Flex RV8-70cc

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Wes56, 8 nov 2023.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb 2 ontvangers in mijn mamba 70
    Bij de 35cc kist had ik in mijn achterhoofd nog het idee dat alles net als andere kisten goed zat.
    Die mamba zat ik te verzinnen.. 3 a 4 accu's aan boord (roken heeft bij mij een losse, extra accu), stroomvoorziening veilig etc, en dan de gedachte dat die ene ontvanger met 1 sbuskabeltje in het systeem geprikt zit.
    In overleg met de leverancier gekozen voor een optie met 2 ontvangers.
    Die gaf ook aan dat hij vanaf 50cc een backup ontvanger aanraad.

    Ook een ontvanger kan kapot. kabel kan los.
    niet dat het me ooit gebeurd is, maar meestal als je besluit er geen rekening mee te houden, gebeurt precies dat met de duurste kist :D

    Qua batterij spanning, ik had geloof ik 1 kabeltje extra nodig om het voltage van de accu uit te lezen.
    die soldeer je ergens in een batterijdraad in. kabel plug je in een open poort van de ontvanger, die heeft een extra poortje daarvoor.
    dacht de 7008, uit mn hoofd
     
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    Qua zender, ikzelf heb de 18sz
    alle protocollen aan boord. Fhss, fasst, en de telemetrie zooi.
    programmeren is altijd ff wennen, maar je kan letterlijk alles met alles combineren :D
     
  3. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Al die verschillende protocollen is me nog niet echt duidelijk. Maar het lijkt er op als ik een Futaba T16iZ zender neem ik eigenlijk voldoende heb voor mijn gebruik.
    Hij ondersteund volgende protocollen: T-FHSS, FASSTest and S-FHSS.
    Ik begrijp dat FASSTest hetzelfde is als FASST maar dan met als extra de telemetry. Dus zou ik batterijspanning moeten kunnen zien op de zender. Voor mij meer dan genoeg.
    Samen met een PB pioneer met deze ontvangers 2x Futaba R7003SB ofwel 2x Futaba R7008SB. Welke juist ben ik nog niet uit! Dit lijkt me toch een relatief veilige opstelling toch? Als ik de R7008SB gebruik kan ik deze ook nog gebruiken zonder PB in ander type vliegtuig, omdat deze nog gewone servo uitgangen heeft. De R7003SB heeft deze niet en kan ik waarschijnlijk enkel alle kanalen gebruiken via een powerbox systeem. Dit is wat ik er toch van begrijp.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    FHSS is ooit geintroduceerd voor wat kortere afstand. simpeler techniek, etc.
    FASST is de full range, zoals ooit gepresenteerd.
    FHSS is men blijkbaar redelijk zeker van geraakt door de tijd heen, aangezien de onderkant en middengebied van futaba zenders alleen FHSS hebben tegenwoordig
    FASST zit alleen in de duurdere zenders

    Punt bij paal, ik heb van beide technieken nooit foute verhalen gelezen.
    en als ze er zijn, zit er meestal een user error achter.

    Qua ontvangers:
    jij wilt je batterij uitlezen, dan moet je minimaal 1 7008 hebben.
    kijk maar naar de afbeeldingen: de 7008 heeft een extra invoerpoort voor precies dat.
    upload_2023-11-21_9-16-24.png

    Waar de 7003 dit niet heeft.
    Dus je kan een combinatie doen, 1 7008 en 1 7003.
    maar met 2x 7003 heb je niet standaard de optie tot een extra stroom uitlezing.
    wel standaard is dat de ontvanger zijn eigen boordspanning over de telemetrie heen gooit.
    niet dat je daar wat aan hebt, als je een gereguleerde spanning gebruikt.

    Als je ongereguleerd HV gaat, kun je ook de standaard boordspanning uitlezing gebruiken (dit is natuurlijk gelijk aan de ontvanger accu spanning)
    en potentieel de "extra voltage" poort van de 7008 voor de ontsteking accu.


    En inderdaad: de 7008 is ook gewoon een normale 8 kanaals ontvanger.
    de 7003 is met name bedoeld om via sbus te werken. wat in combinatie met gyro systemen in heli's en tegenwoordig ook vliegtuigen redelijk wat voorkomt.

    zelfs de combinatie kan.
    Dus als je kanaal 8 wilt gebruiken voor een choke servo, en je krijgt dit niet lekker in de pioneer verwerkt, kun je die stekker ook rechtstreeks in de ontvanger duwen.
     
  5. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.508
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    De powerbox mercury srs geeft de accu spanning gewoon aan. En niet de gereguleerde spanning. Dus via de sbus uitgang.
    De pioneer weet ik niet wat die doet.
     
  6. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Als ik de PB pioneer neem dan is deze ongereguleerd. Dus met de standaard boordspanning heb ik genoeg dan.
    Wel vraag ik me af waarom ik verschillende ontvangers zou moeten combineren? Of wat zou hiervan eventueel het nut zijn?
    Zelf dan ik dan eerder neigen om 2x de 7008 te nemen daar ik deze ook als normale 8 kanaals ontvanger zou kunnen gebruiken.
    Tenzij er wel een ander voordeel is om verschillende types te combineren.
     
  7. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    de 7003 is goedkoper dan de 7008.
    maar, de 7008 heeft wel die extra ingang voor telemetrie, dus je zou nog kunnen kiezen om ontvangeraccu EN ontstekingsaccu uit te lezen.
    Verder heeft het geen nut of voordeel.
    7008 is wat veelzijdiger, en makkelijker in te zetten. dus die heeft wel de voorkeur

    ik heb toen de combinatie gekozen vanwege beschikbaarheid op dat punt in tijd. 7008 hadden ze er maar 1 van, en toen was hij verder slecht te krijgen.
    7003 was er wel.
    en stel, je wilt een tik bezuinigen, zou dit een simpele manier zijn die op dat toestel nooit op gaat vallen.
    maar in de toekomst inderdaad misschien wel :D
     
  8. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Intussen al enkele spullen ontvangen. De savox SV1270TG+ servo's nog in bestelling.
    Enkel de throttleservo heb ik al liggen.
    Heb terug voor powerbox one4one kabel gekozen voor het demonteerbaar stabilo en rudder. Dit is betrouwbaarder dan gewone servostekkers telkens uit elkaar te halen.
    Voor de vleugels met flaps heb ik de one4two variant gekozen. Aan de ontvanger of powerbox zijde ga ik servostekker nijpen met de bijhorende krimptang van powerbox.
    Servoarmen zijn 2" van Secraft.
    DSCN3353.JPG
     
  9. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    En we zijn vertrokken. Ga ik deze winter rustig aan verder doen.
    Een opwarmertje begonnen met het lijmen van de servo control horns. Daar ik enkel 15 min z-poxy voor handen heb heb ik dit hiermee gelijmd.
    DSCN3354.JPG
    Beter was nog de 30 min variant maar op zich heb ik wel vertrouwen in z-poxy. Wel zorg ik dat ik voldoende lijm gebruik in de slotjes.
     
  10. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb eigenlijk alleen maar de 15 minuten variant..
    heb er al mijn horns mee gelijmt, op alle formaten toestellen.
    tot nu toe zijn ze er wel eens finaal uit gescheurd (schuim, crash), maar nooit op de lijm losgekomen.
    zowieso heb ik (zonder crash) nooit losse hevels etc gehad.

    er zal altijd betere lijm zijn, maar goed is gewoon goed.
    hele volksstammen zijn anti secondelijm, maar bv in de handleiding van mijn mamba staat het als hoofd lijmtype genoemd.
    ik doe heel veel met sec. lijm, ook daar nooit problemen mee gehad
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2023
  11. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Tis da. Als je maar voldoende lijm in de slotjes duwt.
    Moet wel zeggen als ik de hardware bekijk in deze kit is dit toch echt wel goede kwaliteit hoor. Hier toch al dik tevreden over.
    Nu ben ik nog verder aan het nadenken over de rest. Normaal terug brandstof, maar heb zo het gevoel dat ik de enige zot ben die dit nog doet.
    Nergens zie ik nog iemand hier op het forum dit nog doen. Of toch zeer weinig. Graag wil ik er een DA 70 op zetten. Electro in dit formaat zie ik niet echt zitten.
    Dus ja hopelijk doe ik er goed aan. Stof tot nadenken:hammer:
    Vleugeltjes ook als voorzien van de servogevels. Best wel imposante vleugels.
    DSCN3356.JPG
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2023
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    er zijn er best wel die het doen hoor..
    Alleen niet iedereen reageert:D
    Ik heb ook geen bouwverslag van mijn mamba of edge gemaakt..

    daarnaast heb je nog maar weinig clubs waar je brandstof mag.
    dat helpt natuurlijk niet mee.
    Maar ik heb bij mij in de club juist weer mensen die alleen electro vliegen, die nu langzaamaan toch een brandstofmodel erbij nemen..

    Uitgaan van je eigen kracht..
    Als jij brandstof wilt, gewoon doen!
    Ik krijg persoonlijk nog steeds kippevel van het geluid van die DA70 in een duikvlucht...
    dat gebeurt bij mij echt niet als het om een e- toestel gaat..


    Waar je wel even over na moet denken..
    Mijn mamba was deel metrisch, deels amerikaanse hardware.
    zover mogelijk heb ik alles gewisseld, dus hij is nu 90% metrisch
    bv de schroefjes etc door de hevels heen, kan best, gebeurt niet veel mee.
    maar bv inslagbouten, die schroeven verlies je nog wel eens, dan wil je wel graag ff snel een andere kunnen pakken
    past dat in dit stadium ff aan..
    eenmaal klaar, gebeurt dat niet zo snel
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  13. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Op het eerste zicht (volgens de handleiding) is 90% metrisch van mijn RV8.
    https://www.resources.flexinnovations.com/files/RV-8 70cc Manual Final.pdf
    De bevestiging van de motorkap en motor is amerikaans. Dit haal je niet elke vliegdag los.
    Toch bedankt voor de tip.
    Alleen heb ik geen goed gevoel bij de bevestiging van het staartwieltje. Zie vanaf pg18 in de handleiding. Dit is een manier die ik eerder bij de kleine kistjes zou zien en niet bij deze grote modellen. Op zich kan het maar ik zal mijn rudder demonteerbaar moeten houden. Dus moet ik dan telkens het aluminium plaatje loshalen. Zelf dacht ik dergelijk staartwiel erop te zetten.
    61qPXvhZTIL.jpg
    Helaas zal ik dit niet mogen doen gezien de opbouw van de RV8. Het origineel staartwiel fungeert ook als onderste scharnier van het rudder. Wil ik een staartwiel zoals hierboven dan neem ik dit weg. Enfin we zullen het volgens boekje moeten doen.
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2023
  14. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Heb me een rol aluminium noppenfolie aangeschaft. Beetje vroeg maar toch al wat voorbereiding treffen voor het maken van vleugelzakken.
    Maat pakken:
    DSCN3364.JPG
    Past perfect. Nu nog op zoek naar zwarte afboordlint 25mm breed en dan kan ik beginnen naaien.
    DSCN3365.JPG
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    qua staartwiel:
    Ik zou het ding vastzetten zoals je ingevoegde plaatje..
    hun manier kan inderdaad wel, maar ik zou er zelf ook niet gelukkig van worden als het zodanig onderdeel is van de constructie..
    zeker als het onderdeel is van de scharnierlijn.

    meestal als je het vastzet met het idee, het hoeft er nooit meer af..
    moet het er vrij regelmatig vanaf
     
  16. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Intussen ben ik van idee veranderd. Zie onder het ingevoegd plaatje. Denk dat ik het niet ga mogen doen.
    Voor alle duidelijkheid. Als ik een staartwiel gebruik zoals ingevoegd plaatje neem ik denk ik wat sterkte weg aan het geheel.
    Het originele staartwiel van Flex zorgt eigenlijk ook voor een extra scharnier. Die heb ik niet met een staartwiel zoals mijn plaatje. Dan heb ik slecht 3 scharnieren (zwarte streepjes op foto).
    DSCN3366.JPG
    De afstand die dan nog over is van het rudder is 19cm. Dit is veel (bijna de helft van het rudder) denk ik om alle krachten op te vangen. Dus ja denk best het origineel staartwiel te gebruiken.
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat houdt je tegen om een penscharnier op die plek zelf in te boren?
    Daarbij, zoals het eruit ziet, kan dat stuk ijzerdraad nog stevig heen en weer.
    het is maar 1 stukje alu, niet eens dik.. dus hoeveel kracht gaat het ding opnemen?

    ff screenshot van de situatie..
    upload_2023-11-28_9-49-36.png

    Na een enthousiaste landing zou je zelfs kunnen denken dat je ongewenste krachten in dat roer aan het stoppen bent.
    zijdelings moet de boel eerst de speling overwinnen.. dus er gaan toch krachten in dat roer spelen waar je niet blij van wordt.

    ene kant, zij hebben het bedacht, zal best goed gaan.
    andere kant, ik ben graag eigenwijs, en je moet het zelf repareren als jij die ene bent waar het niet goed gaat :D
     
    serge pot vindt dit leuk.
  18. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.759
    Locatie:
    Ede
    En wat te bedenken van alle klappen van het staartwiel welke ook op je servo komen .

    Mijn inziens eender om dit te veranderen.
     
  19. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Penscharnier bijplaatsen gaat moeilijk worden daar ik het rudder demonteerbaar moet houden. Zowel voor transport als opbergen.
    Dus ja. Zal nog zien hoe ik dit ga oplossen.
    Intussen m'n servo's ontvangen. Savox SV 1270TG+ HV.
    DSCN3369.JPG
    Benieuwd hoe deze het zullen doen. Enkel Hitec ervaring daarmee.
     
  20. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ziezo enkele avonden aan het naaien geweest.
    DSCN3370.JPG
    Het resultaat mag er zijn (al zeg ik het zelf). De eerste keer dat mijn zelfgemaakt vleugelhoezen zo goed zijn gelukt.
    DSCN3371.JPG
    En om het helemaal af te maken. Nog enkele sticker uitgesneden met de plotter.
    DSCN3373.JPG
    Nu nog kijken voor extra hoezen voor het stabilo en rudder.
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina