Pokkebootje deel twee

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door brutus, 28 okt 2023.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gwoon...



    Heb de governor grotendeels opnieuw moeten inregelen (ben van die parameters in het verborgen menu afgebleven), het mengsel was nog even lastig weer terug te vinden maar begint er ook steeds beter op te lijken. Het enige wat hij nog verdomt, is langdurig volle kracht te draaien, maar dat KAN komen omdat de schroefbelasting in de badkuip niet gelijk is aan "vrijvarend". Maar het is een beetje vreemd, als ik vol pitch geef, loopt hij een aantal seconden normaal, zie ik ook de governor actief gas bij geven en terug nemen (en dat laatste is tekenend want dat betekent dat de motor op het voorgaande gas bij geven reageert door een haartje meer toeren te maken blijkbaar) en dan zomaar, vanuit het niets, je hoort het aankomen maar te laat om nog wat te kunnen doen, poef, valt hij uit.

    Ik heb het gevoel dat hij op zulke momenten zijn brandstofaanzuiging verliest, en ik denk dat ik nog een restrictor voor de luchtinlaat zet, om een haartje vacuum vóór de gasklep te creëren.
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dit heeft effect, in zoverre dat hij langer doorloopt (van 5~10 seconden tot ongeveer 40 a 50), maar toch uiteindelijk stopt...
    Als ik een gok moet doen, warmt de verbrandingskamer dusdanig op dat de lucht die aangezogen wordt net zo hard uitzet als dat het aangezogen wordt.

    Tenminste, er is een tijdsfactor in het verschijnsel. Hij doet het ook pas na ongeveer 2 minuten vanaf koude start.

    Vermoedelijk moet ik dus tóch gaan koelen, wel een beetje vreemd want zo extreem heet wordt de motor nu ook weer niet. Mischien gaat het wel om de constantheid van de temperatuur, en minder om de uiteindelijke temperatuur. Dat is een beetje een gokje.
    Dus vanavond, als ik weer thuis ben, toch maar even provisorisch het koelfannetje installeren, kijken of dat verschil maakt. En zo ja, dan maar eens kijken of die koeling ANDERS kan, want electrisch betekent dat ik de bedrading en spanningsbron weer helemaal overhoop kan gooien (boordspanning is nu 6V, maar fannetje heeft 12 volt nodig...

    We gaan het zien. Nu eerst even 5 uurtjes sturen (2,5 heen, 2,5 terug) voor een Drugs&Alcohol test. Hopelijk de laatste in mijn leven.
     
  3. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    142
    Fannetje draait ook op 6volt
    Ok, niet zo hard maar misschien hard genoeg.
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.996
    Locatie:
    Nootdorp
    is dat voor je werk ? Die test?
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Durf ik niet te zeggen. Het is een borstelloos motortje, en die hebben een bepaalde minimum spanning nodig om betrouwbaar aan te lopen. Er staat 12 volt op en ik heb nooit getest wat de ondergrens is.

    Ach, het ding trekt iets van 80 of 90 mA, dus een minipakketje van 250 mAh is al voldoende. Ik moet nog wel ergens zoiets kleins hebben liggen denk ik. En anders is het overmorgen in huis.

    Yup... En bijna nergens te krijgen de meeste arbodiensten willen hun handen er niet aan branden i.v.m. de privacy wetgeving. Voor de Nederlandse wet mag het eigenlijk niet eens, maar de grote oliemaatschappijen staan er op dat iedereen zo'n ding heeft. Geen certificaat, geen lading.

    Dus 5 uur in de auto gezeten voor een test die hooguit 10 minuten duurt: In een potje piesen en op een alcoholmeter blazen.
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.996
    Locatie:
    Nootdorp
    Dus vanavond kun jij je lam zuipen en een paar lijntjes snuiven. Zo'test is toch een moment opname
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In principe wel... Alleen... dat deed ik toch al nooit...

    Het slaat inderdaad een beetje nergens op, maar het moet nu eenmaal.
     
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ennnnn....

    We hebben het lek boven, denk ik.
    Ik kan er niet omheen: de motor HEEFT koeling nodig. Best raar, want ik heb het ding nooit ver boven de 100 graden gezien (ik heb dezelfde motor in een vliegtuig, dat ding draait probleemloos de hele dag op 135 graden) dus verklaren kan ik dat niet. Ook al gezien het brandstofverbruik, ZOU het ding eigenlijk met gewoon afstraling aan de omgeving eigenlijk niet veel heter dan een graad of honderd mogen worden. Er wordt namelijk niet meer energie toegevoerd. (halve ml benzine per minuut is 300 Watt aan totale stookwaarde, 20 Watt gaat aan de as naar buiten, 150 Watt aan de uitlaat, zou dus ongeveer 130 Watt afgestraald moeten worden. Met dat oppervlak zou dat zat moeten lukken bij een temperatuur rond de 100 graden.
    Dus daar gebeurt iets wat ik OF niet kan meten, OF wat ik domweg niet begrijp. Iets van een warmtestuwing of zo.

    Maar hoe dan ook, Hij heeft koeling nodig, ik had destijds op pokkebootje I ook electrisch aangedreven koeling (meer omdat ik dat leuk vond, want die heeft nooit laten merken dat het echt per sé nodig was. Op Pokkebootje I zat dus een electrisch fannetje, temperatuurgeregeld, draait van koud tot ongeveer 70 graden op minimum snelheid, om dan van 70 tot 100 graden naar volle kracht te regelen. Aangezien ik dat fannetje toch nog had liggen, heb ik dat ding maar ingebouwd.

    Is best wel redelijk gelukt, vind ik zelf:
    20231108_215647[1].jpg

    20231108_215704[1].jpg
    Is een losstaand unitje wat met twee schroefjes op de motorfundatie staat, en er in een oogwenk afgehaald kan worden, draait op een 3S LiPootje, en een 1300 mAh (die ik nog had liggen) draait ie de hele dag op, letterlijk. Dus ik hoef me geen zorgen te maken om of ik het ding vergeet aan te zetten, ik kan hem gewoon aan laten staan :D :D :D
    Maar ik denk dat ik terugga naar eentje van rond de 300 mAh of zo. Meer dan genoeg.

    Verder had ik een brainwave met betrekking tot de carburatie:
    20231108_220210[1].jpg
    Het ziet er uitermate knullig uit, maar het werkt uitstekend.

    Dit carburateurtje is een uitermate knullig ding. Het is een gasklephuisje met één enkele naald, en verder geen enkele vorm van mengselregeling. Met Methanol en een HELE hoop Nitro werkt dat blijkbaar, en in deze set-up werkt het dus, aehm... volkomen kut... Maar dat wist ik al.
    Gek genoeg werkte het in pokkebootje 1 "min of meer" maar nu dus niet. Wat mij doet vermoeden dat die kort-straalbuis invloed heeft op het vermogen wat de schroef op wil nemen. Blijkbaar draait die schroef nu zwaarder (om eerlijk te zijn is het schroefwater nu ook behoorlijk wat indrukwekkender dan destijds met nummer 1).
    Dus dat betekent dat de gasklep verder open moet, en blijkbaar red hij het dan niet om het mengsel op peil te houden.
    Onbelast draait de motor met ongeloofelijk kleine gasklep opening, als er vermogen gevraagd wordt gaat die klep (duh) open, en blijkbaar verliest hij dan bij die lage toerentallen zijn vacuum, en geen vacuum=geen brandstof.

    Dit rare dingetje is een messing buisje van ongeveer 2,4 mm binnendiameter en een lengte van 3 cm, en dat levert bij toenemende luchtvraag wat weerstand op.
    Bij laag vermogen en nagenoeg gesloten gasklep vrijwel geen effect (ik kan dan tenminste geen verschil ontdekken) maar bij volle kracht heeft hij net voldoende aanzuigweerstand om niet de motor van lucht te beroven maar wel carburateurvacuum te houden.
    Ik kan nu de naald wat dichtschroeven waardoor de motor beduidend schoner loopt (kan ik zien aan de kleur van het uitlaatresidue, is niet meer zwart) terwijl hij bij volle kracht toch voldoende brandstof krijgt.

    Het koelfannetje zorgt er voor dat hij ook door BLIJFT lopen, en het schralere mengsel maakt dat de motor volgens mij toch wel beduidend rustiger loopt.

    Affijn, kijk zelf maar: video is gestart na ongeveer 4 minuten opwarmtijd.



    PS: de schroef verzet meer water dan het STOOMbootje... Niet "pokkebootje"...
    En ik ben niet doorgegaan tot de tank leeg was, maar heb wel het brandstofverbruik bekeken: gedurende deze test (4 minuten vóór de video, en nog een minuut of vier erna) heeft 7 ml brandstof verbruikt... Yup... 7 ml van de in totaal 17 aan boord... Dus 30 minuten varen moet kunnen...
     
    Laatst bewerkt: 9 nov 2023
    ozy, Gerrit-Jan, Jan Walpot en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik denk dat ik er maar mee volsta, dat alle verwachtingen overtroffen zijn, en verder commentaar overbodig.



    Maar in ieder geval: "schaal" varen op brandstof IS dus mogelijk, en ook zonder dat je overlast veroorzaakt... Machientje heeft ongeveer een half uur non-stop gedraaid, tegen 12 ml brandstofverbruik...
     
    ozy, haje74, Roelof_l en 8 anderen vinden dit leuk.
  10. Jaap Smith

    Jaap Smith Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 okt 2017
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Prachtig resultaat, en een heel mooi vaarbeeld.

    Vriendelijke groet,

    Jaap
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik aangenaam verrast was. Uiteraard hoopte ik op een rustiger gedrag dan in de badkuip, en dat klopte, maar dat het zó rustig zou zijn had ik niet gedacht. Gek genoeg, als ik bij rondgaan parallel aan de eigen boeggolf ging liggen bleef ze ook keurig recht, en de vaarmaat had een klein slepertje bij zich wat volle kracht ook redelijk diepe geulen in het water trok, en daar ben ik achteraan gaan jagen zodat ik min of meer constant in zijn boeggolf hing, en daar gebeurde ook niks raars, dus met de stabiliteit zit het wel goed.

    Snelheid is ook heel prima, een flink wandeltempo. Schat zo een 6 km/u (rompsnelheid zou ruwweg 4,5 km/u moeten zijn volgens een benaderingsformule die ik op internet vond.
     
    haje74 en Stoompomp vinden dit leuk.
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.904
    Locatie:
    Oostvoorne
    Mooi resultaat Bert! Nu was jij in het echt al gewend aan een verstelbare schroef en weet je dat je daarmee veel beter kan doseren dan met een regelaar op de motor. Mooi vaarbeeld ook. De theoretische rompsnelheid van een 90 cm lange boot is 4,26 km/uur. De formule is 4,5 maal de wortel uit de waterlijnlengte. Het is een mooie slanke boot en die willen wel. Trekt de kont niet naar beneden en is op achteruit ook nog te sturen. Dus wat wil je nog meer? Op naar de volgende boot. Wens je veel vaarplezier. Gr. Klaas.
     
    Gerrit-Jan en brutus vinden dit leuk.
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nou, nee hoor, nog niet... Er valt nog heel wat af te werken aan dit ding... D ruiten zitten er nog niet in, de banken en het tafeltje moeten er nog in, etc etc... nog vele uurtjes afwerking en dergelijke.

    En uiteraard moet ik er nog een keer mee naar Maasdam :D :D :D
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.904
    Locatie:
    Oostvoorne
    Met die twee schepen van je wordt dat een lange dag varen Bert! Maar dan is het wel de moeite waard om die uren te rijden. Misschien ligt er nog een mooie herfstdag in het verschiet. Je weet maar nooit. Wanneer loopt je verlof af? Gr. Klaas.
     
    brutus vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Moet over ongeveer 10 dagen weer aan boord, voor (officiëel) 49 dagen.
    Daarna is de toekomst nog een onbeschreven blad.
     
    k-k vindt dit leuk.
  16. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    Maassluis
    Haha...onbeschreven blad

    Mvg ronald
     
    brutus vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik realiseer me net: 28 Oct begonnen, nu de maiden... Da's 13 dagen... Nog geen 2 weken...

    Pffff... eigenlijk van de zotte.

    Moest maar eens beginnen mijn huis wat op te ruimen, geloof ik...
     
    Ronaldp, k-k en Jan Walpot vinden dit leuk.
  18. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.293
    Locatie:
    Giessenburg
    Voor wat betreft bouwtempo zit je wel bij de top ;)
    Gr, Jan.
     
    brutus vindt dit leuk.
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha, ja... maar ik moet ondertussen ook de woonkamer opruimen met een hooivork... :p
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  20. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.688
    Locatie:
    Krabbendijke
    Hooien moet je ook doen als het droog is, kan je het buiten doen ;)

    Mooi bootje zo.
    Gr
    Arie
     
    brutus vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina