Flex RV8-70cc

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Wes56, 8 nov 2023.

  1. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Zo heb ik laatst 1 ingebouwd.[​IMG]
     
  2. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ik heb een uitlaat MTW TD120K waar ik het mee moet doen. Is dit dezelfde kist op uw foto?
    Hier ook nog een foto van iemand die de RV8 70cc heeft gebouwd met een MTW 120K uitlaat.
    IMG_3997.jpeg
    Wel een vermoeden dat hij de uitlaatbuis heeft ingekort om door het gat te krijgen.Want hier lijkt het erop dat het houten frame van de motorkap niet is doorgezaagd. Met volle lengte kan ik de motorkap niet genoeg naar onder brengen door de motor om de buis er in te krijgen.
    Daarom mijn vraag in post 80.
     
  3. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Ja, zelfde kist. De kap kan beperkt omlaag dus ik heb de uitlaat ook flink ingekort.
     
  4. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ah ok. De kap kan inderdaad beperkt omlaag. Dus u zou ook het hout in takt laten en de uitlaat inkorten?
    Wel heb ik dan schrik hoe korter deze is, hoe meer uitlaatrestanten via de opening onderaan de romp, terug in de romp kunnen. Daarom ik hem zo lang mogelijk wil laten en eventueel het hout doorzagen, om er een nieuw houten brugje in lijmen, zodat de kap terug stevig is. Zo schuif ik zonder problemen de motorkap over de uitlaat.
    Opening is hier zichtbaar in linker bovenhoek.
    kap2.jpg
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Ik snap je probleem, maar die hadden wij niet. We hebben geen gat onderin. Kort was voor ons dus niet een probleem. Wel iets meer poetsen denk ik.
     
  6. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.521
    Locatie:
    Heerenveen
    Kort je die pijp in voor zover nodig, kap monteren en desnoods een stuk teflon of siliconen pijpje over het eindpijpje van de uitlaat schuiven.

    Destijds met mijn Sukhoi 31 met moki 215, moest ik om de motorkap demontabel te houden de uitlaatpijpen ook binnen de kap houden, zodoende het laatste deel van siliconen slang die je tijdens montage van de kap zo door de gaten naar buiten kon drukken. Zaten met een slangklem op de eindpijpen van de uitlaat.. Werkte perfect.
     
    Wes56 vindt dit leuk.
  7. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Dit zou misschien nog de beste optie zijn. Dan hoef ik het houten frame van mijn motorkap niet door te zagen. Ga even zoeken of ik dergelijke slang in deze diameter kan vinden.Misschien dat dit bruikbaar is? https://ptfetubeshop.com/product/ptfe-slang-17mm-x-20mm/
    Buitendiameter van mijn uitlaat is 18mm en binnen 16mm.
    Bedankt voor de tip.
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2023
  8. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.521
    Locatie:
    Heerenveen
  9. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ok bedankt. Aan de andere kant kon ik net deze foto vinden van een andere bouwer. Daar heeft deze ook de houten frame van de motorkap doorgezaagd zoals ik het dacht te doen.
    20231127_134152.jpg
    Mogelijks is de motorkap wel nog stevig genoeg dan.
     
  10. Jonkje

    Jonkje

    Lid geworden:
    29 jun 2009
    Berichten:
    4.521
    Locatie:
    Heerenveen
    En anders van triplex een U-vormige versteviging er omheen lijmen als je het niet sterk genoeg vind.
     
  11. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Blij dat je er ook zo over denkt. Dit was mijn idee te zien in post 80. Misschien niet echt duidelijk te zien maar hier nog eens de foto met aanduiding hoe ik het zie:
    kap3.jpg
    Zo dacht ik het oorspronkelijk te doen als ik de uitlaat exit buis niet wil inkorten.
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  12. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Wat is het maximum subtrim die je mag gebruiken? Voor sommige savox servo's heb ik toch best veel subtrim nodig, om de servogevel mooi 90 graden te hebben?
    De servogevels zijn zo geplaatst dat ze zo dicht mogelijk bij hun centerpunt zitten. Dus 1 tandje de andere richting heb ik nog meer subtrim nodig.
    Ik gebruik secraft servogevels en moet bij sommige 80-90 subtrim gebruiken vooraleer de servogevel 90 graden op mijn servo staat. Met mijn Hitec hs 7955tg servo's heb ik dit nooit gehad.
     
    Laatst bewerkt: 27 dec 2023
  13. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Dat is vrij normaal voor alle soorten servo's. Soms kom het perfect uit, soms niet. Maakt weinig uit....
     
    Wes56 vindt dit leuk.
  14. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ik hoor nu dat je blijkbaar 2 kanten hebt aan een servo. Er is dan telkens 1 kant van de spline die 90 graden staat. Indien je een dubbele servogevel hebt kan je deze dan 180graden draaien. Dan kom je wel goed uit. Helaas als je bijvoorbeeld single servogevels gebruikt kan je dit niet en zal het subtrimmen worden.
     
  15. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Intussen de kap aangepast voor de uitlaat. Het U-vormig stuk is wel nodig, want er was toch best veel sterkte verloren door het hout van de motorkap door te zagen.
    Ik zou er nog een matje over kunnen leggen maar op dit moment doet het zijn werk.
    Veel beter nu om de motorkap te monteren.
    DSCN3426.JPG DSCN3425.JPG DSCN3424.JPG
     
    Jonkje en ik ben een vliegtuig.nl vinden dit leuk.
  16. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Sluiten jullie een powerbox sparkswitch (in mijn geval PB sparkswitch RS) aan op een vrij kanaal in de powerbox (als je die gebruikt), of gewoon rechtstreeks in 1 van de ontvangers?
     
  17. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Er is me ook altijd verteld geweest om alles die met ontsteking te maken heeft zoveel mogelijk gescheiden te houden van de rest.
    Om het proper te houden zou ik de kabel die van ontvanger/powerbox komt, samen langs de servokabel van de gasservo willen leggen in de kist.
    Is dit een probleem?
     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Kan een probleem zijn idd. Hoe verder weg hoe beter.
     
    Wes56 vindt dit leuk.
  19. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Zou er een uitzondering zijn als je een sparkswitch van powerbox gebruikt?
    Had ook eens mijn vraag aan powerbox gesteld en kreeg net dit als antwoord.

    Hello,

    the SparkSwitch is close to the ignition - that´s o.k..

    The cable from SparkSwitch to the receiver is "clean". So no issues with placing them togehter with the throttle servo

    Dus volgens PB zou het wel geen probleem zijn.
    Hmmm mogelijks ervaren anderen dit anders?

    Enfin binnenkort post ik nog wat foto's. De RV8 begint er al beetje bij beetje op te lijken.
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Een ontsteking kan storing terug gooien naar de accu. Die wil je weghouden van de rest. Maakt niet uit wat je gebruikt als switch.
     

Deel Deze Pagina