Restauratie oude “Smit Enterprise”

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Jan Blonk, 2 jan 2024.

  1. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.609
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hier de sleepheek van Smit Denemarken en de variant die ik daarop heb gemaakt. Het veertje houdt de pal in de schijfvormige haak. Het touwtje gaat naar een servo in de opbouw. Gr. Klaas.

    Smit Denemarken sleephaak.jpg


    20200113_150009 sleephaak.jpg
     
  2. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Hans en Klaas,
    In vervolg op de opmerkingen over de uitvoering van de trekhaak, hierbij een opname van het echte schip.
    Op basis hiervan vind ik dat de NVM tekening goed overeenkomt. Zowel in verhoudingen van de maatvoering als ook de opening van de bek.
    En zie ik eigenlijk ook geen reden om die trekhaak verder te veranderden.
    Wat ik nu heb toegevoegd is een kleine verdikking op de scherpe rand.

    upload_2024-1-11_14-49-39.jpeg

    Voor de bediening heb ik qua systeem iets vergelijkbaars.

    Alleen zit het hendeltje daarvan aan de andere (BB)kant tegen de haak. Hier zichtbaar op mijn oudere foto

    IMG_3561.jpeg


    Gr. Jan
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2024
    Herm, Jan Walpot, HansN en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.422
    Locatie:
    Turnhout belgie
    er zijn zo te zien evenveel varianten in sleephaken als er scheepswerven zijn.
    op mijn zeehond zit nog een andere vormgeving maar het principe blijft hetzelfde.
     
    Jan Walpot en Jan Blonk vinden dit leuk.
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.609
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ziet er toch goed uit zo Jan? Eventueel scherpe randjes wat afronden en kijken of de draad eraf glijdt bij ontkoppelen. Gr. Klaas.
     
    Jan Walpot en Jan Blonk vinden dit leuk.
  5. HansN

    HansN

    Lid geworden:
    21 apr 2019
    Berichten:
    120
    Locatie:
    Groningen
    Idd @Jan Blonk
    Kan er weinig anders van maken dat hij zelfs wat scherp lijkt en dat de bek ook klein is.
    Dus daarin heb je helemaal gelijk.

    Ik kon het mij niet voorstellen, maar zo zie je maar, zoveel bakkers, zoveel brood.
     
    Jan Walpot en Jan Blonk vinden dit leuk.
  6. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Klaas, dat zal wel lukken. Hier de bek in ontkoppelde stand.
    IMG_7105.jpeg
    gr. Jan
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.609
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ziet er goed uit Jan. Net echt! Gr. Klaas.
     
    Jan Walpot en Jan Blonk vinden dit leuk.
  8. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    924
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Ik wou net zeggen, heb je stiekem niet een foto van een echte geplaatst? :D
     
    Jan Walpot en Jan Blonk vinden dit leuk.
  9. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Op het dak van de accommodatie en op dekken daarboven had ik rondom al overal een water-randje gezet.
    Wat de echte naam daarvoor is weet ik niet, maar op het hoofddek ontbrak deze nog.
    Op het echte schip zit dit natuurlijk ook, maar ik heb getwijfeld of ik dit zou doen.

    Dat komt omdat ik bij de bouw van het dek heb afgeweken van de NVM tekening.
    Ik heb destijds nl. bewust het hele hoofddek uit een volledige plaat gemaakt.
    De NVM tekening stelt een constructie voor waarbij het dek verzonken ligt in het dek van de romp. En in die NVM versie zit er dan een naad in het voordek omdat het deel uitneembaar is waarop de opbouw staat.
    En dat wilde ik niet. Ik wilde per se een voordek zonder naad.
    Het hele dek zonder naad kon echter niet. Want de kraan staat ook op het dek en de RC bediening daarvan zit onder het dek weggewerkt. Dit kleine hoekje is dus opgesloten en daarom zit daar wel een (onopvallend) naadje.

    Onder de plaat van het groene dek zijn natuurlijk wel pasvlakken gelijmd die passen in de opening van de romp. Het dek ligt dan altijd goed. En dan sluit het dek voorop strak aan tegen de staanders van de verschansing.

    Hier is wat ik bedoel. Het groene dek ligt op het zwarte dek van de romp.
    IMG_7058.jpeg


    IMG_7044.jpeg

    Een groot voordeel is dat ik het groene dek vrijwel helemaal apart kan voorbewerken. Zowel voor de montage van de onderdelen (ankerwinch, beting, vloerroosters en de fundaties van de bolders) als ook voor het schilderwerk.

    Maar waarom dan de twijfel over de opstaande randjes..
    Ik was een beetje bang dat het teveel zo worden omdat het dicht tegen de verhoging van het groene dek zou gaan komen.
    Toch gedaan… en dit is het resultaat. Ik heb er geen spijt van…
    Nu eerst nog even gronden en dan later zwart spuiten bij het afwerken van de romp..

    IMG_7109.jpeg
    IMG_7110.jpeg
    IMG_7107.jpeg

    Gr. Jan
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2024
    ozy, Herby63, Peter58 en 3 anderen vinden dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.537
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat de nederlandse term is weet ik eigenlijk niet, maar in het engels heet dat voor zover ik weet een "coaming", tenminste, zo ken ik het.
     
    Jan Blonk en Jan Walpot vinden dit leuk.
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.609
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jan, Als zoetwatermatroos zou ik het opstaande randje bestek noemen. Zo noemden we de opstaande rand langs het gangboord ook. Mocht ik het niet goed hebben dan zien we het wel. Gr. Klaas.
     
    Jan Blonk en Jan Walpot vinden dit leuk.
  12. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Dan zit er bij de werkbank nog een kleine afsluiter verstopt.
    Geen idee waar die voor dient, maar zo iets is snel gemaakt en toegevoegd.

    IMG_0328.jpeg

    Door het stof van alle werkzaamheden nu al bijna uit het zicht…
    IMG_7106.jpeg

    En wat je hierboven ook ziet zijn de stoppen in de dekplanken.
    Op het eerste deel zijn deze al aangebracht, en op de twee andere delen volgt dit nog.

    gr. Jan
     
    Laatst bewerkt: 16 jan 2024
    ozy, Jan Walpot en Herby63 vinden dit leuk.
  13. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Ik zag ook de naam van “ voetlijst”.
    Maar ik denk dat de benaming ook best eens verschillend kan voor verschillende soorten schepen. Dus wat is van toepassing op bijv. deze soort slepers….
    Gr. Jan
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.537
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volgens mij werd ALLES waar men zo gauw geen woord voor wist, "bestek" genoemd. Een positiebepaling heet óók een bestek.
    Maar de kern van het woord ligt eerder in de zin van "uitrusting" of "wat er allemaal is".

    Ik ken de term "bestek" (afgezien van de positiebepaling) eigenlijk alleen als de lijst met dingen waar een schip aan moest voldoen en mee uitgerust diende te worden, geschreven door de opdrachtgever danwel ontwerper, als opdracht aan de werf en inkopers. Grootte van de ankers, aantal en zwaarte van dekkranen, etc etc.
    Het woord "bestek" heeft verwantschap met het duitse "bestückung" of "bestückt" wat ook zoiets als "voorzien van", of "uitgerust met" betekent.

    Maar ChatGPT is je vriend, zo'n randje heet een boeiing... Niet te verwarren met de vliegtuigen... :p
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.609
    Locatie:
    Oostvoorne
    Laatst bewerkt: 17 jan 2024
    Herby63 en Jan Walpot vinden dit leuk.
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.537
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zoals ik al eerder zei, ik weet de nederlandse benaming NIET "zelf", die heb ik van het internet geplukt, en zoals iedereen weet, is wat op het internet staat, ALTIJD waar :eek: :eek: :eek:

    Die variant waar je mee eet, die was ik niet vergeten, maar da's wel een hééél andere context :p

    Maar "boeiing" was wel het woord waar een kwartje bij viel...

    Helaas lopen de termen dusdanig door elkaar als je zeevaart met binnenvaart vergelijkt, dat er geen zinnig woord over te zeggen valt, vandaar ook dat ik regelmatig vragen heb over wat er met een bepaald woord bedoeld wordt. En dan heb ik ook nog eens 16 jaar gevaren op zeeschepen die door een binnenvaart werf gebouwd zijn, en geloof me, dan kom je soms ook héél vreemde dingen tegen... :D :D :D
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  17. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Dat een eenvoudige vraag over een opstaand randje tot zoveel reacties zou opleveren had ik niet verwacht.
    Maar dat er eigenlijk ook geen eenduidig antwoord op is gekomen verbaasd mij nog meer……
    Hoe het ook zij….ik heb de randjes erop zitten ….
    Wel nog even een detail aangepakt dat mij toch ook niet beviel. Nl, de leiding van het nevel/sprinkler systeem tegen de stuurhut.
    Hiermee kon een beschermende nevel van water worden gesproeid voorlangs de brug en over het voordek bij bijv, brandbestrijding.

    Op de NVM tekeningen komen zulke details niet voor.
    Maar nu concludeer ik dat ik daarvoor zelf destijds een te kleine diameter heb gebruikt.
    Nu wordt deze leiding ook wit ,in de kleur van de opbouw, geschilderd en zal het niet erg opvallen, maar ik nu de kans dat te corrigeren….
    Zoals het was. Het gaat dus om de dunne witte leiding net onder de ramen van de stuurhut.
    IMG_5868.jpeg

    Hier de nieuwe leiding gemonteerd.
    IMG_7116.jpeg

    Gr. Jan
     
    ozy, Herm, Herby63 en 3 anderen vinden dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.537
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Is dat wel voor die toepassing? Ik zou verwachten dat er dan véél méér leidingen en nozzles geplaatst zouden zijn, ook voorlangs de accomodatie en zo.

    Lijkt mij eerder een "ruitenwas-leiding" toe?
     
  19. Jan Blonk

    Jan Blonk

    Lid geworden:
    27 aug 2014
    Berichten:
    1.013
    Locatie:
    Nieuwpoort (Z-H)
    Ik kan dat niet uitsluiten, maar ik meen me een foto te herinneren waarbij de Enterprise naast een brandend schip lag en daar leek het er sterk op dat er nevel uit deze leiding kwam. Ik kan deze foto helaas nergens terugvinden.
    Maar wat de functie ook is, deze leiding moest iets dikker zijn en dat is die nu geworden.
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.537
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik zou dat water óók bijzetten in geval van een nabije brand, al was het maar om te voorkomen dat de ruiten springen vanwege de stralingswarmte.

    Uiteraard is dát het belangrijkste voor deze situatie :D
     
    Jan Blonk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina