Pokkebootje deel twee

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door brutus, 28 okt 2023.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D dan was het ding komend voorjaar NOG niet klaar geweest...
    Daarom heb ik binnen gehooid...
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Aangezien het oog, zelfs bij mij, zo nu en dan óók wat wil...

    Het is een enorm gepriegel, en ik geloof nooit dat het goed is voor de reikwijdte en dergelijke (maar wie vaart zijn bootje nou 500 meter ver?).

    Dus na dat gepriegel had ik nagenoeg alles onder de bankjes weggewerkt, op de centrale aan/uit stekker na.

    Nog lang niet af, en de binnenkant van de salon kan wel een kwastje gebruiken...
    20231110_214839[1].jpg
    Onder het stuurboordse (bovenste) bankje bevind zich van links naar rechts de spanningsregelaar (voedingsspanning komt van 3S LiPo in verband met de motorkoeling, dus een voltregelaar van 6V is gebruikt omdat de ontsteking graag 6V wil zien), en helemaal rechts (achteraan dus) ongeveer 250 gram ballast.
    Onder het stuurconsole ligt de 3S 1300 mAh LiPo, die ongeveer goed zou moeten zijn voor 3,5 uur non-stop bedrijfstijd.
    Onder de bakboordse (onderste) bank ligt de toerenregelaar en nog eens 250 gram ballast.
    Bij de achteringang liggen twee servokabels dwarsover, die uit het zicht gehouden worden door een afstapje, wat tevens dient om de zijbanken op hun plek te fixeren.

    Dat voedingssnoertje blijft dus helaas in het zicht zitten en daar weet ik even geen oplossing voor...
    20231110_214849[1].jpg

    20231110_214906[1].jpg

    Maar dat verdere afwerken doen we gewoon stapje voor stapje, want dan is het toch iedere keer dat ik ga varen toch weer een beetje alsof ik met een nieuwe boot vaar... :p
     
    Laatst bewerkt: 10 nov 2023
    ozy, Peter Houweling en Jaap Smith vinden dit leuk.
  3. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    142
    Over dat snoertje kan gerust een ‘dweiltje’ of een dekentje (voor de hond)
     
  4. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.293
    Locatie:
    Giessenburg
    Een drempeltje bij de deur kan het snoertje uit het zicht houden.
    Groet, Jan.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zoiets... Moet ik nog even kijken.
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De motor begint schoon te branden en nu hij moet werken (met versie 1 van pokkebootje draaide ik maar heel weinig vollast, om reden dat dat bootje niet zo heel erg veilig was bij volle snelheid, maar in deze romp geef ik hem redelijk op zijn donder) begint hij ook behoorlijk compressie op te bouwen, wat me niet zo heel erg verbaast, want ondanks dat het ding al minstens 40 draaiuren achter de rug heeft, heeft hij eigenlijk nooit écht belast gedraaid en heeft er dus ook nooit echt gasdruk op die zuigerveer gestaan.

    Wat "technische analyse resultaten":

    De motor heeft vanmiddag ongeveer een half uurtje gedraaid, waarvan minstens de helft "vol belast". Wat die belasting dan is, weet ik niet.
    er is iets van 10 ml (niet exact) brandstof verbruikt, wat betekent dat er 1 ml olie doorheen gegaan is.
    Alle olie is opgevangen, plus het grootste deel van het door de verbranding gevormde water.
    De olie is is geëmulgeerd met water, en vormt een lichtgrijs papje, het grootste deel van het gevormde water is echter glashelder, en dat ziet er dan zo uit:
    20231112_152100[1].jpg
    Aangezien dit bakje een schaalverdeling heeft: er is ongeveer 5 ml van deze troep opgevangen. Is ook leuk om te weten, toch?
    Er komt volledig NUL olie uit de uitlaatpijp, maar wel een héél fijn neveltje water, het salondak was bezaaid met hele kleine spikkeltjes brandschoon water, en ik heb op de vijver waar we voeren absolúút geen olie gezien, nog niet het geringste beetje.

    In pokkebootje I llekte de motor een heel klein beetje langs het voorste krukas lager, en vormde zich een streep van olie in de boot.
    De eerste runs in deze romp was dat spoortje ook al snel te zien (binnen 5 minuten motorlooptijd) maar ik denk dat dat de olie was die nog aan het vliegwiel hing, want om redenen die ik totaal NIET kan verklaren, draait de motor op het moment volledig "droog". Geen SPAT olie te zien op rompwanden en bodem. Kijk maar:

    20231112_152702[1].jpg
    Stuurboords kant

    20231112_152713[1].jpg
    Bakboordskant.

    En de bougie, of die schoon brand kan ik niet zeggen, maar hij vervuilt in elk geval absoluut NIET verder.

    20231112_152942[1].jpg
    Ik heb wel na het nemen van deze foto, de electrodeafstand wat vergroot van 0,5 naar 0,8 mm in de hoop de ontsteking wat trefzekerder en dus de motorloop wat regelmatiger te krijgen (de vonk wordt langer en DUS energie-rijker). Of dat helpt weet ik nog niet.

    Een ander dingetje wat ik aangepast heb, maar dat is meer "vaar-technisch" is de curve van de verstelbare schroef wat aangepast, want rond de middenstand gebeurde er heel weinig, en de practische regelbaarheid vande varsnelheid zat eigenlijk in het allerlaatste stukje van de pitch. Dat heb ik zodanig aangepast dat de pook op half ook ongeveer resulteert in halve vaarsnelheid (gevoelsmatig dan toch). Dat geeft een iets betere "vaarbaarheid".

    Dat was het weer even voor vandaag, ik ga zo weer verder met de ruiten (rotwerk...).
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Goed...en toen stond ik een beetje voor een raadsel, want ik dacht altijd dat machines zwaarder draaiden in een badkuip, maar blijkbaar is dat niet zo.
    Want bij de vaarsessie's tot nog toe léék het verbruik zo rond de 24 a 25 ml per uur te liggen, met variërende schroefstanden, maar nu in de badkuip had ik 15 ml in de tank gedaan om te kijken hoe lang dat volle kracht goed zou gaan, en nu moet ik wel eerlijk zeggen dat de boel niet constant voluit gedraaid heeft, maar toch wel minstens 90% van de tijd, en... Tsja... Ruim een uur later draaide de boel nog steeds... :eek: o_O
    Bij 1 uur en 5 minuten gestopt en toen kwam er nog 0,5 ml terug uit de tank.

    Bougie er uit getrokken en die zag er wat raar uit, maar mijn ogen worden toch wel minder en ik kon nu niet precies zeggen wát ik nu zag...
    Een velletje keukenpapier een met één heel voorzichtig veegje had ik een blinkend schone bougie, geen koolresten, zelfs geen verkleuring van het metaal...

    En ik heb nu wél de IR thermometer er bij gepakt, en ik was eigenlijk stomberbaasd, dat ik nergens een temperatuur zag hoger dan 80 graden, en aangezien ik dat niet geloofde, ik kon inderdaad mijn vingertoppen net wel, net niet op het kleppendeksel houden. Dus dat moet dan wel ongeveer kloppen.
    Om eerlijk te zijn, dat had ik dus echt nóóit verwacht, dat zó'n klein fannetje zo veel effect zou hebben. Zou betekenen dat het fannetje binnen zijn regelbereik draait en dus ook de motortemperatuur binnen bepaalde grenzen constant houdt. Uiteraard heb ik dat geprobeerd te meten, en voor zover ik kon zien (daar komen die 5 a 6 minuten "niet vol gas" vandaan, daalde de motor inderdaad slechts een graad of 7 a 8 in temperatuur na 5 minuten met de schroef op nul.
     
    Peter Houweling vindt dit leuk.
  8. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.483
    Locatie:
    Noord Brabant
    Wat een gore bende.:( Is dat papje over het toetsenbordje van je laptop gevallen?
     
  9. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.483
    Locatie:
    Noord Brabant
    Ja dat is bij mij met de auto ook zo ongeveer, ik maak hem alleen schoon als tie naar de garage gaat voor onderhoud en als ik vuile handen krijg met de deur openen.

    Maar misschien is de hint wel ingedaald en anders dan nu nog eens.
    Let eens een beetje op als je een forum kiekje maakt, of de achtergrond er een beetje schoon uitziet, het trekt nu alle aandacht van het eigenlijke onderwerp, het is echt goor.

    Voor de rest wel een leuk mooi scheepje wat je hebt gemaakt, dat dan weer wel.
     
    Laatst bewerkt: 12 nov 2023
  10. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.483
    Locatie:
    Noord Brabant
    Wat is de reden dat je forum berichtjes post, dat mensen dat toch lezen en naar kijken, ja toch?
    Of gebruik je het openbare forum als privé poëzie album?

    Kijken gaat automatisch, tekst lezen daar moet ik iets voor doen en ja ik lees lang niet alle tekst.
    Waar ik ook iets voor moet doen is terug kijken naar je bijdrage, dat ga ik dus niet doen.
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    En gewoon voor de gein (maar ook een beetje om te luisteren naar ongebruikelijke klikken, tikken en rateltjes), het geluid van pokkebootje op 1/8ste van de normale snelheid...

    Klinkt bekend...

     
    MicropropSport, ozy, Jan Walpot en 5 anderen vinden dit leuk.
  12. vandrees

    vandrees

    Lid geworden:
    28 dec 2013
    Berichten:
    142
    Mooi man, net zo’n oude langzaamloper..
    Heerlijk
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is nou net het grappige: Blijkbaar "verschaalt" tijd vrij redelijk, want als je de geluidstape vertraagt, klinkt het opeens precies als "een echte"...

    De reden dat ik dat deed, was overigens omdat ik hem een beetje "klik-klak" vond klinken en me afvroeg of er mischien iets mechanisch niet helemaal jofel zat, ik heb per slot van rekening aan die nokkenas zitten slijpen. Vertraagd hoor ik daar niks van (klikkende geluiden klinken vertraagd een beetje als een paukenslag, en die hoor ik niet), dus ik kan er van uitgaan dat alles inwendig tamelijk soepel draait.
    Zojuist wel even de klepspeling gecontroleerd en ik zag gek genoeg redelijk onverwacht verloop van de inlaatklep na ongeveer 3 draaiuren (uitlaatklep was nog onveranderd), dus dat moet ik maar even in de gaten houden.
    Want na slijpen aan het nokprofiel kan veranderende speling eigenlijk alleen maar uit slijtage aan de nokvolger komen (slijpen doe je niet aan de basis-cirkel, waar je de klepspeling meet, dus het kan niet de nokkenas zelf zijn die "inloopt"). Maar mischien had ik de kleppen ook niet goed gesteld, deze motor is wat dat betreft sowieso vrij lastig: je voelt vrij slecht waar je zit...
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  14. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.753
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Ik heb ooit op een Groninger coaster gevaren. Die klonk ook zo. (Brons motortje)

    [​IMG]
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Oooooo... wat een lief klassiek scheepje...

    Daar zou ik zomaar eens een reisje op willen doen...
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  16. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.753
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Het was mijn eerste reis als zelfstandig stuurman.
    Bootje was helemaal zoals je het verwacht.
    Alles piepklein.
    Marmeren spatplaat boven de wastafel.
    Koperen kranen.
    Eikenhouten beschotting en kooien in de hutten.
    110V gelijkstroom in de stopcontacten.
    Hakkepufmotor.

    Man ik kan een topic vullen met dat bootje.
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Doen we dat hier niet allemaal? :D :D :D

    Meanwhile: het aanbrengen van details gaat gewoon door, langzaam en op het gemakje.

    20231115_092411.jpg
    (En ja, ik HEB deze foto eerst op de computer gezet, als ik hem vanaf de computer open staat hij rechtop, en TOCH draait dit :censored: forum hem weer op zijn kant)

    Het luikje boven de roerkoning zou volgens tekening een los luikje moeten zijn, maar om eerlijk te zijn zag ik daar eigenlijk het nut niet van, hoop extra gedoe en een onderdeel wat makkelijk weg kan waaien of anderszins kwijt kan raken. Dus heb ik het maar vast verlijmd met de "instap", die de roerservo afdekt. Dat pak je er dus nu in zijn geheel af.
    20231115_092423.jpg

    Voor het geval iemand het zich afvraagt: Ik wacht bewust tot het allerlaatst met het plaatsen van de ruiten, omdat die nogal in de bewegingsvrijheid beperken.

    Het wegwerken van de bedrading is redelijk gelukt, maar dat ene snoertje dwarsover, aangezien die gele stekker ook de aan/uit schakelaar is, zie ik daar nog even geen echt practische oplossing voor.

    20231115_092448[1].jpg
    Maar de binnenkant zit ondertussen al wél in de lak...

    Uiteraard is het het oog van de meester die het paard vet maakt, maar ik vind het zelf er nog steeds iedere dag een beetje beter uitzien :D :D :D
     
    ozy, Jan Walpot, Peter Houweling en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Zo komt je mooie werk beteer tot zijn recht.

    20231115_092411.1.jpg

    20231115_092423.1.jpg

    Opmerking, kijken of zonder flitsen de foto's duidelijker worden.

    Groet. Henk.
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2023
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.764
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dank je, Henk... Ik snap er niks van, ik HEB de foto's eerst naar een opslag getrokken, en gekeken of ze rechtop stonden. Dat stonden ze.
    En TOCH draait de boel weer 90 graden terug als ik ze dan vanaf de opslag in het forum plemp.... schiet mij maar lek, ik heb altijd ruzie met computers om een of andere reden.

    Ik heb zonder flits geprobeerd, maar dan worden ze erg donker en zie je bijna helemaal niks...

    Maar de focus van de foto's waren toch de fenders en boldertjes, die zijn nieuw. Aan de motorruimte was niet zo veel veranderd.
     
  20. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.753
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Waarschijnlijk heb je de foto's gemaakt met je telefoon rechtop.
    De software van je telefoon herkent dat en kantelt de foto als je hem bekijkt.
    Ook die van opslag doet dat, maar zet dat niet in de link die je hier plaatst.
    En dus staat de foto hier weer rechtop.

    Het ligt dus niet aan dit -censored- forum.:D
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina