Bouw heftruck uit 1980 van Gend en Loos

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door vGenLheftruck_Maarten, 14 aug 2020.

  1. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Den Bosch
    Doordat de mast nu bij Jan is aangekomen kan hij mast en heftruck samen brengen.
    Als eerste heeft hij de vorken zo gemaakt dat ze vastgezet kunnen worden aan het vorkenbord.
    Zoals je ziet staat een mast nu nog op de grond.
    Een bovenaanzicht.
    Ik zag mijn heftruck er natuurlijk al lang in, maar nu met de mast er bij ziet iedereen dat dit een heftruck is.
     
    Catwoman, gerard v Beuningen, ozy en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    880
    Locatie:
    Rotterdam
    Mooie vorkheftruck, zoals bij van Gent en Loos.
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  3. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Den Bosch
    Inmiddels kan de heftruck ook neigen.
    Dat betekent dus dat de mast vastzit aan het draaipunt wat zich achter het dashboard bevind
    Je ziet, de mast staat nog niet op 'de strijdwagen' maar het idee is er al wel.

    Kees van Gend had geklaagd, dat hij het bedienen van de mast erg lastig vond.
    Dit komt natuurlijk gewoon door zijn te korte armen, maar dit is voor hem aangepast!
    Soms kan het niet snel genoeg gaan voor het personeel.

    Vervolgens is Jan aan de gang gegaan om het vorkenbord ook te heffen, daarvoor is er een (spindel)motor ingebouwd. En daarvoor moest er natuurlijk ruimte worden gemaakt in het voorschot (zodat de motor daar heen en weer kan bewegen).
     

    Bijgevoegde bestanden:

    douPel, ozy, trialrolf en 4 anderen vinden dit leuk.
  4. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Den Bosch
    Zelf ben ik op mijn betere dagen ook begonnen met de wagon (verwacht geen spectaculaire beelden want die zijn er (voorlopig nog) niet.

    De enige mogelijkheid om hier op een goede manier aan te beginnen zou natuurlijk bij het railsbed zijn.
    Maar ja, omdat 'eigenwijs ook wijs is' ben ik begonnen met de laadvloer van de wagon.

    Onder de laadvloer ziet het er zo uit.
    Dan kan je daar een wagon opbouwen die met een maximale snelheid van 110 km/h kan rijden en een maximale belading tot 19 ton kan vervoeren.

    Aangezien dat niet natuurlijk niet mijn bedoeling is, heb ik de onderkant wat vereenvoudigd.
    En de foto die je hier ziet, zijn het prille begin!
    Zoals je ziet, is de vloer uit drie delen opgebouwd omdat het middendeel van de wagon, waar de deuren zitten, breder is.
    De kale werkvloer van de wagon ziet er daarmee zo uit.
     
    Laatst bewerkt: 24 nov 2023
    ozy, bvdh, Catwoman en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Den Bosch
    Jan gaat als een speer.
    Hij heeft nu de hefmotor geplaatst
    Zie het vooraanzicht
    boven het bovenaanzicht

    Even passen hoe het smoelt
    Nou Jan,
    ik moet zeggen hier ben ik HEEL BLIJ mee!!
    Nog eentje dan?

    Als je dus gaat neigen dan beweegt de mast heen en weer.
    En omdat de mast vast zit aan de voorwielen, bewegen die dus ook en dan krijg je dit, (zie je hoe dat werkt Helicor)?
    SUPER hoor JAN

    Met de wagon zit het een beetje tegen (natuurlijk!).
    Ik dacht, de wagon is en 63 cm lang,
    als ik dan de zijwanden uit 1 stuk kan maken dan heb ik daar 2 stevige wanden (want de deur opening verzwakt het geheel een beetje).
    Daarom had ik ook hout bestelt van 90 cm lang.

    Dit hout werd verstuurd in een doos waar je bijvoorbeeld ook de voorvork van een motor ik zou kunnen versturen.
    De 'planken' zweefde door de doos en werden verstuurd in een periode waarin het de hele dag door regende (veel te vochtig voor dit hout dus).
    Ik had het expres al plat op de vloer gelegd met gewicht er op, maar als ik het open maak en op m'n werktafel leg komt het aan de zijkanten een 10 cm omhoog.
    Ik had het nog vochtig gemaakt en weer neergelegd, lijkt wel of het hout uit een kromme boom komt!

    Met mijn uitdagingen kan ik altijd bij Jan terecht.
    En die gaf ook al aan dat de bevochtigingstruck niet zou gaan werken.

    De wagon wordt bij de originele methode via het uitwendige skelet opgebouwd, door de flinke planken die ze er tegen aanzetten, en dan om de zoveel planken het geheel vastzet met een klinknagel waardoor je een stevige constructie krijgt.

    Ik zal de verschillende delen per segment opbouwen en er dan een H profiel tussen zetten.
    En ik bedoel met een segment het hout tussen de 2 verticale delen van het uitwendige skelet
    Voor de stevigheid sluit ik de bovenkant dan op in een U-profiel.
    Voor de onderkant moet ik nog even kijken.

    Dus het zal wel weer even duren voor er weer wat zichtbaar wordt.
     
    Laatst bewerkt: 2 dec 2023
    ozy, bvdh en trialrolf vinden dit leuk.
  6. Helicor

    Helicor

    Lid geworden:
    28 aug 2009
    Berichten:
    2.786
    Locatie:
    Drenthe
    ""Als je dus de mast op 'de strijdwagen' zet dan krijg je dit, (zie je hoe dat werkt Helicor)?""
    Jazeker, een grote hand die aan een touwtje trekt, duidelijk toch?:bier:
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  7. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Den Bosch
    Geniet er maar lekker van!
    Tis je gegunt!
     
  8. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Den Bosch
    zo ziet het er uit zonder hefmotor
    door het plaatsen van de hefmotor kan het vorkenbord nu ook omhoog
    Waarbij de ketting, net als bij het origineel, vastzit aan het vorkenbord
    Na veel gepruts (sorry Huib) ziet het er dan zo uit!

    En dan komen nu de lastiger stukken.
    De aandrijving en het sturen.
    Voor de aandrijving en het sturen had ik eerst onderstaande unit. Maar die was alleen geschikt voor het plastic model.
    En het sturen zou dan plaats vinden door een tandwiel op een servo
    Maar inmiddels hebben we het over een model, totaal van messing!

    Dat (stuur)wiel zullen we dus opnieuw moeten uitvinden!
     
    Laatst bewerkt: 5 dec 2023
    gerard v Beuningen, ozy, bvdh en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.509
    Locatie:
    Nijmegen
    mooi die kettingen ! :thumbsup:

    Groetjes, Charlotte :bye:
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  10. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Den Bosch
    Aangezien een foto veel meer zegt:
    Vanwege het grote gewicht gaat Jan nu toch voor voorwiel aandrijving.
    Dat wordt dus een grote verrassing .....

    En wat de wagon aan gaat...

    Ik dacht dat er rechts en links van de deur steeds 3 even brede schotten stonden. Blijkt dat de middelste breder is.
    Ik had de eerste 2 elementen via snijden uit het hout gehaald,
    En de ventilatieopening met een Dremel gemaakt, het zag er niet uit!
    Dus gewoon op nieuw beginnen.
    De proxxon uit de kast gehaald, gaat ook veel gemakkelijker (geeft ook wel veel meer stof).
    Maar buiten zagen is voor mij geen optie!
    Ik heb de breedte van de spijlen een mm aangepast en voor het zagen ziet het er nu zo uit
    Aangezien het allemaal wat groter word, word de wagon ook beplankt. Daarvan zie je de voorbereiding hieronder.
    Onder op de werktekening en in de lijmklemmen zie je onderdelen voor de wielophanging.
     
    Ro-tje, ozy, Catwoman en 5 anderen vinden dit leuk.
  11. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Den Bosch
    Dank voor alle leuk klikkers!
     
  12. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Den Bosch
    bvdh en Catwoman vinden dit leuk.
  13. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Den Bosch
    T.a.v. de trein gaat het maar langzaam.
    Dit is niet outside of my box, dit is in een box die mijlen verstaat.

    Er moet dus geregeld iets opnieuw, waardoor het beter/mooier wordt!
    Er moet geregeld nog iets aangepast worden voordat alles recht lijkt (zoals je hier goed ziet).
    Dat die ramen niet recht zijn, boeit me niet erg luiken blijven toch dicht!
    Waarmee dus duidelijk is dat ook de geleiders van deze luiken nog ontbreken
    De diagonale stijl staat verkeerd om, maar is dan ook nog niet gemaakt, was meer voor de beeldvorming.
    Hieronder vind je de eerste deur, ook deze is nog niet klaar ook details ontbreken nog

    Mag ik zeggen het begin is er?
    Of moet ik zeggen het idee is er?
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2024
    gerard v Beuningen, Catwoman en ozy vinden dit leuk.
  14. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Den Bosch
    Laatst bewerkt: 29 apr 2024
    bvdh, Truckie, Catwoman en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Den Bosch
    Dank je wel #Rolf voor je korte gesprekje.

    Het gene wat mij het meeste stoort is dat de planken niet doorlopen van zijwand tot deur, wat bij het origineel natuurlijk wel zo is.

    Een van mijn blokkades is dat ik te snel resultaat wil zien.
    Ik had alle panelen al voor bewerkt met planken maar die lopen dus niet door.

    Dus bij de volgende stukken van 3 panelen, haal ik de planken er er weer af met de strijkbout.
    Grote voordeel daarvan is dat het H profiel meteen past.
    En in principe zullen de planken nu ook netter aan kunnen sluiten tegen het paneel.

    Wat mij minder stoort is dat een staander een bochtje heeft.
    Ik weet wat die dingen af en toe te verwerken kregen dat we er met een hoge lepel tegen aantreden op de wagon iets te verplaatsen, omdat een pilaar lastig stond.
    Dus ik schuif het voor het gemak onder verouderen.

    Dank aan de leuk klikkers!
     
    ozy, Catwoman, RenéH en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Den Bosch
    Accepteer wat je niet kan veranderen,
    En verander wat je niet kan accepteren!
    Bovenstaande is voor mij een gegeven!
    Dan moet ik daar natuurlijk ook naar handelen.

    Ik heb van het deel wat al klaar was alle planken er weer afgehaald.
    Gelukkig had ik voldoende hout ingekocht.
    Want alles wat er af komt kan weg!

    En heb ze nu horizontaal gelijk op beplankt.
    En uiteindelijk ziet dat er dan zo uit
    En nu is het diagonale deel op maat.
    Zoek de verschillen
    A
    B
     
    ozy, Catwoman, bvdh en 4 anderen vinden dit leuk.
  17. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Den Bosch
    Een gezond mens heeft wel duizend wensen,
    Een ziek mens maar 1.
    Ben ik even blij dat ik niet ziek ben!

    Omdat lange uren werken/hobbyen er even niet in zit ben ik maar begonnen met studie modellen.

    De wagon heeft 18 pallet plaatsen.
    Dit zullen in de eerste plaats:
    - pallets met randen met goederen zijn
    - pallets met vaten/palletvrachten zijn
    Betekent dat ik minimaal 36 pallets mag bouwen (en de nodige randen)
    .
    Op een later moment zullen dat ook hele of halve boxen zijn.
    Ik heb al verschillende keren geprobeerd een halve box te bouwen, solderen of lijmen, het is mij nog niet gelukt.

    Ik zou voor 'van Gend en Loos' 2 soorten pallets nodig hebben.
    - De originele van Gend en Loos pallet
    Origineel bestaat de onderkant uit 3 brede planken, maar die had ik niet liggen!

    Deze bestaat uit 3 stevige balken met daar op planken van hardhout (valt onder pallets voor zware vrachten).

    - De blok-pallet werd ergens tussen '80-'81 geïntroduceerd.
    - De 'van Gend en Loos' Randen!

    Ik ben heel tevreden met de blokpallet met rand, ondanks dat de messing nog niet helemaal naar mijn zin is.
    Maar de rand ziet er uit als een rand!
     
    Laatst bewerkt: 7 aug 2024
    trialrolf, gerard v Beuningen, ozy en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Den Bosch
    Inmiddels ben ik maar begonnen met een bouwhulp te maken voor in eerste instantie de 'van Gend en Loos' pallet.
    Dat hoef ik niet steeds de verschillende maten op te meten. Maar kan ik het afmeten aan de bouwhulp.
    Tevens bouw ik daar ook de pallet op.
    De foto volgt nog.

    Grote voordeel is dat alle volgende pallets de zelfde afmetingen hebben!
    De bouwhulp voor de Rand is al klaar.
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2024
  19. vGenLheftruck_Maarten

    vGenLheftruck_Maarten

    Lid geworden:
    4 jun 2020
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Den Bosch
    De eerste randen worden opgebouwd, Boven aan ijslolly houtjes en onderaan een 12 mm breed gezaagd houtje.
    Je ziet hier de tweede versie blokpallet.
    Randen zijn er eigenlijk in 3 versies:
    Ik bouw voor als nog alleen B en C.
    De eerste 5 randen zijn klaar

    En als ik alles bij elkaar zet dan heb ik de eerste 3,5 palletplaatsen bezet
    Hier zie je de 3e versie blokpallet.
    Ook van de 'van Gend en Loos' pallet zijn er nu ook al meerdere gemaakt.
    Ik had er twee afgekeurd omdat er een meetfout in zat (hij was een mm te hoog).
    Hier en daar zit er al een wash over de randen en pallets.

    Toen bedacht ik mij, OK, in het echt kan dat naar binnen, maar gaat dat op schaal ook lukken (je zou zeggen van wel natuurlijk, maar ok).
    Maar als ik er dan de deur naast zet dan blijkt er zelfs nog ruimte over te zijn.
    In het echt kunnen een vrachtwagen en een wagon een pallet met 5 randen laden en blijkbaar mijn 'wagon in de toekomst ook.
    Echter een pallet met 3 randen en een pallet met 2 randen moet je in de wagon opstapelen.
    Vanwege de droogtijd van de lijm is het een langdurig proces.
    Maar het moet ook leuk blijven natuurlijk, ik bouw dus niet elke dag iets, maar in principe een pallet en rand per dag.

    Zelf ben ik aardig tevreden over de randen, OK de hoeken zijn niet gelijk, jammer dan!
     
    Laatst bewerkt: 21 aug 2024
    trialrolf, ozy en Marceline vinden dit leuk.
  20. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.556
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ziet er best goed uit, je kan altijd over dat laatste 0,10mm zeuren als je dat wil .
    Ik zeg altijd maar als het goed oogt zal het wel in orde zijn, de gekken die met een schuifmaat over de baan lopen zijn gelukkig dun gezaaid :koud:
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina