Chinese stoommachines... Is het wat?

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door brutus, 13 mei 2023.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.839
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... Ik kan het gewoon niet laten, en ik heb momenteel bijna net zo veel lol zittend naast de badkuip, als langs de kant van de vaarvijver...

    Als eerste heb ik vanmorgen een ontluchtingsafsluiter op het peilglas gemonteerd, waarvan de afvoer uitmondt in de warmwaterbak.
    Dit vereenvoudigt het opstoken enorm: Voorheen stookte ik op met losse vuldop en losse eindkap van het peilglas. Tegen de tijd dat er stoom kwam moest ik dan die twee aandraaien, wat eigenlijk best wel een beetje link is.
    Nu kan ik de vuldop direct na het vullen aandraaien, en stook ik de ketel op met open ontluchter. Zodra de warmwaterbak begint te grommen zonder luchtbellen kan de ontluchter dicht. Dat gaat opvallend rustig, er komt geen beroering of wat dan ook in de waterbak, gewoon een soort van "razend" geluid. Veel makkelijker dan ik verwacht had,
    20230930_101117[1].jpg
    Ik ben er in ieder geval behoorlijk blij mee, want dit is een significante verbetering.

    Verder uiteraard een wat meer gedocumenteerde test gedaan:
    Begonnen met 50 gram brandstof, nominaal gevulde ketel en 350 ml water in de warmwaterbak (die daarmee min of meer ramvol zit, maar nu er een velletje olieabsorberende vezel op ligt, werkt dat net zo goed als de anti-slingerschotjes, dus het kan wel veilig, daar kan ook mee gevaren worden).
    Het opstoken tot aan doorgewarmde machine en volle keteldruk duurde ongeveer 13 minuten, waarna er alvast de eerste 25 ml uit de voor-afscheider kwam.
    De stoomkraan (die voor manouvreren, niet de hoofdstoom) op 3/4 gezet, en 30 minuten gedraaid. Uit pure verveling zo nu en dan een halve minuut volle kracht of ZLV (zeer langzaam vooruit), maar dat zal alles bij elkaar minder dan 5 minuten geweest zijn.
    Na 24 minuten begon ik een héél lichte doorslag van de condensaatreiniger te zien, maar aan het eind van de 30 minuten was de kwaliteit van het voedingwater nog absoluut goed.
    Ik denk dat ik het olieabsorberende materiaal iets te dicht op elkaar gepakt heb, waardoor vermoedelijk na verloop van tijd het water er omheen stroomt in plaats van er tussendoor.
    er zit namelijk alleen maar een vieze plek waar het water de reiniger binnenstroomt, de rest van het materiaal doet niks.
    20230930_101138[1].jpg
    Dus een volgende test zal met 6 velletjes zijn in plaats van 8, zodat het water er wat meer tussendoor kan.

    Hoe dan ook: na 30 minuten machinedraaitijd de stoomafsluiter dicht, de gaskraan dicht, en de ketel terug naar niveau gepompt.
    Er was nu nog 125 ml water aanwezig in de warmwaterbak, en de temperatuur van dat water zal ongeveer 30~35 graden zijn geweest. Voelde lauw aan aan de vingers, maar ik kon helaas zo gauw mijn IR thermometer niet vinden.
    Er was nog 20 gram gas aan boord.
    E.e.a. is nog steeds lastig te interpreteren,maar als ik vergelijk met post 488, dan had ik toen 119 ml water resterend na 20 minuten, en nu 125 resterend na 30 minuten, bij gelijke aanvangshoeveelheid en (nagenoeg) identiek machine vermogen.
    Als ik het waterverbruik van de ketel als constant beschouw (test post 488 was 230 ml per 20 minuten) dan heeft de ketel vandaag ongeveer 345 ml verstoomd, maar is er slechts 225 ml uit de waterbak verdwenen, en is er dus ongeveer 120ml condensaat teruggewonnen. Dat is niet verkeerd.
    Nu weet ik ook niet hoeveel gas het opstoken van koud naar bedrijfsdruk kost. maar om 400 ml water op te stoken naar 120 graden kost ongeveer 160 kJ, wat bij een ketelrendement van ruwweg 2/3 ongeveer 240 KJ aan gas kost. Gas levert plm 50 kJ per gram, dus ruwweg 5 gram.
    ALS (en dat is een aanname) die waarde "ongeveer klopt" en ik dat gelijk stel voor beide tests, heb ik in de test van post 488 20 gram gas verbruikt in 20 minuten "varen", en vandaag 25 gram in 30 minuten. Dat komt neer op 1 gram per minuut in post 488, en 0,83 gram per minuut in de test van vandaag.

    Ik doe aannames die niet KUNNEN kloppen (om de besparing te verklaren zou het voedingwater met 135 graden de ketel binnen moeten komen, en dat is onmogelijk met een atmosferische stoomgevoedde voorwarmer), dus ik denk dat het ketelrendement lager ligt dan ik inschat, maar de besparing is er, ontegenzeggelijk, en ook tamelijk consistent: Gisteren waren de getallen minder precies gemeten maar lagen ze wel in dezelfde richting.
    25 gram gas voor opstoken plus 20 minuten "varen" voor een waterverbruik van 230 ml versus 30 gram gas voor opstoken plus 30 minuten varen bij een waterverbruik van 225 ml, DIE getallen liegen niet.

    Maar nu het grote vraagstuk: Is het het waard? Om eerlijk te zijn, NEE... Het ENIGE practische voordeel is dat ik in plaats van 20~25 minuten, nu 35 minuten kan varen zonder "pitsstop", maar die pitsstop is wel veel bewerkelijker, omdat toch die condensaatreiniger na enige tijd door begint te slaan. Minimaal moet dat filtertje ook vervangen worden en dat is wat gepriegel.

    Maar het is WEL een heel leuk expirimenteer-project.
     
    ozy, Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.839
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een tweede test er achteraan gegooid, hoofdzakelijk om te kijken wat dat filtermateriaal doet. Dat was bemoedigend: 6 velletjes in plaats van acht, en het filter hield een half uur vol zonder echt door te slaan.
    Als het weer goed blijft, vanmiddag even proefvaren (denk maar even in Wolvega, daar is het water schoner en het rijdt makkelijker aan), en dan met 4 doekjes.

    De getallen blijven consistent, ongeveer 125 ml resterend na 30 minuten, en ongeveer 30 gram gas verbruikt. Daar ben ik blij om.
    Ben benieuwd wat het water en gasverbruik in de praktijk gaan zijn. Dan is er meer afkoeling, dus ik verwacht dat zowel gasverbruik als condensatie zullen toenemen (meer water retour, langer met het voedingwater doen en korter met de gastank).
     
    Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.
  3. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.057
    Locatie:
    Oostvoorne
    Bert, Nog een vraagje van deze kant. Beide proeven uitgevoerd met de 60 mm schroef en zelfde toerental? Een lager toerental zou toch mider water/stoomverbruik moeten betekenen? Of redeneer ik verkeerd. Vooropgesteld dat de keteldruk dezelfde is. Gr. Klaas.
     
    Potter vindt dit leuk.
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.839
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dezelfde 60 mm schroef, en zo goed en zo kwaad als het ging hetzelfde toerental.

    Dat is een beetje een lastige uitspraak. Dat hangt af van of je met gesmoorde stoomkraan draait of niet, en of de machine erg smoort.

    Heel theoretisch zou inderdaad het stoomverbruik bij een voldruk machine af moeten nemen als je het ding (bij vol open staande smoorkraan) middels een zwaardere schroef in toeren drukt. BIj geknepen smoorkraan is die kraan de obstructie voor de stoom, en zal een zwaardere schroef slechts heel weinig invloed hebben. Wel iets (voor de smoorkraan staat de keteldruk, achter de smoorkraan staat de gereduceerde druk van de machine, en die loopt op als hij zwaarder draait, waardoor het drukverschil over de smoorkraan daalt en dus minder stoom doorgelaten wordt), maar dat is volgens mij niet heel erg veel verschil.

    Het was overigens wél de gedachte achter die grotere schroef, dat de machine een wat beter rendement zou krijgen. Of dat in de praktijk ook zo uitpakt, weet ik (nog) niet.

    In de badkuip is het maximaal haalbare toerental afgenomen, en lijkt visueel het schroefwater wat "meer" maar ik heb nog geen idee hoe dat uitpakt tijdens het varen.
    De voedingpomp LIJKT het wat makkelijker bij te kunnen houden, wat een lichte vermindering van stoomverbruik zou kunnen suggereren.
     
    Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.839
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou...

    Vanmiddag een uurtje (meer precies:65 minuten) proefgevaren, en... het is eigenlijk een heel andere boot geworden. Qua varen, qua manouvreren, qua bedrijf...

    Het begint al met opstoken: Die ontluchting op het peilglas is een zegen: De ketel ontlucht zichzelf veel beter, ik hoef niet meer een hete vuldop aan te draaien, en het geluid van stoom die in de voedingwater bak raast, is een prima "indicatie", dus ik hoef niet meer 10 minuten zitten staren of ik ook stoom zie ontsnappen.

    Dan de voedingwaterverwarming: Tijdens het varen HEEL duidelijk merkbaar aan hoe de ketel zijn druk vast houd bij belastingsveranderingen, en de eerste tien minuten tot 20 minuten moet ik zelfs een tikkeltje gas houden anders loopt de druk uit de hand. Na 35 minuten kan ik nog steeds volle kracht draaien zonder dat de brander aan zijn max komt (dit is wél met "100% vers gas"...).

    De schroef is ook een hele verandering: Die verzet beduidend meer water, waardoor de boot minder "gas" nodig heeft voor een bepaalde snelheid. Hij loopt, heb ik de indruk, aan de snor te oordelen een tikkeltje harder, EN wat hij voorheen niet had, heeft hij nu wel: een schroefwerking van jewelste bij hard achteruit slaan. Voorheen verloor ik tijdelijk roerwerking bij achteruitslaan, maar liep de boot min of meer rechtuit totdat de vaart er uit was. Nu gaat hij HARD met de kont naar stuurboord.

    Met "normaal" varen is 35 minuten geen enkel probleem. Helaas slaat het filter wel door, en ondanks verwisselen van het filter bij de opvul-stop is na de tweede waterbak er door gevaren te hebben het ketelwater héééél lichtjes troebel.
    Ik denk niet dat dat problemen gaat geven als ik na twee tankjes ook het ketelwater ververs.
    In dat opzicht is het minder geworden. Je doet dit dus NIET om gedestilleerd water te besparen: ik kan de voedingtank na het varen niet meer leegtrekken naar de jerrycan o.i.d., en in plaats van iedere tien vullingen moet ik iedere twee vullingen de ketel legen en verversen.. Maar 35 minuten varen zonder zorgen of om de 5 minuten naar de kant om ketelpeil en waterbak te controleren, is zááálig...

    En gelukkig hoef ik op water niet te besparen.

    Ondanks het probleem met de waterkwaliteit, is de ombouw vanwege de betere prestaties van het systeem als geheel méér dan de moeite waard.
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2023
    ozy, Thedo, Potter en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.311
    Locatie:
    Giessenburg
    Leuk dat het bijna allemaal goed uitpakt en een kleinigheidje zal je altijd wel houden ;)
    Groet, Jan.
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2023
    Potter vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.839
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik kan zonder meer zeggen dat ik in ieder geval het geheel andere varen niet verwacht had. Dat van die schroef, uiteraard kan dat grote verschillen maken, maar dat de boot gewoon zoveel efficiënter loopt dat het beschikbare vermogen meer dan een half uur lang constant blijft is wel gaaf. Al denk ik dat met continue vol vermogen na twintig minuten de puf er wat uit zal gaan (linksom of rechtsom koelt dan die gastank af en wordt de vlam kleiner) maar zoals het nu ging was gewoon een openbaring.

    Het stroomverbruik (voedingpomp) lijkt ook minder te zijn geworden, ik laadde zojuist na 65 minuten varen een haartje meer dan 500 mAh terug in de ontvangeraccu.
    En DAT kan ik niet verklaren, eigenlijk, want ik zie niet in wat dat met het rendement van de stoominstallatie te maken heeft...
     
    Jan Walpot en Potter vinden dit leuk.
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.839
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En vanmorgen wakker geworden na een nacht blijkbaar worstelen met het waterkwaliteitsprobleem, en dat leverde de volgende gedachtengang op:
    De derrie die het filtermateriaal opvangt is bruin. Dat is dus cylinderolie.
    Maar het condensaat is enigszins melkachtig.
    Het ketelwater wordt na verloop van tijd ook wat melkachtig, maar NIET bruin (ketelwater dikt in). Dus laat ik eens kijken wat dat nu precies is voor spul, door wat van dat melkachtige water droog te koken in een RVS pannetje.
    Wat laat het precies achter, en hoe moeilijk/makkelijk is het te verwijderen, hoeveel is het en belangrijk: kan het kwaad?

    Per slot van rekenening, die cylinderolie komt van de Sleepboot Maarten, en die jongens recirculeren AL hun condensaat via een weliswaar veel grotere filterbak, maar wél eentje die werkt volgens het exact zelfde principe. Ze gebruiken ook gewoon leidingwater (met een onthardingsmiddel), geen gedestilleerd water.
    Het lijkt mij dat het wel eens reuze mee zou kunnen vallen met de schadelijkheid.
    Ik heb namelijk ergens het idee dat als het door de eerste olieafscheider heen komt, EN door het oleofiele filter ongemoeid gelaten wordt, dat het dan wel eens iets zou kunnen zijn wat niet zo zeer door de stoom meegevoerd wordt, maar meer iets is wat in zowel water als stoom "oplost" en dus mogelijk ook gewoon weer mee verdampt zonder echt schadelijke aanslag in de ketel te veroorzaken. Dat gaan we éérst uitzoeken.

    Dus jongens... ik zit zometeen weer even een half uurtje in de badkamer, nu specifiek om wat troebel condensaat te produceren.

    Maar in de gauwigheid las ik ook DIT: Ketelvoedingswater - Algemeen - Wouda's Wiki (woudagemaal.nl) en helemaal onderaan wordt gesproken over olie afscheiding door opdrijven (doe ik nu al met het oleofiele filter) en eindreiniging door toevoeging van Aluminiumsulfaat, wat blijkbaar de eigenschap heeft zwevend vuil en opgeloste stoffen in condensaat te laten samenklonteren en te bezinken. Iets vergelijkbaars deden we bij mijn vorige werkgever met het bilgewater voordat we het overboord pompten. Daar wil ik méér over weten...

    Maar nu éérst stomen en vies water produceren! De ochtendkoffie is al op per slot van rekening!
     
    ozy, Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.839
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Allereerst een observatie:
    Eergisteren heb ik de voedingwaterleiding tussen voorwarmer en ketel geïsoleerd, en toen heb ik gelijk een voeler in die isolatie gewikkeld.
    Die heb ik nu aangesloten op de telemetrie.
    Teruglezend in dit draadje, zie ik in post 213 dat ik dan ongeveer 15 graden meetafwijking heb, die wel vrij constant is (zonder wind of andere verstorende factoren, en het waait niet erg hard in mijn badkamer).
    Na ongeveer 20 minuten stomen, zie ik al minstens 17minuten lang een prachtig constante 71 graden wat dus zou inhouden dat ik ongeveer 86 graden werkelijke voedingwatertemperatuur heb. Het valt op dat langzaam draaiend of volle kracht draaiend, die temperatuur niet zichtbaar oploopt of wegzakt.
    Na 30 minuten even de machine op deadslow gezet om de olieafscheider (het opvangvaatje, niet het filter) te legen, en dan moet de dop er af, waardoor de stoomtoevoer naar de condenser stopt. De voedingtemperatuur zakt dan uiteraard weg, maar bij terugplaatsen van de dop is die voedingtemperatuur binnen 30 sec weer 70 graden, zelfs bij deze lage toerentallen...

    Dus DAT werkt in ieder geval super!

    Wat wél héél irritant is: ik draai nu al ruim 30 minuten met het "standaard toerental voor testen" wat ik ook bij de vorige tests gedraaid heb, en ik zie dezelfde vieze vlek op het filter verschijnen, maar ik zie nog géén doorslag naar de warmwater bak, en dat terwijl ik al water toegevoegd heb om langer te kunnen draaien, want ik wil JUIST die doorslag zien om er mee te kunnen testen...HUMPFH!
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2023
    Potter, k-k en Jan Walpot vinden dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.839
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... het eindresultaat van deze test was irritant!

    Ik heb besloten door te stomen totdat de gasdruk te laag werd (wat niet het zelfde is als "op": met vers gas blijft de druk significant langer voldoende dan met een tank die half leeg gestookt is en daarna bijgevuld wordt met vers gas).

    Dus de boel opgestookt, en gaan draaien op de "standaard" smoorklepstand van 3/4 zoals voorheen,
    Een deel van de test staat al omschreven in de vorige post, maar hier de getallen:

    Na opstoken, de machine in totaal 43 minuten laten draaien op constant vermogen op twee uitzonderingen na
    Na 5 minuten heb ik de machine 1 minuut lang volle kracht laten draaien, en 1 minuut zo langzaam als hij maar wil, om te kijken of dat invloed had op de voedingwatertemperatuur. Dat bleek niet het geval, niks, nada noppes.
    De tweede uitzondering was dat de machine na 30 minuten 1 a 2 minuten minimaal toerental gedraaid heeft om het vuiltankje te legen.

    Dus alles bij elkaar 43 minuten gedraaid, waarvan 39 minuten constant.
    Het gasverbruik inclusief opstoken was 40 gram (de resterende tien gram in het tankje is hoofdzakelijk butaan, wat een te lage gasdruk heeft en dus onbruikbaar wordt, die moet ik afblazen helaas).
    Na 33 minuten ongeveer (vlak na het legen van het vuiltankje) bereikte de brander zijn hoogste stand (vanwege de dalende gasdruk) en dat betekent dat de laatste plm 10 minuten met gestaag dalende keteldruk plaats vonden.
    Ik heb een alarm zodanig ingesteld dat de combinatie 100% branderstand en 0,9 bar keteldruk een alarm genereren wat me garandeert dat ik nog voldoende gas heb om al hinkelend naar de kant te komen. Bij dat alarm ben ik gestopt.

    De warmwaterbak is vol begonnen (350 ml) en na ongeveer 10, 15 minuten heb ik de resterende 150 ml uit de fles er bij gegooid.
    Na die 43 minuten was er nog ongeveer 125~150 ml resterend (ik ben vergeten die hoeveelheid te meten).

    Het irritante aan deze test was dat ik, waar ik bij alle voorgaande tests na 25~30 minuten "doorslag" van het filterdoek zag (het water komt dan troebel uit het filter) en ook het water in de warmwaterbak daardoor vertroebelt, deze keer bleef het water ondanks langer doorstomen zonder dat filter te vervangen, glashelder.
    20231001_110205[1].jpg
    Ik meet liever geen troebel water omdat ik niet weet wat dat met mijn pH en geleidbaarheidsmeters doet, maar dit durfde ik wel aan.
    Dit water (wat dus een mengsel is van condensaat en toch nog een klein deel "vers" voedingwater) heeft een pH van 7,06 en een TDS (total dissolved solids) van 34 ppm (komt ongeveer overeen met 68 microSiemens).
    Het verse water uit de fles is pH 6,99 en 17 ppm (32 microSiemens).

    Het heeft weinig zin om dit water te gaan droogkoken, want het is niet troebel.

    Het filterdoek zag er verder helemaal normaal uit, gewoon een bruine vlek, niks anders dan voorgaande keren:
    20231001_112342[1].jpg

    Aan de ene kant helemaal perféct natuurlijk dat het deze keer PRECIES zó werkte als ik het destijds in mijn koortsachtige puberdromen over een flitsend functionerende stoominstallatie voor ogen had, aan de andere kant RETE-irritant dat de problemen die ik de voorgaande tests zag, zich nu blijken te verstoppen, en ik geen idéé heb wat er anders was dan de vorige tests. :(
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2023
    ozy, Potter, k-k en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.839
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou... schiet mij maar lek...

    Waar ik tot nog toe na ongeveer een half uur doorslag van het filter zag, behalve de laatste test (toen ik wilde gaan kijken wat het dan was) opeens niet...

    Het wordt nu nog gekker:
    Na de test van vanmorgen, filter toch maar verschoond want er zat een redelijke vlek in, en de boel klaar gezet.
    Broerlief kwam langs, en ach, wat leuk, dus wil je hem zien draaien? Ja hoor...
    Even 10 minuten gestoomd... Filter dus al "voor-vervuild"....

    Vanavond de gastank afgeblazen en met kakelvers gas opgevuld (50 gram) en besloten eens te kijken wat er gebeurt als ik gewoon dóórdraai.

    Nou... Dit:

    Test was dit keer opstoken, met volle waterbak beginnen, stoomkraan op standaard positie (ik heb nu een frutseltje in de zender wat me op gehoor die positie laat vinden, dus die is nu écht constant en repeteerbaar), na 30 minuten de olieafscheider leegmaken (de machine draait dan tijdelijk op absoluut minimum toerental om hem warm te houden, maar zo weinig mogelijk stoom uit die afscheider te blazen), de watertank bij te vullen, en dan direct weer terug te gaan naar standaard stoomkraan. En dan door te draaien tot OF de voeding tank leeg is, OF de gastank.

    De getallen volgen zometeen, maar wat zo opvallend was, was dat ondanks dat er eerder op de dag al 10 minuten condensaat doorheen gegaan was, nu gedurende de hele test er géén doorslag was, en het voedingwater in de warmwaterbak was na 55 minuten draaien slechts 20 ppm (de test van vanmorgen was maar 30 minuten, en toen was het water na afloop 34 ppm). Het was ook nog werkelijk GLAShelder.

    De getallen:
    Brander gestart en de boel rustig opgewarmd, en om 17:21 was alles warm, de ketel op druk, olieafscheider geleegd, voedingwatertank gevuld, en ging de stoomkraan naar standaard testpositie. De voorwarmer/condenser is dan nog koud, en het opwarmen van het voedingwater duurt ongeveer een minuut.
    Het was grappig om te zien, dat de brander inderdaad met het op temperatuur komen van de voorwarmer, zichtbaar terugneemt bij gelijkblijvende belasting/stoomafname.
    Nog grappiger om te zien dat dit verschijnsel zich herhaalde na het leeghalen van de olieafscheider op de helft van de test (bij leeghalen olieafscheider krijgt de condenser/voorwarmer tijdelijk geen stoom en daalt dus de voedingwater temperatuur).
    Om 18:02, dus ongeveer 40 minuten na de start van de machine, bereikte de brander zijn eindstand vanwege het wegzakken van de druk in de gasfles.
    Om 18:05 was de keteldruk zover weggezakt dat ik de stoomkraan op vol gezet heb.
    Om 18:06 ging het keteldruk-alarm wat betekent dat de druk 0,9 bar is terwijl de brander voluit staat. Normaal het teken om naar de kant te komen, maar ik heb stug vol vermogen (wat dus al fors minder wordt :D) doorgedraaid, gewoon om te kijken hoeveel reserve er nog is.
    Om 18:10 draaide de machine nog steeds maar was de keteldruk gezakt tot 0,5 bar.
    Om 18:15 heb ik de test afgebroken, de machine draaide nog, maar vrij langzaam en de druk was 0,4 bar.
    Er was toen nog ongeveer 150 ml water in de voedingtank (niet exact gemeten), dat water was glashelder en het filter liet geen doorslag zien.

    Zou die vertroebeling soms uit de condenser zelf komen? Het is stofzuigerbuis, het was een nieuw stuk buis, wellicht een conserveringscoating die los kwam? Condensatie is een tamelijk agressief "reinigend" proces per slot van rekening?
    Hoe dan ook, je hoort me niet klagen, als dit zo blijft heb ik het lek boven.
    Linksom of rechtsom, op de voedingwatertank drijft een stuk van dat filtermateriaal, precies in de maat van het wateroppervlak, en ik zie aan de randjes enige sporen van iets wat op olie lijkt, en waarvan ik denk dat dat mogelijk spettertjes olie die door de machine weggeslingerd worden, maar voor de rest blijft dat materiaal kraakhelder, dus wát het ook is wat door het condensaatfilter heen kwam, het was blijkbaar géén olie.

    Maar het KAN dus absolúút, condensaat hergebruiken, en ik wil nog steeds proberen de condensaatopbrengst te verhogen.
    Naar het zich laat aanzien kan ik met 60 gram gas, nu één vol uur varen, met slechts één pitstop halverwege, en verder geen gezeur of gedoe. Dat was voorheen minstens twéé pitsstops. Nu nog eens kijken of ik middels een vlottersysteem de olieafscheider zelf-afvoerend kan maken...
    De pomp lijkt het met de huidig ingestelde curve het ketelpeil minstens een uur lang binnen acceptabele waarden te houden, en de ontvangeraccu houdt dat ook moeiteloos vol, zo te zien is twee uur óók geen echt probleem.

    Als ik een hondje was, zou ik nu kwispelen...
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2023
    ozy, Jan Walpot, HeliKoper en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.057
    Locatie:
    Oostvoorne
    En nu achter het fornuis voor het diner Bert? In ieder geval een mooi resultaat. Gr. Klaas
     
    Jan Walpot, Potter en brutus vinden dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.839
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Terwijl ik dit schrijf, zit ik nét de eerste hap naar binnen te kauwen...
    Bad is al weer leeg van het olie-achtige water, voor straks een welverdiende reinigingsbeurt van lichaam en geest (uurtje tukken in warm water... :p)
     
    ozy, toostbeek, Jan Walpot en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.839
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik moet zometeen éérst met de auto voor de APK, ben ik de hele ochtend wel mee bezig, maar zojuist een blik geworpen in het stuk buis wat ik gebruikt heb voor de condenser body, en daar zit inderdaad een soortement van hars-achtige coating in...

    Vanmiddag voor de zekerheid eens kijken of dat inderdaad is wat de problemen veroorzaakte, want het condensaat van een allereerste test (nog voor ik de condenser gebouwd had) was WEL schoon... (post 490)
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2023
    Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.839
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Een stukje ongebruikte stofzuigerbuis een half uurtje in kokend water, geeft inderdaad een heel vaag gelig/bruin kleurtje aan het water, én een hele vage troebeling.
    Dus wat het ook is, het is met vrij grote zekerheid dát wat die gore kleur en doorslag aan het condensaat gaf.

    Want: begin van de middag nog weer een half uurtje gestoomd, en voor de vierde keer op rij een kraakhelder condensaatje waarvan ik dit keer met redelijke zekerheid kon stellen dat wat er in de warmwaterbak stond na afloop, eigenlijk 100% condensaat was (er is altijd vermenging, dus die stelling klopt niet helemaal, maar toch...).
    De geleidbaarheid van het water was ook maar marginaal toegenomen. Het "verse" water waarmee de warmwaterbak opgevuld was vóór het begin van de test, was 18 ppm TDS, het water aan het einde van de test resterend was 26 ppm. Er komt dus nog wel íéts mee, maar niet heel veel: gisterochtend was de warmwaterbak na afloop nog 34 ppm TDS.

    Het ketelwater blijft nu ook glashelder, maar meet na nu ongeveer 2 uurtjes stomen toch 100 ppm, dus dat is weer tijd om te verversen.

    De modificatie van vandaag was een "smoring" op de condensaatafvoer (2 mm uitstroom aan een 4 mm binnendiameter pijp), waardoor er ten eerste véél minder stoom die boot in waait (slecht voor het hout, en het glas van de manometer besloeg steeds, nu niet meer :D), en ten tweede het condensaat veel rustiger uitstroomt (beter voor de werking van het filter) en omdat er minder stoom meekomt, spettert het minder waardoor het hopelijk ook minder zuurstof opneemt. Dat laatste is niet meer dan een gok, maar je weet nooit.

    Nu moet ik nog wat doen aan het water wat met de uitlaatstoom meekomt, want dat verziekt de olie in het likkerpotje, en spettert ook de halve boot onder.
    De pijp wat inkorten, en een opvangtrechter met afvoer er omheen, krijgen we nog wat extra condensaat terug óók... :p
    Wordt met zekerheid niet mooi (wit teflon), maar hopelijk wel effectief.

    Daar maak ik, als het klaar is, nog wel even een videootje van uiteraard.
     
    ozy, Jan Walpot en Potter vinden dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.839
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Jullie snappen vast wel dat de vorige post veel eerder geschreven was, en nu pas gepost, want we hebben niet stil gezeten:
    Het probleem met water uit de stoompijp is ook opgelost door een vochtvanger met afvoer terug naar het condensaatfilter. Nu is dat maar een hééél klein beetje (mischien wel 5 hele mililiters per uur of zo), maar ik kan kiezen tussen overboord en de voedingwaterbak, dan is dat laatste natuurlijk de voorkeur want het is verder dezelfde moeite.

    Mooier wordt de boot er niet op, maar beter wél: de boot blijft weer min of meer droog van binnen, en het glaasje van de manometer beslaat niet meer (dus het hout blijft ook langer goed).

    En het begint saai te worden: het water bleef ook tijdens de tweede test van vanmiddag kraakhelder en aan het eind van de test was het water in de warmwaterbak slechts 20 ppm (warmwaterbak gevuld uit een fles die 18 ppm was). Ofwel, het verbetert nog steeds...

    Filmpje van beide tests staat te uploaden. Plak ik er zo in.
     
    ozy, Jan Walpot en Potter vinden dit leuk.
  17. k-k

    k-k Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.057
    Locatie:
    Oostvoorne
    Nu eerst maar weer achter de kachel Bert, voor de warme prak. Eet ze! Gr. Klaas.
     
    Potter en brutus vinden dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.839
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Daar issie dan:

     
    Jan Walpot en Potter vinden dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.839
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En... we hebben weer wat nieuws geleerd: Ik heb de afgelopen dagen met een vast toerental getest, en vandaag dacht ik, laat ik eens ANDERE vaste toerentallen gebruiken. Dan kan ik mooi de curve van de voedingpomp controleren. En dáár bleek ik dus de mist mee in te gaan. Met die curve, bedoel ik.
    Het ketelniveau is nooit helemaal constant, en dat verschil wordt deels veroorzaakt door de belasting.
    EDIT: Als er meer stoom gevraagd wordt, moet het water sneller verdampen (Duh!) wat betekent dat er meer stoombellen in het water aanwezig zijn, ofwel, het waterniveau stijgt bij gelijkblijvende inhoud, want die stoombellen hebben ook waterverplaatsing uiteraard.
    Dus stel, bij halve kracht heb je 2 cm ruimte tussen waterniveau en bovenkant ketel, geef je dan volle kracht, heb je opeens nog maar 1 cm ruimte, en is de kans dat er water meekomt dus fors groter. En dat effect had ik dus totaal niet bij stilgestaan.

    Ik had de curve (volgens mij) vrij goed staan, en heb een kwartier lang op halve kracht gedraaid, en daarna nog een kwartier op dead slow, en het ketelniveau bleef me toch prachtig.... Mooi hoog...

    Totdat ik even volle kracht ging, door de verhoogde stoomafname opeens het peilglas zag oplopen, en er vermoedelijk water mee kwam vanuit de ketel. De machine deed niks geks, maar twee minuten later had ik volle doorslag van het condensaatfilter. Warmwaterbak volledig troebel...

    M.a.w:ik heb indertijd die curve te hoog aangezet onderin, om reden dat als je vermogen terug neemt, dan "zakt de ketel wat in" en dat interpreteerde ik destijds blijkbaar als "hij moet meer water krijgen"...
    EDIT:In alle eerlijkheid, ik vond dat altijd wat vreemd dat ik ondanks zwaar knijpen van de stoomafsluiter zo veel voeding nodig leek te hebben, maar ik dacht destijds dat dat gewoon lag aan dat het erg lastig is om het "toerental" van dat pompje in te schatten.

    Goed... dat moet ik dus maar wat terugregelen.
    EDIT: ik denk, na er een nachte over geslapen te hebben, dat dit ook een gevolg is van het ontwerp van de ketel, de stoomdom is gewoon VEEL te klein.

    Ik kan in elk geval wel weer een ketelvulling wegkeilen.

    Maar, ik heb ook goed bericht: waar ik voorheen nooit heel erg veel verschil merkte in bedrijfstijd tussen hard rondrossen en rustig aan doen, is dat verschil nu toch wel érg goed merkbaar, want halve kracht is 3 kwartier goed haalbaar...

    EN het likkerpotje blijft nu watervrij :D
    EDIT: en dat bleek eigenlijk nog het allersimpelst: gewoon de hele condenser ongeveer 1 cm verder naar bakboord... :p :p :p
     
    Laatst bewerkt: 3 okt 2023
    ozy, k-k, Jan Walpot en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. willemvdm

    willemvdm

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.528
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    2 tips over dit soort kleine ketels.
    1) bij roodkoperen ketels met zilver gesoldeerd is het waterpeil minder belangrijk dan bij de grotere (stalen) kolengestookte ketels.
    De reden is dat het relatief dikke koper de warmte goed geleid, zelfs als de bovenkant van de vlambuis droog komt te staan dan gaat er niets kapot, de warmte wordt naar de onderkant geleid.
    (vergelijk de brander maar eens met de brander waarmee je de ketel moet solderen, die is echt 10 keer zo groot!)
    2) bij de Action shop verkopen ze gasflessen voor kooktoestellen met 100% butaan, die hebben wel een bajonet aansluiting maar op Ali Express zijn voor een paar euro adapters daarvoor te koop.

    Succes Willem
     
    Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina