Bouwverslag van de Golden Star (Mantua)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Dave Bekers, 11 sep 2021.

  1. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Leidschendam
    Hoi Piet, dank voor je uitleg. Dat is duidelijk. Ik heb gekuipte masten nog even opgezocht en vond weer een aardige uitleg op dezelfde website als waar ik de informatie over het roer vond: https://zienenweten.blogspot.com/2019/01/masten-zeilschepen-deel-1.html Je bedoelt denk ik de tijd dat gekuipte masten werden vervangen door ijzeren masten?

    Op de kuipbanden voor het anker ga ik me even beraden. In ieder geval gaan de "woelingen" die er nu opzitten eraf :). De schaal is inderdaad helemaal verkeerd, zie bijvoorbeeld deze foto: https://pixabay.com/nl/photos/anker-schip-zee-hout-verzenden-175011/
     
  2. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.235
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Is niet wat ik bedoel in mijn respons, omdat het over kuipbanden en woelingen ging. Maar je hebt wel gelijk dat de gekuipte masten (en ankerstokken) vanaf de 19e eeuw langzaam vervangen werden door ijzeren masten en ankerstokken waardoor het kuipen ook verviel.
     
    Dave Bekers vindt dit leuk.
  3. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Leidschendam
    Hoi Piet, ik dacht in jouw vorige antwoord te lezen dat je een parallel trok, want je schreef "hetzelfde geldt voor de gekuipte masten". Dus woelingen werden vervangen door ijzeren banden en gekuipte masten werden vervangen door ijzeren masten. Als je niet deze parallel trok, wat bedoelde je dan met "hetzelfde geldt voor de gekuipte masten"?

    Na enig zoeken op internet heb ik besloten om voor woelingen te gaan. De kleinste doorsnede metalen strips die ik kon vinden is 0,5 mm x 2 mm. Dat kan wellicht net, maar is breder en dikker dan woelingen van 5 slagen met 0,25 mm touw. De verhouding woelingen of metaal versus hout schattend op diverse foto's lijken de woelingen passender dan de metalen strips. Hieronder een foto van het resultaat. Ik moet de eindjes nog kort afsnijden. En ik heb een paar keer toch een beetje houtlijm gebruikt, omdat de 5 slagen best krap zijn om de lus met doorgehaald touw onder te laten verdwijnen. Dat bleef soms niet helemaal lekker zitten. Dus voor de zekerheid toch een beetje lijm.

    Fig245.jpg
     
    pietsan en Pingu57 vinden dit leuk.
  4. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.235
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Wat ik bedoel met het zelfde geld voor gekuipte masten, is dat bij de masten ook eerst touw-woelingen werden aangebracht en later ijzeren banden dus net als op/aan de ankerstokken. Dat de masten van hout later werden vervangen door ijzeren masten heeft niets met woelingen en/of kuipbanden te maken. Ik denk dat hier een lichte vorm van spraakverwarring is ontstaan...? helemaal niet erg hoor, want uit je commentaar lees ik toch wel dat je alles hebt begrepen:)

    De woelingen op de ankerstokken op je laatste foto zien er overigens beter uit ook qua dikte :thumbsup:, het wit is wel een enigszins steriele kleur voor touwwerk aan de ankers, met een puntje beits word het waarschijnlijk net iets realistischer, tenzij je het zelf natuurlijk zo mooi en goed vind.
     
  5. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Leidschendam
    Hoi Piet, dank je ! Je bedoelde dus de nog letterlijkere parallel, bij beide veranderden de touw-woelingen in ijzeren banden. Dat had ik nog niet helemaal helder, wellicht op het verkeerde spoor gezet door de ijzeren masten :). Even kijken of ik nog ergens een puntje beits kan vinden, want dat is inderdaad wel mooier.

    Ik studeer nu op de "fish davit". De enige foto in de bouwbeschrijving is wat lastig te doorgronden voor iemand niet helemaal vertrouwd met deze davit (op de Union was 't erg simpel) en de foto op de doos verschilt duidelijk van die foto voor wat betreft de betouwing van de davit. Ik ben door wat boeken aan 't gaan die e.e.a. verhelderen (Brian Lavery, The arming and fitting of English ships of war 1600-1815, en Wolfram zu Mondfeld).
     
    Laatst bewerkt: 12 apr 2024
    pietsan vindt dit leuk.
  6. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Leidschendam
    Hoi allemaal, De ankers zijn bevestigd. Na enige boeken te hebben geraadpleegd heb ik gekozen voor de bevestiging zoals op de foto in de handleiding, niet zoals op de foto op de doos. Dankzij de plaatjes in de boeken begreep ik beter hoe de betouwing op de foto in de handleiding liep. Het lijkt enigszins op de betouwing in enige afbeeldingen in het boek van Wolfram zu Mondfeld. Hieronder eerst de foto's van de doos, van de handleiding en van de afbeeldingen uit het boek, daarna volgt het resultaat. Als iemand nog een toelichting heeft op het verschil tussen de betouwing op de doos en die in de handleiding houd ik me van harte aanbevolen.

    Fig246.jpg

    Fig248.jpg
    Fig247.jpg

    Fig249.jpg
    Fig250.jpg

    Fig251.jpg
     
  7. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.337
    Locatie:
    Brugge
    Enkele beschouwingen over het ophangen van ankers, als ik zo vrij mag zijn.
    Er is een verschil tussen het borgen van ankers en het ophangen, klaar voor het uitzetten.
    Het uittreksel uit het boek toont geborgde ankers. Hierbij komen er geen katrollen aan te pas.
    De diverse foto's van doos en handleiding tonen ankers klaar om uit te zetten,. Hierbij hangt de ankerring aan een haak met katrol.
    De foto's tonen ook telkens dat niet alleen de zijkanten van de ankerstok schuin naar elkaar toelopen, maar ook dat de onderzijde schuin naar boven loopt, zodat het uiteinde terug vierkant is.
    Deze kleine aanpassing zal een enorme invloed hebben op de uitstraling van het anker.
    Je zal dan wel de buitenste woelingen opnieuw moeten maken.

    Bij het ophangen aan een katrol, wordt het onderste blok direct aan de haak bevestigt.
    Het touw wordt aan die blok geknoopt, loopt door de schijf in de "cathead" , terug door het gaatje in de katrolblok, en dan door "(de 2e schijf) in de "cathead" waarna ze op dek belegd wordt.
    Ik zou ook proberen die haak wat kleiner uit te voeren want nu is hij meer dan een centimeter lang.
    De ankerring zou ik zwarten (chemisch, met bij voorbeeld "patina zwart" van Kolderstok, of zwart schilderen, of omwikkelen met zwart garen).
    Het witte touw aan het anker zelf, komt waarschijnlijk overeen met het extra touw dat op de illustratie op de doos te zien is en dient voor de ankerbol.
    Ik voeg 2 foto's van een 19e eeuws oorlogsschip toe. Misschien niet 100% vergelijkbaar, maar in grote lijnen kan dit toch inspiratie geven.
    De eerste foto toont het geborgde anker: geen katrol maar een strop door de ankerring, die aan de "cathead" afgebonden is.
    Het ankerboltouw is ook goed zichtbaar.
    Het anker zelf wordt met een ketting met touw op dek vastgesjord.
    Op de tweede foto is het anker klaar voor uitzetten: opgehangen aan een katrol gevormd door een dubbelschijfblok en 3 schijven in de "cathead". Bij jou model dus een enkelschijfsblok en in principe 2 schijven in de "cathead"
    De ankertros is telkens met een "ankersteek" aan de ankerring bevestigd.
    Tot hier een paar aanbevelingen, waarvan ik meen dat ze de uitstraling van je model ten goede kunnen komen, maar uiteraard is het geheel aan jou om te beslissen hoever je wil gaan of dat je dit wil meenemen in een volgend model. :)

    upload_2024-4-14_14-7-7.jpeg upload_2024-4-14_14-8-27.jpeg

    Alvast veel modelbouwplezier gewenst,
     
    walter10, TIMBERWOLF en Pingu57 vinden dit leuk.
  8. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Leidschendam
    Hoi Herman, dank voor je uitvoerige uiteenzetting. Hieronder enkele antwoorden.

    Bij de vergelijking van de foto's met de tekening in het boek drukte ik me niet precies genoeg uit m.b.t. wat ik vergeleek. Het ging me om het touw waarmee het blad van het anker omhoog wordt gehaald en hoe dat om/aan het anker is bevestigd. Daarin lijkt de tekening rechtsboven op de gefotografeerde pagina uit het boek van Wolfram zu Mondfeld enigszins op de foto uit de handleiding. Ik probeerde me namelijk voor te stellen hoe men dat touw vanaf het schip om het anker slaat, om het anker van hangende positie in liggende positie te krijgen. Dat lijkt alleen met knopen te kunnen als dat touw minstens zo lang is als het touw waarmee het anker omhoog en omlaag wordt gelaten zodat het meebeweegt naar de bodem. De geluste optie kan nog wel als een lasso er omheen worden gelegd vanaf het schip vermoed ik. Of zie ik dat verkeerd? Merk nog op dat de betouwing zoals op de foto van de doos ook lijkt op betouwing die wordt gebruikt voor het aanbrengen van een boei aan het anker, zie onderstaande foto van een andere pagina uit het boek van Wolfram zu Mondfeld.

    Dat detail heb ik gemist en kwam ook niet op in de berichtenwisseling met Piet. Ik ga kijken of ik hier nog iets aan kan doen, want het betekent enige demontage voor ik kan bijvijlen. Ook loop ik het risico het gebroken anker weer te breken.

    Ik dacht ook dat hij wat groot was, maar kreeg niet makkelijk de messing draad kleiner gebogen. Ik ga dat nog een keer proberen.

    Bedoelen we met ankerbol en ankerboei hetzelfde? Op de illustratie op de doos lijkt het touw waarmee het blad omhoog is gehaald ook geknoopt te zijn aan het anker en zoals eerder opgemerkt, lijkt dat alleen te kunnen als dat touw minstens zo lang is als het touw waarmee het anker omhoog wordt gehaald en omlaag wordt gelaten. Of zijn hier twee zaken tegelijk gerepresenteerd: een touw gelust aan het blad voor het omhoog halen en een geknoopt touw voor een boei?

    Dank voor de foto's. Bij de tweede foto heb ik dezelfde vragen als voorheen over een geknoopt touw aan het anker dat toch naar het dek loopt. Is dit touw nu zo lang als het touw waarmee het anker omhoog wordt gehaald zodat 't gewoon mee naar de bodem kan?

    Foto252.jpg
     
  9. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.337
    Locatie:
    Brugge
    Ik denk dat de fabrikant er een potje van gemaakt heeft,
    Het touw dat het ankerblad omhoog houdt kan m.i. niet om het blad geslagen zijn. Het is immers de bedoeling dat als je 1 eind losmaakt, het anker omlaag glijdt.
    Het touw voor de ankerboei (ik vermeldde verkeerdelijk "bol" , maar je begrijpt het inderdaad correct) is op de getoonde wijze aan de schacht bevestigd en om de ankerarmen geslagen.

    Je hebt het ongeveer correct dat dit touw ongeveer even lang moet zijn als de ankertros, in dien verstande dat het anker een eind voor het schip uitgezet werd, en de ankerboei er recht boven drijft.

    zo iets, ja :)
    Met een fijne ronde bektang moet dit lukken. Is het messing te stug, hou het dan even in een vlam om uit te gloeien, dan buigt het makkelijker.

    Het touw moest dus even lang zijn als de grootste diepte van de zee waar voor anker gegaan werd. Meer nog dit touw werd vaak gebruikt om het anker naar boven te halen. Als je aan de ankertros trekt, trek je in eerste instantie het schip naar de plaats waar het anker ligt. Daarom werd een sloep uitgezet en met het touw aan de ankerboei kon het anker losgetrokken worden, zonder het ganse schip te verplaatsen. Daarom is dit touw ook op dergelijke wijze aan de ankerschacht bevestigd.
     
  10. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Leidschendam
    Dank voor de uitleg. Het verklaart mijn zoektocht :).

    Wederom dank voor de uitleg. Ik had hier niet helemaal bij stil gestaan, maar het is heel logisch.

    In dat geval houd ik de ophanging maar even zoals die is :).

    Dat ga ik proberen, alsmede het bijvijlen van de ankerstokken !

    Nu is het helemaal duidelijk. Dank je !
     
    Pingu57 en Herby63 vinden dit leuk.
  11. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Leidschendam
    Hoi allemaal, de gereviseerde ankers zijn weer bevestigd. De ankerstokken zijn afgeschuind, de ringen zijn zwart en de haken zijn wat kleiner. Helaas heb ik nog geen goede fijne ronde bektang zoals Herman noemde, alleen een halfronde. Dus heb ik de haken meest met de hand bijgebogen en daarna ingekort. Hieronder een aantal foto's.

    Fig253.jpg

    Fig254.jpg


    Fig255.jpg


    Fig256.jpg

    Fig257.jpg


    Fig258.jpg
     
    walter10, Herby63, pietsan en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.235
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Hoi Dave, ik heb nog wel een tip voor je om haakjes te maken,

    Van een gewoon oogboutje kan je snel en simpel een haakje maken. Een boortje met de juiste dikte in de bankschroef waarna je de haak rond het boortje buigt, hiervoor heb je geen specifiek tangetje nodig omdat ieder tangetje geschikt is.
    Dit kun je uiteraard ook doen met een stukje/staafje messing, dan maak je op de zelfde manier het oogje, het voordeel van een oogboutje is dat het oogje er al in zit :)
    Indien het messing te taai of te stug is om te bewerken, dan even roodgloeiend maken en af laten koelen, waardoor het zacht word.
    Naamloos-1.jpg
    In dit geval is het haakje 7 mm lang, maar je kan het natuurlijk ook korter of langer maken. Ik heb oogboutjes in diverse lengte en diktes in mijn assortiment, die overal te koop zijn voor een habbekrats...
     
    Herby63 en Dave Bekers vinden dit leuk.
  13. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Leidschendam
    Dank voor de tip ! Dat is inderdaad een makkelijke manier om haakjes te maken. Ik zal eens zoeken naar oogboutjes om dit de volgende keer te doen.
     
    pietsan vindt dit leuk.
  14. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Leidschendam
    En na de ankers ben ik begonnen met de jufferblokken (deadeyes). In de handleiding staat een tekening van de bevestiging van de messingdraad met twee gedraaide eindjes i.p.v. 1 gedraaide streng zoals in Mastini staat en zoals ik op de Union heb gedaan met dunner koperdraad. Ik dacht 't even zo te gaan doen, temeer ik nog 58 cm messingdraad heb voor 14 juffers. Dat is ongeveer 4 cm per juffer. Maar bij het bevestigen van de eerste bleek de draad al iets te kort bij het bevestigen aan de scheepshuid. Omdat ik ook een paar keer in mijn vingers prikte met de twee gedraaide eindjes, ben ik er snel van afgestapt en heb weer de methode Mastini ter hand genomen (en heb ik extra messing draad besteld :) ).

    Fig262.jpg

    Fig263.jpg
    Fig260.jpg

    Fig261.jpg
     
    Jaques, walter10, Pingu57 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Stephan Kertész

    Stephan Kertész Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    8.060
    Locatie:
    Ittervoort
  16. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Leidschendam
    Hoi Stephan, dank voor je uitleg en de inventieve methode om haakjes te maken. Ik denk dat je de volgende site van Piet bedoelt met daarop het maken van puttingijzers uit touw:
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/vaardigheden-tips-en-weetjes.269159/#post-4006645
    Als ik het goed zie, is daar een deel van het puttingijzer nog van metaal en een deel van draad. Ik heb geen metaalstuk om het touw aan vast te maken, alleen het spijkertje.
     
  17. Stephan Kertész

    Stephan Kertész Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    8.060
    Locatie:
    Ittervoort
    Nee, je moet even Piet vragen die wat je daar laat zien is wat anders. Ik kan die van Piet niet terug vinden. Zal wel in een van zijn verslagen staan.
     
  18. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Leidschendam
    Ik heb Piet een PB gestuurd. Op de site die ik aanhaalde staat verderop nog een stuk van hem over bindsel leggen het touw rond de juffers. Dat is ook niet wat je bedoelt?

    Ik ben erg geinteresseerd in een alternatief, want ik ben niet helemaal blij met de messing draad, niet zozeer vanwege de kleur, dat zij zo, maar omdat de juffers nu een stuk naar boven steken. Dat komt omdat ik met de gedraaide draad, maar enkele plekken heb waar ik de spijker door kan steken. Je kan niet "elke lengte meer maken". Ik zou terug kunnen gaan naar de methode in de handleiding, maar het is sowieso niet makkelijk om de draad precies op lengte te krijgen. Je weet pas of het goed is als je de spijker met draad eromheen in de scheepshuid hebt geduwd. Bij de Union ging dit beter, maar toen had ik veel dunnere koper draad en werd aangegeven de spijkers in de berghouten te drukken (niet helemaal realistisch, maar wel handig voor de goede lengte).
     
  19. Stephan Kertész

    Stephan Kertész Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    8.060
    Locatie:
    Ittervoort
  20. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    251
    Locatie:
    Leidschendam

Deel Deze Pagina