Op zoek naar een compacte AC/DC lipo dual lader

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Hein.z, 3 mrt 2024.

  1. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Ik ben mijn (hernieuwde) modelbouwcarriere begonnen met een Turnigy Reaktor T240 van Hobbyking. Betaalbaar, effectief en later bleek, ook zeer compact in vergelijking. Prima ding, tot het netsnoer wat wiebelig werd en waarschijnlijk (aan uit aan uit aan uit) 1 trap heeft opgeblazen. Wat ik er prettig aan vond: touch screen met zeer snel toegankelijke voorkeursconfiguratie, je hebt met 3 klikjes je accu's aan het laden.

    Overgegaan op een ISDT K2 lader. Die is hardstikke fraai, maar ik vind 'm toch wat minder goed. Drie redenen:
    • Hij is, met name met kleine accu's, minder precies. 2s 300 mAh accu's laad't ie niet helemaal vol, al helemaal niet op hogere snelheid. (Ik mishandelde ze voor de DLG vroeger altijd met 2A laadstroom). Met de oude (turnigy) lader ging dat goed, deze (ISDT) slaat lang voordat ze vol zijn af.
    • De interface is vervelend. Scroll-klik wieltje, geen favorieten. Je bent veel meer aan het klikken en doet het makkelijker fout bij het instellen van de lader.
    • Geen aan-uit schakelaar. Het stoort me dat je de stekker uit het stopcontact moet halen om 'm uit te zetten. Niet belangrijk, maar toch.
    Ik overweeg nu weer zo'n T240 te kopen of de nieuwe T400 (HTRC heeft ze, china). Ik twijfel wat omdat de eerste stuk gegaan is, wel prettig als het ook een beetje degelijk is. Gekeken naar alternatieve, maar die (HOTA, ToolkitRC) lijken allemaal de interface van ISDT gekopieerd te hebben of andersom.

    Heeft iemand een goede tip voor een compacte dual lader op AC en DC? Prijs komt niet op de eerste plaats.

    • compact
    • 2 parallelle laaduitgangen
    • ca 150 W of meer per kanaal
    • nauwkeurig en veilig laden
    • bij voorkeur touch screen en/of favorieten menu
    • AC
    • bij voorkeur ook DC
    Ik sta open voor suggesties.
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2024
  2. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Correctie. De oude lader had 150W voor beide kanalen samen.
    Dat was voldoende, 200 is mooier maar meer hoeft niet.
     
  3. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    Zag laatst een lader met herkenning van codes, misschien qr oid.
    Dan gaat hij met de code naar het juiste programma.

    Sky rc neo met nfc doet dat via nfc chip
     
  4. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Die zag ik ook, dank. Ik heb nog geen informatie kunnen vinden over hoe goed deze laadt, maar het is een goede optie.
    Mijn grote Sky RC lader voor de sleepaccu's is heel nauwkeurig in ieder geval, voor zover ik heb kunnen beoordelen.
    (Maar die heeft dan weer een nog knulliger user interface, er is ook altijd wat.)

    Het idee van die QR codes of bid chips kan wel een oplossing zijn om de bediening wat makkelijker te maken.
    Prioriteit 1 is dat ie nauwkeurig laadt, ook bij kleine accus.
     
  5. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    568
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Heeft de ISDT K2 geen "Batt air" functie? Simpel Batt Air stekkertje op de lipo en de lader identificeert de accu direct en past het juiste programma toe (dat je zelf eenmalig vast legt). Dan is het letterlijk; laadkabel op lader inpluggen, lader herkent lipo en selecteert juiste instellingen, balancerstekker insteken, daarna is twee keer drukken op de middelste toets (1x iets langer en 1x kort) genoeg om het laden te starten.
    Dus slechts 2 toetsen in te drukken in totaal. Gemakkelijker kan bijna niet.
    Ik gebruik de ISDT K4 die deze functie ook heeft. Zou niet meer anders willen.
    De enige extra kosten is de Batt Air chip voor elke accu (a 5 euro per stuk). Maar deze heeft nog meer voordelen (opslag aantal laadcycli enz.) dus is zeker geen verkeerde uitgave.
     
    Laatst bewerkt: 4 mrt 2024
  6. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    Zelf heb ik de t240 met touchscreen, werkt tot nu toe prima maar het instellen van laadstroom is nog wel iets wat sneller kan.
    Voorgeprogrammeerde laadprogramma's heb ik nog niet bekeken dat kan nog tijd schelen.
     
  7. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    De mijn helaas niet. Waarschijnlijk zou ik dan de nieuwe "Air" versie moeten kopen, maar gezien het laadgedrag bij kleine accu's van de huidige
    ben ik niet van plan er nog 1 aan te schaffen om dat uit te proberen.
     
  8. F3J-Karel

    F3J-Karel

    Lid geworden:
    24 sep 2008
    Berichten:
    605
    Locatie:
    Hengelo
    Gebruik al jaren een Hota D6 naar volle tevredenheid, geen PRO versie want ik gebruik thuis als voeding een "stevige" laptop adapter. Deze versie is ietwat voordeliger, maar verder zal het lader gedeelte identiek zijn. Op het veld gebruikt ik een 12 volt accu of een 4S Li-Ion pack. Voor kleine vliegaccu's is dat voldoende, alles is gestandaardiseerd op XT60.

    De laatste firmware heeft nu een functie "Programmwiederholung" volgens RC Network forum van onze oosterburen

    Lader is te voorzien van update's en HOTA is goed benaderbaar.
     
  9. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.074
    Locatie:
    Moordrecht
    Ik snap nog steeds je klacht niet.

    "Hij is, met name met kleine accu's, minder precies. 2s 300 mAh accu's laadt 'ie niet helemaal vol, al helemaal niet op hogere snelheid.
    Ik mishandelde ze voor de DLG vroeger altijd met 2A laadstroom. Met de oude lader ging dat goed, deze slaat lang voordat ze vol zijn af."


    Dus de oude lader sloeg af voordat ze helemaal geladen waren, en de nieuwe lader doet dat ook.
    Wat is dan het probleem?

    En hoe bepaal je of een accu helemaal is volgeladen of niet?
    De enige manier die ik kan bedenken, is ontladen. Maar wie doet dat?
     
    Lyckele vindt dit leuk.
  10. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    Een laadstroom van 2 ampere op 300 mAh is idd niet juiste laadstroom. Ik zou 0,4 -0,5 amp maximaal toepassen.
     
  11. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    De oude (turnigy) lader deed dit prima, de nieuwe ISDT lader is het probleem. De oude minderde vanzelf laadsnelheid bij het benaderen van
    de doelspanning en sloeg pas af als de accu helemaal vol was. Ik zie dat met name aan de eindspanning na het laden. Bij de oude lader
    meestal 4.19 a 4.20 V per cel, bij de nieuwe duidelijk lager.

    Dat is geen ramp, maar bij 300 mAh lipo's is het wel zaak dat ze ook echt vol zijn en niet nog 20-50 mAh missen aan lading.

    (Ik heb de openingpost even aangepast om het verschil tussen oud en nieuw te verduidelijken)
     
  12. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.074
    Locatie:
    Moordrecht
    Als we nog steeds over dezelfde 2S 300mAh lipo's praten die je eerder met 2A laadstroom hebt mishandeld, beschrijft pagina 11 van de handleiding de gevolgen van die mishandeling: het snel afnemen vd accuspanning na het laden.

    Tevens wil ik meegeven dat na het laadproces, de accu door de lader nog wordt nageladen met een veel lagere laadstroom. Je kunt het "probleem" dus ook ondervangen door de accu's niet direct los te koppelen.
     
  13. hastalafisher

    hastalafisher

    Lid geworden:
    22 jul 2012
    Berichten:
    240
    Locatie:
    Reeuwijk (nabij Gouda)
    "De oude generatie LiPo Accu's mochten niet met een hogere stroom geladen worden, omdat ze dan konden ploffen, maar dat doet de nieuwe generatie niet.
    De nieuwste generatie zoals onze TCR LiPo accu's kunnen met een veel hogere stroom geladen worden, 2C is dan nog geen enkel probleem.
    De fabrikant geeft zelfs op dat je ze met 5C kunt laden zonder te ploffen. Maar dat wil nog niet zeggen dat dat goed voor de accu is.
    In de technische datasheets die wij van de echte accu fabrikanten hebben (er zijn veel leveranciers die hun eigen naam op een accu plakken, maar er zijn maar een paar fabrieken die ze maken) staat het bij de top-accu's als volgt omschreven:
    Deze accu's worden het best bij 1 tot max. 2C geladen zonder verlies van levensduur of prestatie. Indien gewenst kunnen ze met 5C geladen worden, maar de levensduur loopt dan drastisch terug.
    Helaas zien we dat veel leveranciers dit in hun eigen specificaties maar simpel omschrijven als:
    "mag met 5C geladen worden."
    Dat is dus wel zo, maar de levensduur als je de accu steeds met 5C laadt, kan wel met 95% teruglopen!"


    https://www.mcmracing.com/nl/blog/lipo-accus-beter-leren-kennen-n8

    5c is in dit geval 1,5 ampere, daar ga je dus ruim overheen.

    misschien idee om ze paralel te gaan laden?
     
  14. ikonmy

    ikonmy

    Lid geworden:
    27 okt 2008
    Berichten:
    67
    Locatie:
    Leusden
    Geen ervaring met deze lader.
    Maar misschien is het wat.

    Gens ace IMARS D300 lader.
    Eventueel in combinatie met gens ace G-tech accu's.

    Accu's laden met veel te hoge stromen
    niet echt aan te raden.
     
  15. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Het mishandelen van een accu door mij is hier volgens mij niet het punt.

    Ik heb vrij duidelijk aangegeven dat deze ISDT lader, bij kleine accus en hogere laadstromen, NIET netjes terug gaat naar een veel lagere laadstroom (wat de oude turnigy dus wel deed), en daardoor behoorlijk te vroeg afslaat. Ik heb dat ook bij lagere stromen getest natuurlijk, en het is echt een eigenschap van de lader. Dat probleem lijkt me vrij duidelijk.

    Ik zocht advies naar een meer nauwkeurige lader met een prettiger interface, niet (hoe verleidelijk ook ;-)) naar een terechtwijzing over mijn laadgedrag.

    Over het punt van het "naladen": ik koppel de accus niet te vroeg los - dat doe ik natuurlijk pas als de lader aangeeft dat ie klaar is. Zeg je dat de fase die volgt nadat de lader klaar is toch nog belangrijk is voor het laadproces? Dat verbaast me. Vooral omdat je de lader in die fase niet meer actief kunt stoppen - zo gauw je een knop indrukt gaat deze op "grijs" en doet hij niets meer.
     
    Laatst bewerkt: 5 mrt 2024
  16. Trilliwilli

    Trilliwilli

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    986
    Locatie:
    Zuid Holland
    Die ISDT lader heeft een veel hogere balanceerstroom als die oude Turnigy. Hij werkt waarschijnlijk ook iets anders in zijn laadgedrag. Eerst accu volpompen en dan uitbalanceren met die hogere stroom waardoor die sneller is, die oude Turnigy zal dat anders doen, gaat al eerder op balanceren over.

    Meer als 5C laden is gekkenwerk, je verkracht je accu’s en verwacht dan nog de hoogste precisie. Vraag me af waarom je zo’n klein accuutje zo snel vol wil hebben, zoals gezegd, de ISDT heeft door de hogere balanceerstroom (1,5A vs 0,3A) al een veel kortere cyclus.

    De enige manier om vast te stellen of je lader op de juiste spanning laadt is met een nauwkeurige multimeter de individuele celspanningen controleren, ik lees nergens dat je dat heb gedaan en ook niet of de oude Turnigy wel zuiver was en niet gewoon teveel laadde, want dat kan ook gebeuren.

    ISDT laders geven trouwens met een groen scherm aan dat de accu geladen is maar dan is die nog aan het balanceren, dus nog niet klaar. Ook dat is hier al opgemerkt door @prop-er maar daar lees je kennelijk ook overheen.

    Als hier het advies wordt gegeven om niet hoger als 5C te laden en de lader zijn cyclus volledig af laat maken (scherm is dan niet groen maar andere kleur, weet even niet welke) dan zou je gewoon goed geladen accu’s moeten hebben.

    De ISDT laders zijn samen met de Junsi laders toch echt wel de beste in het veld, jij gebruikt hem gewoon niet goed omdat je een stokoude Turnigy (ja de technologie daarin is al oud) gewend ben en je accu gewoon met te hoge stroom laad.
     
  17. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.499
    Locatie:
    Groningen
    Ik gebruik nu 2 stuks Hota D6 Pro's en ben super tevreden. Ik heb deze dan als Turnigy Reactor gekocht in de aanbieding (90 euro) bij (kuch) hobbyking (kuch) en dat is een super keuze geweest. HOTA firmware erin en updaten en zo is geen issue. Deze zijn maar 200W op AC maar dat is vaak genoeg. Voor de zwaardere packs neem ik een dikke 24V voeding mee en heb dan 650W per lader. Heerlijk flexibel maar toch erg compact. Thuis met de AC stekker ideaal voor ontvanger accu's, dan hoeft de voeding niet aangesloten. USB uitgang kan ook de zender en telefoon opladen op vlieg weekenden. De regelbare voeding optie is soms ook erg handig en je hebt er direct 2.

    ISDT is ook net zo goed, heb ik ook (Q6) en maakt elkaar niet zoveel qua opties.
     
  18. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Sorry, ik haak af hier. Ik wordt van het een en ander beschuldigd wat je a) nooit hebt gecontroleerd en b) niet waar is.
    Je geeft aan dat ik niet goed lees, maar ondertussen lezen jullie over dingen heen die ik al 3 keer heb geschreven. Om je punten te beantwoorden:

    - ja, ik heb dat wel met een multimeter gecontroleerd.
    - nee, ik verwijder de accu niet bij het "groene" balanceerscherm maar pas bij het blauwe scherm "ik ben klaar". Zoals
    ik al schreef is de lader echt klaar want je kunt het proces dan ook niet meer stoppen. Elke knop druk leidt tot een grijs scherm en 0 activiteit.
    Waarom de lader dan nog iets doet, is mij niet duidelijk.
    - Ik heb e.e.a. ook geprobeerd met een "normale" laadstroom en dan nog steeds schakelt de lader te vroeg af met kleine accus.
    - ik heb deze accus al vaak en veel zo geladen en nooit problemen ondervonden. Meerdere verschillende laders. Capaciteit is ook nog steeds constant en OK.
    Zoals ik al schreef, het verschil zit echt tussen de laders.

    Dus, ja, ik snap dat deze laadstroom niet slim is. Maar dat was niet de vraag. En ik ben er eerlijk gezegd wel klaar mee om op deze toon beantwoord te worden, dus sluit het draadje maar.
     
    Laatst bewerkt: 6 mrt 2024
    ikonmy vindt dit leuk.
  19. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Dank. Ik ken een aantal modelvliegcollega's die ook met HOTA laden - ik zal vragen of ik mijn accu's daar een keer mee kan laden
    en vergelijken. Als die beter bevallen wordt dat misschien toch de kandidaat, en als niet is het ook duidelijk.
     
  20. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    En om af te sluiten nog een laatste correctie, ik heb nog even gecontroleerd en het betreft een ISDT D2 lader, geen K2 lader.
    Verkeerd onthouden.
     

Deel Deze Pagina