X-Dream

Discussie in 'F3-RES' gestart door jowa, 20 nov 2019.

  1. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.066
    Locatie:
    Huissen
    Het spijt me om te lezen dat je servo's zijn kapot gegaan.

    Ik ben ook aan het bouwen en kom dus binnenkort ook bij de remkleppen aan. Nu zie ik verlengstukjes op je heveltjes van de servo's. Betekent dit dat de remklep weer dicht gaat door de vliegsnelheid als je de servo weer op 0 zet? Of zit er een veertje die hem dichtdrukt? Bedankt alvast. Screenshot_20210205-172717_Chrome.jpg
     
  2. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.935
    Locatie:
    Zierikzee
    Ik vlieg toch al behoorlijk lang met de emax servo’s en ze draaien nog steeds prima. Is de voltage te hoog geweest?
     
  3. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.414
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Antwoord nr 1 ;)
    En een magneetje houdt ze dicht.
     
  4. Amigo II

    Amigo II

    Lid geworden:
    18 mrt 2016
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Eindhoven
    Een bezoekje aan de Mac Drive doet wonderen :).

    @ Lykele en Adrie, ik denk inderdaad dat ik de stekker omgewisseld heb en dat daardoor kortsluiting is ontstaan.
    Het accupakket is 6 Volt.

    @ Loek, persoonlijk vind ik het heveltje te kort om de remklep goed te openen vandaar het verlengstuk. Ik gebruik geen elastiek om de klep te sluiten deze valt altijd weer, door de luchtdruk in zijn magneet. Werkt voor mij uitstekend.
     
    jve vindt dit leuk.
  5. Loet Wakkerman

    Loet Wakkerman

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    3.066
    Locatie:
    Huissen
    Dankjewel, ga ik dus ook zo doen.
     
  6. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik heb een stukje verenstaal door de gaatjes van de arm heen gewoven om hem zo ca 1 a 2 cm te verlengen. Meer is niet nodig. Ze vallen vanzelf weer dicht (bij mij).
     
  7. Amigo II

    Amigo II

    Lid geworden:
    18 mrt 2016
    Berichten:
    96
    Locatie:
    Eindhoven
    jowa, Lyckele, jve en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Nogravity

    Nogravity

    Lid geworden:
    22 okt 2019
    Berichten:
    269
    Locatie:
    Nieuwegein
    Mooi!
     
    Amigo II vindt dit leuk.
  9. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Proficiat Hans, weer n X erbij.
    Op naar de volgende NK.
     
    Amigo II vindt dit leuk.
  10. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    939
    Locatie:
    Emmen
    Heeft iemand al de E-romp gebouwd van de X-dream ? Ontvang graag wat foto's van de inbouw van de servo’s, Lipo en regelaar.

    Alvast bedankt voor het delen.
     
  11. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    939
    Locatie:
    Emmen
    De E-romp is inmiddels klaar. Blij met het resultaat, nu even wachten hoe de combi motor/Lipo functioneert.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Lyckele vindt dit leuk.
  12. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.414
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Mooi Peter. Wat is het gewicht van de romp vliegklaar geworden?
     
  13. funpeter7823

    funpeter7823

    Lid geworden:
    22 nov 2013
    Berichten:
    939
    Locatie:
    Emmen
    De meester kan het nog steeds, de romp compleet weegt 240 gram, geen idee of dat licht of zwaar is.

    De romp met starthaak weegt 214 gram.
     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2022
  14. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.414
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Complimenten aan de meester! Netjes.
    Heb ook geen idee of dat licht of zwaar is maar was benieuwd.
     
  15. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    274
    Locatie:
    oost Gelderland
    Het is inmiddels vier jaar geleden dat ik gestart ben met de bouw van de Xdream, en dit draadje. Ondertussen zijn er veel nieuwe (E) RES modellen op de markt gekomen, waarvan de meeste met een carbon ligger. Zelf heb ik een voorkeur voor de Dbox vleugel. Ik volg de ontwikkelingen nauwgezet op het Duitse zusterforum over de RES, de ervaringen en wedstrijdverslagen gaan erin als zoete koek. Alles afwegende heb ik toch weer een Xdream gekocht. Nu heb ik wel wat ideeen over wat aanpassingen van de vleugelbevestiging en de dubbele knik in de vleugel. Als je met een schuin oog kijkt naar de Purito, de RESkant XDR en de Encanto, zou de romplengte meer moeten worden (Purito/Encanto), wat meer koorde(Purito), Pylonnetje? (RESkant XDR) en als gevolg daarvan een knik minder in de vleugel door een lager zwaartepunt(Encanto)??? Kortom: projectje! Deze week nog met @funpeter over gehad: de piloot heeft toch het grootste aandeel in de vliegprestaties.
    Ik kon redelijk meekomen in de laatste oefenwedstrijd in Markelo met mijn Xdream, dus de nieuwe Xdream kan ik gerust wat verprutsen met mijn aanpassingen. Aan de essentieele karakteristieken kom ik niet met mijn vingertjes. Ik heb er vertrouwen in. En daarbij; al dat geneuzel over de geweldige eigenschappen van andermans model, daar ben ik minder vatbaar voor geworden in de laatste vier jaar.
     
  16. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ben benieuwd. Het enige wat ik gevoelsmatig zou willen veranderen is het "zwabberen" bij forser inzetten van een bocht. Ik heb echter alleen de xdream als referentie, misschien kan het niet zonder.

    Bij sterker inzetten van een bocht verlies ik relatief veel energie/hoogte. Het duurt even voordat hij stabiel in een bocht ligt met constante snelheid. Herkenbaar of ligt het aan mij?

    Verder zou ik niet zeker weten wat te veranderen of te verbeteren. Misschien een focus op iets hogere vliegsnelheid bij het steken. Maar wat je daarvoor moet aanpassen (profiel, weerstand overige delen) weet ik niet.
     
  17. jowa

    jowa

    Lid geworden:
    22 apr 2014
    Berichten:
    274
    Locatie:
    oost Gelderland
    Het 'zwabberen' komt mij niet bekend voor. Robert Zeller gaf wel aan één mm meer hoek te maken bij overgang middendeel naar aansteekvleugels. Althans zo heb ik het geïnterpreteerd. Mm maat is niet zo gebruikelijk bij een hoek. Dus ik zou hem daar nog explicieter naar kunnen vragen. Hij opperde dat het bochtengedrag er aanzienlijk door zou verbeteren. Misschien het proberen waard. (Staat wel haaks op wat ik voor ogen heb met maar 1 knik ipv 2).
     
  18. arvaa

    arvaa

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Deventer
    Dat zwabberen wat jij beschijft zou kunnen komen door grote uitslagen al bij weinig sturen. Persoonlijk gebruik ik exponentieel bij een kleine uitslag. Daar wordt een kist een stuk rustiger van. Het kan ook zijn dat je hele snelle servos gebruikt. Ook dat geeft een onrustig stuurgedrag
     
    jowa en jve vinden dit leuk.
  19. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Beide zijn waar: snelle servos en forse uitslag. Ik zal eens experimenteren met een wat kleinere ri-roer uitslag. Ik hou niet van expo maar misschien in dit geval wel een oplossing mits met mate toegediend.

    Ik zou zelf geneigd zijn een nog iets langere staart te proberen maar weet niet of dat het gedrag verbetert. Ik zie een flinke (gier en rol) reactie op richtingsroer, die daarna leidt tot een kortdurende wat onrustige beweging tot alles weer "stabiel" is.
     
  20. arvaa

    arvaa

    Lid geworden:
    30 aug 2005
    Berichten:
    219
    Locatie:
    Deventer
    Lange staarten geven inderdaad meer stabiliteit maar laten daardoor de thermiek ook minder zien. Het is een keuze.
     

Deel Deze Pagina