Dat ging best wel snel met de info! De tweede van rechts. (fig 7) Ik heb ook nog kleurenfoto’s van de Amerikaanse versie van de huls gevonden. (535 mm lengte dus) (Nee,wacht even 5+535+20+55=615 mm….) De O 21 heeft namelijk tijdens WO II behalve Indonesië ook de Amerikaanse kust aangedaan voor onderhoud,en heeft qua afstand in oorlogstijd de wereld rondgevaren. nog twee kleur afbeeldingen van de Amerikaanse huls. Groet:Robin
Nadat ik afgelopen weekend eerst de Duitse variant van de 8.8cm had uitgeprint…. Ben ik afgelopen middag begonnen met het uitprinten van het eerste huls onderdeel van het 8.8cm O 21 geschut. 93.7+1.4+1.4 maakt een 96.50mm ronde huls wand. Groet:Robin Edit: waarbij de Amerikaanse huls mij geheel recht lijkt is dit niet het geval met de Nederlandse tekening? Deze is aan de basis breder:115/105 mm.
hi Dat PLA-HP is dat werkelijk bestand tegen de hoge temperaturen? zou namelijk een enorme uitkomst zijn voor modellen in de auto print het ook goed in combinatie met bambu lab? groet Rob
Hallo Rob, Mijn ervaring is dat het filament juist meer gebaat is bij een direct drive printer voor in en uitwendige print kwaliteit. Bij Bambu(direct drive)moet ik altijd denken aan hoge print snelheden,ik twijfel of dat met PLA-HP ook mogelijk is…..het heeft tijd nodig om te “zetten” Temperatuur: Het is en blijft plastic,en zal altijd iets zachter worden in een afgesloten auto. Maar,vanaf twee perimeters wanddikte bewijst het HP filament zijn waarde al. Vraag gewoon per telefoon of mail om een proefstukje Groet:Robin
Ondertussen ga ik verder met LW PLA geïmpregneerd met Spanlak. (ja, oude foto) Voor de messing huls van het O 21 geschut bestel ik binnenkort geel LW PLA vanuit Tsjechië. Waarbij ik gisteren blij verrast werd dat men een nieuw lichtgewicht materiaal op de markt hebben gebracht. Rubber (!) En nog geen 24 uur later alweer uitverkocht :https://3dlabprint.com/shop/flexilight-lw/ Aan de specificaties die men geeft lijkt mij dit niet meteen het makkelijkste filament om uit te printen. Maar zodra deze weer verkrijgbaar is zal ik onmiddellijk dit nieuwe filament er bij mee bestellen. Ik denk daarbij aan waterdichte afdichtingen?of motor as verbindingen?Geen idee of dat ook daadwerkelijk gaat lukken. Ook wil ik voor de alternatieve WTC is een keer een andere kleur bestellen. Het is buiten namelijk al grijs genoeg de laatste maanden. En elke keer weer het metaal kleurige verf gebruiken voor de O 21 begint te vervelen. Dus voor de buitenkant,romp de grijze kleur. Binnenkant romp zwart/antraciet. De alternatieve WTC blauw,140 mm rond. Dit zal op de toekomstige foto’s meer duidelijk verschil maken tussen de verschillende onderdelen. Groet:Robin
dankje Denk dat ik idd maar gewoon een rolletje ga bestellen en dan zien we wel de snapmaker is ook direct drive en is wat bedeesder dus dan zou het goed moeten komen en voor boten die print ik meestel solid of bijna solid
Ik heb de romp van het S-Fregat geprint met colorfab HT, de bambu kon er prima mee overweg, wel iets sneller last van warping.
Nadat de tijdelijke opslag inmiddels ook is leeggehaald na de verhuizing. En alle verzamelde modelbouw benodigdheden langzamerhand een nieuw plekje krijgen,kan ik vandaag verder met de rest van de ribben van de O serie. Ook bestaat er nog een kansje dat we dit jaar nog overgaan naar een klein koop appartement in Hengelo. Mocht dit toch doorgaan,dan zal de bouw van de O 21 ietsje langer duren omdat de prioriteiten dan gaan veranderen. 1:koop appartement 2:camping (3D printen in TT:Tokkie Tabbert) 3:Schuurtje afbouwen in de zomer (extra opslag) 4:O 21 opbouwen groet:Robin
WIJNAND CLAES, Ook nog de tijd genomen om rustig het boek van Wijnand door te lezen. Die aangaf dat de O 21 blauw werd beschilderd op de marine basis van Gibraltar in de periode dat men op gevechtsmissie was in het middellandse zeegebied. Ook zal ik naast het 88 mm geschut nog de 20 mm patronen van het Oerlikon kanon gaan uitprinten. Ben al een beetje aan het oefenen met de messing kleuren van de hulzen…..(Vulcan 20 mm) Marine versie van de 20 mm. Groet:Robin
Toch wel lekker om weer even de figuurzaag er bij te pakken. Waarbij de inmiddels zwartgeverfde tussenschotten nog niet zijn vastgelijmd (dry fit) omdat er dan minimaal 3 verschillende oplossingen zijn te verzinnen om de (blauwe) alternatieve WTC te plaatsen binnen de O serie. 1:gewoon 1 lange WTC lengte op exact de zelfde hoogte over de gehele lengteas van de O serie. 2;per O sectie een waterdicht compartiment. 3:verschillende hoogte en/of diameters in WTC tunnels,al of niet geschakeld in 1 lange lengte of wederom per compartiment…. Groet:Robin
Terwijl er afgelopen week in het nieuws werd verspreid dat de Nederlandse samenwerking met de Zweden voor het bouwen van de volgende generatie onderzeeërs op Nederlandsche bodem onder druk komt te staan,en de Franse (staat) onderzeeërs misschien in beeld voor aankoop zouden kunnen worden gebracht. Heb ik nog even de moeite genomen om vloeibaar watergedragen rubber van de bouwmarkt mee te nemen voor een testje. Het overschilderbare rubber is te verwerken vanaf 10 graden C en is bestand tegen buitentemperaturen van 70 graden Celsius. Bij het opbrengen van het eerste test stukje was het al vrij snel duidelijk dat ik nog iets langer met een houten spatel de boel had kunnen door roeren om kleine klontvorming te voorkomen. Ook het toevoegen van extra water kan geen kwaad zodat een onderdeel twee keer behandeld kan worden om waterdicht te geraken. Ook had ik een proefstukje gemixt met Thinner(diluant cellulosique) Niet mijn meest favoriete bewerking omdat het dan weer behoorlijk chemisch ruikt in de huiskamer. Na de twee dagen uitharding van de watergedragen rubber versie voelt het oppervlak nog een beetje “plakkerig” aan. Elk stofje en zandkorreltje zal zich aan de oppervlakte hechten. Dus wil ik hiervoor nog de moeite deze dan alsnog over te schilderen. Groet:Robin
Hey Robin Wat is de bedoeling van het rubber? De prints waterdicht maken? Daar is ander spul voor op de markt, dat vult de holle ruimtes in de prints op dmv cappilaire werking en hardt dan uit. Het spul heet Dichtol Oeps, foto op zn kant maar is zo ook wel leesbaar..
Goedendag Kees. Bedankt voor de tip! (komt op de koop lijst) Het zit gewoon zo,dat het schuurtje voor de O 21 een EPDM(synthetisch rubber)dakbedekking krijgt die aan de zijkanten van het schuurtje nog extra nabewerking kan krijgen met het vloeibare rubber in combinatie met contact lijm. Ik ben alvast aan het oefenen met de verschillende vloeibare strijk methodes zodat ik na ijsheiligen met een redelijk vertrouwen in één dag een waterdicht dak op de campingplaats aan het Twentekanaal heb. Het lichtgewicht 3D printbare rubber van 3D Labprint is helaas nog steeds out of stock.(mailtje sturen) Maakt niet uit,ik vind het gewoon leuk om het rubber in verschillende staat van chemische verhoudingen binnen handbereik te hebben. Zo heb ik ook nog een oude caravan aan het Twentekanaal die af en toe ook nog wat onderhoud vergt om waterdicht te geraken…. Wat je allemaal wel niet met rubber kan doen! https://www.youtube.com/watch?v=4SmrFqPy9gM Groet:Robin
Kan je veel mee doen, en onderzeeboten gebruiken het als “anechoic coating”, om niet gehoord te worden! Echter dat was nog niet het geval bij de O-21, en is voor een modelsub onnodig, er varen geen model onderzeebootjagers met sonar! Ik gebruik meestal epoxy ook om PLA waterdicht te maken.
Ha ha ha Freek! Leuk idee! De rubberentegelgeneratie van onderzeeboten is door de Duitsers in praktijk gebracht.Dit wel in combo met de snorkel(Nederlandse uitvinding) Volgens mij wilden zij die rubber techniek net voor het aflopen van WO II ook nog overbrengen naar de Japanse bondgenoten samen met hun nieuwe straaljager motoren. Ook hadden die Duitsers de eerste kruisraket en ballistische raket. En het zal mij niet verbazen dat de Amerikanen dit idee later hebben uitgewerkt naar verschillende coatings voor hun jet vliegtuigen om de terugkerende radar signalen te verzwakkken. Zoals beschreven in posting 43,44 en 45 zal ik zeker(ook)gebruik maken van de Epoxy methode. Er zit namelijk nog een reden achter de 3 vergrotingen van het ontwerp van Kees. Mede aangewakkerd door de natte winter van afgelopen maanden. De 180% vergroting van Kees wordt dus 2.80 meter lang. En laat het nu zo zijn dat de Velomobiel ook ongeveer deze lengte afmeting heeft. De 180% vergroting van Kees is zowel in de lengte als in de breedterichting opgedeeld om uitgeprint te worden. Het ziet er naar uit dat deze onderdelen,eenmaal weer vastgeplakt toch stevig genoeg zijn om op het watervlak met één paar electro motoren een redelijk robuuste romp vormen. Het ontwerp van Kees is een prima opstap voor het 3D printen van een Velomobiel. Met een beetje fantasie zie ik ook nog beetje de vorm van een onderzeeër.De naam van deze in Nederland/Roemenië gebouwde romp is De Snoek. Het gaat in ieder geval een enorme uitdaging worden om een 3D geprinte romp de trillingen van het wegdek te laten weerstaan De elektrische motoren van de O 21 krijgen in ieder geval een 3D geprinte motorophanging van rubber. Daarom ben ik de komende maanden gefocust op het Rubber verhaal….. Groet:Robin
Ik heb een onderdeel van 3D geprint rubber - maar de verf komt er af dus ik gebruik het niet meer. ben benieuwd hoe je onderzzevloot word- hopelijk mee op subsail!
Ja! Dat zal voor mij één groot paradijs van kennis en kunde zijn:https://www.modelbouwforum.nl/threads/subsail-2024.287075/ Heb me tot nu toe nog steeds kunnen bedwingen om de 2.tachtiger niet aan elkaar te lijmen. Ik neem de onderdelen op die dag,na ijsheiligen wel mee in ons kleine autootje. (en misschien kan iemand mij die dag adviseren over de Amerikaanse Pittman motoren) Groet:Robin
Lieve 3D printer, Sorry dat ik je afgelopen jaar niet heb behandeld zoals voorheen. Ik beloof beterschap in onderhoud,en hoop dat je nieuwe onderkomen aan het Twentekanaal je nog veel print plezier gaat opleveren. Zodra ik je Z benen weer met een heerlijk vette olie heb ingesmeerd hoop ik dat je in de toekomst mij mee wilt helpen nog een O 21 onderzeeboot met LW-PLA-HT filament voor mij uit te printen. Ik beloof je dat je alleen nog het aller-allerbeste Nederlands/Amerikaans filament krijgt toegewezen dat er op de hele aardbol bestaat! Groet:Robin (dit is dus om de kwade geesten af te weren hé)…….
De proef-printjes zijn na het afstoffen van de printer gelukt. Hoefde eigenlijk niet eens opnieuw te kalibreren na die lange tijd van stilstand zodat deze middelgrote consumentenprinter rond de middag het eerste grote printje in de Tabbert caravan kan leveren. Ik kon onderdeel B4,het rompdeel voor de badkuip van de O 21 nu met nog eens 140% vergroten Dit geeft dan in theorie een(deelbare)onderzeeboot die dan een totale lengte kan krijgen van 3.92 meter! Het is mijn bedoeling om B4 samen met B5 deze keer met 2X3 perimeters en 20% infill uit te printen. Even kijken en voelen of die extra vergroting ook voldoet aan mijn persoonlijke eisen van materieel eigenschappen voor de toekomstige Velomobiel romp. Wel ga ik gewoon verder met de 2 meter 80’er hoor……! Groet:Robin