkt met carbon vezels, maar de buitenkant blijft nog steeds hout.
Waarom is de kracht met meer wind aan de matige kan? 11 X 8 prop bij 3 S 1100 KV trekt meer dan 45 A IK heb met een 10 X 6 prop en 1100 KV 43 A met volle batt en 60 A regelaar
Je kunt denken aan een andere motor/prop combinatie, maar ook aan het verbeteren van je Lipo accu. Niet dat je meteen andere aan moet schaffen (ik weet niet eens wat je gebruikt) maar wel de condities te verbeteren waarin je de lipo gebruikt. Verwarmen van de lipo to ca 35-38 graden geeft een duidelijke vermogenswinst, meetresultaten laten een verbetering van de interne weerstand zien van ca. 40%.. Dit bepaalt hoeveel stroom de lipo kan leveren en dus je vermogen.