Flex innovations kwaliteit ervaringen

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Wes56, 24 okt 2023.

  1. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Beste,
    Ik ben even aan het nadenken welke opvolger er zou kunnen zijn na mijn slick 89 van 3dhs. Mijn slick kocht ik eind 2016 en is nog steeds fantastisch. Toch begint het te kriebelen voor iets nieuws.
    Nu kwam ik toevallig bij een Flex innovations RV8 70cc terecht.



    Iemand ervaring met dit merk? Kwaliteit? Evenwaardig aan extreme flight of 3dhs? De vliegeigenschappen zien me er best ok uit.
    Het formaat is eigenlijk een 100-120cc plane welke rond de DA70 is gebouwd. Dus zal deze waarschijnlijk superlicht gebouwd zijn. Dus vraag ik met dan af of dit dan niet nog lichter is gebouwd dan bijvoorbeeld een 3dhs of extreme flight, welke ik al superlicht gebouwd vind.
    Eventueel zou ik overwegen om een DA te nemen i.p.v. een DLE. Dit word dus iets dieper in de buidel tasten.:(
     
    Laatst bewerkt: 24 okt 2023
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb de Mamba 70 van ze.
    En toevallig is mijn 30cc edge er eentje van Extreme flight

    Qua bouwstijl etc vind ik niet dat er extreem veel verschil in zit.
    Beide kisten zijn gewoon sterk, bij beide heb ik tot nu toe weinig bijzondere reparaties gehad.
    Originele landingsgestel is te zwak naar mijn smaak bij de mamba.
    na een iets grovere landing dan gewenst moet je de boel meteen al weer gaan terugbuigen, wat toch een vervelender klus is dan je zou denken.
    heb hem nu een keer of 3 moeten terugbuigen, door het seizoen heen buigt ie langzaamaan ook.
    maar dit kan ook makkelijk een mamba 70 eigen dingetje zijn. in de bouwverslagen etc kom ik dat punt voor de mamba iig tegen
    en voor het geheel vind ik dat geen echt punt, eigenlijk. ik vlieg vanaf een grof grasveld, kan ook daar nog aan liggen.

    Vliegen doen ze allebei geweldig.
    wel ff opletten met de amerikaanse schroefjes.
    maar dat heb je bij extreme flight ook.

    Ik heb trouwens de DA 70 in de mamba zitten..
    DLE en zo heb ik verder geen ervaring mee
    2 cilinder, geweldig ding.
    start top.
    wel opletten dat je beide cilinders goed baffled, de achterste van de twee loopt een tik heter dan de voorste.
    schijnt een 2 cilinder ding te zijn.
     
    Laatst bewerkt: 26 okt 2023
  3. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Bedankt om uw ervaringen te delen.
    Jammer dat ze een aluminium landingsgestel gebruiken. De kan inderdaad wat door gaan buigen.
    Bedankt voor de tip dat beide cilinders goed gebaffled moeten zijn.
    In de kit van de RV8 70 cc zouden baffles moeten zitten voor de DA70.
    De DA 70 zou ook ongevoelig moeten zijn voor drukverschillen in de motorkap. Of dit klopt weet ik niet. Met mijn DLE had ik dit wel voor.
    Volgens de handleiding worden potenza servo's en potenza Aura 8 Professional aangeraden.
    Zelf heb ik totaal geen ervaring met dit merk. Ik gebruik al jaren hitec servo's. In mijn slick 89 heb ik trouwens hitec HS-7955TG servo's met lange servoarmen van Secraft.
    Super tevreden over. Of deze servoarmen ook op potenza servo's passen weet ik niet. Ook gebruik ik een powerbox evolution. Waarschijnlijk is die potenza Aura 8 pro iets gelijkaardigs. Wel zie ik niet echt of de output voltage regelbaar is. De powerbox kan dit wel daar ik geen HV servo's gebruik dus een must bij gebruik van 2s lipo's.
    Of ik een overstap naar HV moet ik nog even over nadenken.
    De RV8 70cc lijkt me althans een leuk vliegtuig.
     
  4. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Wel zie ik de iets wat geforceerde positie van de stuurstang.
    Dit komt zo uit de handleiding:
    stuurstang..jpg
    Deze zit best wel schuin.
    De servo's in mijn slick 89 zitten ook zo maar stuurstang zit mooi in lijn wanneer servo in neutraal stand staat. Deze zoals op foto zit best wel schuin.
     
  5. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.948
    Locatie:
    Velserbroek
    Het is kiezen-of-delen met een servo in die positie en de gewenste grote uitslagen.

    Het idee is dat je met het roer neutraal minder kracht nodig hebt en daarom dan juist de minder 'rechte' situatie kiest.
    bij volle uitslag komt de stuurstang wel netjes in lijn te staan, juist wanneer de kracht wel maximaal moet zijn.
     
    Wes56 vindt dit leuk.
  6. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ok dit is dan ook weer duidelijk.
    Het is ook nog even kiezen of delen over een ander iets.
    Als ik moet kiezen wil ik eerst nieuw vliegtuig maar weet niet of het een goed idee is omdat mijn zender (hitec aurora 9) al van 2011 in gebruik is. Eigenlijk nooit problemen mee.
    Ik kan altijd maar duurdere vliegtuigen kopen. Toch mag ik de zender niet vergeten. Eerder hier al gevraagd hoe lang een zender betrouwbaar blijft. De meeste zeggen dat dit jaren meegaat.
    Dus ja effe keuzes maken op dit moment wat prioritair is.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    qua potenza en dat aura ding:
    ik heb in mijn mamba ook gewoon die 7955's zitten.
    geen ervaring met potenza, had ook geen zin om het uit te proberen.

    die aura worden de amerikanen helemaal wild van
    persoonlijk heb ik helemaal niets met gyro's in een vliegtuig, dus ook niet toegepast.
    ding vliegt geweldig, ook zonder gyro's
    volgens mij was o.a. 1 van hun punten dat je met die Aura niet meteen een powerbox achtig apparaat nodig hebt
    Ik heb er wel 1 in zitten, met 2 ontvangers erop. 1 voor bediening, 1 voor backup.
    Raar, als je gaat kijken naar hoe bedrijfszeker alles is, zit zo'n ontvanger vaak nog steeds met maar 1 kabel gevoed
    via sbus zit er helemaal maar 1 kabel naar dat ding

    qua drukverschil en de DA70: hij is er dus zeker wel gevoelig voor.
    in je andere draadje wel eens besproken
    in de lucht arm, op de grond perfect. tegenwoordig met de baffles de carb uit de wind gezet, en nu gaat het goed.
    kun je de motor zelf niet echt kwalijk nemen :D
    Bij de DA70 zit de carb onder de motor, waardoor deze eigenlijk altijd wel in de aanstromende lucht hangt.
    mijn DA35 zit de carb achter de kop, dus die zit wel uit de aanstromende lucht

    klopt ook wel.. zet je een carb vol in de luchtstroom achter de prop, krijgt ie gewoon veel lucht langs zijn opening.
    een stuk meer dan op de grond.
    zou niet weten hoe een motorbouwer dit op zou moeten lossen.. tenzij met een beetje slim bafflen
     
  8. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    qua zender:
    als je gaat twijfelen, vervangen.
    zolang je geen reden hebt om te twijfelen, is er niets aan de hand.

    ik heb op het veld regelmatig mensen gezien die nodig aan hun zender mochten twijfelen.
    spectrum heeft van die mooie foutmeldingscodes op de ontvangers.. vliegtuig terugkomen, ontvanger geeft gewoon codes dat de ontvangst is weggevallen.
    ander toestel, idem.
    en gewoon doorgaan met de zender.

    ben er ook wel eens eentje tegengekomen met foute potmeters.
    rond midstick af en toe dode punten. zeker met heli heel ongemakkelijk vliegen

    mijn eigen voorgaande zender kreeg ik tijdens laden met de grote lader af en toe storingen, open circuit
    net alsof er in de printplaat af en toe ff een verbinding los ging
    tijdens vliegen nooit last gehad, puur met laden.. maar bij mij gaat dat knagen...
    ding was toen 10 jaar of zoiets?
    tegenwoordig is het mijn leerling zender, en eigenlijk heeft hij nog steeds geen extra problemen ontwikkeld.
    puur en alleen dat laadprobleempje via de laadpoort. recht op de accu geen probleem.

    een kapotte zender kan een hoop verzieken:D
    zeker als hij "ff" uitvalt tijdens vliegen, en maar hopen dat hij weer opstart..
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Ik heb een romp in de schuur staan op dit moment. Ziet er heel goed doordacht uit. Vooral heel erg licht gebouwd. De rest kan ik weinig van zeggen maar volgens de eigenaar ziet alles er goed uit. De romp staat hier voor de inbouw van een 70cc Fiala / Valach. Daarvoor moet het motorschot aangepast worden. Dit motorschot is van erg goede kwaliteit hard multiplex. Niet het goedkopere / zachtere wat je meestal ziet wat je in elkaar trekt.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    volgens mij (ff geleden) als zij zeggen dat er een da70 is voorzien, staan de gaten al uitgetekend op het schot
    iig, bij de mamba was dat zo
    Bij mijn extreme flight deden ze dat ook
     
  11. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Dat helpt alleen 0,0 met deze motor :)
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    dat klopt :D
    is die valach zoveel langer dan een DA?
     
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    5mm-7mm, maar vooral compleet anders. De kist is bedoeld voor een boxer. Voor de valach moet er een heel stuk uit het motorschot.
     
  14. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ow ik wist niet dat die een soort gyro achtig ding was. Ik dacht dat die auro 8 beetje zelfde was als een powerbox.
    Neig ook eerder terug om 7955's en powerbox evolution te gebruiken zoals in mijn slick 89. Alhoewel ik niet weet of de 7955's nog te verkrijgen zijn.
    Volgens ik hier lees vervangen deze: https://hitecrcd.com/products/servos/digital/d-series/d955tw/product
    de welgekende 7955's.
     
  15. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ik voel me er nog redelijk goed bij daar ik nooit problemen ermee heb.
    Misschien is het ook een optie om de zender eens deze winter te laten controleren door een servicepunt van Hitec. Al zou ik moeten zoeken waar dit kan.
     
  16. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Zeker dat dit aan de zender ligt??? Interessant om dit te horen, want ik herken iets gelijkaardigs met mijn zender. Als ik mijn zender ga laden rechtstreeks via de laadpoort, en start met laden, slaat de lader na een 5-tal sec af met een error.
    'connectionbreak check the charging lead'. Dan duw ik op stop en probeer opnieuw.
    Wanneer ik dan de 2de keer ga starten met laden is dit altijd zonder problemen. Ik mijn geval denk ik eerder een bugje in de lader zelf, want dit heb ik al altijd gehad sinds ik de zender heb.
    Dit heb ik trouwens nooit met mijn andere lader. Dus aan de zender zelf lijkt het me niet te liggen. En oja er nog bij vermelden gaat het in mijn geval over het laadprogramma voor NIMH batterijen. Verder er geen last van.
     
    Laatst bewerkt: 27 okt 2023
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    ja.. dat weet ik vrij zeker :D
    Die meldingen kreeg ik alleen als ik via de laadpoort laad.
    de accu rechtstreeks opladen ging altijd goed. alleen vind ik het geen fijn idee om dat kleine stekkertje zo vaak in en uit elkaar te halen.
    niet voor ontworpen
    hoop geklooi (klein)
    en aangezien de batterij recht op de print inprikte, kon je dit nou ook niet "ff" veranderen.
    ruimte in dat accu vak heb je niet

    Ik had trouwens, als aanvulling, ook wel eens dat hij gewoon helemaal geen contact had in de zender.
    dus de lader zag gewoon geen accu.

    Ik heb er altijd goed op gelet dat ik nooit meer dan 0,5 ampere laadde via de laadpoort, anders klapt de zekering.

    Maar ach.
    ik ben er qua zender op vooruit gegaan, af en toe is wat nieuws ook wel eens gewoon leuk:D
    zeker als je een "onderbouwing" hebt ;)
    zoals vermeld, hij is nog steeds in dienst, en eigenlijk heeft hij nog steeds nooit problemen gegeven.
    alleen laden via de laadpoort.

    Qua melding op de lader: ik heb hem wel eens vaker.
    Meestal is dit een balanceerbord connectie. beetje alles aanduwen, en het gaat goed.
    Heb ook wel eens dat wanneer het laadkabeltje te dun is (ik heb nog een paar van die oude lange weerstandsdraden), teveel amperes erop, geeft ie die melding ook wel eens.
    Ergens ziet de lader dan gewoon dat er een contact niet lekker gaat, en geeft hij een fout.
    Ik heb wel eens het idee dat dit ook wel eens gebeurt wanneer hij op vol vermogen moet balanceren..

    maar, iig, de connectie van de laadkabel was bij de laadpoort niet het probleem.
    dat was ff aan de gang
    kleinigheidje wat mijn vertrouwensgebrek onderstreepte: ik heb in die periode ook een paar keer gehad dat ie niet in 1 keer aan ging..
    sindsdien nooit meer gehad. maar toen begon te knagen van, als hij dat een keer doet als het toestel vliegt, heb ik een uitdaging
    maar ja. sindsdien nooit meer gehad. zal misschien ook met frequentie te maken hebben, mijn echte vliegzender maakt een stuk meer uren dan de leerlingzender
     
  18. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ok das duidelijk.
    Mijn eerste stap nu is eens polsen hoeveel in nog kan krijgen voor mijn 3dhs slick 89.
    Zal met spijt in het hart zijn maar wil ik een Flex innovation Rv8 70cc dan moet er plaats gemaakt worden.
    Mijn slick is althans nog in super goede staat met relatief weinig vlieguren.
    Pas als ik nog een mooie prijs kan krijgen voor mijn slick zal ik de knoop doorhakken.
    We zien wel.
     
  19. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Intussen staat mijn slick al te koop. Ik hoop dat ik hiermee geen downgrade doe mijn slick inruilen voor en Flex Rv8 70cc.
    Zelf ben ik geen hardcore 3d piloot, en haal ik verre van de manoeuvres uit mijn slick, zoals een Jase Dussia dit zou doen. Toch ben ik er niet gerust in dat ik kwa vliegeigenschappen zal moeten inboeten. Alhoewel deze Flex RV8 toch ook wel best 3d waardig moet zijn en misschien wel voldoende is voor mij.
     
  20. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Zijn hier mensen die ervaring hebben met de DA 70 motor?
    Tenminste als er nog iemand überhaupt benzine vliegt.
    Is het geluid naar naar 86 dBA te krijgen?

    Mijn slick 89 met dle61 is iets van een 82 dBA met Mtw meerkamer uitlaat.
    Hier is ook dempingsmateriaal binnenin de motorkap aangebracht en vilt tussen cockpit en romp.
    Vraag me af of een DA70 ook stil te krijgen is op die manier.
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2023

Deel Deze Pagina