Flex RV8-70cc

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Wes56, 8 nov 2023.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... die wind is wel een dingetje, ja... Ik ben vanmiddag ook voor de kat zijn dingetje naar het veld gereden...
     
    Wes56 vindt dit leuk.
  2. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Verbeeld ik me dat, of waait het de laatste jaren vaak harder als zeg, een jaar of 5 geleden?
    Nu woon ik in Zeeland, dus daar waait het (bijna) altijd, maar ik heb de indruk dat het vaker hard waait.
     
  3. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.344
    Locatie:
    Thuis
    Nou woensdagavond gisteren de hele dag kwam de wind ook bij ons zeer ongunstig over de bomenrij waardoor vliegen en vooral het landen tricky was…. Maar er was niemand die zn toestel liet staan, niet teveel over inzitten en gewoon vliegen en vroegtijdig de landing inzetten zodat je een paar doorstarts kan maken als er net een turbulente windvlaag aan komt
    Uiteraard pak je met dit weer (wind) niet je mooiste speciale model of ga je voor een maiden, we hadden zelfs leerlingen die gewoon gingen vliegen (wel met zweet in de handen :D)
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik vlieg voor de ontspanning, niet "omdat het moet"... Die tijd heb ik gehad.
     
    Jonkje vindt dit leuk.
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.377
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het is even wat off topic.

    Ik denk dat als je wat langer terug kan kijken op de hobby dat je eerder de leuke mooie dagen onthoud.
    Ik vlieg nu een jaar of 6 niet meer en voor mijn gevoel waait juist veel minder hard.
    Ja ik woon midden in de polder dus voelt de wind wel, maar omdat ik niet meer vlieg heb ik er geen last meer van
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    Is gewoon nog niet het goede moment van het jaar
    Wind hebben wij op het veld altijd wel. Zowieso altijd een 3
    Leer je ook mee vliegen

    afgelopen zaterdag zat tegen 4 a 5, an sich niet erg, tot het van 0 naar 5 ging in een tel
    Dat is een dingetje..

    regen wordt wel steeds gekker
    Je kan in feite weinig plannen omdat ALS er regen voorspeld wordt, het meestal meteen een 2 sec plensbui is
    Daar ga ik mn toestel niet in zetten..
     
  7. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Flensje in aluminium gefreesd en buisje gemaakt en buisje opengezet.
    DSCN3569.JPG DSCN3570.JPG
    Dit gaat mijn kelkje worden.
    Het geheel heb ik samen gelijmd met uhu endfest 300.
    DSCN3571.JPG
    Montage op m'n Da70. Laat de carb nu maar lekker spugen. Het zal nu tenminste niet binnenin mijn motorkap zijn.
    DSCN3573.JPG DSCN3572.JPG
     
  8. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.377
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ziet er goed uit.
    Je zou eventueel het gat groter kunnen maken en er een halve pingpong bal op lijmen.
    Dan zit de inlaat alsnog in de kap.
    Of er ruimte genoeg voor is kan ik natuurlijk niet zien.
    Laat het mooie weer maar komen.
    Eerst zo maar eens vliegen.
     
    Wes56 vindt dit leuk.
  9. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.344
    Locatie:
    Thuis
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat ziet er inderdaad netjes uit...

    Tip: de motor zal nu vermoedelijk een haartje rijker lopen. Dat is normaal en kun je gewoon wegstellen met de naalden. Het betekent dus NIET dat de motor "slechter" loopt met die kelk.
    Het wordt veroorzaakt doordat de :"stand-off", de wolk brandstof/luchtmengsel die bij bepaalde toerentallen door de carb naar buiten gespuugd wordt, niet meer wegwaait, maar in die kelk blijft hangen en bij de volgende slag weer naar binnen getrokken wordt. de motor verspilt minder brandstof, er komt dus meer in de cylinders terecht dan zonder kelk. Dus de naalden kunnen wat verder dicht.
     
    Wes56 vindt dit leuk.
  11. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Op uw advies de naalden een klein beetje armer gezet. Ja denk wel dat de motor netjes loopt. Pakt supergoed op.
    Motortest was een succes. De overtollige brandstof loopt netjes uit de kelk. MAAR waar ik ook een vermoeden had maar zonder kelk niet te zien.
    Is dat er volgens mij brandstof lekt tussen het deksel en carburator aan de pomp zijde.
    Want naast het flensje van de kelk is er een redelijk spoor van brandstof te zien na het lopen.
    Maar zoals hier al eerder is gezegd moet ik de motor gewoon vliegen, dus dit zal wel geen kwaad kunnen dan.
    Mogelijks is dit zweten.
    Om jullie een idee te geven waartussen er brandstof vandaan komt kan je hier ook zien:
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.377
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Daar hoort hij volgens mij niet te lekken, als het anders is laat ik me graag verrassen.
     
  13. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.275
    Locatie:
    Rotterdam
    daar hoort ie niet te lekken..
    mijn carb is normaal in principe droog, bij beide motoren
    beide motoren hangt de opening omlaag
    beetje nevel is normaal, dit niet.
    al kan @brutus daar vast meer over vertellen

    ff kijken als je hem open maakt of er iets in de pakking zit
    of misschien zit ie gewoon los.
     
  14. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.344
    Locatie:
    Thuis
    daar zitten de membraanplaatjes onder en ook een pakking, als je daar brandstof tussendoor ziet lekken dan draai je toch gewoon ff die grote schroef in het midden aan.... als die niet helemaal vast zat dan heb je het euvel gevonden..... daar had je de motor toch niet voor hoeven op te sturen naar Tony Clark, is gewoon een kwestie van de schroefjes ff aandraaien :rolleyes:
     
  15. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.798
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Maar dit hadden zo bij TC toch ook op moeten merken?
     
  16. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Dat was het eerste die ik had gedaan voor deze naar Toni Clark ging. De schroef zit goed vast. Ook al eens opengedaan, maar alles lijkt in orde. Soms lees ik ook verhalen van een deksel die niet helemaal vlak is. Maar ja misschien ben ik wat te kritisch op dit alles. Toch wil ik dat alles perfect is.
    Dat Toni Clark daar niks over heeft gezegd leek het mij dan weer dat dit normaal is. Natuurlijk hoe lang hebben ze de motor laten lopen? Ik kan begrijpen als je de motor in de doos steekt en deze met de carb naar boven is gericht, er ook geen brandstof kan lekken, eender waar aan de carb.
    Enfin zo lang de motor niet uitvalt tijdens een vlucht ben ik tevreden.
    Hier zie je ook nog eens hoe hij er na een nachtje uit ziet. De carb had ik toen schoongeveegd.
    Ook komt er wat bandstof uit het asje van de chokeklep aan de zijkant. Maar dit lijkt mij dan ook weer normaal.
    Coverplate.JPG DSCN3576.JPG
     
  17. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ik overweeg ook sterk om eventueel een volledige nieuwe carburator te kopen. Of het nu een garantiegevalletje is of niet kan met niet schelen.
    Dan weet ik ook direct het verschil met die andere carburator.
     
  18. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.377
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dat ziet er meer uit dat de brandstof tussen de kelk en de carburateur uit komt en lijkt ook meer op olie en dus normaal is met een nieuwe nog niet ingelopen motor.
    Als de motor verder goed loopt zou ik zeggen, ga er nu eerst maar eens mee vliegen.
     
  19. Wes56

    Wes56

    Lid geworden:
    7 okt 2007
    Berichten:
    1.585
    Locatie:
    Diksmuide (Belgie)
    Ik zou er graag mee vliegen en kan eigenlijk niet meer wachten. Helaas hier WEER stomweertje met veel regen.:mad:
     
  20. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.344
    Locatie:
    Thuis
    dat ben ik volledig met je eens, dat hadden ze moeten opmerken, vooral als er specifiek over is gemeld
     

Deel Deze Pagina