de Havilland Puss Moth (2x) | Tekening | Rubber Power | Peanut Scale

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door ramses, 12 mrt 2024.

  1. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.345
    Locatie:
    NB NL
    .
    Qua vrije vlucht modellen heb ik alleen enigzins bouwervaring met Veron en Keil Kraft kits (en één Guillows).
    Die kits zijn allemaal ongeveer Walnut schaal grootte.
    Ik heb nog nooit een Peanut schaal kistje gebouwd en wil dat ook eens proberen.
    Dit is dus echt een Peanut test en oefen verslag.

    Ik zag dit leuke tekeningetje op het internet:

    upload_2024-3-12_11-29-36.jpeg

    Op een A3`tje geprint en op de achterkant van het Auster bouwplankje gespannen.
    Weer transparant plastic daaroverheen gespannen en een plankje licht 1mm balsa gepakt.

    Uit dat plankje 1mm balsa latjes van verschillende diktes gesneden.
    De eerste rompzijkant over de tekening gebouwd en de latjes voor de tweede liggen daarboven klaar.
    Eronder liggen de dwars latjes om de rompzijkanten samen te voegen straks:

    upload_2024-3-12_11-28-22.jpeg

    Plastic op de eerste rompzijkant gelegd en daaroverheen de tweede rompzijkant gebouwd:

    upload_2024-3-12_11-28-30.jpeg

    De dwarslatjes ertussen gelijmd en enkele stringers in de lengterichting daar weer op gelijmd:

    upload_2024-3-12_11-28-37.jpeg

    Alles uit 1mm balsa:

    upload_2024-3-12_11-28-44.jpeg

    Een stukje 1mm balsa dunner geschuurd en daar de motorkap van gemaakt.
    Daar staat niets van op tekening dan alleen de outlines, beetje scratchen dus:

    upload_2024-3-12_11-28-50.jpeg

    upload_2024-3-12_11-28-58.jpeg

    Het rompje is in deze staat 20cm lang, gewicht is nu 1.56 gram:

    upload_2024-3-12_11-29-5.jpeg

    Ik vind het een erg leuke uitdaging, maar heb ook wat krachttermen geuit tijdens de bouw...
    Wat is dit allemaal klein en vooral kwetsbaar!!

    Het eerste test rompje waar ik geen foto`s van heb, kraakte ik tijdens een poging het te schuren.
    In plaats van alle gebroken stukjes te lijmen ben ik opnieuw begonnen (het rompje hierboven).

    Groeten, Ramses
    .
     
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.345
    Locatie:
    NB NL
    .
    Hetzelfde plastic voor de raampjes gebruikt als m'n Auster.
    Eerst papieren malletjes gemaakt en die daarna overgezet op het plastic.
    De ruitjes heb ik weer vastgelijmd met UHU Hart, hier een klemmetje van balsa om het voorste ruitje te klemmen.
    Een standaard klemmetje was veel te krachtig, het hoefde maar net te klemmen:

    upload_2024-3-12_11-43-57.jpeg

    Na de ruitjes begonnen met het bekleden van het rompje met tissue:

    upload_2024-3-12_11-44-4.jpeg

    Met dunne strookjes tissue het frame voor de cockpit gemaakt.
    Van heel dun pianowire het landingsgestel gemaakt en bevestigd:

    upload_2024-3-12_11-44-11.jpeg

    Van 3mm medium balsa sjablonen gemaakt om de vleugeltippen, stabilo en kielvlak heen te buigen.
    Twee strookjes 1mm balsa er omheen gefixeerd met spelden en goed laten uitharden:

    upload_2024-3-12_11-44-19.jpeg

    De vleugeltippen en volledig stabilo en kielvlak:

    upload_2024-3-12_11-44-24.jpeg

    Kielvlakje is ruwbouwklaar, verder met het stabilo en de vleugels:

    upload_2024-3-12_11-44-34.jpeg

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2024
    Lex Risseeuw, HansH, jef en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    Bij een peanut kun je gerust voor 1.5 bij 1.5 mm gaan in de romp.
     
    ramses vindt dit leuk.
  4. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.330
    Locatie:
    Amersfoort
    Ziet er prima uit! Sinds ik weet dat ik door één van de NLC vrienden een stuk 3mm rubber in smallere breedtes kan laten snijden, begint het bij mij ook meer te borrelen voor een Peanut. Welke? Dat is nog de vraag. Balsa en tissue of schuim? Ook de vraag! Ik wens je in ieder geval alle succes! En je gaat, zoals altijd, als een speer.
     
    crins en ramses vinden dit leuk.
  5. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.345
    Locatie:
    NB NL
    .
    Dank je Henk!

    De vleugels heb ik voorzien van holle vleugelribben over een enkele vleugelligger.
    Alleen deze vleugelligger is van 1,5mm balsa, de rest van de kist is geheel gebouwd uit een plankje 1mm blasa:


    [​IMG]

    De vleugels en staartvlakken heb ik met dezelfde grijze domestic tissue bespannen als de Auster:

    [​IMG]

    En net als bij de Auster werd het hier ook niet mooi strak helaas...
    De zwarte, gele en groene domestic tissue werken echt super, maar de lichtgrijze is een drama!!
    De lichtgrijze tissue heeft ook geen enkele "wet-strength" het scheurt snel en spant slecht...

    [​IMG]

    Op de vleugelneuslijst op onderstaande foto is te zien hoe niet strak het grijze tissue spant, net als bij de Auster behoorlijk lelijk helaas:

    [​IMG]

    Voordeel van een lelijk geworden model... je gaat er en stuk minder voorzichtig mee om... :D
    Testworpen in de woonkamer:



    Ik heb na de laatste worp het idee dat deze Peanut misschien toch behoorlijk kan gaan vliegen in een zaal!
    Vliegklaar gewicht met rubber is 15 gram geworden:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik weet nog niet of ik de moeite ga doen om er decals op te maken.
    Het is een test model en het gaat louter om het trimmen en (pogen te) vliegen.
    Eerst maar eenst afwachten hoe deze Peanut vliegt in de zaal:

    [​IMG]

    Klaar voor m`n tweede test sessie in Velp:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    E.hof en Kjel Postema vinden dit leuk.
  6. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    517
    Locatie:
    Ede
    Zo’n modelletje is toch nog behoorlijk sterk, gezien hoe hard hij in de muur of het raam vliegt. Had ik niet gedacht :).
     
    ramses vindt dit leuk.
  7. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.330
    Locatie:
    Amersfoort
    Nu zien of je er een linkerbocht in krijgt! Ben het overigens helemaal met je eens: een model moet eerst maar eens vliegen voordat he het helemaal detailleert.
     
    ramses vindt dit leuk.
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.345
    Locatie:
    NB NL
    Inderdaad!
    De Puss Moth heeft een sterke voorkeur voor rechtsom lijkt het.
    Ben benieuwd!

    Heb net toch wat decals gemaakt :oops: alleen de registratie en wat streepjes:

    upload_2024-3-25_12-34-30.jpeg

    Mag het kistje trouwens eventueel ook rechtsom of moet het linksom?

    [edit] Ik kan alleen dit vinden in het IIFI handboek v.w.b. de Peanut vluchten:

    6.4.9.3 Flying Section
    Each competitor is allowed up to 9 official flights. An official flight is counted each time the model is released for a declared flight. The times of the longest 2 flights (each rounded down to the nearest second) will be aggregated to form the competitor's flight score. Flights may be hand launched or from Take-off. If Take-off is successfully achieved, without pushing or similar assistance, then 10 seconds will be added to the flight time recorded.


    [edit 2 ] Ik begrijp van Bernard dat linksom of rechtsom allebei mag! :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2024
  9. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.345
    Locatie:
    NB NL
    Viel mij ook niet tegen!
    Geheel opgebouwd uit 1mm balsa (op de 1,5mm vleugelligger na).
    Na de test worpen was alleen één balsa strut van het landingsgestel los...
    ... en dat kwam omdat ik `m daar per ongeluk vastpakte, niet eens door een "landing" :D

    Tijdens de bouw zijn de 1mm latjes erg kwetsbaar.
    Maar als alles in verband zit en bekleedt is, wordt het totaal erg sterk!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Kjel Postema vindt dit leuk.
  10. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.345
    Locatie:
    NB NL
    Hier een foto met fel strijklicht van het dramatische grijze tissue:

    [​IMG]

    Maargoed, de kleine Moth lijkt te willen vliegen,... toch maar enkele decals erop gemaakt.
    De propeller heb ik met zwarte permanent marker stift zwart gemaakt.
    De decals en stift wegen niets, dus zonder gewichtstoename een iets vriendelijker test kistje voor het oog:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Peanut size:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu echt klaar voor de tweede test sessie in Velp:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 26 mrt 2024
    M.l.v.Doesburg en Kjel Postema vinden dit leuk.
  11. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.330
    Locatie:
    Amersfoort
    Je mag zowel linksom als rechtsom vliegen, geen probleem. Wel is Peanut een duurvluchtklasse, dus de vluchtduur telt, niet alleen maar een kwalificatietijd zoals bij Kit Scale of F4D. Er zijn lieden vinden dat rechtsom de beste manier is. Maar de meeste vliegers prefereren linksom. Als ik de vluchtjes van je Motje bekijk, dan gaat hij eerst linksom en daarna rechtsaf. Door de torsie van de propeller gaat hij linksom. Als de kracht van de motor afneemt, gaat hij rechtsaf. Dat duidt er op dat je in de vleugels en de staart een rechtsom afstelling hebt. Als je rechtsom wilt vliegen, is er meer rechts zijtrek nodig, om de motortorsie tegen te gaan. Verder zou je dan iets rechts in het richtingsroer moeten hebben (maar minder dan wat er nu zo te zien in zit), en in beide vleugels wat negatieve tipverdraaiing. Maar, in de rechter vleugel wat minder, om de tip omhoog te houden. Voor linksom geldt natuurlijk het tegenovergestelde: Minder zijtrek naar rechts (tussen de nul en 2 graden), wel wat domping, linker vleugel wat minder negatieve tipverdraaiing, en iets links op het richtingsroer.
    Enne, met de decals ziet het Motje er inderdaad veel beter uit! Misschien mooi genoeg om er iets voorzichtiger mee om te gaan?
     
    ramses vindt dit leuk.
  12. BBruins

    BBruins

    Lid geworden:
    20 dec 2014
    Berichten:
    1.651
    Locatie:
    Den Haag
    Waarom beslist een linkerbocht?
     
  13. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.345
    Locatie:
    NB NL
    Volgens mij niet:

    Ik heb het vermoeden dat de Peanut Puss Moth een voorkeur voor rechtsom heeft.
    Daar kom ik volgende week achter in Velp!

    Zijn jullie er ook?

    Groeten, Ramses
    .
     
  14. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.345
    Locatie:
    NB NL
    .
    De Peanut Puss Moth is vliegklaar en ik heb niets meer op de bouwtafel, alle kistjes staan vliegklaar voor Velp.

    Peanut Puss Moth poging twee vast maar eens gaan bouwen dan:

    Ik ga nu de vleugel maken met een insteek ligger.
    Deze ligger is van medium hard 1mm balsa, de achterlijst van 1x2 mm balsa en de voorlijst van 1x1.5mm balsa:

    [​IMG]

    De ribben maak ik uit een licht plankje 1mm balsa welke nog wat dunner is geschuurd.
    Eerst strookjes gesneden, deze samengebonden en dan het pakketje vormgeven:

    [​IMG]

    De lichte, dunne vleugelribjes:

    [​IMG]

    Voor het eerst eens Aliphatic Glue gebruikt, werkt fijn maar lijkt/voelt wat zwaar, ook als je alle overtollige lijm goed wegveegt:

    [​IMG]

    Ik heb net als bij het origineel (en ook de West Wings kit) een stukje van de neuslijst aan de bovenzijde bekleedt met hout.
    Deze stroken heb ik gemaakt van heel dun geschuurd balsa:

    [​IMG]

    Vleugeltjes ruwbouw klaar:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Bruno van Hoek en jef vinden dit leuk.
  15. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.345
    Locatie:
    NB NL
    .
    Onder toeziend oog van m`n bouwmeester(es) begonnen aan het rompje van de Puss Moth II:

    [​IMG]

    De tweede rompzijkant weer over de eerste gebouwd met een stukje folie ertusen.
    Ik had de malletjes van Puss Moth I weggegooid, dus nieuwe gemaakt en weer de lijsten van de staartvakken gelamineerd:

    [​IMG]

    De Puss Moth heeft volgens tekening geen enkele rompspant.
    Je begint heel voorzichtig met het eerste tussen spantje, dan de tweede,.. tot er vier bij de cockpit de boel enigzins bij elkaar houden.
    Dan staartstuk naar elkaar toe buigen over tekening en vastlijmen, idem neus stuk naar motorschot:

    [​IMG]

    ... en de rest van de tussenspantjes erin gemaakt:

    [​IMG]

    Daarna de stringers er overheen en de romspantjes afgemaakt:

    [​IMG]

    Verder met de neus en motorkap:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
    Bruno van Hoek, HansH, jef en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. Kjel Postema

    Kjel Postema Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2021
    Berichten:
    517
    Locatie:
    Ede
    Je gaat weer als een speer! Voordeel van deze modelletjes is wel dat ze minder ruimte in nemen :D.
     
    ramses vindt dit leuk.
  17. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.345
    Locatie:
    NB NL
    :D

    .
    Voor de Peanut Puss Moth het motorblokje gescratched:

    [​IMG]

    Daarna kon de motorkap van dunner geschuurd 1mm licht balsa gemaakt worden:

    [​IMG]

    Het landingsgestel van dun pianowire en medium hard balsa gemaakt:

    [​IMG]

    [​IMG]

    Totaal nu ruwbouw klaar ca. 8.5 gram:

    [​IMG]

    Tissue op de bovenzijde van de vleugels en enkele zijde van de staartvlakken, na drogen volgt de andere zijde.
    Ook begonnen met de onderzijde van de romp.
    Hier alles zojuist natgespoten:

    [​IMG]

    Overtollig tissue verwijderd en de onderdelen opgespannen op de bouwplank om te laten drogen:

    [​IMG]

    Voor deze Peanut Puss Moth gebruik ik naturel tissue:

    [​IMG]

    Nu eerst de beglazing in de romp maken voor ik verder kan met de tissue:

    [​IMG]

    De beglazing ga ik net als bij mn Auster en de vorige Puss Moth van Evergreen, heel dun transparant styreen maken.
    Maar nu eerst alles vannacht goed laten drogen:

    [​IMG]

    Groeten, Ramses
    .
     
  18. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.345
    Locatie:
    NB NL
    Eerst weer malletjes van papier gemaakt en deze overgezet op het dunne styreen en uitgesneden.
    Daarna de raampjes weer vastgelijmd met UHU Hart:

    upload_2024-4-22_10-6-41.jpeg

    De romp bekleed met tissue en het rompje nat gespoten:

    upload_2024-4-22_10-6-50.jpeg

    Verder met het bekleden van de vleugels:

    upload_2024-4-22_10-6-59.jpeg

    Alles natgespoten en op de bouwplank gefixeerd met spelden:

    upload_2024-4-22_10-7-8.jpeg

    Na een nachtje drogen alles van de bouwplank afgehaald:

    upload_2024-4-22_10-7-16.jpeg

    Balsa latjes van 1,5mm dik op de randen van de vleugels en staartvlakken op tekening met tape vastgezet.
    Hierop kunnen de delen straks gefixeerd worden na het aanbrengen van de spanlak.
    Dan kan ik de delen tweezijdig lakken en kunnen de delen aan boven- en onderzijde drogen:

    upload_2024-4-22_10-7-35.jpeg

    Een nieuwe neusplug gemaakt, de prop-as zat bij de vorige wat te laag:

    upload_2024-4-22_10-7-44.jpeg

    Groeten, Ramses
    .
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  19. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.345
    Locatie:
    NB NL
    .
    Over deze Peanut Puss Moth komt een dunne, lichte, mat witte nevel.
    De cockpitbeglazing afgeplakt:

    upload_2024-4-22_10-14-41.jpeg

    Alles nog een keer heel licht geschuurd en klaar voor de mat witte nevel:

    upload_2024-4-22_10-14-49.jpeg

    Zoals eerder aangegeven zijn dit test modellen en ik was benieuwd wat de kleur nevel aan gewicht toevoegt.
    Dus eerst alles gewogen voor de nevel erop ging:

    upload_2024-4-22_10-15-1.jpeg

    De witte nevel aangebracht met een spuitbus 'matt wit' van de Action.
    Die is net iets off-white en geeft een wat klassieke uitstraling aan de Puss Moth:

    upload_2024-4-22_10-15-8.jpeg

    Alles na drogen nog een keer gewogen:

    upload_2024-4-22_10-15-15.jpeg

    11.93g - 11.77g = 0.16 gram voor de witte nevel, ik vind het heel acceptabel! :thumbsup:
    Puss Moth No. I woog vliegklaar 15 gram, ik denk dat deze Puss Moth II daar heel dicht bij in de buurt komt.

    Met fineliner wat lijnen op de Puss Moth getekend:

    upload_2024-4-22_10-15-23.jpeg

    In Photoshop wat decals voor Puss Moth II gemaakt:

    [​IMG]

    Vandaag de decal file op m`n werk geprint, klaar om uit te snijden/knippen.
    Ik weet dat de G-ABXY origineel zilveren vleugels en een gele romp heeft.

    [​IMG]

    Aangezien dit een testmodel is mag ik daar van mezelf van afwijken...
    Ik hou de Puss Moth gebroken wit overall met de G-ABXY registratie "The Heart`s Content".
    Ik vind dat heel mooi en 'klassiek' staan, en op zwart-wit foto`s lijkt ze toch ook gewoon wit?! ;)

    [​IMG]

    [​IMG]

    Stukje artistieke vrijheid hou ik het maar op... :D

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 22 apr 2024
    Bruno van Hoek en Kjel Postema vinden dit leuk.
  20. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.345
    Locatie:
    NB NL
    .
    .... en dan kom je op internet ineens deze prent tegen:

    upload_2024-4-22_17-19-50.jpeg

    Geen idee of bovenstaande prent niet klopt, of dat de G-ABXY verschillende kleurenschema`s heeft gehad?
    Maakt verder ook niet uit want het is een testmodel, geen wedstrijdmodel, maar ik vond het wel erg toevallig!

    Groeten, Ramses
    .
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina