Horten met vector sturing

Discussie in 'Aerodynamica' gestart door MaartenCornelissen, 13 dec 2023.

  1. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Amersfoort
    Een indoor model van de Horten Vi Man, dat zou mooi zijn.

    upload_2023-12-13_12-59-12.jpeg

    Constructief wel een uitdaging. Bij 1 meter spanwijdte is de wortelkoorde maar 5 cm en de tip slechts 1 cm. Hoe passen daar nog rolroeren en servo's in?

    Toen kreeg ik de volgende ingeving:
    upload_2023-12-13_13-3-36.png

    Twee motoren met de propellers parallel aan de neuslijst en daardoor in een hoek t.o.v. elkaar. Draaien de propellors even hard dan gaat het vliegtuig rechtuit, bij een verschillend toerental gaat het vliegtuig draaien. Up/down sturen kan ook met 1 klep in het midden (dat moet net passen) en daarmee zouden de roeren in de vleugetippen kunnen komen te vervallen. Als, mits, tenzij, het vliegtuig ook de juiste kant op rolt en giert. Dat is ingewikkelde materie, dat weet ik wel. Hieronder een plaatje van de krachten van de motoren op het vliegtuig.

    upload_2023-12-13_13-10-45.jpeg

    Als de linker motor meer toeren maakt dan de rechter, resulteerd dat in een rotatiekracht rechtsom en een versnellingskracht naar links (haaks op de vliegrichting). Hierdoor gaat het vliegtuig roteren en schuiven, met als gevolg dat de lucht aanstroming bij de linker vleugel rechter van voren komt en bij de rechter vleugel schuiner. Dat doet het vliegtuig rechtsom kantelen om zijn langsas. Of te wel gieren en kantelen naar rechts, precies wat je wilt.
    Iemand hier ervaring mee in de praktijk?
     
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.406
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik zie de logica niet van de as van de motoren haaks op de voorlijst van de vleugel plaatsen. Als beide motoren gewoon recht vooruit staan heb je toch volledig hetzelfde resultaat?

    Lang geleden was er een rc tweedekkertje te koop van een cm of 25 span, ben de naam vergeten, met twee motortjes, dat op precies dezelfde manier werkte, richting werd gestuurd door de twee motoren verschillend aan te sturen.
     
  3. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.210
    Locatie:
    Rotterdam
    is het rendementsverlies door de twee motoren zo scheef te zetten al niet voldoende om te besluiten conventioneel te gaan sturen:D
     
  4. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Amersfoort
    Valt mee, 5% efficiency verlies door de schuinstelling van de motoren bij een pijlstelling van 17 graden. Maar als je een oplossing hebt hoe een roer en servo te plaatsen in torsie stijve vleugel, met een koorde van 20 mm en een dikte van 2 mm, hoor ik het graag.
    Wil de vleugels van balsa, bekleed met dun koolstof weefsel, maken. Dit uit laten harden in een mal, zodat de juiste verdraaiing er in komt en blijft. Geen idee hoe je dat met depron (het favoriete indoor materiaal ) voor elkaar zou moeten krijgen.
    Overigens lijkt weerstand geen enkele rol te spelen in de indoor wereld. Veel vliegtuigen hebben zelfs extra weerstandsvlakken voor betere bestuurbaarheid. Hoe dat precies zit heb ik nooit helemaal begrepen.
     
  5. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Amersfoort
    Constructief is het veel makkelijker de propellers parallel met de voorlijst te zetten. Ziet er ook mooier uit vind ik. Ook krijg je zo die kleine zijwaardse kracht wat denk ik gunstig is voor het bochtenwerk.
    upload_2023-12-13_15-19-20.png
    (of zelfs meskant vliegen?)
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2023
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.210
    Locatie:
    Rotterdam
    Waarschijnlijk omdat je indoor heel snel te hard gaat.
    dan maak je weerstandsvlakken, zodat je met wat meer gas kunt vliegen, en zo een betere besturing krijgt.

    Qua servo IN de vleugel:
    misschien denk ik te ouderwets, maar een torsiestang, servo in het midden van de romp?
    beetje het idee zoals het vroegah bij de trainers gebeurde

    Nu ben ik zelf ook groot voorstander van servo bij het roervlak, in de vleugel. die stang heeft toch altijd een paar nadelen
    maar hier zou het evt een oplossing zijn?

    Ik heb ook wel eens een micro horten gebouwd (https://www.rbckits.com/shop/airplane-kits/balsa-build-kits/rbc-fun-flyer-kits/micro-horten.html)
    ook een dun profiel
    die heeft de servo vlak bij het midden liggen, een dunne bowdenkabel
    kabel loopt parallel aan de voorlijst, loopt vlak bij het roer 90 graden de bocht om, zit daar aan de hoorn vast
     
    MaartenCornelissen vindt dit leuk.
  7. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.406
    Locatie:
    Harderwijk
    Elevons via een torsiestang aansturen vanuit het midden heeft bij een gepijlde vliegende vleugel wel een groot voordeel; servo's in de vleugel zitten normaliter ver naar achteren met alle gevolgen van dien. Ik heb ooit een Parabola gemaakt waar ik de servo's helemaal bij de vleugelwortel had en de elevons aanvankelijk aanstuurde met een carbon staaf, tot mijn verrassing bleek het carbon nogal te torderen, uiteindelijk heb ik de carbon stangen vervangen door aluminium buizen en dat werkte vrij goed.
     
    Laatst bewerkt: 14 dec 2023
    MaartenCornelissen vindt dit leuk.
  8. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Amersfoort
    Dank voor het mee denken heren. Een torsiestaaf klinkt goed, wordt wel heel krap. De wortel koorde is 5 cm en 0,4 cm dik. De tipkoorde 1 cm en 0,1 cm dik. Ben al blij als ik de vleugel sowieso torsie en buigstijf krijg. En bovendien, eh... Ach, laat ik het maar eerlijk zeggen, het experiment met de 2 motor sturing lijkt me gewoon heel leuk :)
    Een 6 mm servo voor het hoogteroer moet in het midden passen. Daar is iets meer ruimte ivm de grotere koorde van de 'romp'.
    Het kleinste buitenlopertje wat ik kon vinden was de Hacker A05-13S kv3200 1,7 cm doorsnede, 7,5 gram. Maar als iemand iets kleiner/lichters weet hoor ik het graag. Zoek ook nog een lichte regelaar voor 2x5 ampere uit een 2S lipo.
     
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.406
    Locatie:
    Harderwijk
    Moet je niet 2 regelaars hebben, om die motoren afzonderlijk aan te sturen?!
     
  10. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Amersfoort
    Hoopte dat dat met 1 regelaar kon. Die drones sturen toch 4 motoren afzonderlijk aan met 1 regelaar? Maar 2 regelaars van 5 ampere kan natuurlijk ook.
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.969
    Locatie:
    Nootdorp
    Nee hoor, een drone met 4 motoren heeft 4 regelaars aan boord.
     
  12. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Amersfoort
    Aha. Heb je een tip voor een lichte van 5A werkend op een 2S lipo?
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.210
    Locatie:
    Rotterdam
    ff paar dingetjes.
    die Micro horten die ik ooit heb gebouwd, kon exact tegen het midden van het toestel een standaard miniservo kwijt.
    onder de huid van de vleugel dus, compleet verloren weggebouwd.
    heel klein heveltje, en zo een bowdenkabel naar het roer.
    In jouw geval wordt dat een bowdenkabel van 50 cm oid, maar waarom zou dat niet kunnen?
    voornaamste uitdaging was de kabel bij het roer zonder speling de 90 graden draai te laten maken zonder stroef te gaan lopen.

    dat is dus een oplossing waarbij de servo niet in de punt van de vleugel zit.. maar in het midden van het toestel
    die met de torsiestang ook trouwens.

    Qua drone regelaars:
    zou je ff mn bouw van de grote speed horten moeten opzoeken, ook van RBC
    daar wilde ik een 60 amp regelaar inbouwen, was nogal zwaar en groot.
    door een forumcollega op een andere optie gewezen, drone regelaars, en met een flash actie om andere software erop te zetten, pakt dat ding ook gewone ontvangertaal.
    in een drone wordt hij rechtstreeks aangestuurd door de computer, zonder ontvanger etc ertussen.

    dan heb je een 60 amp regelaar, kleiner dan een 2 euro stuk, en ongeveer net zo zwaar als dat eurostuk..
     
  14. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Amersfoort
    Voornaamste argument is dat het experiment met de 2 motoren sturing op een Horten me erg leuk lijkt ;-)
    Maar los daarvan, de vleugel is veel te smal om een bowden kabel een 90 graden draai te laten maken. En te dun om een torsiestang kwijt te kunnen. We hebben het hier over een vleugel met een slankheid van 32, een gemiddelde koorde van 31 mm en een gemiddelde dikte van slechts 3 mm (en ik streef zelfs naar 2 mm)
    Aan zo'n drone regelaar zat ik ook te denken. 2x 5 ampere is meer dan genoeg, zou ik dan op de groote van een dubbeltje uitkomen?
     
  15. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Drachten
    Tja, met twee motortjes sturen kan goed.
    Heb het laatste indoorvliegavond nog gezien.
    Collega vlieger had een FX620 van Aliepress, dingetje is iets van 20 cm.
    Had bovendien ook nog zo’n set besturing en motortjes uitgebouwd en een schuim model, lijkend op een DC3 met de motortjes trekkend, gebouwd.
    Hij heeft al die ontvangertjes gebonden met een zender waarin een 4 in 1 module zit.
    Weet niet hoe groot jouw Horten gaat worden?
    Zou de motortje trouwens wel recht op de vliegrichting inbouwen.
     
  16. MaartenCornelissen

    MaartenCornelissen

    Lid geworden:
    8 sep 2010
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Amersfoort
    Ik dacht aan 1 meter spanwijdte. Vleugeloppervlak is dan iets meer dan 3 dm2. Gewicht vliegtuig 15 gram :rolleyes:. Gewicht servo, motors, propellers ESC's, lipo, ontvanger 50 gram? Of kan dat voor minder? Kom anders op een vleugelbelasting van ongeveer 20 gram/dm2. Dat lijkt me toch wat veel voor een indoormodel.
    Een goed idee om een kant en klaar 2 motorig model bij Aliexpress te kopen en daar de onderdelen van te gebruiken.
    Bijvoorbeeld deze Voor die 40 euro zit er ook nog een gyro en 3 accu's bij.
     
    Laatst bewerkt: 17 dec 2023
  17. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.406
    Locatie:
    Harderwijk
    Tja, daarmee sponsor je dan wel meteen de uitroeiing van de Oeigoeren en de voortijdige annexatie van HongKong...
     
  18. ked

    ked

    Lid geworden:
    25 dec 2009
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Drachten
    Tja, helaas is het in de praktijk dat zeker de helft van de spullen die je hier in de winkel koopt, gemaakt worden in China.
    Zelfs in modelbouwland is dat de praktijk.
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.233
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Gelukkig wel die mensen moeten ook leven.
     
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.406
    Locatie:
    Harderwijk
    Bedoel je de Oeigoeren?
    Persoonlijk doe ik mijn best om geen Chinese producten bij Chinese winkels meer te kopen. Lukt vaak niet allebei, en is zowiezo een stuk duurder.
     

Deel Deze Pagina