Het Schipperscafe deel 6

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Olaf Wevers, 7 sep 2019.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.056
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Klopt... Het is linksom of rechtsom gewoon een motor, en dat ding start, stopt en draait elk vermogen binnen zijn mogelijkheden wanneer en waar je dat wilt. Hij gaat alleen niet zo heel erg lang mee als je er op die manier mee omgaat. Technisch is dat geen echt heel groot probleem. Hij MOET dat ook kunnen, want je wilt natuurlijk in geval van nood toch hard kunnen stoppen, en bij bijvoorbeeld verlies van olie of koelwaterdruk moet dat ding óók hoe dan ook gestopt om erger te voorkomen.
    Alleen: je BLIJFT O-ringen van de koelwatermantels vervangen, en zuigerveren halen hun standtijd ook niet als je dat ALTIJD doet.
    Normaliter geld een twee keer zo lange periode voor opvoeren als voor afslacken.
    Bij 20.000 pk moet je rekenen op ongeveer 3 kwartier voor opvoeren vanaf manoiuvreersnelheid (mestal rond de 50% MCR) tot vol, en 20~25 minuten voor afslacken tot manouvreersnelheid. Dat heeft te maken met dat o.a. de cylindervoeringen zich graag een beetje rustig willen "zetten" in de cylinderbalk, en ook de zuigerveren vinden het prettiger als ze rustig op kunnen warmen en hun plekje in de sponning vinden (beetje zoals een hondje zijn kont ronddraait in het gras voordat ie een keutel legt).

    De stokoude Sulzer RND's (poortengespoelde tweeslag) waren nogal gevoelig voor zuigerveerbreuk bij te ruig opvoeren en afslacken, Gelukkig heb ik maar één keer met zo'n ding gevaren. De nieuwere (in 1997 tenminste) ultra-langeslag MAN B&W's hadden erg veel last van koelwaterlekkages op de koelwaterjackets want die motoren waren een beetje doorgeschoten qua ontwerpparameters (heel erg kleine boring/slag verhouding in de orde van grootte van 1:4,5, en een erg lang uitstekend deel van de ongesteunde voering boven de balk.
    Ik heb bijna 5 jaar met die ultralangeslag motoren gevaren, en we lagen regelmatig in de haven met 3 van de 5 cylinders zodanig lekkend dat we voor de kant het water dicht moesten zetten. Eenmaal draaidend trok dat bijna altijd wel weer dicht, maar ik heb nog nooit zoveel koppen getrokken als in die tijd. Alle vijf de koppen in een contract van 3 maanden was geen uitzondering.

    Na 2007 niet meer met dit soort machines gevaren, dus de nieuwste ontwikkelingen (electronische brandstofpompen en dergelijke) heb ik niet bijgehouden.
     
    Jan Walpot en k-k vinden dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.056
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als het nodig is, zal ik dat zeker doen, want ook ik heb een hekel aan het wiel opnieuw uitvinden :D
     
  3. Ronaldp

    Ronaldp

    Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Berichten:
    931
    Locatie:
    Maassluis
    Je hebt het onthouden..haha
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.056
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja nou! Wat denk jij dan? :p

    Ik ben wel eigenwijs, maar niet zo eigenwijs als sommigen denken... Ik weet wanneer ik luisteren moet :)
     
    Jan Walpot, k-k en Stoompomp vinden dit leuk.
  5. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    437
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    Eigenwijs ??? Nee dat ken ik niet, heb een sterke eigen mening dat weer wel.
    En klinkt een stuk positiever :)
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.312
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ach, eigenwijs is ook wijs Bart! En heeft iemand een beter argument dan krijgt hij gelijk. Nog druk op de "werf"? Gr. Klaas.
     
  7. flugelplace

    flugelplace

    Lid geworden:
    7 jun 2011
    Berichten:
    437
    Locatie:
    omg Stadskanaal
    @k-k Die hebben winter vakantie denk ik.
    Beetje druk alhier , niet geplande hond ging beetje gek doen ( nu gelukkig weer een stuk beter).
    Maar al dat vocht heeft veel invloed op men handjes, dan best snel klaar met alles.
    Maar nog aan het bedenken wat met men ponton te doen, wil toch iets aparts, maar wel goed vervoerbaar.
    Dus in aan het rond struinen voor gekke dingen die er op kunnen.
    Bv de mooie rvs tankjes die in een senseo zitten mooi voor iets met ketels of gewoon vracht.
    Oogt leuk en lekker licht.
    Maar verzin nog wel wat, heb geen haast.
     
    k-k vindt dit leuk.
  8. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Nu weet ik waarom schepen vrouwen zijn.
    Gisteravond moest ik eigenlijk nog wat schoolwerk doen, waarvoor ik op de zolder iets moest pakken.

    Zie ik daar de Queen Mary 2 op mijn werktafel liggen.

    [​IMG]
    Ze lonkte me.
    En mannen kunnen geen weerstand bieden aan mooie vrouwen.
    Ik niet.

    Gelukkig moet dat schoolwerk vandaag ook nog wel. :)
     
    flugelplace, Herby63, Bert V en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    IMG_20231124_112459395.jpg Nou, wat zeg je me daar van?:D
     
    Jan Walpot, brutus, Jinny en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    961
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Gratis af te halen voor de liefhebbert, The Merchant Schoonders van Basil Greenhill
    We liggen in Dordrecht...
    Merchant Schoonders.jpeg
     
    Gerrit-Jan, Herby63 en Bootjebouwer 2 vinden dit leuk.
  11. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.352
    Locatie:
    Giessenburg
    @k-k, leuk stuk in "De Binnenvaart" Klaas. Het varen voor Gulf komt me bekend voor.
    Nu eerst maar een Leffe bruin.
    Groet, Jan.
     
  12. Peter58

    Peter58

    Lid geworden:
    4 nov 2019
    Berichten:
    2.837
    Locatie:
    Vrouwenparochie
    En ik een berenburg :)
     
  13. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.312
    Locatie:
    Oostvoorne
    Heb De Binnenvaart nog niet gezien Jan, maar jij woont dichter bij Dordt. Heb het verhaal met plezier geschreven en daarbij kunnen putten uit mijn memoires. En een deel staat ook op het Binnenvaartforum bij De Haas Tankvaart. Eens kijken wat ik nog onder de kurk heb. Proost in ieder geval. Gr. Klaas.
     
    Peter58 en Jan Walpot vinden dit leuk.
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.312
    Locatie:
    Oostvoorne
    Inmiddels het blad binnen en het stuk (uit eigen doos) gelezen. Roept met de plaatjes altijd weer herinneringen op. Daarbij smaakt een Karmeliet wel. Op zaterdag mag dat. Gr. Klaas.
     
    Jan Walpot, Gerrit-Jan en Herby63 vinden dit leuk.
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    14.312
    Locatie:
    Oostvoorne
    Omdat het zondag is nog maar eens aan de Karmeliet. Schuift er nog iemand aan met een verhaal(tje)? Gr. Klaas.
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.056
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Er valt helaas niet zo heel veel te vertellen van mijn kant, tenminste, niets wat ik in het openbaar zou willen doen...
     
    Jan Walpot en Ronaldp vinden dit leuk.
  17. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Nou, dan heb ik wel een verhaaltje.
    En nog waar gebeurd ook.

    Jullie herinneren je vast nog wel het weer van de afgelopen weken?
    Wel, als de kuiptent van je boot dan de geest heeft gegeven tref je de kuip zo aan...

    Bijlage 2 SB hoek achterbank.jpg Bijlage 3 BB hoek achterbank.jpg Bijlage 5 Binnen in BB achterbank.jpg Bijlage 6 BB hoek achterbank (2).jpg Bijlage 7 BB bakskist, kuipvloer.jpg
    Koop een boot en werk je dood...
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    29.056
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Shit&disaster... Dat ziet er niet leuk uit...
     
  19. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Nope...
    Dat wordt overleggen met de verzekering.

    We hebben eerst maar eens de kuip volgestouwd met vochtvreters.
    De relatieve vochtigheid is op dit moment zo'n procentje of 80 in Nederland volgens het www.
    Maar in Drachten is een plekje waar het maar 30% is.

    De meteorologen staan voor een raadsel, maar ík weet waarom.:D:D

    Kijken wat het wordt.
    In het beste geval schuren en lakken en in het slechtste slopen en timmeren.

    Maar eerst drogen.
    En daarna nog meer drogen.
     
    Gerrit-Jan en Jan Walpot vinden dit leuk.
  20. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.603
    Locatie:
    Turnhout belgie
    zijn we vandaag nog eens aan het vaarwater geweest, de boeien die nog steeds in het water liggen en al lang hadden gelicht moeten geweest zijn om in winteropslag te gaan,
    zullen nog wat langer moeten blijven dobberen, geen weer om de roeiboot te water te laten.
    met zijn allen de inwendige mens maar gaan versterken de rest van de namiddag:beer:
     

Deel Deze Pagina